Spiegelkarperproject ZuidWillemsvaart in Brabant van start.

Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

07-10-2005 08:11

Spiegelkarperproject Zuid-Willemsvaart in Brabant kan van start gaan.

De Federatie Zuidwest Nederland heeft er mee ingestemd er dit najaar nog mee te beginnen. Dit project wordt gerealiseerd in samenwerking met de Federatie en drie HSV. In week 42 of mogelijk iets later zullen de eerste spiegels in de omgeving van Veghel uitgezet worden. Zijn er die bij de uitzetting aanwezig willen zijn laat het maar weten.

De Gebiedsvisie Sportvisserij Oost-Brabant een plan wat ontwikkelt is door de FZWN maakt het Spiegelkarperproject mogelijk.

Peter
Gebruikersavatar
Wim hanegraaf
Berichten: 855
Lid geworden op: 18-05-2003 02:00

07-10-2005 17:56

goed bezig ben alleen niet zo'n kanaalvisser.
To The Boat!
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

07-10-2005 19:33

Super Peter,

Zo zie je maar dat een gedegen aanpak en wat moeite kan resulteren in hele mooie dingen!

Gr.
Bertil
Leer van andermans fouten. Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

07-10-2005 21:19

Tja Bertil, inclusief dit project in Brabant gaan er dus dit najaar in ieder geval 7 nieuw SKP's van start:
Zuid-Willemsvaart in Brabant
De Lijen in Friesland
2 projecten op alle Randmeren vanaf Kampen tot aan Muiderberg
Overijssels kanaal (vanaf Zwolle via Lemelerveld en Raalte tot in Deventer)
Bussloo

Over 2 tot 3 weken worden daar overal dus pootspiegeltjes uitgezet inclusief monitoring.
**Arwin Bos**

07-10-2005 22:49

Aart,

ik ben erg geintresseerd in de randmeren, is er al meer informatie over de SKP's op de randmeren?

mvg arwin
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

07-10-2005 23:12

Arwin, de uitzettingen zullen in principe in week 42 plaatsvinden, maar als dan de water- of luchttemperatuur nog te hoog is wordt dat 1 of misschien wel 2 weken later. Pas uiterlijk 1 week tot 4 dagen voor de leverdatum krijgen we daarvan bericht. Ik weet niet waar je woont, wellicht vindt je het wel fijn om te helpen bij de uitzettingen?
**Arwin Bos**

09-10-2005 11:56

Aart,

U heeft PB :wink:

mvg arwin
rik vd rijt
Berichten: 234
Lid geworden op: 21-08-2005 17:58

09-10-2005 12:11

ben wel benieuwd heb daar dit jaar wel een paar keer gevist alleen maar schubjes gevangen op welk stuk gaat het gebeuren (5-6) of op meerdere stukken?
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

09-10-2005 14:14

Rik,

Als de HSV tussen DenBosch en Helmond gewild hadden was er zeker spraken geweest van uitzettingen op meer plaatsen. B.v. een HSV als in Beek en Donk verklaarde dat er binnen hun vereniging helemaal geen karpervissers zijn.
Lijkt me sterk helaas zitten we met het punt dat ledenvergaderingen niet door karpervissers bezocht worden. Daar zal het aangekaart moeten worden, op vergaderingen van Beheers eenheid De AA heb ik het meerdere keren onder de aandacht van verenigingen gebracht. Kaart het aan samen met je maten bij je HSV aan, de Federatie ZWN wil zeker praten om plannen die van uit HSV komen helpen te realiseren. We zijn hier bijna drie jaar mee bezig geweest, mee liften van andere HSV kan laat ze maar contact opnemen met de Federatie. Van de meer dan 14 HSV die meerdere keren benadert zijn doen er zeggen en schrijven drie mee aan het project, jammer voor de karpervissers maar helaas kan ik uit boven staande maar een conclusie trekken. De spiegels worden de komende 5 jaar nu uitgezet tussen sluis 3 en 4.

Peter
rik vd rijt
Berichten: 234
Lid geworden op: 21-08-2005 17:58

09-10-2005 14:35

dank je wel kan ik hier ook lezen wanneer dat gebeurt ik wil dat wel zien als dat mogelijk is?? ik vis wel op aa en kanaal maar zit bij een hsv in uden dat niet aan het kanaal ligt. heb alleen nog maar van vrienden van het project gehoort niet doormiddel van brief of wat dan ook van hsv of federatie
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

09-10-2005 19:51

Rik,

Een dag of vier voor de spiegels gebracht worden krijgen we die datum door zal er zeker melding van maken op KWO.
“HSV de Kleuter”heeft ook twee uitnodigingen gehad om mee te doen, komende week krijgen ze per brief melding van het project om er aandacht aan te besteden in hun berichtgeving aan hun leden. Terugmelding formulieren zijn straks ook bij de plaatselijke hengelsport zaken in Veghel en omstreken te krijgen.

Peter
rik vd rijt
Berichten: 234
Lid geworden op: 21-08-2005 17:58

09-10-2005 20:01

ik zal alles terug melden. en ben benieuwd wat ik te horen krijg van de hsv. er word over gesproken onder de vissers zelf maar verder is er nog niemand benaderd.en zijn toch wekelijks aan het water te vinden.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

10-10-2005 07:41

19 oktober worden ze in principe in Valkenswaard afgeleverd.
Rob Kuijpers
Berichten: 177
Lid geworden op: 06-02-2005 22:39
Locatie: Lieshout

10-10-2005 11:55

Peter,

zou je zo vriendelijk willen zijn mij een mailtje te sturen zogauw je de datum weet? ik kom zeker kijken. ( lieshout_no1@hotmail.com)

en over beek en donk, op het kanaal aldaar is het karperbestand gewoon goed daar zit vis genoeg mede door de uitzettingen op het nieuw kanaal een jaar of 8 geleden, in veghel zit gewoon weinig karper en de vissen die er zitten zijn gedresseerd, over het stuk voorbij schijndel kan ik niet oordelen ik heb hier namelijk zelf nooit gevist! maar om het in beek en donk te doen vind ik persoonlijk niet nodig! en het stuk keldonk-veghel zit ook vis genoeg

Rob
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

10-10-2005 12:58

Beste Rob,

Zal het zeker doen, waar ik altijd in geïnteresseerd ben zijn de hengelvangst registraties van karpervissers. Van karpervissers die vissen op het Wilhelmina kanaal vanaf Beek en Donk Lieshout en richting Tilburg krijg ik geen positieve berichten binnen als het om hun vangsten gaat. Wat de intentie is om te komen tot een bezetting van +- 25% spiegelkarper. Terugmeldingen er van heeft als voordeel dat we kunnen bepalen aan de hand van de groeicurve over een aantal jaren wat de draagkracht is van een water is dit is een van de criteriums om tot een spiegelkarperproject te komen. Daar de hoeveelheid spiegels er vrij laag ligt +- 5% dit bracht een onderzoek aan de hand van hengelvangstregistratie in 2003 aan het licht. Is het zeker te overwegen een kleine hoeveelheid uit te zetten wat niet van grote invloed is op de biomassa maar wel met cijfers komt waar we mogelijk iets mee kunnen doen.
Hengelvangstregistratie blijft nu eenmaal de hoeksteen van een goed visstandbeheer.

Voor de goede orde toen de omleiding bij Helmond een feit was en nog afgesloten diende dit gelijk voor de verbinding van de rivier De AA. Er is toen massaal o.a. karper de afgesloten omleiding opgezwommen en heeft er goed afgepaaid. Navraag bij Rijkswaterstaat, het Waterschap De AA, Beheers Eenheid De AA heeft nooit aangetoond dat er karper is uitgezet op dat stuk. Die instanties zijn namelijk terughoudend als het om visuitzettingen gaat en zal dit zonder een gedegen onderzoek en overleg zeker niet doen. Het verhaal wat al jaren in het rond gaat moet eindelijk maar eens de wereld uit. Er waren zelfs karpervissers die er bij waren in hun dromen.

Dat er redelijk veel schudkarper en witvis rondzwemt op dat stuk daar kan ik me volledig in vinden.

m.vr.gr.
Peter
rik vd rijt
Berichten: 234
Lid geworden op: 21-08-2005 17:58

10-10-2005 18:30

rob helmond beek en donk gaat inderdaad wel maar richting veghel met uitzondering van 4-5 word het een stuk lastiger en naar mij idee ligt dat niet aan dressuur
Rob Kuijpers
Berichten: 177
Lid geworden op: 06-02-2005 22:39
Locatie: Lieshout

11-10-2005 16:09

Beste Peter,


over het stuk van Lieshout kan ik kort zijn, vis ik momenteel 9 jaar in de beginjaren stond de nieuwe ijzere damwand er nog niet in en toen waren de vangsten van grote vissen echt goed, een middag of avond vissen en 2 vissen boven de 10 kilo vangen was geen uitzondering! voor die tijd waren dat zeker al heel mooie vissen ( nu ook nog hoor ) ik heb vorig jaar nog 1 keer een periode gevist op lieshout 2 weken gevoerd 1 kilo boilies per dag, 1 nacht gevist weer 3 dagen voeren weer 1 nacht en dan om de 3 dagen vissen en tussendoor gewoon doorgaan met (verspreid) voeren ik heb dit 9 nachten gedaan resultaat 69 karpers zwaarste 13 kilo dan nog 1 van 12,5 kilo en 1 van 10 kilo de rest alles onder de 10 kilo! totaal iets van 8 spiegelkarpers en 1 perfecte volschub! het spiegelkarperbestand ligt rond de 10% gok ik maar vis zit er meer dan genoeg! als je maar voor voerd dan vang je ze wel.

Oja Peter,

wat jij concludeerd dat ze succesvol afgepaaid hebben, het zou kunnen maar toen ik 10 jaar geleden ongeveer toen de omleiding net open was met mijn vader bijna iedere avond met de picker ging vissen en makkelijk 20 - 30 karpertjes ving (bijna allemaal schubs) rond de 20-30 cm tja ik weet niet ik had toch sterk het vermoede dat ze uitgezet waren maargoed ik weet niets zeker 1 ding is wel zeker, ze zitten er en je word er niet goed van! der zit me toch een berg knollen op het kanaal wat niet wil groeien daar word je eng van!

gemiddelde gewicht ligt nog onder de 15 pond in lieshout! (en nee dit is niet om mensen weg te houden want ik heb er toch geen baat bij en er word momenteel bijna niet gevist hier op het hele stuk) pas bij beek en donk is het drukker

Rob
Stefan Desar
Berichten: 256
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Gemert

17-10-2005 13:20

Beste Peter,

Zou je mij ook een mailtje willen sturen wanneer de uitzetting is? Kom ook zeker kijken! Kan je eigenlijk over dezelfde delen kanaal iets vertellen als Rob, alleen Rob weet er waarschijnlijk meer van!

Maar Lieshout (dit is een heel stuk kanaal), Beek en Donk (oude en nieuwe kanaal), Aarle, Keldonk-Veghel zit in mijn optiek voldoende karper. Wat Rob over Veghel zegt ben ik het over eens.

Maar zou in ieder geval graag bij de uitzetting willen zijn, kunnen we het er nog wat verder over hebben.

Rob, tot vanavond!

Stefan
rik vd rijt
Berichten: 234
Lid geworden op: 21-08-2005 17:58

26-10-2005 18:18

zijn ze ondertussen uitgezet heb er al een tijdje niets van gehoord???
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

26-10-2005 19:13

Nee hoor Rik, heeft wat oponthoud gekregen zoals het nu is komen eind volgende week of anders die week er op. Kijk er zelf ook naar uit we zijn er 2,5 jaar mee bezig geweest om het te realiseren. Laat het jullie zeker weten als het zover is.

MVG,
Peter
rik vd rijt
Berichten: 234
Lid geworden op: 21-08-2005 17:58

26-10-2005 19:14

dank je peter ik hou het in de gaten.
rik vd rijt
Berichten: 234
Lid geworden op: 21-08-2005 17:58

10-11-2005 22:40

is er nog nieuws hier verteld iedereen dat ze er al op zitten? had het graag gezien.
Laatst gewijzigd door rik vd rijt op 22-11-2005 18:50, 2 keer totaal gewijzigd.
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

18-11-2005 11:39

Volgende week vrijdag 25 november is het zover s’morgens rond de klok van 10 wordt de 230 kg spiegels geleverd.
De uitzetplaats is industriewijk ‘De Dubbelen’ in Veghel. Vanaf de N265 bij McDonald via de rotonde de Kennedy laan op, na het spoor de eerste weg recht Bij Mengvoederfabriek Zondag aan het kanaal vind je de uitzetplaats.

mvg,
Peter
Gebruikersavatar
william van den broek
Berichten: 354
Lid geworden op: 17-12-2004 22:59
Locatie: made noord-brabant
Contacteer:

22-11-2005 18:20

spiegel projecten zijn erg mooi .maar vergeten we niet onze oerhollandse schupkarper.
ik ben bang dat ze wel in een verdom hoekje worden gestopt door al die spiegels.
het een na het ander spiegel project wordt op gezet
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

22-11-2005 19:21

William,

Kijk je naar de uitgangspunten vermeld in het handboek spiegelkarperprojecten kom je het volgende tegen. Gestreefd wordt naar een bezetting van 25 % ten opzichten van de schubkarper. Wat in de praktijk op de meeste met namen grotere waterlopen niet gehaald zal worden, zo is de ervaring tot nog toe. Kijken we naar het aantal spiegelkarper projecten en spiegel uitzettingen, de uitzetting op de ZuidWillemsvaart komende vrijdag is het eerste project in Brabant. Op afgesloten water zijn al meerdere uitzettingen gedaan die de naam spiegelproject niet dragen. De verwachting hier is dat we na de looptijd van 5 jaar die het project gaat duren we wel aan de 25 % komen mede omdat het bestand aan karper er laag is. Hoewel dit niet het uitgangspunt is, blijft een goede opbouw van jaar klasse, en geen overbezetting aan karper het uitgangspunt. Een van de rede dat het monitoren zo belangrijk is.

Kijken we wat er in het verleden aan tonnen schubkarper is opgezet valt het aantal spiegels in het niet. Op dit moment wordt ook onderzoekt of het mogelijk is een soort edelschub te herintroduceren iets waar ik zeker niet op tegen ben.

m.v.g.
Peter