Zonnenpaneel voeboot?


Plaats reactie
Ruben van Berkel
Berichten: 85
Lid geworden op: 24-03-2010 14:30

15-02-2012 12:49

Wat is jullie ervaring met zonnenpanelen? Ik ga aan het einde van de zomer een weekje naar France en ga ervan uit dat ik niet kan opladen met een normaal stopcontact. Ik moet dus "iets" gaan aanschaffen, een berg accu's of een zonne-of autolader.

Het idee van een zonnepaneel spreekt me het meest aan

groet,

Ruben

Ps; gaat om 2x 6 volt accu's die in de boot zitten , voor de afstandbediening koop ik daar wel Duracell als de oplaad batterijen leeg zijn
paul te wierik
Berichten: 779
Lid geworden op: 19-06-2010 18:20

15-02-2012 12:56

Heb 2 jaar geleden bij erwin van markerworld eens een mooi zonnepaneeltje gekocht. Werkt prima.
'T is alleen voor bijladen, niet opladen!
Zelf hang ik hem er achter na elke keer uitvaren....
Skp twentekanaal. Meld je vangsten terug!!
google en gij zult vinden....
Ruben van Berkel
Berichten: 85
Lid geworden op: 24-03-2010 14:30

15-02-2012 13:09

Bijladen is prima, van helemaal leeg naar helemaal vol red je volgens mij toch niet. Ik ben ook niet zo van het varen in het donker en heb nu nog een reden om dit niet te doen. Een paar tripjes in het donker van 200m en je accu is definitief leeg als je in the middele of nowhere zit. Erwin heeft de panelen niet meer op de site staat trouwens. Weet iemand een zonnenpaneel voor de Trend (2x 6v)?
roel silvrants
Berichten: 163
Lid geworden op: 10-08-2008 20:06

15-02-2012 14:07

kijk eens bij fish fun hij heeft er ook.


http://www.fishfun.nl
Gebruikersavatar
Cor Hendriks
Berichten: 747
Lid geworden op: 15-01-2007 19:27
Locatie: Emmercompascuum

15-02-2012 16:49

De huidige panelen houden de accu redelijk goed op peil. Van leeg naar vol is vaak een utopie. Voor het snel opladen kun je het beste een autolader aanschaffen.
Bfp, baitboats for pirates. The instant, medium and Big Pearl.
Ruben van Berkel
Berichten: 85
Lid geworden op: 24-03-2010 14:30

15-02-2012 17:15

Cor Hendriks schreef:De huidige panelen houden de accu redelijk goed op peil. Van leeg naar vol is vaak een utopie. Voor het snel opladen kun je het beste een autolader aanschaffen.


Maar welke passen op 2 accu's van 6volt? Als ik de zoekfunctie gebruik zie ik allemaal mooi spul maar dat is alleen geschikt voor 12v. Of kan je ze aan elkaar koppelen?

De stekkers van die van Fishfun komen i.e.g niet overeen met het bootje
Gebruikersavatar
Cor Hendriks
Berichten: 747
Lid geworden op: 15-01-2007 19:27
Locatie: Emmercompascuum

15-02-2012 17:46

2 batterijen van 6 volt zijn in serie 12 volt. Kijk eens op google. Zoek daar het verschil tussen iets dat in serie geschakeld is en parallel.
Er is genoeg over te vinden, ik weet zeker dat je dan een stapje verder bent.

Grt Cor
Bfp, baitboats for pirates. The instant, medium and Big Pearl.
Gebruikersavatar
Viktor van Ophuizen
Berichten: 1424
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: omgeving nijmegen

15-02-2012 19:45

ruben,

Of je neemt een dikke accu mee(100 amp semi tractie) en daar sluit je een 12 volts computerladertje op waarmee je vervolgens je 2 accu's van 6 volt parallel op aansluit(van je voerboot)
Je kan dan met een zonnepaneel (redelijk grote) inc laadregelaar je 12 volts accu(semi tractie) mee laden.
Op deze manier houd je het vrijlang uit..

ps: ik zou geen 2x 6 volts accu in serie opladen,waarom? omdat beide accu's nooit exact dezelfde lading bevatten,als je dan in serie gaat laden is de inwendige weerstand van de accu's verschillend wat resulteerd in verschillende laadstromen.... afijn gewoon dus niet doen want dat vinden de accu's niet fijn en gaan ze sneller kapot.
Ik heb ook een voerboot met 2 x 6 volt deze word normaal in de boot in serie geladen met bijgeleverde adaptor,het probleem is dat die adaptors niet automatisch afslaan als de accu's vol zijn wat betekend dat je je accu's aan het kapotladen bent.

ik hoop dat je er wat aan hebt

gr

viktor
Gebruikersavatar
Cor Hendriks
Berichten: 747
Lid geworden op: 15-01-2007 19:27
Locatie: Emmercompascuum

15-02-2012 21:14

In serie opladen wordt ontraden bij twee verschillende batterijen toch Victor? Ik bedoel Leeftijd, merk, type en Amp.
Samen met een goede lader kunnen twee gelijke accu,s gewoon in serie geladen worden. Ik begrijp wel waar je naar toe wilt maar met deze batterijen is het toch wel raadzaam om na twee of drie jaar een batterijwissel te doen.
Bfp, baitboats for pirates. The instant, medium and Big Pearl.
roel silvrants
Berichten: 163
Lid geworden op: 10-08-2008 20:06

15-02-2012 22:22

Maar welke passen op 2 accu's van 6volt? Als ik de zoekfunctie gebruik zie ik allemaal mooi spul maar dat is alleen geschikt voor 12v. Of kan je ze aan elkaar koppelen?

De stekkers van die van Fishfun komen i.e.g niet overeen met het bootje[/quote]

je kan de panelen schakelen van 12 volt naar 6 volt
zijn gewoon 2 klemmen + en - die steek je op de ingang van de accu waar ijzer bloot is waar je kabel aan vast zit. en laden maar werkt super goed om ze op peil te houden.
Gebruikersavatar
Viktor van Ophuizen
Berichten: 1424
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: omgeving nijmegen

15-02-2012 23:01

cor,

Bij pb accu's word het zeker afgeraden,echter werkt het wel in serie,het probleem is dat de meeste gebruikers na het vissen de adaptor veels te lang op boot laat zitten waardoor je accu's snel achteruit gaan.



roel,

ik heb nog nooit een paneel gezien die je kan schakelen van 6 naar 12 volt,als je zo'n paneel bezit is het makkelijk, 2 accus parallel op en elkaar en dan het paneel aansluiten en laden maar......mijn vraag aan jouw is dan hoeveel ma kan dat paneel maximaal leveren?

gr

viktor
paul te wierik
Berichten: 779
Lid geworden op: 19-06-2010 18:20

16-02-2012 07:34

viktor,
dit schakelen van 6 v naar 12v is te doen hoor. heb dit ook bij mijn zonnepaneel gemaakt/laten maken...
sommige gewone laders hebben dit toch ook?
Skp twentekanaal. Meld je vangsten terug!!
google en gij zult vinden....
Gebruikersavatar
Viktor van Ophuizen
Berichten: 1424
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: omgeving nijmegen

16-02-2012 10:31

Paul,

dat wist ik niet,in dat geval kun je de accu's uit je voerboot halen en parallel laden op de paneel die dan op 6 volt staat.
Er zijn adapters die je kan schakelen van 1,5 volt tot en met 12 volt,als je hem op 6 volt zet kan je ook weer de accu,s laden mits je deze ook weer parallel zet.
Als je het mij vraagt kun je het beste een computerlader pakken van bv graupner ultramat 12 deze slaat gewoon af wanneer de accu,s vol zijn,op deze manier kan je de accu,s nooit overladen.


Met betrekking tot bijladen met zonnenpaneel rechtstreeks op je voerboot.......kan je het beste een laadregelaar er tussen hangen,deze zorgt dan ook ervoor dat het laden afschakeld als de accu vo is,echter in serie geschakelde
accu,s in voerboten blijft het probleem van diverse laadstromen en dat raad ik dus af!
Verder moet je uitkijken voor de maximale stroom die de zonnepaneel kan leveren, bv een accu van 12 volt 7 amp mag je laden met maximaal 10% van de capaciteit van de accu,in dit geval dan 700 ma,nu zijn er zonnepanelen die meer amp leveren,dit is dus ook schadelijk voor de levensduur van je accu's.
De meeste kleine panelen leveren niet zoveel stroom en zul dit probleem niet snel ondervinden,wel kan je met een klein paneel je accu overladen omdat je geen zicht hebt wanneer de accu precies vol is.

Nu heeft mijn voerboot leverancier mij toen verteld dat er een laadregelaar in de boot aanwezig was,in mijn geval een microcat van at,achteraf blijkt dit niet het geval te zijn waardoor ik in het begin menig setje accu kapot geladen heb.
Dit gebeurd dus bij veel gebruikers,hun komen thuis na een sessie en laden netjes de boot op met bijgeleverde adaptor,vaak laten ze deze dan veels te lang op laden waardoor je de accu kapot laad,dit is dus ook het geval met boten die 1 accu bevatten.

maar ik ga offtopic dus ik stop nu

gr

viktor
roel silvrants
Berichten: 163
Lid geworden op: 10-08-2008 20:06

17-02-2012 00:45

Viktor van Ophuizen schreef:cor,

Bij pb accu's word het zeker afgeraden,echter werkt het wel in serie,het probleem is dat de meeste gebruikers na het vissen de adaptor veels te lang op boot laat zitten waardoor je accu's snel achteruit gaan.



roel,

ik heb nog nooit een paneel gezien die je kan schakelen van 6 naar 12 volt,als je zo'n paneel bezit is het makkelijk, 2 accus parallel op en elkaar en dan het paneel aansluiten en laden maar......mijn vraag aan jouw is dan hoeveel ma kan dat paneel maximaal leveren?

gr

viktor


ja die panelen zijn er fishfun heeft ze 13 watt en (1amp) schakelen van 6 naar 12 volt
http://www.fishfun.nl/site/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_new2.tpl&product_id=20&category_id=10&option=com_virtuemart&Itemid=74
werkt goed heb heb hem zelf ook.tis wel varen en de accu weer op peil brengen heb er vorig jaar 5 dagen mee gezeten met 1 accu werkt gewoon goed ook met wat minder fel licht bewolkt dus.
Gebruikersavatar
Viktor van Ophuizen
Berichten: 1424
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: omgeving nijmegen

17-02-2012 08:03

roel
1 amp is zeker een mooi vermogen om een voerboot op peil te houden.

gr
viktor
Plaats reactie