Ervarigen/meningen onthaakmatten


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Frans Klomp
Berichten: 542
Lid geworden op: 24-05-2008 11:17
Locatie: Nuenen

16-06-2010 18:54

Hoi karpervissers,

Ik ben opzoek naar een nieuwe onthaakmat, maar ik heb veel twijfel welke het moet gaan worden. Want ik heb gekeken naar de afmetingen van de matten, maar een goede mat, is toch altijd groot. Dus het zal toch een grotere mat moeten gaan worden, maar welke dan?
Ik heb een beetje rond gekeken voor de volgende matten:

- Proline Extreem Protection
- Jrc High Care XL
- Fox Elite
- Chub Snooper Extra Protection

Wat zijn jullie ervaringen/bevindingen over deze mat?
De vangsten maken de visser nog niet!
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

16-06-2010 18:59

Afbeelding
Chub Snooper Extra Protection

Die heb ik dus



Hij is groot en soms log,maar bied alle bescherming voor de vis! En oor korte sessie's kan je zelf er ook gebruik van maken,is de onthaakmat nat dan is je sessie geslaagd ;)
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Frans Klomp
Berichten: 542
Lid geworden op: 24-05-2008 11:17
Locatie: Nuenen

16-06-2010 19:16

Bedankt Leen, voor je snelle reactie. Maar wat is volgens jou de voordelen tegen over de ander genoemde matten?
De vangsten maken de visser nog niet!
Gebruikersavatar
Mathieu de Witte
Berichten: 739
Lid geworden op: 25-02-2005 14:14
Locatie: 's-Gravenpolder

16-06-2010 19:48

Het voordeel van de JRC High care XL mat ten opzichte van de anderen is toch wel het gebruik op een oneffen ondergrond.

Met de high care mat zal de vis hier altijd "in/op'' de mat blijven liggen, en bij de andere matten zal de vis van de mat kunnen schuiven. (mss m.u.v. de proline mat)

Ook zal een karper nooit van de mat kunnen springen bij de JRC mat, puur vanwege de hoog opstaande randen. (eigen ervaring)

Ook kan je er lekker veel in vervoeren als je naar je stek loopt, en is toch nog handig op te vouwen als je even uitpuzzelt hoe.

Greets!
Volg The Carp Brothers Incorporated op facebook! --> Link

Carp Brothers Incorporated the movie! : http://youtu.be/paFsduV61_E
ron cuyten
Berichten: 986
Lid geworden op: 09-05-2003 02:00
Locatie: Hellevoetsluis

16-06-2010 20:20

100% de JRC mat.

Als je alleen bent en de vis ligt op de mat, dan kan je hem dicht klappen en alles in orde maken voor de foto's.
Ook naar het water dragen is dan ideaal. Ook in de boot is dat een voordeel. Vaak heb je met terug varen dat de vis druk word en dan blijft hij gewoon goed op z'n plek. Wat ik ook doe is bijvoorbeeld je laarzen of waadpak en weet ik het wat ermee naar de waterkant dragen.
Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

17-06-2010 08:25

Heb ook altijd de JRC gebruikt (met die opstaande randen), maar tegenwoordig gebruik ik de Skarp. Van deze mat blijven de randen echt rechtop staan, iets wat je van de andere matten (zoals JRC & Chub) niet kunt zeggen. De bovenkant van deze mat is ook dicht te maken met klitteband waardoor de vis er niet uit kan glippen. Samen met de drijvende weighsling (die past er precies in) een super combo!
Gebruikersavatar
Harry Koreman
Berichten: 105
Lid geworden op: 19-10-2009 12:33

17-06-2010 12:57

Martin Doelman schreef:Heb ook altijd de JRC gebruikt (met die opstaande randen), maar tegenwoordig gebruik ik de Skarp. Van deze mat blijven de randen echt rechtop staan, iets wat je van de andere matten (zoals JRC & Chub) niet kunt zeggen. De bovenkant van deze mat is ook dicht te maken met klitteband waardoor de vis er niet uit kan glippen. Samen met de drijvende weighsling (die past er precies in) een super combo!


Zeg er dan ook even bij dat je deze artikelen gebruikt omdat je consultant van Skarp bent, zoals Piet Vogel stelt elders op het board. :lol: :lol:
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

17-06-2010 13:02

Frans er zijn maar weinig voordelen van de mat die ik heb tegen de rest! Gewoon weg log haha

Maar me broer heeft de JRC ook toevallig,en is klein in transport gewoonweg makkelijker te vervoeren

Maar net als de JRC kan ook de Chub dicht als de vis erin ligt! Maar kwa hoge opstaande randen is de Chub steviger in zijn behouden vorm dan de JRC. Tis soms net een Pannekoek :lol:

Jah nog een keer JRC,die mat is perfect voor in een boot/rubberbootje als je de vis drilt vanuit een boot,juiste vorm ervoor!
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Martin Doelman
Berichten: 823
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00

17-06-2010 13:04

Harry Koreman schreef:Zeg er dan ook even bij dat je deze artikelen gebruikt omdat je consultant van Skarp bent, zoals Piet Vogel stelt elders op het board. :lol: :lol:


Oh ja hoor. Dat is helemaal geen probleem. :D
Consultant of niet, het is een perfecte mat waar de randen goed omhoog blijven staan.
K. van den Herik

17-06-2010 15:31

paar aardige vissies op een steiger in mijn mat proline gehad. Kan geen nadeel ontdekken.
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

17-06-2010 16:02

Ik gebruik de Fox Elite mat. M'n weighsling ligt er altijd geopend op. Als ik dan m'n camera bedien, gaat de sling dicht. Verder dan 1-2 meter ben ik trouwens nooit van m'n mat vandaan als er vis op ligt.
Ik weet het ook allemaal niet...
Gebruikersavatar
thijs wijnhoven
Berichten: 268
Lid geworden op: 02-02-2008 16:35
Locatie: Riethoven
Contacteer:

17-06-2010 20:05

Een maat van me heeft een proline extreme protection (nieuwe model). Deze gebruiken we altijd wanneer we vissen, en hij ligt nu zelfs bij mij op zolder zovaak gebruik ik hem.
Dit betekend echter niet dat ik heel tevreden ben over deze mat, integendeel.

voordelen:

- beste bescherming mogelijk, je kunt er zelf op liggen en niet de grond voelen.
- niet al te zwaar, er kan ook geen water in trekken zodat hij zwaarder wordt.
- Water blijft in de mat staan, dus zeer goede bescherming v slijmlaag.
- De hoes is los te ritsen, makkelijk voor schoonmaken alleen meer nadeel dan
voordeel.


nadelen:

- Lomp groot, handig voor dikke vissen alleen in het vervoer niet zo. De mat
neemt de halve achterbak in beslag.Kun je nagaan met een fiat 500 whaha.
- De mat is bij LANGE na niet sterk genoeg om een vis mee terug te zetten in
het water, de handvaten scheuren letterlijk uit de mat!! Een weegzak is
gewoon een must, vissen boven de 5 kilo durf ik er ECHT niet in terug
te dragen. Dit vind ik bij verre het grootste nadeel en iets wat ik toch wel
shocking vindt voor een mat die 100 euro mag kosten.
- Bij de voordelen staat water kan er niet intrekken, alleen toch komt er via
de rits condens in de mat, daar waar het schuim nog in een aparte plastic
zak zit.

Mocht je toch een proline mat willen kopen, zorg ervoor dat je een grote auto hebt, veel ruimte in huis, een stevige weegzak en die ook gebruikt, geen moeite met condens en een hoop geld. Als mijn mat het begeeft kijk ik toch eerst voor een ander 'schuimbadje' model van bijv. Soul of nash.

p.s de proline bleek wel een uitkomst wanneer ik net iets te ver heb gegooid, handige boot hee! Wie heeft er nou een zodiac nodig, gewoon een onthaakmat :lol: :oops: :oops:
Gebruikersavatar
martijn coolen
Berichten: 118
Lid geworden op: 24-09-2009 20:05

18-06-2010 14:38

gewoon een proline extreme protection met een weeg slig voor het terug zetten dus ? dan ben je klaar
niet gevist is altijd geblankt
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

19-06-2010 13:33

thijs wijnhoven schreef:Een maat van me heeft een proline extreme protection (nieuwe model). Deze gebruiken we altijd wanneer we vissen, en hij ligt nu zelfs bij mij op zolder zovaak gebruik ik hem.
Dit betekend echter niet dat ik heel tevreden ben over deze mat, integendeel.

voordelen:

- beste bescherming mogelijk, je kunt er zelf op liggen en niet de grond voelen.
- niet al te zwaar, er kan ook geen water in trekken zodat hij zwaarder wordt.
- Water blijft in de mat staan, dus zeer goede bescherming v slijmlaag.
- De hoes is los te ritsen, makkelijk voor schoonmaken alleen meer nadeel dan
voordeel.


nadelen:

- Lomp groot, handig voor dikke vissen alleen in het vervoer niet zo. De mat
neemt de halve achterbak in beslag.Kun je nagaan met een fiat 500 whaha.
- De mat is bij LANGE na niet sterk genoeg om een vis mee terug te zetten in
het water, de handvaten scheuren letterlijk uit de mat!! Een weegzak is
gewoon een must, vissen boven de 5 kilo durf ik er ECHT niet in terug
te dragen. Dit vind ik bij verre het grootste nadeel en iets wat ik toch wel
shocking vindt voor een mat die 100 euro mag kosten.
- Bij de voordelen staat water kan er niet intrekken, alleen toch komt er via
de rits condens in de mat, daar waar het schuim nog in een aparte plastic
zak zit.

Mocht je toch een proline mat willen kopen, zorg ervoor dat je een grote auto hebt, veel ruimte in huis, een stevige weegzak en die ook gebruikt, geen moeite met condens en een hoop geld. Als mijn mat het begeeft kijk ik toch eerst voor een ander 'schuimbadje' model van bijv. Soul of nash.

p.s de proline bleek wel een uitkomst wanneer ik net iets te ver heb gegooid, handige boot hee! Wie heeft er nou een zodiac nodig, gewoon een onthaakmat :lol: :oops: :oops:


Kan er niets aan toevoegen. Als boot is ie goed, je kunt ook je voerboot er mee terug halen, het schuim slorpt geen water op, iets wat bij mij Chub Snooper wel gebeurde na verloop van tijd. Deze heb ik daarom weggedaan, hij lag altijd bovenop de kar en dan druipt letterlijk alles tijdens de halve kilometertocht vol water. Geldt ook voor de Soul mat die er op lijkt, alleen deze heeft een losse klittenbandflap in tegenstelling tot de Snooper

Echter inderdaad, vissen terugzetten is aan te raden met een weighsling te doen, maar aangezien ik alleen de vissen die ik weeg de kant op beur en de rest gewoon onthaak in het schepnet (omdat ik toch in het water sta met mijn waadpak) is dat geen probleem. De handvatten zijn gewoon NIET sterk genoeg om een vis vanaf pak hem beet 10kg op te tillen.

Geldt ook voor de clips waarmee je hem dubbelvouwt, als het ding bol staat van de lucht en je wilt hem dichtclippen kun je ook die lintjes losscheuren. Iets waar ze bij Proline wel wat aan mogen doen, het is in mijn ogen niet netjes voor een mat van een 100eu.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Jo Martens
Berichten: 148
Lid geworden op: 29-06-2006 21:50
Locatie: Diepenbeek

20-06-2010 09:50

Nash Monster Carp Cradle.

Voordelen:
- Er kan 30 liter water in.
Dit lijkt gek, maar plaats een gevangen vis in dat water en hij is zo tam als iets. Geen gespartel of niets.
- Ligt redelijk hoog van de grond, je vis zal dus nooit de grond zelf raken. Als je sommige matten bekijkt, kan je ze evengoed op de grond leggen.
- Zeer stevige kwaliteit.
- Als het water eruit is droogt deze zeer snel op.

Nadelen:
- Aankoopprijs
Ik geloof ergens iets van een €85 voor het grootste model.
- Redelijk groot pakket.
Om te vervoeren is het dus niet zo makkelijk. Maar als je het niet in zijn foudraal steekt is het geen probleem, krijg je het overal tussen gestoken.

http://www.carpfeeling.com/Content.aspx?ContentID=898
Plaats reactie