Uitleg zelf een voerboot bouwen.


Plaats reactie
Richard Brinksma
Berichten: 51
Lid geworden op: 29-09-2007 20:01
Locatie: 's-Gravenhage

03-06-2008 10:35

Nadat ik mijn voerboot te koop had gezet op marktplaats kreeg ik verschillende vragen van mensen hoe ze dit zelf konden doen.
Nu voor de bouwers onder ons heb ik alles uitgetypt.
Dit is gespecificeerd op monoromp en wat je hierbij komt kijken en waar je op moet letten.
De uitleg voor catemaran en hydrojet motoren gaat nog volgen.

CASCO
Dit heb je in mono-romp of catamaran. Catamaran is stabieler maar heeft als nadeel dat je twee motoren, twee regelaars, een gelijkrichter voor beide regelaar, twee roeren etc. nodig heb of twee hydrojet motoren( minimaal € 100, - per motor) Dit wordt dus prijzig
Het casco wat ik heb gebruikt heeft beide eigenschappen. Hierdoor is hij stabiel, heeft maar 1 motor, regelaar, roer, schroef en schroefas nog.
Een goed casco ben je minimaal 100 euro voor kwijt. Deze is dan niet afgewerkt en moet je zelf nog om gaten te maken voor het roer en schroefas en aan de slag met polyester om alles weer waterdicht te krijgen.

REGELAAR
Je hebt twee soorten regelaar. Mechanisch en elektronisch. Mechanisch kent maar drie standen namelijk uit, vol gas vooruit en vol gas achteruit. Andere standen zijn er niet en is lastig varen. Elektronische heb je tot 20 stappen geregelde snelheid vooruit en 10 achteruit.
Een mechanische regelaar kost ongeveer € 20, -
Een elektronische regelaar van een beetje kwaliteit kost minimaal € 55, euro
Bijkomend voordeel van een elektronische regelaar is dat je die op je ontvanger kan aansluiten en dat de regelaar dan gelijk stroom levert aan de ontvanger zodat deze geen los batterijpack nodig heeft.

MOTOR
Je hebt twee soorten motoren, race en werkmotoren. Race motoren leveren alleen snelheid. Op het moment dat de boot zwaar is ben je de snelheid kwijt en ga je met een slakke gang vooruit.
Een werk motor is zeg maar als een diesel. Levert veel kracht en blijft gaan ook al is de boot beladen. (Daarom gebruiken ze in de haven van Rotterdam geen bayliner speedboot om een olietanker af te meren)
Een werkmotor van Graupner kost minimaal € 55, -
Dan heb je nog een motorsteun nodig om de motor te monteren. Een goedkope die je zelf op maat moet maken kost € 20, - wil je een passende van Graupner ben je minimaal € 40, - kwijt

ZENDER + ONTVANGER
De zender moet minimaal 4 Kanaals zijn. 1 kanaal voor gas, 1 voor het roer, 1 voor het legen van de voerbak en voor eventueel haak drop systeem. De zender en ontvanger moeten op de zelfde frequentie werken dit regel je via een kristal. Op deze wijze komt het signaal van de zender bij de ontvanger en doet de boot wat jij wilt.
Een zender gebruikt stroom. Zorg dat je een zender hebt met ingebouwde accu of oplaadbare penlights. 2300 Mah penlights kosten ongeveer € 2.50 per stuk en je hebt er al minimaal 8 nodig en dan nog een lader.
Je hebt complete pakketten van zender + ontvanger accu's en servo's Dit kost ongeveer € 125, - euro (Kwaliteit)

SERVO’S
Een servo krijgt vanuit de ontvanger signaal wat hij moet doen. Dus regelt je roer, dropsysteem van je bak en eventueel haaksysteem.
Servo’s zijn er als mini (Duur) en kracht voor zware handelingen (boten) en kunnen variëren in prijs van ongeveer € 20, - tot € 100, -
Hier heb je bij gebruik van een elektronische regelaar er minimaal twee van nodig. (Roer en voerbak)

Schroef
Bij de schroef heb je verschillende soorten en maten. Je hebt race schroeven welke zijn gemaakt voor snelheid en je hebt werk schroeven voor kracht levering.
Een raceschroef is dus leuk voor je speedboot maar niet voor een voerboot.
Deze heeft een werkschroef nodig. Bij 2 a 3 kilo bollies of anders is je boot zwaar en moet hij vooruit gaan.
Schroeven zijn er in plastic en koper of andere legeringen.
Het advies is koper want dit is duurzaam materiaal.
De grote van de schroef is afhankelijk van drie dingen. Wat is de grote van de boot. Onder welke hoek staat de schroefas opgesteld. (De schroef moet natuurlijk wel passen.) en kan de motor de schroef grote aan.
Een schroef kost je minimaal € 10, -

SCHROEF-AS
De schroefas zorgt ervoor dat de kracht van je motor wordt overgebracht naar de schroef. Dit gebeurt via een as welke door de romp van de boot naar de schroef gaat. Als je alleen de as zou gebruiken heb je een gat in je boot waar water door heen kan.
Er moet dus een pijpje om de as heen. Deze maak je vast in de romp van je boot en zet je vast met polyester zodat er geen water doorheen kan. De Schroef as loopt dan door het pijpje. Deze smeer je met vet en een rubber aan de kant van de schroef zodat je water buiten houdt. Er kan altijd water doorheen komen. De verbinding is nooit 100% waterdicht. Het is dan een kwestie van nieuw vet in het pijpje doen
Een complete schroefas kost ongeveer € 20, - en moet je dan nog zelf op maat maken.

ROER
Jij wilt bepalen waar je boot heen gaat. Hier heb je een roer voor nodig.
Als je een roer koopt moet je kijken naar de grote van je boot en van de schroef. Een roer werkt dmv water wat er langs wordt geperst door de schroef. Heb je een grote boot en grote schroef heb je niks aan een klein roer. Door de oppervlakte van de boot en de hoeveelheid water die er lang wordt geperst heeft het roer geen controle op de boot. Wind heeft invloed op een boot. Wind duwt de boot weg. Daarom heeft een zeilboot een groot roer.
Zorg dus dat je roer de goede maat heeft. Hij kan beter te groot zijn dan te klein.
Het roer zit aan een as. Deze gaat doormiddel van een pijpje je boot in. Je moet dus weer een gat in je boot maken om deze pijp te plaatsen en met polyester weer waterdicht te maken. Je kunt met rubber ringen en vet zorgen dat er minimaal water de boot in komt.

ACCU
De motor, regelaar, ontvanger en servo's gebruiken stroom.
Je kunt een batterijpack van 4 gebruiken voor de stroomvoorziening maar na 10 meter zijn de batterijen leeg. Koop dus minimaal 1 accu.
Je hebt ze vanaf 6 volt tot 12 volt in verschillende amperages. Het amperage van de accu bepaald min of meer hoeveel kracht de accu levert. Zorg dat je een tweede accu hebt voor als er 1 leeg is.
Afhankelijk van het type regelaar wat je gebruikt heb je 6 of 12 volt nodig. Veel elektronisch regelaar kunnen met beide overweg en verdelen zelf de stroom van wat naar de ontvanger en servo's gaat.
Een accu is er vanaf € 20, -

LADER.
Je wilt natuurlijk je accu's meer dan 1 keer gebruiken.
Daarom is het belangrijk een goede lader te kopen.
De lader bepaalt de kwaliteit van je accu.
Een Robbe lader kan je zelf instellen hoeveel Mah je er in pompt en je kunt er meerdere accu's te gelijk op aansluiten.
Een lader is er vanaf € 25, -

AANSLUITEN
Alle Electra moet aan elkaar gekoppeld worden. Gebruik hiervoor stekker die op elkaar passen. (Mannetje / vrouwtje) Je kunt kroonsteentjes gebruiken maar dit heeft als nadeel dat als je wat wil los maken dat de je een schroevendraaier nodig hebt en dat ze vocht gevoelig zijn. Servo's hebben een standaard aansluiting en krijgen stroom vanuit de regelaar.
Als draden wil verbinden gebruik dan geen kroonsteentjes maar soldeer dit aan elkaar. Doe er krimpkous omheen. Hierdoor heb je een goed verbinding en door de krimpkous kan er ook geen vocht bij komen. Een slechte verbinding betekent weerstand en geeft hitte af wat als gevolg kan hebben kortsluiting of zelfs dat je bootje op het water afbrand.

Gebruik op de + draad tussen de accu en de regelaar een zekering. Heb je toch water binnen en krijg je kortsluiting zal de zekering er uit klappen en zal je geen brand krijgen.
Je zult moet zwemmen om je boot terug te halen. Maar wat is goedkoper 300 meter zwemmen of je dure boot te zien afbranden?

VERLICHTING
Verlichting kan je middels ledjes doen. De helderste ledje zijn 3 watt en geven enorm veel licht. Monteer aan de voorzijde witte ledjes en aan der achterzijde een rode en een groene. Op deze manier weet je in welke richting je boot vaart. Gebruik aan de achterzijde niet te velle ledjes. Bij nacht zal je door je eigen leds verblind worden en heb kan je niet inschatten waar je boot is.
Ledjes kan aan elkaar koppelen zodat je een gesloten stroom circuit heb. Gebruik bij ieder led een weerstand en gebruik hiervoor een losbatterij pack (4 penlights). Ledjes gebruiken weinig stroom maar heb je niet altijd nodig. Als je ze op een los batterij pack doet kan je een schakelaar tussendoen zodat jij kunt bepalen wanneer je ze aan of uit hebt.
Wil je nou nog een schijnwerper op de boot. Dat kan. Een goedkoop alternatief hiervoor is een LED hoofdlamp. Bij dezen kan je traploos de hoek van de lamp instellen en gebruikt weinig stroom.

VERVOEREN
Je wilt je boot natuurlijk ook onbeschadigd aan de waterkant krijgen.
Hiervoor kan ja van MDF een kist op maat maken zodat de boot veilig vervoerd kan worden.

TIPS
Een hoop onderdelen zijn via Marktplaats te kopen. Maar of ze werken is altijd maar de vraag.
Ik heb zelf ook een paar keer de fout gemaakt door het zomaar te laten opsturen.
Wat bleek twee keer een Kapotte zender en ontvanger gekocht.
Wil je nou via Marktplaats onderdelen kopen ga er zelf lang en test het.
Een manier om een zender te testen of hij werkt is middels een Tl-buis.
Draai de Tl-buis zodat hij uit gaat. Schuif de antenne helemaal uit en houdt deze tegen een Tl-buis aan.
Ga dan bewegen met de joystick. De zender zendt een signaal uit. Het geladen gas in de Tl-buis reageert hierop en zal oplichten.
Als dit gebeurt, werkt de zender.

Wat was ik kwijt voor mijn boot.
Casco € 100, -
Motor € 55, -
Motorsteun € 20, -
Regelaar (elektronisch) € 60, -
Servo’s € 50, -
Schroefas € 20, -
Schroef € 12,50
Koppelstuk motor schroefas € 10, -
Roer € 15, -
Accu’s € 44, -
Zender + ontvanger € 75, -
8 openligt 2300MAh € 20, -
Robbe lader € 25, -
Diverse aansluitmaterialen € 50, -
Polyester en spuitbus € 25, -
Houten kist € 25,-
----------
Totaal € 606,50

Met het bouwen, aanpassen proefvaren etc. ben ik ongeveer anderhalve week bezig geweest.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

O mijn boot staat te koop op Marktplaats en bij aanbod voor € 250,-

Hopelijk hebben jullie iets aan al deze info.

Groet,

Richard
Laatst gewijzigd door Richard Brinksma op 04-06-2008 11:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Ron Passant
Berichten: 85
Lid geworden op: 07-02-2002 01:00
Locatie: Rotterdam

03-06-2008 18:16

Hoi Richard,

met deze uitleg ga je mij zeker helpen. zodra mijn zelfbouw voerboot binnen is is alle informatie welkom. ik heb de sniper gekocht van Leon bosveld daar zit een handleiding bij maar goed voorbereid is het halve werk. er zitten zeker tips in wat ik kan gbruiken. bedankt voor je info

groetjes Ronald :lol:
Gebruikersavatar
Harry Otse
Berichten: 948
Lid geworden op: 17-07-2006 15:51
Locatie: Barneveld

03-06-2008 18:44

Anderhalve week? Dat vind ik nog heel netjes!
tralalala....
Richard Brinksma
Berichten: 51
Lid geworden op: 29-09-2007 20:01
Locatie: 's-Gravenhage

04-06-2008 08:06

Ik ben er dan ook bijna anderhalve week continu mee bezig geweest.
En goed gereedschap en meten en nog een nameten is het halve werk.

Groet,

Richard
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

05-06-2008 17:49

Zit er ook over na te denken om een voerboot te maken of te kopen. Wil het zelf maken, omdat het dan minder duur is. Vind bijvoorbeeld 1600 euro voor een bootje echt teveel geld.

Een dieptemeter op de boot is echt een must. Scheelt namelijk een hoop peilwerk met de hengel.

Is dit ook mogelijk om te maken, of kan je dan beter een boot kopen?
Ron Passant
Berichten: 85
Lid geworden op: 07-02-2002 01:00
Locatie: Rotterdam

06-06-2008 09:25

hoi Coen,

er zijn verschillende botenbouwers die een dieptemeter inbouwen in een voerboot, tevens kan je ook zelf een dieptemeter inbouwen intern of extern.

Ronald
Richard Brinksma
Berichten: 51
Lid geworden op: 29-09-2007 20:01
Locatie: 's-Gravenhage

06-06-2008 10:08

Hoi coen,

Een diepte meter inbouwen is geen probleem. Je moet alleen kijken wat voor soort je neemt en of hij bij je boot past. Je hebt verschillende soorten naar mijn weten.
Die je aan de romp maakt. In de boot plaatst. (tru Hull)
En die je door je romp heen monteert.
Het belangrijkste is dat het waterdicht is.
Zo'n dieptemeter gebruikt stroom.
Het beste zou dus zijn dat er 1 neemt die weinig stroom verbruikt en dat je die op een losse accu zet.
Zo heb je niet de kans dat de dieptemeter je accu leeg trekt en jij moet gaan zwemmen.

O en je moet natuurlijk kijken of het niet de vaareigenscahppen van je boot verstoord. Zo'n eitje is een vrij lomp ding wat veel weerstand geeft. Zit hij schuin of de verkeerde plek heb je kans da je boot door de weerstand alleen nog maar naar links of rechts wil varen.
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

08-06-2008 19:07

Maar dan moet je ook weer zender erbij hebben, die signaal doorstuurd van het plas naar de kant, ja toch?

En als ik een extra accu gebruik alleen voor dieptemeter. Is die op doet de dieptemeter het niet meer. Hoef ik in ieder geval niet te gaan zwemmen.
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

14-06-2008 17:29

Zou je er nog antwoord op kunnen geven :oops:
Richard Brinksma
Berichten: 51
Lid geworden op: 29-09-2007 20:01
Locatie: 's-Gravenhage

14-06-2008 17:44

Hoi Coen,

Sorry had geen mail gekregen van je vorige reactie.

Dieptemeters heb je ook weer in twee soorten.
Die met een draad vanaf de gever naar het scherm gaan. (Grotere boten b.v rubberboten)
En die een gever met een gekoppelde zender.
Als je een betere draadloze dieptemeter hebt zit er bij de gever een zender en op je beeldscherm een ontvanger.

En klopt als je accu van de dieptemeter leeg is blijft je boot gewoon varen.

Mocht je vragen hebben hoor ik het wel.

Groet,

Richard
Gebruikersavatar
Coen Aarts
Berichten: 825
Lid geworden op: 09-02-2007 13:41
Locatie: Valkenswaard
Contacteer:

17-06-2008 17:02

Maakt niet uit :)

Dan zou je dus een hele dure fishfinder moeten kopen. Is het dan financieel nog wel rendabel om er zelf één te maken?
Arno Gerritsen
Berichten: 20
Lid geworden op: 07-06-2015 22:39

16-09-2018 21:32

Fijn dat zo een oud bericht nog zo functioneel kan zijn!

Je bericht heeft mij geholpen aan het verzamelen van de benodigdheden voor mijn nieuwe boot.

Dank daarvoor!
Plaats reactie