Ouderkerkerplas

Plaats reactie
Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

30-03-2005 11:25

Beste fishing peoples,

momenteel ben ik bezig met mijn afstudeerproject; een haalbaarheidsonderzoek voor inpassing van forelvisserij bij een van de (openbare) recreatieterreinen in de omgeving Utrecht. Hiervoor is het van groot belang om informatie te verzamelen over soortgelijke projecten. Dit zijn er echter bar weinig; zwaansmeer, ouderkerkerplas, oostvoornse meer en veerse meer.
Om de technische en ruimtelijke randvoorwaarden voor forelvisserij te kunnen bepalen kijk ik dus naar de bovengenoemde wateren en hun kenmerken.
Nu komt het, van de Ouderkerkerplas weet ik niet veel meer af, dan dat de AHV een verzoek heeft ingediend bij Groengebied Amstelland (Recreatie Noord-Holland) voor afzetting van een deel van de Ouderkerkerplas in het winterseizoen voor forelvisserij voor de leden, icm een commerciele ondernemer. Mijn vraag is of iemand mij (per pb of e-mail of op het board als het niet te gevoelig is) wat informatie kan geven over de diepte, waterkwaliteit, bodem etc....Ik weet alleen dat het 127 ha is. Wie kan mij helpen?
Met vriendelijke groet,
Robert.
Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

30-03-2005 11:30

En mocht iemand verdwaald nog informatie hebben over forelvissen op openbare wateren (dus niet het forelvisvijver principe maar echt het de duurzamere variant) dan is dat ook zeer welkom. Welke eisen stelt de forel aan het water, welke zuurgraad, diepte, helderheid is het meest geschikt.
Voor zover ik inmiddels kan beoordelen maakt de oppervlakte niet het meest uit, maar over de diepte en waterkwaliteit heb ik nog weinig informatie, er is ook weinig informatie over beschikbaar. De OVB kan mij weinig verder helpen. Ik ga nog contact opnemen met Jan Kamman van de NVVS maar goed de Visma loopt nu dus die mensen zijn er allemaal even uit.
Ook heb ik het idee dat het vliegvissen op forel op openbaar recreatiewater niet tot slecht samengaat met overige vormen van recreatie zoals zwemmen, varen, surfen. Dit was al bekend natuurlijk maar goed, wat denken jullie????
Met vriendelijke groet,
Robert.
Gebruikersavatar
henk kostense
Berichten: 467
Lid geworden op: 14-10-2004 19:31
Locatie: Almere

30-03-2005 11:39

Robert,
Je hebt een pb.
groet henk
groetjes henk
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

30-03-2005 12:20

Robert,

ik heb er een keer gedoken!

naar mijn weten is het diepste punt 45 meter

het betreft een zandbodem het is er erg kaal! geen wier en zo

en na 5 meter diep te gaan is alles zwart/donker

aan de noordlkant ligt er wat puin in het water en als je vanaf daar het water in gaat,dan zakt het in principe als je een halve meter naar voren loopt ,dan zak je anderhalf meter diep weg.in andere woorden is het erg steil!

voor de karper vissers hier, je hoeft daar ook niet te karperen.tenzij je van tijdsverspilling houdt ! :wink:

ik neem aan dat dit niet te gevoelige info is,is het dat wel dan haal ik het wel weer weg zodra iemand dat vind.

groetjes,

michel
Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

30-03-2005 12:57

michel bedankt voor je informatie nu heb ik een goed beeld van welk type water het is. Ik had eerst het idee dat het een wat ondiepe plas betrof omdat het 127 ha is....maar het is dus een diepe zandwinning.......bedankt!
Met vriendelijke groet,
Robert.
Bart Kuysters
Berichten: 111
Lid geworden op: 30-09-2004 20:18
Locatie: Netherlands

30-03-2005 12:58

Hier wat linkjes, hoop dat je er wat aan hebt:

http://www.digischool.nl/bi/onderwaterbiologie/html/biologie/zoetwate/regenboogforel.htm

http://www.digischool.nl/bi/onderwaterbiologie/html/biologie/zoetwate/beekforel.htm

Regenboogforel

--------------------------------------------------------------------------------
PASPOORT
Latijnse naam Oncorhynchus Mykiss
Engelse naam Rainbow Trout
Duitse naam Regenbogenforelle
Franse naam Truite arc-en-ciel
Bijnaam Zalmforel

Familie Zalmen en forellen (Salmonidae)
Onderfamilie Salmoninae
Gesloten tijd Geen
Minimummaat 25 centimeter
Recordpagina's Niet opgenomen
Wetgeving Visserijwet 1963
Natuurbeschermingswet

Status Rode Lijst -

--------------------------------------------------------------------------------

SIGNALEMENT
Maximale lengte 100 centimeter
Overwegende kleur Donkergrijs met een rozeachtige horizontale lijn over het lichaam.
Kleur ogen Gelig
Stand van de bek Bovenstandig
Aantal schubben op zijlijn -
Vinnen Een vetvin is aanwezig.
Bijzonderheden -




--------------------------------------------------------------------------------

BESCHRIJVING
De forel is een vis die eigenlijk niet (meer) in Nederland voorkomt. De vis kan zich immers in Nederland niet voortplanten. Alle forellen die gevangen worden, zijn dus eerder uitgezette exemplaren.
Zo ook de regenboogforel.
Deze schitterende vis is moeilijk met een andere vis te verwarren.
De regenboogforel heeft een paarsachtige lijn over de flanken, soms met wat groen/blauwachtige tinten.
De vis heeft zwarte 'sproeten' op de rug tot aan de staartvin.
Een echte forellenbek ontbreekt natuurlijk niet. De onderkaak is aan het einde licht omhoog gebogen met een opvallend 'pukkeltje'. In de bek bevinden zich vele kleine tandjes.

Zoals eerder vermeld, plant de (regenboog)forel zich in Nederland niet voort. De vis houdt echter van een zuurstofrijke beken met een flinke stroming afgewisseld met langzaam stromende stukken. Doordat de vis gekweekt wordt heeft het veel van deze voorkeuren laten schieten. De vis voelt zich zelfs prettig in niet al te zuurstofrijk water met relatief hogere temperaturen.

Op de menukaart van de regenboogforel staan voornamelijk larven, insecten en kleine kreeftjes.

De forel komt in Nederland in het wild niet voor.

Regenboogforellen die in zout water worden gekweekt en worden gevoerd met garnalen en caroteenrijk voedsel (waardoor het vlees rozeachtig wordt) noemt men ook wel zalmforel.

De regenboogforel kan ruim 100 centimeter worden.



Zoals je hier kan lezen (wat ik ook al wist) houd de forel van koud en zuurstofrijk water.

Suc6 verder!

Groenten,

Bart[/b]
Plaats reactie