Blamage van hengelsportorganisaties.

martijn van den Haak
Berichten: 202
Lid geworden op: 11-08-2006 09:34

13-02-2013 21:00

Aart,

Wat heeft men doen besluiten om een nachtvispas in te stellen in de wetenschap dat na 1 oktober 2012 er geen beperking meer zou rusten op het nachtvissen behalve dan opgelegd door een HSV/federatie.
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

14-02-2013 00:05

Is het niet zo dat het nachtvissen is vrijgegeven omdat de nachtvispas is ingevoerd ?
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

14-02-2013 07:09

sorry kees geen roze bril.

Sorry Kees ik vind SKP's inmiddels ook achterhaald en zijn doel ver voorbij, uitzetten voor het uitzetten, meer niet, maar ik heb geen spiegel roze bril op.

IDD speelkwartier voorbij.

Ach en een dooddoener... iets met vereniging en leden. Alle karperuitzetroeptoeters zijn weg, de bestuursleden van welleer zitten nog steeds hun, meestal goed bedoelde, ding te doen.

Zonder roze bril kan ik ze steeds beter begrijpen, zelfs met terugwerkende kracht gelijk geven.

Let op: er zijn een paar uitzonderingen en die ben ik de rest van mijn vissersleven dankbaar.

Groot deel van de rest druipt en glibbert van eigenbelang.
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

14-02-2013 07:50

Klaas, kun je ook nadere uitleg geven over je opmerking dat SKP hun doel voorbij geschoten zijn.

Groot deel van de rest druipt en glibbert van eigenbelang.

Ook dit vraagt een nadere uitleg.

Groet,
Peter
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

14-02-2013 07:57

wil ik wel maar dat komt de "" goede zaak"" niet ten goede.

Op bijna alle skp wateren zijn grote vissen dood is 1 of meerdere keren vissterfte geweest.
ipv 1 op 7 een spiegel 1 op 3 een schub
gezondheidscertificaten 8)
It's okay 2 pay
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

14-02-2013 08:04

probeer eens: VeKaNeBe en niet het zoveelste belangen clubje. Sorry maar ik snap er geen kut van dat die stichting ding geen onderdeel is van De KSN. Alle leden zijn lid op 1 na geloof ik.


15 jaar geleden artikel geschreven over verdeel en heers. Men wordt op hun wenken bediend...

Ach boeie
It's okay 2 pay
martijn van den Haak
Berichten: 202
Lid geworden op: 11-08-2006 09:34

14-02-2013 08:24

bert kamp schreef:Is het niet zo dat het nachtvissen is vrijgegeven omdat de nachtvispas is ingevoerd ?


Bert, zonder het zeker te weten zeg ik nee.
De wet werd gewijzigd en de hengelsportwereld mocht/mag het zelf regelen. De nachtvispas is een poging dat te organiseren.
De vraag blijft echter waarom een beperking (de nachtvispas a 10 euro) opleggen voor iets wat al wettelijk gezien mocht (overal het hele jaar nachtvissen) en wat wij zelf graag willen.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

14-02-2013 09:11

Klaas,

Al jaren lopen 95% van de SKP op open grote waterstromen als rivieren en kanalen, moet ik daar uit opmaken dat je daar ook op tegen ben? Kan je onderbouwen dat het oude bestand hier het loodje gelegd heeft?

25 jaar geleden was het voor water wat o.a. buiten natuurgebieden lag vrij gemakkelijk om aan een toestemming te komen. De laatste jaren ging je aanvraag over steeds meer laden van bureaus van ambtenaren waardoor het lang kon duren voor dat je een keer uitsluitsel kreeg. Nu is de overheid bezig om zaken als dit te dereguleren. Hengelsportorganisaties kunnen het veel beter dan de overheid is nu de stelregel, kosten kunnen daardoor omlaag voor de overheid.

Controles die vroeger o.a. door politie en AID werden gedaan zijn nu grotendeels door Boa’s overgenomen. Deze kostenpost komt nu voor een groot gedeelte op het conto van karpervissers. Terwijl het uiteindelijk elke sport en ook beroepsvisser aangaat. Ben dan ook voor een ander meer rechtvaardig systeem, alleen wat nu landelijk ingevoerd is krijg je niet snel verandert.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
dick spijker
Berichten: 377
Lid geworden op: 24-05-2004 21:05

14-02-2013 09:50

Klaas vd Herik schreef:Op bijna alle skp wateren zijn grote vissen dood is 1 of meerdere keren vissterfte geweest.

Klaas kan je bewijzen dat dit hier niet op gaat.
Maar moet toegeven er zijn uitzettingen die sterfte hebben veroorzaakt, maar zo massaal als jij aangeeft denk ik niet dat dit het geval is.


Klaas vd Herik schreef:ipv 1 op 7 een spiegel 1 op 3 een schub

Dat is wel heel extreem gesteld Klaas, zo is het hier zeker niet, schubmans heeft nog steeds de overhand en wel fors.


Klaas vd Herik schreef:gezondheidscertificaten

Hebben we via Peschkes/ UT Wageningen en de vissen zijn gekeurd in Lelystad, kostbare zaak dat onderzoek en wat de rest heeft geen idee.
Tevens word de kweker door de Duitse autoriteiten meerdere malen per jaar gekeurd, daar is consumptiekarper een grote industrie en die wil men door ziekte niet verpesten, controle is er en streng.

Maar er zijn ook landen waar je ze krijgt voor een zak droppies, stelt er niks voor zo'n verklaring.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

14-02-2013 10:39

Zolang ze er nog niet achter zijn wat de sterftes veroorzaakt na uitzetting van die spiegels op een goed bezet water met oude klasbakken zegt zo'n certificaat ook geen rochel.

Als je niet weet waar je naar zoekt kun je ook niets vinden nee.

Heb het in mijn omgeving nu al meerdere malen meegemaakt en wie goed zoekt hier op het board vind er genoeg over. Dit is dan ook de reden geweest om me actiever met dit soort dingen bezig te gaan houden en mezelf als regiovertegenwoordiger heb aangeboden bij Dé KSN. Misschien dat er in te toekomst beter nagedacht kan worden over het nut van uitzettingen op wateren waar het in zijn totaliteit nog helemaal overbodig is.

En als het dan toch moet gebeuren, doe dan onderhoudsuitzettingen ipv het plempen van bakken vol spiegels op wateren die al goedgevuld zijn.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
ron crumbach
Berichten: 453
Lid geworden op: 05-11-2007 20:39
Locatie: landgraaf

14-02-2013 11:23

Sven van Anrooy schreef:Zolang ze er nog niet achter zijn wat de sterftes veroorzaakt na uitzetting van die spiegels op een goed bezet water met oude klasbakken zegt zo'n certificaat ook geen rochel.

Als je niet weet waar je naar zoekt kun je ook niets vinden nee.

Heb het in mijn omgeving nu al meerdere malen meegemaakt en wie goed zoekt hier op het board vind er genoeg over. Dit is dan ook de reden geweest om me actiever met dit soort dingen bezig te gaan houden en mezelf als regiovertegenwoordiger heb aangeboden bij Dé KSN. Misschien dat er in te toekomst beter nagedacht kan worden over het nut van uitzettingen op wateren waar het in zijn totaliteit nog helemaal overbodig is.

En als het dan toch moet gebeuren, doe dan onderhoudsuitzettingen ipv het plempen van bakken vol spiegels op wateren die al goedgevuld zijn.


Helemaal mee eens Sven, wij zouden willen dat we hier in het zuiden al zo ver waren met onderhoudsuitzettingen, maar het gaat heel langzaam. Ik hoop dat ik in de KSN regio Limburg verder kom en hopelijk krijgen we dan meer voor mekaar dan dat er nu gedaan wordt.
Groetjes Ron
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

14-02-2013 11:40

SKP met hoofdletters is niet elke gelegenheid waarbij karper wordt uitgezet, maar een projectmatige uitzetting die voldoet aan de voorwaarden van het COS, inmiddels BVK. Lijkt mij goed om dat voor ogen te blijven houden als je zo aan het generaliseren bent.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

14-02-2013 11:51

Kees,

Weet ik. Maar dan nog hebben ze het op plekken gedaan waar het niet nodig was. De jonkies doen het goed! Best, maar de oudjes dan?
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

14-02-2013 12:46

Inderdaad jammer dat de tientallen uitzettingen die jaarlijks door visrechthebbende plaats vinden in verband gebracht worden met SKP.

Het advies bezint voor je begint is hier en elders herhaaldelijk uitgesproken. Zomaar iets doen zeker als het om uitzettingen gaat op afgesloten of veelal stilstaand water is sterk af te raden. Hou je oude bestand van mooie schubs en spiegels in eren. De Oranje Parel is een van de vele bekende wateren waar het in het verleden goed fout is gegaan als voorbeeld nemend. Verder is het onverstandig om karper te kopen voor (herstel) uitzettingen van karper die beroepsvissers aanbieden. Of je moet ze op willen vreten. Zins veel HSV een karpercommissie opgericht hebben die om advies vragen gaat het er veel wateren een stuk beter aan toe.

Zetten we geen karper meer uit, dan wordt het op veel water over 20 jaar weer armoe troef in ons land. Dan jaag je nog meer mannen richting BTW als dat de wens is.

Wil je advies of bemiddeling met visrechthebbende dan is dat via onderstaand adres altijd mogelijk.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
dick spijker
Berichten: 377
Lid geworden op: 24-05-2004 21:05

14-02-2013 18:02

Sven van Anrooy schreef:Zolang ze er nog niet achter zijn wat de sterftes veroorzaakt na uitzetting van die spiegels op een goed bezet water met oude klasbakken zegt zo'n certificaat ook geen rochel.

Het zegt me zo veel dat ze in ieder geval niet besmet zijn met wel bekende ziekteverwekkers.

Van de zieke (afkomstig uit een water nabij Meppel) vissen die vorig jaar gebracht zijn naar Lelystad bleek de ziekte oorzaak een bacterie en schimmel te zijn die gewoon in de meeste Nederlandse wateren voorkomt. Dus de vraag is nu wat verzwakt vissen zodanig dat ze vatbaar gaan worden voor normaal in water aanwezig zijnde ziektekiemen, en waarom op het ene water wel en het andere niet. Want op verreweg de meeste wateren waar we als regio tot nu toe hebben uitgezet is het gewoon goed gegaan. Moet er wel bij zeggen dat we niet maar zo lukraak hebben gedumpt en dat het gesleep met vissen hier lang niet zo erg (dan wel niet voor komt) is als bij jullie in de regio. Want al dat gesleep zou net zo goed een reden van sterfte kunnen zijn.

Dus heel Nederland over één kam scheren gaat te ver Sven.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

14-02-2013 18:32

Ik scheer niet heel Nederland over één kam. Kan alleen maar spreken over mijn eigen regio Dick. Toch zijn er vaak uitzettingen (geen SKP's in de meeste gevallen) geweest dat het wel fout ging.

En daarom huiver ik altijd een beetje, zeker als het afgesloten wateren betreft met voldoende vis, en oude vis. Rijst de vraag: wat is voldoende?

Afijn, VKB moet mijn donatie nog krijgen, wordt wel meer dan dat tientje trouwens.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
dick spijker
Berichten: 377
Lid geworden op: 24-05-2004 21:05

14-02-2013 19:07

Dumpen en maar zo iets doen is vragen om problemen vroeg of laat.
Maar ja wat doe je als hengelsportbestuurder als er de wereld karpervissers bij je staan te zeuren en soms zelfs stevig aandringen.
Het is net zo iets als karpervissers die alleen maar grote vissen door een HSV uitgezet willen zien worden op hun wateren, drie keer raden waar die weg komen, net zo dom.

Mark Hoedemakers liftte misschien een tipje van de sluier.
Door dat een populatie lang (15-20-25 jaar) alleen op een water zit zonder aanvulling van karper afkomstig van andere wateren creëert dit een soort van quarantaine water een voor de bestaande populatie steriel water.
Zet je er karper op uit doorbreek je voor de bestaande populatie dit steriele en dat zou een mogelijkheid kunnen zijn waarom .......

Maar zonder harde feiten blijft het duimzuigen, voel overigens wel iets voor de redenatie van Mark.
Zeker gezien ook het feit dat het verdomt moeilijk is om pootkarpertjes vanuit een kweekbak op te kweken in een kweekvijver zonder grote uitval, dit zou ook voor de theorie van Mark kunnen spreken.

Maar eens overleggen met een deskundige, geeft vast meer inzicht.
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

15-02-2013 06:53

Geef gewoon toe het is in het gezicht ontploft. Ongewild dom gekopieer gedrag.

Verder zijn overal al karpers herplaats van open water naar afgesloten water. Joris hielp ze ook een "" dijkje"" over. zie De Karper.

Dick.
Certificaten kon je bijkopen voor eur 25 en als je niet weet waar het spul aan dood gaat, waar moet je dan op controleren? Op ziektes die er niet waren en waar de vis niet aan dood ging.

Vissen gingen dood na uitzetten. Dat zijn FEITEN. De rest is allemaal giswerk. Ook alle oorzaken tot nu toe.

Ook een feit: daar waar de meeste bijelkaar gevangen vissen (understatement voor stelen) zwemmen zijn de vissen het gezondst...
It's okay 2 pay
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

15-02-2013 06:55

probeer eens: VeKaNeBe en niet het zoveelste belangen clubje. Sorry maar ik snap er geen kut van dat die stichting ding geen onderdeel is van De KSN. Alle leden zijn lid op 1 na geloof ik.


Verenigde Karpervissers Nederland en Belgie
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

15-02-2013 08:05

Klaas,

Lijnen vanuit het BVK naar het VBK en KSN zijn er.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
dick spijker
Berichten: 377
Lid geworden op: 24-05-2004 21:05

15-02-2013 09:49

Klaas vd Herik schreef:Geef gewoon toe het is in het gezicht ontploft. Ongewild dom gekopieer gedrag.

Als regio vanaf 2000 in totaal ruim 40 keer uitgezet op verschillende wateren, 1 keer fout (Bussloo) dat kan ik toch niet exploderen noemen.
Dat het elders in den lande uit de klauw giert (zo als meerdere zaken) wil nog niet zeggen dat uitzetten per definitie fout is.

Klaas vd Herik schreef:Verder zijn overal al karpers herplaats van open water naar afgesloten water. Joris hielp ze ook een "" dijkje"" over. zie De Karper.

Wie zonder zonden is gooie ......., verstand komt met de jaren Klaas geld overigens voor velen, ik weet het en sommige niet :oops:

Klaas vd Herik schreef:Dick.
Certificaten kon je bijkopen voor eur 25 en als je niet weet waar het spul aan dood gaat, waar moet je dan op controleren? Op ziektes die er niet waren en waar de vis niet aan dood ging.

25 euro, zak droppies denken we het zelfde over.
Controleren op het geen je wel kan vinden, of wou je op voorhand besmette vis uitzetten, zijn ze in ieder geval schoon van het bekende.
Wat nog niet wil zeggen dat ze niets onder de leden hebben, maar wat je niet vinden kan is dat er wel.
Vissen Meppel gaan dood aan ziekteverwekkers die alom in de Nederlandse wateren voorkomen (dat is het geen men vind), waarom worden vissen vatbaar voor ziektes terwijl ze dit normaal niet zijn, als ze verzwakt zijn, oude vissen, lange winter, vissen die in de winter bij elkaar scholen en schuren etc. etc.

Klaas vd Herik schreef:Vissen gingen dood na uitzetten. Dat zijn FEITEN. De rest is allemaal giswerk. Ook alle oorzaken tot nu toe.

Er gaan soms vissen dood na het uitzetten, klinkt even anders niet zo massaal en doet denk ik meer recht aan de werkelijkheid.

Klaas vd Herik schreef:Ook een feit: daar waar de meeste bijelkaar gevangen vissen (understatement voor stelen) zwemmen zijn de vissen het gezondst...

Zou dus de gedachte gang van Mark ondersteunen.
Mocht dit zo zijn is het dus beter om elk jaar (afgesloten wateren) minimale uitzettingen te doen, beter 10 x 5 dan 2 x 25.
Weet het niet Klaas, maar zou het proberen waard zijn.

Alternatief is na een flink aantal jaren met nog 1 vis op een put, wel een beer nu hij het rijk alleen heeft, maar komt er maar eens in de 3 jaar uit, das dan minder.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

15-02-2013 10:56

Elk jaar kleine uitzettingenpleit ik al een tijdje voor. Zou volgens mij zelfde effect kunnen hebben als het inenten van mensen als jullie me kunnen volgen. Maar ik kan het niet wetenschappelijk onderbouwen
martijn van den Haak
Berichten: 202
Lid geworden op: 11-08-2006 09:34

18-02-2013 20:40

And then there was: silence....
martijn van den Haak
Berichten: 202
Lid geworden op: 11-08-2006 09:34

21-02-2013 19:19

martijn van den Haak schreef:Aart,

Wat heeft men doen besluiten om een nachtvispas in te stellen in de wetenschap dat na 1 oktober 2012 er geen beperking meer zou rusten op het nachtvissen behalve dan opgelegd door een HSV/federatie.


martijn van den Haak schreef:
Ik geef je dan ook het welgemeende advies om je duidelijk omschreven klachten neer te leggen waar ze thuishoren. Bij de federaties, want zij hebben de wateren vastgesteld, die onder de landelijke toestemming nachtvissen en derde hengel vallen.

m.vr.gr.

Wat doet de KSN op dit moment om de situatie voor de karpervissers te verduidelijken? ondersteunen zij de federaties bij de uitleg/invoering van de regels? Want blijkbaar is het de federatiebesturen ook niet duidelijk.


Aart, Michel waar zijn jullie?
Gebruikersavatar
jannes hooijer
Berichten: 450
Lid geworden op: 13-02-2008 19:28

21-02-2013 20:31

zo juist antwoord gekregen over de randmeren voor diegene die er baat bij hebben
zie onderstaande reactie van sportvisserij nederland

Beste heer Hooijer,



Naar aanleiding over uw vraag over het vissen met 3 hengels in de Randmeren, heb ik u 19 februari een reactie gegeven.



Per abuis heb ik u het verkeerde antwoord gegeven.

Er is inmiddels een akkoord bevonden over het vissen met 3 hengels in de Randmeren.

Er mag met drie hengels in de Randmeren gevist worden, uitsluitend in de havens van de Randmeren.

Dus wel in de Randmeren maar niet in de Havens.

Mijn excuses voor mijn eerdere foutieve berichtgeving hierover.



Bovenstaande is een informele berichtgeving. U kunt hier geen rechten aan ontlenen.

Ik wil u erop wijzen dat er pas met drie hengels gevist mag worden als dit in de aanvullende lijst van viswateren staat.

Hiervoor kunt u de site van Sportvisserij Nederland in de gaten houden.

www.sportvisserijnederland.nl

vriendelijke groet
jannes
carp greats jannes


carp fishing a way of live