Korda Stow Bobbins


Arend Termorshuizen
Berichten: 260
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: Nieuwerkerk a/d IJssel

30-11-2011 12:31

Heren, dames, wie kan er iets zeggen over deze hangers vanuit de praktijk? Dus reacties over uiterlijk en prijzen even achterwege laten.
Zijn ze geschikt voor het vissen met slappe lijnen? met dat kettinkje wegen ze toch behoorlijk denk ik. Laat maar weten!!

Groet

Arend
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

30-11-2011 12:45

ik heb ze gekocht om juist met slappe lijn te vissen en daar zijn ze zeker geschikt voor, alleen vind ik ze niet mooi hangen, omdat de lijn erin vastzit hangen ze niet mooi, maar heb je wel snel indicatie dat je beet hebt. ook de ketting mocht van mij een cm of 5 langer zijn.

ik gebruik fluorcarbon lijn en deze zinkt gewoon naar de bodem ook al heb je de bobbin er al aan zitten, je bobbin gaat dan dus strak tegen de pieper aan staan omdat de lijn vast zit. laat dus eerst ff 2 minuten je lijn afzinken en daarna pas je bobbin erop zetten

het grote voordeel van de stow bobbin is in mijn opzicht het opberg doosje, neemt zeer weinig ruimte in beslag en gaat niet kapot als hij ergens in je tas zit.

ik heb ook een paar gewone swingers van fox, als je die iets openbuigt bij de bocht (het gewichtje kan anders niet tot in de bocht) , kun je het gewichtje zo afstellen dat ie negatief is en "omhoog valt". dan kun je hem echt gewichtloos afstellen.

voor de korte sessie neem ik de stow's mee en voor de lange sessie neem ik toch liever de foxjes mee. ook als er veel wind staat ga ik liever voor de swingers van fox.
Gebruikersavatar
David van den Berg
Berichten: 858
Lid geworden op: 13-10-2010 17:56
Locatie: Wilnis

30-11-2011 12:57

ik heb zelf ook de stow bobbin, zelf ben ik er zeer tevreden over.
je kunt er prima mee slappe lijnen vissen dus dat moet geen probleem zijn.
ik heb ze een weekje in frankrijk kunnen testen en heb totaal geen last gehad van wind en regen.
zelf ben ik het met ook wel met Bas eens dat ik toch liever voor de langere sessies swingers van fox gebruik.
Je vangt geen reet als de vis niet eet!
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

30-11-2011 14:51

Wat ik niet snap: waarom zou je voor langere sessies andere swingers/hangers willen gebruiken dan voor een korte sessie? Ja natuurlijk bespaar je wat gewicht, maar 2 of 3 losse mk2's in je tas nemen nou ook weer niet zo veel ruimte in.
Wat de stows betreft: ik gebruik ze inmiddels ongeveer een half jaar. Voor het vissen met slappe lijnen ben ik nog niks beters tegengekomen. Qua beetindicatie is er ook niet veel scherpers, doordat ze op de lijn zitten ipv de lijn er doorheen glijdt. Als een vis 10cm lijn neemt trekt hij de hanger ook daadwerkelijk 10cm omhoog, terwijl bij een andere hanger/swinger er lijn door de hanger glijdt, waardoor de hanger minder omhoog komt. Ook handig, met slappe lijnen kan je ze alsnog halverwege hangen, iets wat met traditionele hangers soms moeilijk gaat (hanger blijft dan enige druk op de lijn geven, wat ik juist niet wil). Belangrijk is wel dat je de lijn goed laat afzinken. Geef het spul even de tijd met de beugel open voordat je de hanger in de lijn hangt. Voor strakke lijnen werken ze ook wel, maar daar vind ik ze minder ideaal. Of beter gezegd, een traditionele hanger doet het werk vrijwel net zo goed, zonder de nadelen van een stow. Bij flinke stroming of wind (al vallen losse piepen met wind bij mij wel mee) vind ik ze minder goed werken dan een swinger.

Dan de nadelen, doordat de vast op de lijn zitten moet je ze als je ze wil verstellen vaak los halen en opnieuw vastklikken. Ook het opspannen van de lijn met de hanger er al aan kan niet meer, want als je een paar cm lijn op de spoel draait klikt de hanger er al af. Daarnaast is het klipje niet in te stellen, met dikke lijnen icm extra gewichtjes gaan ze gewoon te makkelijk los, wat de inzetbaarheid bij stroming een stuk minder maakt. Een van die van mij is intussen zo veel losser geworden dat ie minder inzetbaar is, als hij iets omhoog getrokken wordt klipt ie zo los en kan je weer je bed uit om de hanger weer te monteren. De korte kettinkjes vind ik persoonlijk geen nadeel, dat is namelijk het hele iee van het systeem. Met langere kettingen klikken ze niet goed meer los bij een run. Al met hangt het van de omstandigheden en je eigen voorkeuren af of je ze wel of niet wil gebruiken. Ik vind het zeker een toevoeging aan het al bestaande arsenaal aan hangers, maar ze zijn zeker niet voor alle omstandigheden even geschikt.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

30-11-2011 15:27

tijdens een lange sessie heb je te maken met verschillende omstandigheden wat betreft weer en stroming bv. het is dan makkelijker vind ik om er een swinger aan te hangen i.p.v. zo'n bobbin.

ik heb altijd een hekel gehad aan hangers tot ik die van korda tegenkwam, het is een grote stap vooruit voor de hangers, nu moet korda alleen nog een langere ketting uitbrengen, of anders maak ik er zelf wel eentje....
voordeel van een langere ketting is ook dat de swinger mooier hangt en niet horizontaal zoals hij nu bij mij steeds hangt.... ik houdt wel van een beetje meer speling zoals bij bv. de swinger als die helemaal naar beneden hangt.
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

30-11-2011 16:01

tegenwoordig "vergeet" ik mijn waker steeds vaker.
It's okay 2 pay
Kristof Vrancken
Berichten: 52
Lid geworden op: 23-04-2011 14:08

30-11-2011 16:13

Je wordt oud? :)
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

30-11-2011 16:17

die kans zit er zomaar in... tot die tijd vis ik gewoon door hoor...
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

30-11-2011 16:17

Sterker nog, tijdens het bootvissen gebruik ik helemaal geen wakers meer :wink:
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

30-11-2011 17:05

Groot verschil tov meeste hangers zal zijn dat ze idd op de hoofdlijn te klemmen zijn. Er zijn daarentegen ook wel hangers waarbij dit mogelijk is. Je kunt hierdoor met slappe lijnen de bobbin nog altijd laten 'hangen' door de lijn tussen de bobbin en de molen wel strak te trekken, maar dan moet je wel je molen redelijk dicht op je hangers hebben.
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

30-11-2011 18:37

@ Klaas: ik vis regelmatig min of meer noodgedwongen zonder wakers. Voor de karper maakt het weinig uit, beten krijg je toch wel door, vooral icm zwaar lood en (semi) schuivende systemen. Echter als er een platje zichzelf ophangt wordt het allemaal minder prettig. Bij elk piepje weer kijken en aan die slappe lijn voelen of er niet een platje aanhangt is ook niet ideaal.
Maar daar hebben jullie met die 2b natuurlijk nooit last van :roll:
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

01-12-2011 10:08

Dave,

Dat is 1 reden.

Verder krijg je zelfs van een platte een oploper, strakloper. Hierin is btw 0 verschil met zo', n stow ding
It's okay 2 pay
rob willemse
Berichten: 125
Lid geworden op: 14-02-2003 01:00

01-12-2011 11:08

bas van geffen schreef:het grote voordeel van de stow bobbin is in mijn opzicht het opberg doosje


:D jammer dat er geen doekje bij zit om het doosje schoon te houden :D
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

01-12-2011 11:17

als er bij mij iets tussen molen en startoog hangt, staat er solar op en niets anders
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

01-12-2011 11:28

Kijk dat is input waar de topicstarter iets mee kan... :roll:
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

01-12-2011 11:50

Ik hou er van om de lijn slap te laten hangen, soms gebeurd het dat je lijn toch weer iets strak loopt omdat er iets stroming staat of dat de lijn zich iets meer legt. Bij hangers trek je dan gewoon wat lijn van de molen en hangt de boel weer slap, bij stows moet je eerst los klippen lijn pakken en weer klippen, lastig vind ik. Btw met mijn muddy hangers kun je de lijn ook klippen.

Gr.
©
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

01-12-2011 12:40

Klaas vd Herik schreef:Dave,

Dat is 1 reden.

Verder krijg je zelfs van een platte een oploper, strakloper. Hierin is btw 0 verschil met zo', n stow ding


Verschil is heel simpel Klaas, een hanger gaat een stuk makkelijker omhoog dan dat ie lijn van de slip gaat trekken. Dat laatste doen platten hier eigenlijk nooit (waar wel?), zelfs al zou je de boel belachelijk los zetten. Helemaal los zetten is ook al geen optie vanwege stroming en vooral scheepvaart. Dus wat zonder hangers overblijft van de aanbeet van een platte is één piep, soms als ie een paar minuten later een uiterste krachtsinspanning doet nog een heuse piep. Die ene piep krijg ik ook regelmatig door stroming, dus ik heb weinig zin om elke keer bij één piep te gaan kijken of er misschien een platte aan hangt. Met hanger heb ik meer piepen omdat die slijmlap nog net genoeg kracht heeft om de hanger omhoog te trekken, dus ik merk veel sneller wat er aan de hand is.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

01-12-2011 13:06

Hij die, daar waar nodig, aanpast is in het voordeel.

Vaker is niet altijd, Daaf

Ik kan me 4 karpers herinneren, die van Jacco. 150 meter schuin rechts en een miniscuul klein hangertje.

In stroming en scheepvaart valt het sowieso al niet mee om met slappe lijn te vissen
It's okay 2 pay
Kristof Vrancken
Berichten: 52
Lid geworden op: 23-04-2011 14:08

01-12-2011 14:23

Maareuh Klaas, hoe doe je dat dan als je een terugloper krijgt?

Die komt zonder hanger oid toch totaal niet door...
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

01-12-2011 15:10

komen niet voor Kristof.

Als jij mij vertelt wat er gebeurt bij een terugloper, weet je ook zo waarom deze niet voorkomen in het systeem zoals wij deze gebruiken.
MVG

Klaas
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

01-12-2011 15:14

Ik heet dan wel geen Klaas, maar teruglopers heb je natuurlijk niet met schuivende montages...ook al zwemt de vis naar je toe, de lijn wordt door het lood getrokken, als dat lood tenminste blijft liggen tijdens de aanbeet

Edit: Klaas was me blijkbaar al voor. @Klaas je kunt natuurlijk ook gewoon direct antwoord geven, in plaats van zo'n kryptische omschrijving als in bovenstaande post van jou...
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

01-12-2011 15:25

nee, door ZELF nadenken leer je veel meer.
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

01-12-2011 15:39

In sommige of misschien wel veel veel gevallen zal dat zo zijn Klaas, maar ik denk dat het hier zn doel nogal voorbij schiet...maar goed laten we het topic niet verder vervuilen...
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

01-12-2011 15:55

is geen vervuiling, is de essentie van het hele verhaal.

Debiel kopieren kan iedereen. Uitleggen waarom is veel belangrijker.

O ja toen ik voor het eerst dioe stow in actie zag viste die lul met een strakke lijn... snap je?

Ik kreeg een paar druppelkes in de broek, zeker toen Jacco vroeg wat dat voor mooie wakers waren en waar ze voor dienden en hoe de werking was...
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

01-12-2011 20:02

:lol: :lol: :lol: Ja dat was een goeie hé, was het zelf al weer vergeten maar jij vergeet dat soort dingen echt nooit :lol:

@ Daaf, idd, de éérste brasem moet ik nog vangen met die bol :wink:
Wel wat zeelt en graspeen er mee gevangen, oja en 1 voorn van 35cm dat dan weer wel :wink:
Maar dat ligt meer aan mijn manier van vissen dan het aas 8) .

Hangers, swingers of wat dan ook, vanuit een boot is alles waardeloos, ik ben door schande wijzer geworden en gebruik niets meer tussen , in mijn geval delkim en molen.
Wel zet ik de baitrunner zga los.
ook dat heeft weer een voordeel :wink:

Vanaf de kant vissend gebruik ik al een paar jaar van die matrix hangertjes zonder de extra gewichtjes.
Eerst liep ik te zaniken over het korte kettinkje, nu vind ik hem weer prima of zelfs te lang.
De hanger is bij mij dan ook echt een hanger, hij hangt echt onderin met de body gewoon naar beneden.
Maar wel zo dat het het klem gedeelte net onder spanning staat van de lijn.
Komt hij iets omhoog door het afzinken van de lijn, geef ik wat lijn bij.
Oja, ik gebruik zga altijd gevlochten lijn!, maar dat had ik al eens gezegd :wink:
Op alle afstanden die ik geregeld vis, en dat varieert van 5 tot 500mtr is iedere aanbeet een oploper.
Zelfs bij die voorn liep de waker strak tegen de hengel.
Dit kan ook niet anders bij het systeem wat ik gebruik.
Eigenlijk vis ik tegenwoordig geheel schuivend lood.
Als je haak maar scherp is haakt dit prima.