breeksterkte lijn vs lb hengels


Plaats reactie
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

06-04-2013 16:45

heren (en verdwaalde dames)

Ik wil een nieuwe lijn op mijn molens hebben en de keus is gevallen op de Daiwa infinity duo lijn.

Nu zit ik enkel te twijfelen over de hoeveelheid lb ik moet nemen.
De lijn is igfa gekeurd dus de breeksterktes kloppen.

Nou denk ik dat er vaak met te dikke lijnen word gevist, De keren dat je je hengel 100% belast zijn op 1 hand te tellen.
Ik denk dat er maar weinigen zijn hier op het board die hun hengel al eens in tweeen hebben getrokken tijdens een dril, trok je hem wel in tweeen was dus de hoofdlijn te zwaar(mijn conclusie)

Ik vis met jrc skyliner 3.60 2,5 lb hengels.
Ik vis eigenlijk nooit dicht op opstakels en altijd op lekkere zachte blubberbodems.

De hengelsportwinkel roept standaard voor karper minimaal 30,00 lijn.
Ik denk dat het interessanter is om te kijken naar de breeksterkte.

Op internet vind ik verschillende berekeningen maar word er niet echt wijs uit.

Wie geeft me een duwtje in de juiste richting..

alvast bedankt

Gr camiel
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

06-04-2013 20:28

Beste Camiel,

Het is een grote fout om de breeksterkte van je lijn alleen af te laten hangen van de testcurve van je hengel. Natuurlijk vis je met een 1 lbs stokje meestal niet met een 20 lbs lijn, maar als je bedenkt dat je lijn best kan verzwakken of beschadigen, kun je beter iets dikker nemen dan precies een "uitgebalanceerde" combinatie. Op de rivier vis ik ook met 2,5 lbs stokken, maar hier heb ik 20 lbs lijn op zitten. Op m'n 2 lbs stokken zit 15 lbs en op een 1 lbs stokje heb ik een 10 lbs gevlochten lijntje zitten. Je kan een hengel nog fors voorbij de testcurve belasten hoor. En als je door plompeblad, langs takken of ander ongerief gaat met je lijn, dan kun je beter wat over hebben ook.

Overigens belast ik m'n stokken wel vaak maximaal, althans, ik trek ze wel in de testcurve.

Als die 2,5 ponders van je een beetje soepel zijn, dan zou ik toch zeker niet dunner gaan dan een 12 lbs lijn. Ik vraag me trouwens af waarom je dergelijke hengels gebruikt op obstakelvrij water. 1,75 tot 2 lbs zou zwaar genoeg zijn, icm met een 8 tot 10 lbs lijn.

Ik kijk ook inderdaad niet zozeer naar lijndikte, maar naar slijtvastheid en trekkracht.

Groet,

Kees
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
kevin schopenhouer
Berichten: 312
Lid geworden op: 20-05-2008 22:04
Locatie: Breda

06-04-2013 20:29

Hallo Camiel,

Ik kan je alvast zeggen dat dit een ingewikkelde materie gaat worden.. Ik heb hier mijn eindproject natuurkunde over gedaan. Kwa breeksterktes en rek.. En dan kom je tot de conclusie dat je er geen duidelijk antwoord op kan geven.

Dat vele te zwaar vissen ben ik met je eens. Maar in hoeverre wil je tegen de grens aan gaan zitten?


Je hebt het nu over een breek sterkte maar dat is dan weer afhankelijk van hoeveel rek er op je lijn zit en in hoeverre je dit met je hengel opvangt. Wanneer je puur gaat kijken na de lijn zijn er weer andere factoren afhankelijk. Welk merk lijn Waar zit het breek punt Hoe loopt de curve van de rek..

Allemaal erg moeilijk te bepalen heb me er ook diep in vergist toen ik aan het project begon.

Mijn tip? Probeer gewoon op safe te zitten en anders een heel stuk voorzichtiger te drillen.

Succes ermee
Catch safetly
release the safest
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

06-04-2013 20:30

Haha, praktijk versus theorie!
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

06-04-2013 21:12

wat is te zwaar vissen... 40 honderste zinkt nu eenmaal harder als 20 honderste... het is niet alleen de sterkte van de lijn die belangrijk is bij de keuze van de lijn... mosselbanken, obstakels, zichtbaarheid, te werpen afstanden.... zomaar wat factoren die ook invloed hebben...

testcurve van een hengel is belasting bij buiging van 90 graden. een hengel kan wel heel stuk meer buigen dan dat...
Gebruikersavatar
Ivo Smeets
Berichten: 113
Lid geworden op: 29-12-2007 20:33
Locatie: Elsloo

07-04-2013 08:12

Meen me te herinneren dat je het aantal lbs van je stok kunt vermenigvuldigen met 5.
Dan kom je ong. uit op de ideale lijndikte voor je stok.

Ik hou me hier echt niet aan. Ik pas zoals al eerder gezegd de lijndikte aan, aan de omstandigheden waar ik vis.

Voor opstakelvrij water hou ik het op een 10 lb lijntje, op de Maas of bij opstakels gebruik ik al snel een 18 lb.

Grt Ivo
Weinig tijd is ook tijd!
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

07-04-2013 09:51

Ok, het is weer een lastiger verhaal dan ik had bedacht.

Ik ging ervan uit dat er wel een simpele verklaring/berekening voor zou zijn.

de lijn is er in

26.00 10lb
28.00 12lb
31.00 14lb

Toch nog interesante materie zo een stukje nylon
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

07-04-2013 10:09

Zo moeilijk is het niet. Elk van deze lijnen trekt een karperhengel krom. Op een 3.5 lbs hengel kan ik kiezen voor de 10 lbs lijn om de maximale werpafstand te halen. Je stelt je slip erop in en houdt er rekening mee als je drilt en de vis schept. Grootste nadeel is de kwetsbaarheid van de dunne lijn en niet zijn treksterkte. Er is weinig vlees en daarmee is de lijn snel stuk als deze bijvoorbeeld ergens achter blijft hangen. Dat heeft te maken met de kleinere diameter. Dus als het halen van een grotere afstand niet zo belangrijk is, dan kies je liever een dikkere lijn. Die 0.31 mm lijn is wat ik zelf standaard gebruik in situaties met weinig obstakels. Bij obstakels gebruik ik liever een dikkere lijn. Dat is persoonlijk en er is een trend naar dikkere lijnen als standaard. Afgezien van werpafstand en de noodzaak van molens met grotere spoeldiameter is er geen nadeel. Voordeel is meer vlees en dus meer reserve mocht er iets fout gaan.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Plaats reactie