waterkaarten

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

16-09-2002 15:40

Hoi mensen,

ik maak van ieder water waar ik ga vissen een kaart met de dieptes. Nu neem ik als basis vaak een tekening uit een routeplanner, daar kun je in ieder geval de omtrek uit halen.

mijn probleem is namelijk dat het heel moeilijk is om alles in het juiste perspectief te tekenen. als je bijvoorbeeld de omtrek van een water schetst als je langs de waterkant staat en thuis een kaart print schrik je van de verschillen.

De basis is dus niet zo moeilijk om aan te komen, maar nauwkeurig het verloop intekenen is echt lastig! herkenningspunten op de oever kunnen helpen (punten die je zowel overdag als 's-nachts ziet). Met een dieptemeter krijg je een redelijk goed beeld als je in een patroon vaart. Maar dan nog klopt de tekening vaak niet met de werkelijkheid als je lijnen gaat verbinden.

wie heeft er tips of trucs om echt goede kaarten te maken?

groeten jeroen
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

16-09-2002 16:21

hoy jeroen,

je kan lucht fotos opvragen bij de plaatselijk gemeente. ik loop er nu stage en ben ook al bezig ale plattegronden te regelen!!! en voor diepte kaarten zou je eens bij de brandweer moeten vragen! als het goed is hebben die dieptekaarten van een aantal wateren!!

veel succes
groeten rob
Gebruikersavatar
Bob van Biemen
Berichten: 503
Lid geworden op: 04-05-2002 02:00
Locatie: Loosdrecht
Contacteer:

16-09-2002 17:00

Die opmerking van de brandweer heb ik al eens eerder hier gelezen.
Nu ken ik een aantal brandweerlieden in verschillende korpsen en heb het hen ens gevraagd. Het eenduidige antwoord was:
dieptekaarten? wat moeten we daar nu mee?
Volgens mij betrof het de vorige keer de Belgische brandweer, zou dat het verschil zijn?

Met vragende groet, Bob
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

16-09-2002 20:56

Bob, het zal wel handig zijn indien er iets gebeurd (denk aan een vliegtuigje wat in het water stort). Dan lijkt het me fijn om te weten hoe diep het er ongeveer is ..
of niet dan ???

mvg
stefan
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

16-09-2002 21:22

Brandweer? Vliegtuigen?

Mijn bedoeling van zo'n kaart is het diepteverloop van een water in kaart te brengen.
Als ik dan een goede kaart heb met aantekeningen waar en wanneer vissen springen, rollen of gevangen worden kun je daar wat mee.
Hoe kun je op een goede manier zo'n kaart intekenen zonder dat het een wir war van aantekeningen wordt?
Ik kan wel wat meer aangeven over hoe ik dat doe; ik maak voor ieder seizoen een aparte kaart bijvoorbeeld.
ben ik soms de enige die zelf kaarten maakt? nee toch!

groeten jeroen
Gebruikersavatar
Bob van Biemen
Berichten: 503
Lid geworden op: 04-05-2002 02:00
Locatie: Loosdrecht
Contacteer:

16-09-2002 22:59

Stefan, Ja handig zoals je zegt, maar ja als je het bij 3 korpsen navraagt waarvan 1 het korps Wijdemeren is, (Loosdrecht 'S-graveland Nederhorst den berg) de meest waterrijke gemeente van het hele land!
En zij hebben het niet eens, dan vraag ik mij af welk brandweerkorps die kaarten dan wel heeft.

Met twijfelende groet, Bob.
Gebruikersavatar
Bob van Biemen
Berichten: 503
Lid geworden op: 04-05-2002 02:00
Locatie: Loosdrecht
Contacteer:

16-09-2002 23:07

Beste Jeroen, om weer even on the topic te komen, Ik heb een aantal jaartjes landmeetkunde gestudeerd en daar leerde je hoogte kaarten maken. Precies het zelfde maar dan de andere kant uit dus.

Handig is om eerst twee goede omtrekkaarten te regelen, daarna de kaart flink groot te maken (A3 formaat is mooi) De herkenningspunten globaal intekenen (schetsen) Ook rietkragen, zandstrandjes, bomen etc.

Schrijf gewoon de gemeten diepte op op de plek waar je hem gemeten hebt. naar schatting op de juiste plek dus, ik neem aan dat je geen landmeetinstrumenten hebt.

Als je de dieptes van een water intekent doe je dat het mooist met hoogtelijnen, die maak je door de aangegeven dieptes die gelijk aan elkaar zijn met een lijn te verbinden.

Je kaart is nu een grote puinhoop van cijfers en lijnen.

Nu pak je de 2e kaart en ga je enkel de lijnen overschetsen, Her en der vermeld je bij elke lijn de diepte waar die lijn voor staat en voila een mooie kaart.

Met landmeetkundige groet, Bob.
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

17-09-2002 09:24

Neem ruitjes papier, kun je het in vlakken verdelen, en je kunt in vlakken makkelijker op schaal tekenen...

Groetjes, Sjoerd
Rinus Gaasbeek
Berichten: 273
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Enschede

18-09-2002 19:49

Hoi Jeroen,

Als je kaarten wilt van openbare wateren b.v. meren die te bevaren zijn kun je waterkaarten t.b.v. de watersport kopen bij de ANWB.
Groetjes
Rinus
Gebruikersavatar
Brent van Ee
Berichten: 39
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

19-09-2002 17:09

Hoi Allemaal,

ik maak ook zelf water/ dieptekaarten...om mooi de verschillende dieptes (in perspectief) aan te geven gebruik ik Excell...je kan daar onder de standaard grafieken ook kiezen voor een "vlak"-grafiek...als je een beetje handig bent met Excell dan heb je zo heel snel mooie dieptekaarten!

Greetz,

Brent
Gebruikersavatar
Roy Spoelstra
Berichten: 243
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

19-09-2002 18:56

Bob ,

Ik kan je vertellen dat de vrijwillige brandweer in Nederhorst den berg wel degelijk beschikken over dieptekaarten.

Heb jij het nagevraagd bij de gewone brandweer?

Ik zou het eens proberen bij de duikersbrigade..
Zeker weten dat die ze hebben.Of ze je willen helpen is een tweede.....
Gebruikersavatar
Bob van Biemen
Berichten: 503
Lid geworden op: 04-05-2002 02:00
Locatie: Loosdrecht
Contacteer:

19-09-2002 23:28

Roy, je kan best gelijk hebben, maar ik vrees dat het meervoud kaarten, het enkelvoud kaart moet zijn, dat betreft dan waarschijnlijk de spiegelpolderplas omdat dit een ´s lands bekende duikplek is.
Eerlijkheidshalve wil ik wel zeggen dat ik het bij hun niet nagevraagd heb maar wel bij loosdrecht en ´s/graveland. Die hebben het zeker niet. Ik weet zeer zeker dat zij mij daarbij wel willen helpen aangezien ik een redelijk bekend figuur ben bij de BW aldaar. BW loosdrecht heeft wel een kaart met hier en daar een globale diepte aanduiding er op maar deze is voor de visserij absoluut onbruikbaar.

Verder wil ik een ieder vragen niet verder hier op in te gaan aangezien dit volledig off topic dreigt te gaan.

Met vol trots visvinder gebruikende groet :grin: , Bob.
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

19-09-2002 23:46

Hai Jeroen,

als je me ff de namen van de wateren mailt waar je het van wilt weten dan doe ik ff navraag. Mijn neefje vliegt in een zweefvliegtuig en kan een gekozen stuk supermooi op foto krijgen.

T'is maar een aanbod, zie maar wat je ermee doet... ik kan het altijd voor je proberen.
Vanaf morgen zit ik trouwens tot zondagmiddag aan de K'plas. FF kijken of ik de korte eruit kan krijgen :wink:

Groeten, Frank
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

20-09-2002 01:45

Hoi Frank,

Dat is altijd leuk zo'n foto natuurlijk, ik ben benieuwd. Ik kom nog wel even langs van het weekeind.

Off topic: ik heb vorige week die vis nog mogen bewonderen, een collega had hem, ben bang dat hij niet zo snel weer er uit komt.
succes anyway.

groeten jeroen
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

20-09-2002 02:20

och krijg wat... loop ik een week te voeren om die vis te vangen... is die 'r al uit :'(

dan maar voor de lange :razz:

ik zit bij de wilg... zie je vanzelf wel :wink:
Bart Smeets
Berichten: 73
Lid geworden op: 31-05-2002 02:00

21-09-2002 10:23

Jeroen,
je kan ook ff naar http://www.terradesk.nl gaan. Daar kan je via een programmaatje satteliet foto's afhalen van je omgeving. Zijn al meerdere topics over. Kijk daar ff voor meer info.

Mvg,
Bart
Eat... Sleep... Go Fishing...
Plaats reactie