Chub Cyfish opzettips?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sander van Dongen
Berichten: 410
Lid geworden op: 21-03-2006 10:30
Locatie: Hellevoetsluis

24-02-2008 17:48

Ik vis normaal met de boot maar aangezien mijn 15 jaar oude Hutchinson tent wat slecht begint te worden heb ik een andere gehaald voor als ik weer een keer langs de kant wil gaan zitten. Het is een 2e hands Cyfish geworden. Bij deze tent zat nog een ongebruikte extreme overwrap. Vandaag vol goede moed de tent maar eens opgezet maar ik loop toch tegen wat moeilijkheden aan en ik hoop dat een Cyfish bezitter hier mij kan helpen.

De tent zelf staat vrij snel; stokken in elkaar steken, de 'spanband' in de tent trekken en de stok van voor naar achter erbij moet voldoende zijn. Toen het grondzeil, dit zeil heeft klitteband en past er maar op één manier in. Ook dit lijkt goed te gaan want het zeil past perfect en zit nergens te strak of juist te slap.

Nu komt de gewone overwrap... doek erover heen en haringen prikken. Dit gaat allemaal aardig totdat de haringen bij de ingang erin moeten. De ringen naar de ingang zitten nog een centimeter of 7 van de grond en dus haalt de haring de grond niet. Wil je de haring doordrukken dan komt er wel heel veel spanning op het doek te staan. De naden van het doek zitten wel netjes over de buizen heen dus qua opzetten lijkt het in orde.

Hmm dan maar dit doek er weer vanaf en de extreme overwrap erop. Eerst de extra stang aangebracht en de extreme overwrap erover heen. De buitzen in de gaten van de tent en klaar. Verrassing... hetzelfde probleem, ook hier zitten de ringen bij de ingang te ver van de grond om de haringen er netjes in te krijgen. Ook staat het doek weer retestrak zodat schuiven geen optie is. Let wel... dit is nog op een geweldige ondergrond. Kort gras en heerlijk horizontaal, dat kan aan de waterkant wel eens anders zijn.

Ook het extra stukje grondzeil zie ik niet zo snel in de voortent passen. In de extreme overwrap zit klitteband en op het extra grondzeil niet. Heeft iemand ervaring met deze tent en wat gaat er fout? Heb ik een overwrap (2x) die helemaal niet bij deze tent hoort of vis ik al te lang met de boot om een tent op te kunnen zetten? Het opzetten is maar een drama vergeleken met mijn oude Hutchinson, die staat altijd in 1x goed. Sterker nog dat kan niet eens fout.
Life begins at 11.000 ha
Gebruikersavatar
stefan schoonen
Berichten: 238
Lid geworden op: 11-12-2005 16:38
Locatie: hoeven

24-02-2008 17:58

Ik heb hem al drie jaar en het opzetten vind ik een fluitje van een cent.
Die winterskin die blijft altijd een paar cm boven de grond, je moet daar 4 lange haringen voor pakken.

En die extreme skin moet gewoon tot de grond komen vooraan.

En eerst het grondzeil erin leggen en vastzetten met klittenband en dan pas met de haringen de tent rondom vastzetten.

Als ik de extreme skin eroverheen gooi gebruik ik ook gewoon mijn kleine grondzeiltje ik heb er niet eens een verlengstukje bij.

GreetZ
Gebruikersavatar
Sander van Dongen
Berichten: 410
Lid geworden op: 21-03-2006 10:30
Locatie: Hellevoetsluis

24-02-2008 19:08

stefan schoonen schreef:Die winterskin die blijft altijd een paar cm boven de grond, je moet daar 4 lange haringen voor pakken.

En die extreme skin moet gewoon tot de grond komen vooraan.


Bedankt voor je reactie.

Als de winterskin een paar centimeter boven de grond moet zitten waarom zit er dan een kleine ring aan de skin? Die kleine ringen gaat bij de hele skin wel tot aan de grond maar alleen bij de ingang niet. Met de meegeleverde haringen is het overigens niet eens mogelijk om zo hoog vast te zetten aangezien je dan nooit genoeg 'vlees' hebt om het geheel goed vast te zetten in de grond. Ik kan me dus niet voorstellen dat het zo bedoeld is.

De extreme skin haalt ook de grond niet tenzij je echt heel veel druk erachter zet met het aanduwen van de haring. Heb je toevallig een goede foto van je opstelling want op het net zie ik voornamelijk de + versie.
Life begins at 11.000 ha
Gebruikersavatar
Davy Meulenberg
Berichten: 628
Lid geworden op: 06-06-2007 13:33

24-02-2008 19:55

Ik zelf heb de chub cyfish +2, en heb dit probleem ook al 3 keer gehad.

1 keer aan de maas, op een hobbelige ondergrond, toen kreeg ik zelfs de tent zelf aan de voorkant niet vast, doordat de voorkant net in een kuil stond.

Een keer op los zand heb ik het gehad, toen kreeg ik ook alleen de voorkant van de overwrap niet vast, maar dit kwam omdat de tent niet op spanning kon blijve staan doordat de bivvypegs steeds losschoten.

En de eerste keer toen ik hem opzetten, kreeg hem ook niet vast aan de voorkant.
Heb de tent nog strakker gezet, en toen ging het zonder moeite.
Maar de overwrap blijft altijd een paar centimeter van de grond, dit zodat je hem nog genoeg op spanning kunt zetten, maar je kunt hem nog wel vast zetten met de bijgeleverde haringen.

Probeer anders is een keer om bij de ingang te beginnen met vast zetten, kan al veel schelen.
of de overwrap dichter met de haringen naar de tent toe vastzetten.

Mvg Davy
Wannie Wedduh?!
Gebruikersavatar
Yuri Monster
Berichten: 840
Lid geworden op: 22-05-2006 19:52
Locatie: papendrecht

24-02-2008 19:57

Tip begin bij de tent & wraps altijd bij de achterste haring en werk aan alle bei de kanten naar voren toe zo strak mogelijk de achterkant van allebei de wraps horen bijna tegen de tent aan te staan.

ik heb er zelf dan geen problemen mee.
_________________

PB Schub: 18 KG.
PB Spiegel: 24,3 KG.
Gebruikersavatar
stefan schoonen
Berichten: 238
Lid geworden op: 11-12-2005 16:38
Locatie: hoeven

24-02-2008 21:43

Fotootje zal ik er van de week opzetten.

GreetZ
Gebruikersavatar
Rinus Schuurman
Berichten: 695
Lid geworden op: 26-08-2006 14:50
Locatie: Lelijkstad
Contacteer:

20-03-2008 13:18

Ik weet niet of het al voor elkaar is, maar hier kun je een handleiding downloaden van de betreffende tent, misschien heb je er wat aan ;)

ff klikken
Van al degenen die niets te zeggen hebben zijn de meest aangenamen zij die zwijgen.

http://www.icarp.nl
Plaats reactie