Hoe kouder het wordt hoe dikker de vis???

Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

07-11-2003 15:59

Ron, jongen

Da's nou eens de grootst k.. smoes die ik gehoord heb. Heb je geen mat en je weet niet beter? Ok da pech, beetje opletten en komt goed.

Te besodemieterd om uit te pakken? Ach. Ken je de LP/CD van Jesus Christ Superstar? Beetje laatste nummer. De spijkers gaan er al in.

Door het formaat etc. Gatver: hoe groeter de vis hoe kwetsbaarder, snap dat toch. Wat nog ontbrak was een flinke knie in de buik zekers?

Gaarne verwijs ik nog naar een alinea in het boek van Luc. Zo bij die kofferbak.

Klaas
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

07-11-2003 16:00

Ron, jongen

Da's nou eens de grootst k.. smoes die ik gehoord heb. Heb je geen mat en je weet niet beter? Ok da pech, beetje opletten en komt goed.

Te besodemieterd om uit te pakken? Ach. Ken je de LP/CD van Jesus Christ Superstar? Beetje laatste nummer. De spijkers gaan er al in.

Door het formaat etc. Gatver: hoe groeter de vis hoe kwetsbaarder, snap dat toch. Wat nog ontbrak was een flinke knie in de buik zekers?

Gaarne verwijs ik nog naar een alinea in het boek van Luc. Zo bij die kofferbak.

Klaas
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

07-11-2003 16:00

das 3
Gebruikersavatar
Ronnie van Berlo
Berichten: 330
Lid geworden op: 16-04-2003 02:00
Locatie: Mariahout
Contacteer:

07-11-2003 16:09

Beste Martijn,

hoe ik het ook uitleg het is altijd fout om geen onthaakmat te gebruiken, dat weet ik. Idd een foutje, zal het nogmaals uitleggen met alle factoren.

Ik zat idd al in de tent, maar dat kwam omdat het net begon te miezeren.

Ik heb alle lijnen in liggen, mijn spullen op de plek begint het ineens te miezeren. Dus wat doe ik, ik zet snel de tent op en pleur alle spullen erin, zonder dus de onthaakmat uit mijn foudraal te halen, deze lag toen onder de stretcher......mijn maat heeft em d'r dus ook niet uitgehaald. Dus toen ineens mijn pieper afging was het al te laat, en mijn maat heeft tijdens het drillen direct naast me gestaan want die voelde al dat het een big one was.......

Ik beloof hietbij plechtig dat ik vanaf nu altijd mijn onthaakmat als eerste zal uitpakken. De volgende pic die ik post zal beter zijn...

Foutje is gemaakt, vis is nog springlevend, das dan toch ook weer positief?
En de mogelijkheid bestaat dat iemand anders hem weer vangt. Daar ben ik van overtuigd.

Kenmerken van de vis waren sowieso al beangstigend, de vis miste bijna zijn/haar gehele rugvin en aan de linkerzije van de vis zat een mega grote vlek waar schubben ontbraken.

Die vis was dus al behoorlijk toegetakeld in de jaren dat ie daar in Nijkerk rondzwom.

Ik heb daar trouwens een hoop vissen gevangen met een kapotte bek etc...dus het mag duidelijk zijn dat er nog een hoop klootzakken zijn die de vis niet met respect behandelen.

Ik behandel de vis altijd zo vriendelijk mogelijk.......(op die keren na dat ik mijn onthaakmat niet heb gebruikt).

Ronnie van Berlo
Gebruikersavatar
Ronnie van Berlo
Berichten: 330
Lid geworden op: 16-04-2003 02:00
Locatie: Mariahout
Contacteer:

07-11-2003 16:14

Beste Klaas,

wat wil je nu bereiken, met die opmerking van k.smoes? IK HEB EEN ONTHAAKMAT JA, IK HEB HEM ALLEEN NIET UITGEPAKT......
Als jij dat een k.smoes vind dan zal dat wel, ik weet dat ik hem moet gebruiken, ik heb het niet gedaan dat was fout.

Wat wil je dan blijven zeiken, ik heb toch gezegd dat dat idd fout was of niet?


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ronnie van Berlo op 2003-11-07 16:17 ]</font>
Gebruikersavatar
Roy van Goor
Berichten: 865
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00
Locatie: maasbracht

07-11-2003 18:59

lijkt wel een soap hier....
weless nietus.....
ronnie, als je dus de volgende keer als eertse je schepnet en mat klaar legt, en dan begint met de hengels en de rest....
ik denk dat het allemaal wel duidelijk is nu, en dat ziet hij zelf ook wel in.
ronnie, vang ze en behandel ze met respect...gr roy
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

07-11-2003 22:10

Ronnie,

Nu wel. Eerder niet.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Rene Boeting
Berichten: 336
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Goes

08-11-2003 00:01

Inderdaad John,
wat een gezeik elke keer weer over die mat.
Wat zijn we heilig zeg om em te gebruiken!
Ik wordt er niet goed van, als iemand er geen gebruikt of hij is niet te zien op de foto....celstraf is nog te goed.
Ja, het is goed om een mat te gebruiken, ik doe het zelf ook, gebruik em ook als weegzak (banden rondom), scheelt een handeling en dus tijd en is dus beter voor de vis. Heb em zelfs meestal bij als ik met de vaste stok ga, voor het geval dat. MAAR, als je zo paranoide bent op schade aan de vis moet je gaan duiken inplaats van er een haak inslaan, met geweld op de kant trekken, in de zak douwen en dan pas s'ochtends met een uitgeruste vis en duffe visser op de foto.
Dan heb je pas kans op een beschadigde vis!
Ook ik ben schuldig, heb honderen karpers gevangen zonder het bezit van een onthaakmat en ik kan met zeer stellige zekerheid zeggen dat geen van deze vissen hieraan enige schade heeft ondervonden.
Gras wordt in deze zeer sterk onderschat! Een mat is beter ja, maar als gras zo slecht is voor de karper zouden we niet zoveel mooie en grote vissen in Nederland hebben!
Als je zo nodig de wereld wilt verbeteren, stop dan met het wegen en fotograferen.
Ontwerp een ergonomisch verantwoorde mat (gat in de markt), vang, onthaak en zet terug!
Nonsens allemaal, doe gewoon je ding waarvan je zelf weet dat het goed is en hoop dat andere volgen.
Dat gekanker op anderen ik heb er echt genoeg van, iedereen weet het beter!
Komt ook de karpervisserij tengoede al dat gekif, daarmee geven we echt blijk van een groepsgevoel. Ben al behoorlijk lang aktief in de hengelsport en wat het meest opvalt is dat er in het karperwereldje het meeste onderlinge gezeik is, binnen bv de witvisserij is dit veel minder het geval. Deze staan dus ook in geval van "nood" veel sterker.
Door die -wij weten het beter-instelling ontstaan ook de meeste conflicten tussen karpervissers en diverse andere groeperingen, met gevolgen als nachtvisverboden, voerbeperkingen, speciale beperkte karpervergunningen etc.
Probeer eens een groep te worden...inplaats van elkaar af te schilderen als prutsers.
Ik vis aan een water waar veel karpervissers komen die op vakantie zijn en gemiddeld komen we er niet goed vanaf...
Kwestie van tijd en dan zijn ook hier geen karpervissers meer welkom.
Eigen schuld.

Ronnie,

Van harte jongen, met je eerste 30-er.
Ziet er goed uit. Ik hoop dat er nog vele volgen!


Sorry mensen voor mijn uitbarsting, maar ik ben het elitaire gebazel behoorlijk zat.



René.
Size doesn't always matter
John Stoetzer
Berichten: 376
Lid geworden op: 17-02-2003 01:00

08-11-2003 00:22

Rene, mag ik jou een hand geven want ik ben het HELEMAAL met jou eens en had het niet mooier kunnen verwoorden!!

Ronnie, proficiat.

MVG John
jan van kranenburg

08-11-2003 00:25

Posting van Rene Boeting is top!

Onderlinge saamhorigheid onder karpervisser is vaak ver te zoeken.
Kritiek op elkaar heeft prioriteit.
Balk en splinter, weet je.

Tolerantie hebben sommige helemaal niet.
Ronnie vangt zijn eerste 30+. Gaat terecht uit zijn dak. Maar wat een doodzonde !!
Geen onthaakmat gebruikt.
Een helaas noodzakelijk onding dat mij 25 jaar heeft ontbroken, simpelweg omdat die nog niet bestond.

Sappig gras fungeert als zodanig uitstekend;
als ik in zo'n situatie vis, gebruik ik de onthaakmat niet! Hoef ik dat klere ding ook niet schoon te maken.
Alleen een simpel grondzeiltje voldoet prima. Voor een paar euro te koop.

En zeg nou maar niet dat ik de karper onrespectvol behandel.

Al die onthaakmat-hotemetoten moeten maar eens gaan nadenken over een vorm van karperbescherming bij het penvissen. Als je loopt te struinen, zijn de bestaande types onthaakmatten vrijwel niet te handteren.
De industrie moet iets simpeler zien te maken voor dit doel.
Als 't toch bestaat, dan heb ik 't niet kunnen vinden en hoor 't graag. Nooit te oud om te leren!

mvg

Jan

Jan
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

08-11-2003 00:59

Heren en vooral Rene,

volkome mee eens, durf zelf stelling te nemen dat er vissers zijn die met mat nog slecht met de vis omgaan.

de mat maakt het geheel niet heilig en heeft niets met elitair te maken is alleen een basisprincipe om nog beter met je vis om te gaan als je al deed. :smile:

Jan, neem eens contact op met frank huisman die kan je in deze wel verder helpen, voor meer info stuur je me maar een mail, je hebt mn mailadres :smile:

MVG,
Peter

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: peter postema op 2003-11-08 01:01 ]</font>
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

10-11-2003 10:04

Heren,

Ik ken het water in kwestie goed en er wordt zóveel gevist dat je je best moet doen om een niet platgetrapt stukje gras te vinden. Feit is ook dat vrijwel niemand op dat water een mat gebruikt of voorzichtig met de vissen omspringt. Ik ben al een tijdje in overleg met het bestuur wat eraan verbeterd kan worden. Wordt vervolgd...

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Ronnie van Berlo
Berichten: 330
Lid geworden op: 16-04-2003 02:00
Locatie: Mariahout
Contacteer:

10-11-2003 10:16

Beste Heren,

bedankt voor al jullie reacties, dat op dit gebied velen het niet geheel eens met elkaar zijn mag duidelijk zijn.

Ik ga in ieder geval eerst mijn onthaakmat uitpakken, daarna de rest. Kijk ik zou het zelf ook doodzonde vinden als door mijn toedoen zo'n mooie vis te lijden zou hebben. Daar zou ik dan achteraf enorme spijt hebben, maar alles moet geleerd worden toch?

Net zoals ik bij snoekvissen toch eerst een aantal keren een snoek heb moeten opereren (dwz de dreggen uit zijn keel trekken) voordat ik tot het besluit kwam om al mijn plugdreggen te ontdoen van weerhaken.

Nu ik deze post heb gelezen ben ik wel van mening dat ik altijd mijn donzig zachte onthaakmat ga gebruiken. Daarnaast zal ik een vis ook nooit in een bewaarzak bewaren. Het is scheppen, onthaken, fotograferen en dan voorzichtig terugzetten. Zo'n vis is bij mij nooit langer dan een paar minuten op de kant.....

Als ik dan ook nog mijn onthaakmat gebruik kan het dan nog beter?

Jawel, niet vissen.............
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

10-11-2003 11:06

[quote]
Op 2003-11-08 00:25, schreef jan van kranenburg:
Posting van Rene Boeting is top!

Onderlinge saamhorigheid onder karpervisser is vaak ver te zoeken.
Kritiek op elkaar heeft prioriteit.
Balk en splinter, weet je.

Tolerantie hebben sommige helemaal niet.
Ronnie vangt zijn eerste 30+. Gaat terecht uit zijn dak. Maar wat een doodzonde !!
Geen onthaakmat gebruikt.
Een helaas noodzakelijk onding dat mij 25 jaar heeft ontbroken, simpelweg omdat die nog niet bestond.

Sappig gras fungeert als zodanig uitstekend;
als ik in zo'n situatie vis, gebruik ik de onthaakmat niet! Hoef ik dat klere ding ook niet schoon te maken.
Alleen een simpel grondzeiltje voldoet prima. Voor een paar euro te koop.

En zeg nou maar niet dat ik de karper onrespectvol behandel.

Al die onthaakmat-hotemetoten moeten maar eens gaan nadenken over een vorm van karperbescherming bij het penvissen. Als je loopt te struinen, zijn de bestaande types onthaakmatten vrijwel niet te handteren.
De industrie moet iets simpeler zien te maken voor dit doel.
Als 't toch bestaat, dan heb ik 't niet kunnen vinden en hoor 't graag. Nooit te oud om te leren!

mvg

Jan

Het verbaasd me jan dat je je in een andere topic zo enorm opwind over een oude foto van de spiegel op een meetplank?????
Richard van den Bos
Berichten: 12
Lid geworden op: 23-10-2003 02:00
Locatie: Uitgeest

10-11-2003 15:56

Beste mensen, Jan,

Ik gebruik bij het struinen met de pen een (kleine) onthaakmat, dat oude model van Cipro met die piepschuim balletjes. Die kun je dubbelvouwen en dan aan de handvatten gemakkelijk meenemen. Ik zit er perfect op, en wanneer ik een vis heb, vouw ik de mat open en leg hem erop. De binnenkant en de onderkant worden smerig, de kant waar ik op zit blijft redelijk schoon.
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

10-11-2003 16:18

Hoi beste penners onder ons!
Ik heb een onthaakmat die je opkunt rollen van Ultimate met aan bijde kanten een rits deze is een prima onthaakmat voor de penvissers! en je kunt op zitten of liggen tijdens het pennen! :razz: :wink:

groetjes kevin :grin:
Gebruikersavatar
Ronnie van Berlo
Berichten: 330
Lid geworden op: 16-04-2003 02:00
Locatie: Mariahout
Contacteer:

12-11-2003 12:47

Maar om ff terug te komen op de watertemperatuur en de gevangen vis.

Zoals ik in de eerste posts al had gemeld was ik overtuigd van het feit dat bij koudere temperaturen er een volvreet sessie plaatsvind waarbij ook de grote exemplaren veel gaan eten voor de aankomende winter.

Gaan we vissen en wat blijkt, 1 vis gevangen maar dan ook meteen een grote.

Is de kans op een grote karper van 30+ groter bij koudere temnperaturen, of is dit afhankelijk van het type water.....?
Richard van den Bos
Berichten: 12
Lid geworden op: 23-10-2003 02:00
Locatie: Uitgeest

13-11-2003 13:03

Grote vissen eten meer/vaker dan kleintjes. Mijn stelling: hoe beroerder de omstandigheden oftewel hoe minder actieve vissen, des te groter de kans op een zware. Anders gezegd: wanneer nog maar een handjevol vissen actief is, is de kans levensgroot dat daar wél een paar zware exemplaren tussen zitten. Weinig kans op beet, maar krijg je beet dan is 't vaak een knappe vis.
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

13-11-2003 15:01

Een vis heeft een bepaald percentage van zijn lichaamsgewicht nodig als reserve om de winter door te komen. Een grote vis moet meer eten om zijn winterreserve aan te vullen en zal dus langer vangbaar zijn. Echter door zijn grotere reserve zal een grote vis later weer beginnen met flink te vreten na de winter.

Dus vissen zijn over het algemeen in de winter wel zwaarder dan normaal, en dit geldt zeker voor de grotere vissen.

groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

14-11-2003 10:34

Heren,

Zo blijf je jezelf heerlijk moed in praten.

Het metabolisme van de karper kan nagenoeg tot stilstaand komen, zonder dat het beest er last van heeft.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Ronnie van Berlo
Berichten: 330
Lid geworden op: 16-04-2003 02:00
Locatie: Mariahout
Contacteer:

14-11-2003 13:52

Als het metabolisme van de karper stilstaat is deze dan in zijn/haar winterslaap?

Want bij een stilstaand metabolisme betekend het dat het hart ook niet meer klopt.

Dus zal er altijd wel wat verbrand worden om het hart kloppende te houden, bij lagere temperaturen is dit natuurlijk niet moeilijk.

Ligt een karper in de winter stil, of is hij zwemmend?

Dat ligt batuurlijk aan het type water, in stromend water zal een karper wel meoeten blijven zwemmen.

Nu is het wel bekend dat men in de winter in kanalen en rivieren beter karper vangt dan op plassen, echter mij gaat het nu om het feit of je makkelijker een 30+ vangt in de sessies voor en net na de winter?

Wat moet de watertemperatuur zijn?
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

14-11-2003 15:13

Logisch redenerend lijkt het me vanzelfsprekend dat een grote karper voor en net na de winter makkelijker te vangen is. Voor de winter moet hij, zoals ik boven heb gezegd, meer vreten om de benodigde reserves aan te leggen. Na de winter moet hij sneller weer beginnen met vreten, omdat hij meer energie verbruikt om de vitale functies in stand te houden. Een grote karper verliest namelijk meer energie/warmte, dan een kleine vis.

groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

14-11-2003 20:52

Heren,

De vanger heeft altijd gelijk.Wintervissen is sowieso al nie gemakkelijk. Zoals al wordt aangegegeven, aast een karper minder of al helemaal niet.

Hoe lager de bezetting hoe moeilijker het is er 1 te vangen. Hoe hoger de bezetting hoe gemakkelijker. Helaas zwemmen in zulk soort wateren praktisch geen grote karper. Of het moet een kofferbakkarper zijn.

Per saldo is het net zo gemakkelijk / moeilijk een grote als een kleine(re) karper te vangen.

En al die goeie wintervangsten dan? Uitzonderingen meneer. In welek vorm dan ook.

De enige kans om regelmatig in de winter (1/2 december tot maart) karper te vangen is in overbezette wateren, en dan nog het lieft niet al te diep.


Jurgen,

Jou redenatie houdt dan ook in, dat een grote karper altijd makkelijker te vangen is. Was dat maar waar. Of eigenlijk niet de inflatie zal dan ook weer toeslaan.

Eigenlijk alleen al om 1 simpel feit er zijn meer vissen van 5 kilo dan van 10 en meer van 10 dan van 15 enz.

De enige manier om in de winte rkaprer te vangen is gaan en... nog blijer zijn met elke aanbeet.

MVG

Klaas
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

15-11-2003 09:35

Klaas,
In principe is een grotere karper ook altijd makkelijker te vangen, simpelweg omdat hij gewoon meer moet vreten. Maar een karper wordt niet voor niets groot. Hij zal in zijn leven al meerdere negatieve ervaringen hebben gehad en dus erg op zijn hoede zijn. Waarom een grotere karper dan ook niet vaker gevangen wordt is omdat hij meer dressuurverschijnselen zal vertonen EN omdat, zoals jij zegt, de dichtheid aan kleine vis zo groot is, waardoor je veel kleinere vissen moet vangen om bij de grote te komen (of je moet al wat meer mazzel hebben of afdwingen).

Wat ik bedoel is, dat een kleine karper eerder zijn metabolisme kan terugschroeven omdat hij sneller de benodigde reserves aanlegt (omdat hij minder nodig heeft en minder verbruikt) en een karper langer doorgaat met azen.

"De enige manier om in de winter kaprer te vangen is gaan en... nog blijer zijn met elke aanbeet": ABSOLUUT. Je kunt wel lullen ik vis alleen in het najaar en in de winter want dan vang ik de dikkere vissen, maar dat is voor mij in ieder geval niet de essentie van het wintervissen.

groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
hinnie hendriks
Berichten: 66
Lid geworden op: 06-01-2004 09:20
Locatie: zwolle

01-03-2004 17:49

ronnie mooie vis en dan te zeggen dat mensen mij niet geloven
wand ik heb ook een karper tegen de 30 pond gevangen
in nijkerk
kijk maar is onder (kolk bij nijkerk) daar willen ze mij niet geloven
misschien hebben wij wel de zelfde vis gevangen kleine kans maar het kan.
veel succes met het vissen op karper.
grt hinnie
als ze me missen dan ben ik vissen!