haringvliet

Plaats reactie
jaap sassenburg
Berichten: 11
Lid geworden op: 25-04-2003 02:00

09-05-2005 19:19

hallo allemaal ik woon in de buurt van het haringvliet en wil het graag daar eens een keertje proberen heeft iemand daar voor mij wat informatie of ervaringen die hij/zij evt met mij wil delen bij voorbaat hartelijk dank
Gebruikersavatar
pascal kik
Berichten: 326
Lid geworden op: 20-10-2003 02:00
Locatie: beijerland

10-05-2005 15:35

Mooi water.. laatste tijd erg veel witvis met name grote windes tot ruim over de 60 cm. Ik ben er nu een tijdje aan de gang en blijkt niet zo makkelijk als ik weleens hoorde (tenminste het stuk waar ik zit). Wel uitkijken dat je niet in natuurgebied zit want daar kun je een flinke boete krijgen.

Succes, Pasal
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

10-05-2005 21:39

Jaap,

met een keertje proberen kom je er niet.

Vastbijten en volhouden is het parool en dan maak je enkele hele mooie maar ook vele ellendige sessies vol met witvis en nul karper mee.

Trek gerust een dag of twee /drie uit om stekken te zoeken. De makkelijk bereikbare zijn al bezet door jan en alleman. Je kan hierbij aanschuiven of iets meer moeite doen. Lees iets verder sjouwen met je spullen.
berry boonstoppel
Berichten: 7
Lid geworden op: 19-01-2005 08:21

11-05-2005 06:03

Hee jaap
Groot water zoals ut haringvliet blijft altijd un uitdaging.
De factoren van ut wel of niet slagen zijn talrijk...........zoals altijd met vissen.
De waterstanden zijn zeeeeeeeer belangrijk,hou je op de hoogte via getijden.nl.bewaar deze info goed bij je vangstenregistratie.
Immens grote scholen witvis kunnen je voer en vissessie in het water doen belanden.
Wees niet lui en verkas direct als je dit in de gaten hebt.
Ikzelf heb de ervaring dat boilies meer witvis aantrekken dan partikels ...'mijn ervaring dan hee.
Probeer ut maar eens uit zou ik zeggen.
Na een of meerdere vangsten wil je wel eens weken niks meer vangen op die stek.
Verkassen blijft un noodzaak op de rivier,als je wilt blijven vangen tenminste.
En als laatste...als karpers zich verplaatsen zwemmen ze heel graag langs un taludje.
Ik wens je veel succes en hoop dat je wat met de info doet,....
Groetjeszzz
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

11-05-2005 16:13

Hoi Berry,

zo zie je maar dat iedereen zijn eigen ervaringen heeft. Misschien dat het gebied ook enig onderscheid kent, jij zit vast in de buurt van je woonplaats te vissen net als ik ;)

Zoals je misschien kan merken heb ik geheel andere ervaringen op het Haringvliet. Het feit dat je getijde verschillen heeft zal niemand ontgaan zijn die regelmatig het Haringvliet met een bezoekje vereerd heeft, desalniettemin heb ik hier absoluut geen hinder van gehad, laat staan dat ik merkbare vangst verschillen opgemerkt heb. Wat het witvis bestand betreft kom je aan het Haringvliet niks te kort, zeker het aanbod aan winde en af en toe wat kopvoorn, deze kunnen echt je vissessie verzieken. Ik heb juist de strategie om alleen maar met harde 25 mm boilies te voeren, lukt dit niet dan zit er niks anders op om je hengels binnen te draaien en je stek voor 24 uur van geen aas meer te voorzien (wil weleens helpen).

Maargoed zoals ik al zei, heeft ieder zo z'n eigen ervaringen, maar dat geld overal denk ik ..

mvg Lex
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Gebruikersavatar
pascal kik
Berichten: 326
Lid geworden op: 20-10-2003 02:00
Locatie: beijerland

11-05-2005 17:42

Ik vis ook al een tijd met hele harde 25 mm'ers vang wel stuk minder witvis. Maar vang er nog steeds aardig wat en de meeste zijn flink ook. Wat me opvalt is dat die feeder vissers ze nooit vangen en ik vang me soms scheel.

Ik heb echter nog niets opmerkelijks gezien met de getijden want de vis die ik tot nu toe heb gevangen was niet op één specifiek dagdeel, komt gewoon op de gekste momenten.

Vorig voorjaar heb ik op een ondiepe zandplaat met een hoop wier wel veel karper gespot heb er maar kort profijt van gehad want de vis was al snel weer verdwenen :cry:

Maar ieder heeft andere ervaring neem ik aan, het gedeelte waar ik zit heet al bijna het hollandsch diep.

Wat me trouwens ook op is gevallen is de hoeveelheid harder! Het water word duidelijk een stuk helderder met meer alg en ik zie steeds vaker scholen met die lastig te vangen harders. Zou het zoutere water toch invloed hebben op de karper? Ik hoorde namelijk al vissers erover praten dat de karper verder de rivieren op zou trekken, maar dat geloof ik niet echt.

Pascal
berry boonstoppel
Berichten: 7
Lid geworden op: 19-01-2005 08:21

11-05-2005 20:43

groetjesz en vang ze allemaal
Laatst gewijzigd door berry boonstoppel op 12-05-2005 17:05, 1 keer totaal gewijzigd.
jaap sassenburg
Berichten: 11
Lid geworden op: 25-04-2003 02:00

11-05-2005 20:50

hartelijk dank voor de informatie en feedback de plekken waar ik het evt wil proberen zijn bij de strandjes bij de haringvliet brug heeft een van jullie daar wat positieve of negatieve ervaringen laat het me aub weten als een van jullie deze ervaring tenminste wil delen bij voorbaat dank
Matthew Arensman
Berichten: 42
Lid geworden op: 20-02-2002 01:00

12-05-2005 08:14

Heren,

Sinds een jaar of 5 ben ik ook aan de oostkant van het Haringvliet aan de slag. Wat mij echter sterk opvalt is de karakterverandering van het water. Een aantal jaren geleden was de witsvisstand beperkt tot veelal wat brasem en een enkele winde. Vorig jaar en vooral dit jaar vang ik me met name in het voorjaar klem aan windes. Binnen een ochtendje een winde of 8 is echt geen uitzondering en allemaal kneiters tot zo'n beetje 50 cm.

En ja, ook ik vis met harde 24 mm ballen. Maar die windes pakken gewoon alles. M'n maat heeft precies dezelfde ervaring met de enorme toename van het aantal windes. Er valt met goed fatsoen geen nacht meer te vissen en wil je scherpe haken blijven vissen heb je een waar assortiment aan onderlijnen nodig. Volgens ons is de windetoename te wijden aan de snoekbaarsstand die de laatste 10/15 jaar stelselmatig naar de klote is geholpen. De aanwas van witvis wordt niet meer geremd door het roofvisbestand en met name de winde vaart hier wel bij. Een doodnormale brasem vangen is tegenwoordig net zo moeilijk als het vangen van karper op dit water. Of zouden er toch andere oorzaken zijn voor de explosieve groei van het bestand aan winde?

Graag jullie ervaring/mening

Mvg,

Matthew Arensman
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

12-05-2005 11:09

hoi Matthew,

verbazingwekkend genoeg heb ik dit jaat idd nog nooit zoveel windes gezien! Met scholen te gelijk zwemmen ze voorbij, echt absurd..
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Matthew Arensman
Berichten: 42
Lid geworden op: 20-02-2002 01:00

12-05-2005 12:40

Lexus,

Kan jij ook merken dat dit invloed heeft op je karpervangsten? Ik krijg dit jaar namelijk niet echt het idee dat het aanleggen van voerplekken zin heeft. Voordat er uberhaupt karper op komt hebben de windes alles al weggevreten.

Wat denk je trouwens van die theorie van die sterk gereduceerde snoekbaarsstand?

Groet,

Mathew
Gebruikersavatar
pascal kik
Berichten: 326
Lid geworden op: 20-10-2003 02:00
Locatie: beijerland

12-05-2005 15:51

Ik heb jaren op roofvis gevist en doe het nog steeds. Er is wel een hoop snoekbaars weggevist maar ik ving vorig jaar verschrikkelijk veel kleine snoekbaars. En mijn broer vangt ook goed dus ik weet niet of dat wel met het witvisbestand heeft te maken.

Wat mij wel opvalt is dat er relatief een stuk minder voorn zwemt misschien dat de winde beter voortplant want de haven hier ziet zwart van de winde na de paai (ca. 5 tot 15 cm). Ik weet nog wel dat ik in het jaar 2000 met de paaitijd op een dag 60 blankvoorns ving die ruim 25 cm waren. Ik zie nu amper voorn wel verschrikkelijk grote brasem en echt tonnen met winde.

Maarja de natuur houd zichzelf in stand, mijns inziens is er meer dan genoeg roofvis.

Jaap ik kan je wel helpen ik woon vlak bij de brug.
Je hebt een privé bericht

Pascal
Jan Mannetj
Berichten: 1
Lid geworden op: 12-05-2005 17:25
Locatie: Melissant

12-05-2005 17:26

Matthew,

Ga eens werken.... :D

gr Jan
Matthew Arensman
Berichten: 42
Lid geworden op: 20-02-2002 01:00

12-05-2005 19:45

Pascal,

Enorm veel kleine snoekbaars zei je. Hebben we daar niet precies de kern van de zaak te pakken dan? Een evenwichtige visstand heeft zowel kleine als grote vis. Die grote snoekbaarzen worden echter steeds minder vaak gevangen op het Haringvliet heb ik zo het idee.
Natuurlijk heb je gelijk, de natuur houdt zichzelf in stand. Maar een scheve situatie (in dit geval kunstmatig verkregen) vergt wel wat jaren totdat de balans is hersteld.

Jan,

Ik voel me betrapt :oops: Maar ach volgens mij was bij jouw de werkdag ook nog niet afgelopen... :D
Plaats reactie