Serieuze Topic: wie is verenigingscontroleur of Boa

Gebruikersavatar
Mark Zelle
Berichten: 943
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Vorden
Contacteer:

11-04-2005 08:16

aart,

mischien een idee om een poll te openen.. heb je een kort maar duidelijk antwoord.

dan een vraag van mijn kant, als contoleur heb je weinig bevoegdheden. en kom je soms in moeilijke situatie's. wat kan de KSN in deze siutatie betekenen? ( ik doel op een cursus georganiseerd door de KSN, het eventuele cursusgeld word door een vereniging of de persoon zelf betaald. anders wil iedereen wel een cursusje doen)

Kan iedereen een BOA opleiding volgen?

groeten Mark

ps. mischien een idee om een kogelvrijvest erbij te doen als cadeau.... die polen en russen zijn geen katjes die je zonder handschoen aanpakt :-)
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

11-04-2005 09:03

Lexus,

Tijd is een relatief begrip. Maar er gaan absoluut 168 uren in een week. Als je die allemaal nodig hebt voor andere zaken, dan zijn er geen 2 uur over. Maar nodig hebben is ook een relatief begrip. Hangt meestal nauw samen met wat jezelf belangrijker vind om te doen.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

11-04-2005 09:05

Ik ben ook lid van verenigingsbestuur en daarbij controleur, af en toe controleer ik wel eens, vooral als er iets dreigt te escaleren jongeren die rotzooi maken of met 3 hengels vissen. De nachtvissers zijn allemaal voor de politie, daar brand ik mijn handen niet aan :lol:
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

11-04-2005 09:15

Beste Kees,
mee eens dat ieder zijn eigen tijd voor zichzelf invult maar begrijp Lexus heel goed. Je zult een keuze moeten maken. Heb je trouwens al geteld hoeveel uur je rust van de door jou genoemde 168.

voorbeeld:
1) werken ca 50 tot 60 uur
2) aanvullende opleiding ca 10 tot 20 uur
3) randgebeuren huishouding

Na dit alles blijft er nog tijd over, van deze tijd spendeer ik de meeste met mijn vrouw en zoon, daarbuiten doe ik nog regiocbb werk. De tijd wat nu nog overblijft ga ik vissen niet controleren.
Groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

11-04-2005 09:47

Mark, de NVVS organiseert verenigingscontroleur cursussen, geen zin dat de KSN dit wiel ook weer uit zou gaan vinden.
Omtrent BOA cursussen en wie die kunnen volgen, dit zal ik eens duidelijk vragen aan een kennis die BOA cursussen geeft (is een oud politieman die daar alles vanaf weet).
In een poll krijg je geen verdere info omtrent wie, waar, wat.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

11-04-2005 09:48

Peter,

Eindeloze discussie. Ik rust 6 uur per nacht. In het weekend gebruik ik die nachtelijke uurtjes om te vissen. Dat scheelt weer. Overigens werken steeds meer mensen minder dan de standaard 40 uur in de week. En 20 uur opleiding naast het werk zal ook geen hoge score hebben. Let wel, ik praat hier niet voor iedereen en zeker niet voor mijzelf.

Lexus beweert anderzins actief te zijn in de HSV. Dat is een keuse die hij maakt. Hij kan die 2 uur kennelijk beter besteden. Gaat er ook niet om dat iedereen maar moet gaan controleren. Maar een paar uur per week vrij maken zal voor een heleboel mensen niet echt een groot probleem zijn.

Groet, Kees
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

11-04-2005 09:49

Nogmaals, graag terug naar de vraag in de topic.
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

11-04-2005 11:05

Aart,
Laatste reactie daarna back on topic, excuses voor het ongemak maar je krijgt tevens wel inzichtelijk welke beweegredenen er zijn om het niet te doen. Ook hier kun je iets mee mijn inziens.

Kees,
mee eens voor mij ook niet eindeloos maar is duidelijk bepaalde standpunten van mensen te horen betreffende dit issue. Dat tijd relatief is mee eens had ik al vermeldt. De factor geen zin zal deze bepalend zijn, denk het haast wel :wink:

Groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

11-04-2005 12:53

Ga nu een nachtje vissen, controle pak ik automatische mee. Bij mogelijke problemen kan ik de politie inschakelen, afspraken hoe te handelen zijn gemaakt.

Mvg, Peter
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

11-04-2005 16:51

Na een paar niet zo mooie gevallen die ik vorig jaar tegenkwam en een heleboel onwetendheid bij de jeugd heb ik besloten dat ik me ook als vrijwilliger ga opgeven.
Het afgelopen jaar ben ik op de verenigingswateren maar één keer spontaan gecontroleerd en heb ik een paar keer zelf gebeld voor een controle. Lijkt me een goed idee om zelf ook eens de handen uit de mouwen te gaan steken.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

12-04-2005 09:25

De BOA cursussen zijn wel leuk, alleen moet je wel ergens aangesteld worden als BOA, als je niet door een vereniging of gemeente etc. aangesteld wordt heb je nog geen bevoegdheid om aan opsporing te doen. De BOA cursus is net als EHBO je moet op herhaling.
Als ik een BOA cursus zou gaan doen weet ik zeker dat ik in de buurt dit vak nergens mag uitoefenen omdat er al een BOA in de gemeente rondloopt en andere partijen er geen aanstellen.
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
ferdy pol
Berichten: 373
Lid geworden op: 16-04-2004 16:03
Locatie: nl

12-04-2005 10:56

In deze gemeente scheen controle toch een erg vreemd woord te zijn.
Nadat ik een bezorgde mail heb gestuurd, zijn we er nu mee bezig om iets op poten te zetten.
Dus met een beetje geluk en welwillendheid van de gemeente ben ook ik binnekort controleur.


MVG


Fp
Gebruikersavatar
Nick Verhagen
Berichten: 391
Lid geworden op: 18-12-2004 16:06
Locatie: Schijndel

12-04-2005 16:17

Ik weet niet of er op de vijver bij mij in de buurt, nog lang controleurs nodig zijn. Het zuurstof van het water is nog maar 6%, of in die richting.
Pas geleden nog een ton brasem op gezet, dus... Als ze de paai tijd overleven mogen ze blij zijn. :wink:
Wie het kleinen niet eerd, die is het groten niet weerd.
Gebruikersavatar
Martijn van Ierland
Berichten: 287
Lid geworden op: 21-08-2002 02:00
Locatie: 't mooie Brabantse!

12-04-2005 19:43

Aart, het klopt toch dat je als (gewone, vrijwillige) controleur geen enkele bevoegdheid hebt!? Hoe zit het dan als je overtredingen waarneemt? Dan moet je er een BOA bijhalen? Of de politie? En dan maar hopen dat die er (snel genoeg) ook komt? Of gaat dit ook veranderen.

Ik weet nog wel van vroeger (6/7 jaar geleden.. 'vroeger' ;)), toen er bij ons nog eens werd gecontroleerd, dat ze bijna altijd met zijn tweeën waren. Eén van de HSV en één (naar ik denk) BOA/politiebeamte.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

12-04-2005 21:24

Martijn, je mag geen PV schrijven als verenigingscontroleur maar wel de vergunning controleren. Als je overtredingen waarneemt kan er een BOA of politie bijgehaald worden maar dat lukt lang niet altijd. Dan nog kun je de overtreding en de naam doorgeven aan het bestuur die zonodig het betreffende lid kan royeren.
edou schotanus
Berichten: 33
Lid geworden op: 27-12-2004 18:16
Locatie: bolsward
Contacteer:

12-04-2005 22:00

je boa halen dat kan iedereen, dat kan bij ieder opleidingsinstituut.
Bij een gemiddeld lestempo van vier lessen per maand ( via internet) doe je er 6 maanden over,
kosten: tussen de twee en drie honderd euro.
maaaaaaaaaaarrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr het is maar vijf jaar geldig en dan kun je weer.
Bij de ovb worden ook cursussen gegeven voor controleur, maar dan moet je hengelsport vereniging je aanmelden, dus particulier kun je er niet heen,
en tja dan is het maar net hoe fanatiek je vereniging is
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

12-04-2005 22:17

Nogmaals: graag weer terug naar de vraag in de topic.
Gebruikersavatar
Jos van Dalum
Berichten: 280
Lid geworden op: 21-01-2004 15:20

13-04-2005 14:17

ben er al een tijdje over aan het nadenken, maar weet niet goed wat ik moet doen. aan de ene kant zeg ik...kom maar op met dat pasje. Maar geen zin om voor verotte vis aan de waterkant te worden uitgescholden.
kijk nog wel.

groeten Jos
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

14-04-2005 16:40

Het mooiste is om een controleur te hebben die neutraal is, en niet in de buurt van het water woont. Deze mensen zijn onpartijdig, trekken geen mensen voor en hoeven ook niet erg bang te zijn voor nare praktijken achteraf. Ik pas soms ook wel op waar naartoe stap, sommige figuren die kunnen je het vissen in de buurt knap lastig maken, daar heb ik geen behoefte aan.
beetje bij beetje
ted van der veen
Berichten: 251
Lid geworden op: 16-10-2003 02:00
Locatie: Geleen (limburg)

14-04-2005 19:24

Aart,

Ben zoals een aantal anderen op dit board "gewoon" bestuurslid, maar wil daarnaast indien noodzakelijk (vanwege herrie aan de waterkant) wel eens beelfd vragen naar d evergunning en wijzen op de rechten en plichten van een verenigingslid.

Hierbij dient zich wel aan, dat ik niet levensmoe ben, en toch een zekere inschatting van de situatie/persoon maak voordat ik hem/haar aanspreek.

Wat je zegt over royement: helaas, was het maar zo makkelijk. Een vereniging kan tijden een (bijzondere) ALV iemand VOORDRAGEN voor royement, maar helaas, blijft Nederlands recht (of is 't krom). Altijd hoor en wederhoor, en dan ben je nog afhankelijk van het aantal stemmen.

even toch offtopic

Terugkomend op de opmerking van en naar Jos Holla: in wezen is het makkelijk: Eur. 2.- per sportvisakte extra (zoals Klaas al meldde) of vervanger brengt 4 mln extra op . Op 2 miljoen vissers kost je (misschien) een paar vissers, maar zijn dat er zoveel? denk het niet. En je hebt het via de melkert-constructie o.i.d. snel geregeld. EN terugverdiend.

En ik weet dat er toch een hoop mensen zijn die vanwege alle randgebeuren geen zin meer hebben in vissen. Die komen terug.

groetz
Ted
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

15-04-2005 16:22

Frank bosman schreef:Het mooiste is om een controleur te hebben die neutraal is, en niet in de buurt van het water woont. Deze mensen zijn onpartijdig, trekken geen mensen voor en hoeven ook niet erg bang te zijn voor nare praktijken achteraf. Ik pas soms ook wel op waar naartoe stap, sommige figuren die kunnen je het vissen in de buurt knap lastig maken, daar heb ik geen behoefte aan.


Daar heb je gelijk in Frank, je zit niet te wachten op bedreigende situaties. Maar een controlleur die ver van het water woont heeft er ook minder zicht op. Hij is minder geneigd om ff een kijkje aan het water te nemen. De controle is dan in veel gevallen minder, niet iedereen is immers in de gelegenheid om frequent aan het water te zijn wannneer hij een eind er vanaf woont. Als ik wat dichter bij het viswater van mijn vereniging woonde had ik misschien ook overwogen om controlleur te zijn, want op zich is het een kleine moeite. Als ze me zouden willen hebben als controlleur trouwens. :wink:
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

16-04-2005 20:38

Ted, er worden 'slechts' iets meer dan 500.000 sportvisakten verkocht per jaar (zie OVB jaarverslag), dus qua aantal en extra opbrengst maar een kwart van wat jij hierboven schreef en dat zet, over heel Nederland gezien, niet veel zoden aan de dijk.
ted van der veen
Berichten: 251
Lid geworden op: 16-10-2003 02:00
Locatie: Geleen (limburg)

16-04-2005 21:36

Aart,

Qua aantal: I stand corrected.

maar: 500.000 x 2 = 1000.000

kun je nog altijd een behoorlijk aantal melkert-banen van creëeren

of niet?

in deze tijd van werkloosheid misschien een optie?

ted
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

16-04-2005 23:00

Ted, voorzover mij bekend worden er geen z.g. Melkert banen meer gecreëerd. Met dat geld zou je m.i. maximaal 18-20 BOA's van kunnen betalen (incl. hun benodigde uitrusting). Maar... inmiddels is allang vastgelegd, n.a.v. de fusie NVVS-OVB, waardoor er een ander privaatrechtelijk document i.p.v. de sportvisakte moet komen per 1-1-2006, dat dit document niet duurder zal worden dan de sportvisakte 2005.
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

17-04-2005 15:57

Aart,

op een regiovergadering jongstleden 22 februari van de federatie ZWN werd door de bestuursleden van de federatie ZWN aan de aanwezigen medegedeeld dat het privaatrechtelijke document waarschijnlijk een (1) EURO duurder zou gaan kosten.

Aardig verschil tussen 0 of 11 procent verhoging lijkt mij.