Pruiken


Plaats reactie
Quirinus Graafmans
Berichten: 17
Lid geworden op: 03-07-2015 11:01

12-12-2015 07:43

Als ik een pruik in de lijn heb , hoe kan je hem dan ontwarren.
Hoe kan je voorkomen dat je überhaupt een pruik gooit.
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

12-12-2015 10:18

hoe kan je hem dan ontwarren.

Met heel veel geduld.

Hoe kan je voorkomen dat je überhaupt een pruik gooit.

*Lijn goed opspoelen
*Andere lijn kopen, die minder stijf is
*Molen kopen die de lijn goed opspoelt
* niet te vol opspoelen
etc
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

12-12-2015 19:36

Na ontwarren zul je de kinken nog moeten verwijderen. Anders gebeurt het vast vaker. Kale lijn uitvaren achter een bootje wil door de waterdruk nog wel eens helpen. Anders is een spin doctor loodje behulpzaam. Daarmee een aantal maal ver uitwerken en binnendraaien. Anders lijn vernieuwen en Frank zijn advies volgen. Goed opspoelen en niet onnodig de lijn door de slip afnemen is het halve werk.

Groet,Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

13-12-2015 10:16

Uit het 'Slappe lijnen = meer kinken' topic...

viewtopic.php?f=36&t=78335&p=940891&hilit=kinken#p940891

Gewoon alles van de lijn knippen, dan de lijn aan een boompje, paaltje oid vastknopen en vervolgens de kinkafstand voorbij lopen. Daarna met hand op de spoel en beugel het zaakje rustig straktrekken met de hengel wijzend naar het bevestigingspunt. Dit herhalen en vervolgens de hengel onder wat spanning afsteunen en de lijn losknippen bij de boom. Het laatste kinken zal zich er na losknippen verder uitdraaien en tevens is dit de tijd om even met een doek de lijn te reinigen en op verdere schade te controleren (buiten de standaard controle van een paar maal de hengellengte voor elke worp).
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
janet van der hoff
Berichten: 331
Lid geworden op: 29-01-2013 21:55

22-12-2015 22:35

Ik heb ook wel eens een pruikje, maar ik denk dat het komt doordat ik de Shimano USA 4500A heb.
Die spoelt nu eenmaal niet zo goed op.
Na 2 maanden vissen gaat mijn lijn taps op de spoel zitten van achter naar voor (dat wil zeggen: achter minder lijn,
voor meer ).
Dan krijg ik ook wel eens een pruikje , dan haal ik heel de lijn van de spoel en zet het dan opnieuw op.
Wil je 1 week gelukkig zijn ga dan trouwen,
wil je je leven lang gelukkig zijn ga vissen
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

23-12-2015 09:51

Een extra ringetje/revet onder de spoel :wink: .

Dan komt spoel hoger op de as, waardoor er meer slagen nylon lager op de spoel komen te liggen. Het is een precies werkje, want anders verplaatst het probleem zich naar de andere kant van de spoel. Je kan bij een shimano dealer voor ringetjes langs gaan of misschien heb je nog reserve in de originele molenverpakkingen zitten (mocht je die nog hebben)...

Zelf heb ik het bij een ander type molen gewoon met dunne verzinkte ringen aangepast die de ratel niet in de weg zaten en mooi om de as paste.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
janet van der hoff
Berichten: 331
Lid geworden op: 29-01-2013 21:55

25-12-2015 00:03

@Marco,
bedankt voor de tip.
Inderdaad heb ik de originele verpakking niet meer dus ook de ringetjes niet, dus ik zal eens naar mijn winkelier gaan en kijken wat ik voor elkaar kan krijgen.
Wil je 1 week gelukkig zijn ga dan trouwen,
wil je je leven lang gelukkig zijn ga vissen
Plaats reactie