markerhengel


Plaats reactie
damian mijboom
Berichten: 255
Lid geworden op: 14-06-2006 17:22

31-12-2006 11:40

zit er nou echt zoveel verschil tussen een door de fabrikant op de markt gebrachte markerhengel of een licht gewone karperhengel??

zo ja wat is het verschil??????????????????
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

31-12-2006 12:00

Ik heb ook met deze vraag rondgelopen. Inmiddels weet ik uit ervaring dat er wel degelijk verschil zit tussen een speciale markerhengel en een gewone karperhengel.
Ik heb zelf de Fox Warrior Marker. De top hiervan is vrij soepel en dus gevoelig. De rest van de hengel (laat zeggen het onderste 3/4 deel van de hengel) is zeer stijf. Door deze opbouw kan je behoorlijk ver werpen en heb je zeer veel gevoel als je de bodem aftast. Door deze specifieke actie lijkt het me knap waardeloos om er een karper mee te drillen ;)

De vraag is wat je met de hengel wilt doen. Als je alleen dieptes gaat peilen, zou ik gewoon een stevige, normale karperstok pakken. Wil je echt de bodem aftasten op zoek naar verschillende bodemsoorten, dan is een echte markerhengel een groot voordeel. Maar ik kan je vertellen dat het nog een hele kunst is om het verschil te voelen tussen bepaalde types ondergrond.

Het is trouwens wel een vereiste om gevlochten lijn te gebruiken op je markerhengel.
Gebruikersavatar
Fabian stukker
Berichten: 752
Lid geworden op: 14-08-2006 23:00
Locatie: Twente

01-01-2007 15:19

zo moeilijk is het nou ook weer niet martijn.

harde bodem is echt zon 'donk' op de hengeltop en dat voel je ook echt.
en zachte bodem, drek enz is meer 'bof' . je kunt dit waarnemen doordat je peilloodje wel van snelheid afneemt, maar nog wel zinkt. niet helemaal letterlijk maar wel zoiets. en bij wier. je voelt meestal helemaal niks, en haal je dan in, dan is het meestal wel duidelijk. en tussen harde en zachte liggende bodems daar moet je een beetje ervaring mee op doen. hoe meer donk je voelt, hoe harder en anders som het zelfde liedje.

ik heb zelf geen markerhengel, maar gebruik meestal die van mijn neef als we samen ant vissen zijn. heb zelf een oude 2.75/3lb karperhengel om dit mee te doen. sommige van jullie zullen de testcurve wat hoog vinden, en dat is het soms ook wel, en soms lastig te voelen wat voor een bodem het nou is. Daarom ben ik zelf ook van plan een markerrod aan te schaffen.

maar met een markerrod kun je het veel beter voelen. dus als je serieus heel een water wilt gaan uitpeilen qua bodem enz. Zeker kopen.
en probeer eerst ff met een oude karperhengel. beetje ervaring op doen. :)
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

01-01-2007 16:23

Fabian,

Hard, zacht en wier is inderdaad redelijk makkelijk te voelen. Maar mosseltjes, grind, etc. dat wordt al lastiger.
Gebruikersavatar
Fabian stukker
Berichten: 752
Lid geworden op: 14-08-2006 23:00
Locatie: Twente

01-01-2007 17:15

heb je ook trucjes voor., mosseltjes, grind of dergelijk kun je best makkelijk traceren. als je de 'donk' voelt gewoon je lijk iets trugslepen op de de bodem..heel klein stukje.. en als je beetje trilling voelt door je lijn, weet je dat de bodem bezaaid is met iets.. meestal mosseltjes of grind ofzo iets. maar dit hoeft natuurlijk ook niet altijd. het blijft altijd best moeilijk. aanschaf van een fishfinder en probleem is opgelost, maar je mag lang niet overal varen :D
rob willemse
Berichten: 125
Lid geworden op: 14-02-2003 01:00

02-01-2007 16:38

Damian,
Er zit nauwelijks verschil in. Over het algemeen worden er 2,75lbs blanks voor marker-hengels gebruikt.
Gevlochten lijn, zwaar lood, goed drijvende marker die je niet direct in stukken gooi (bv rotafloat van Armaled is van hard plastic) en heel veel oefenen zijn net zo belangrijk als de hengel.
gr
rob
damian mijboom
Berichten: 255
Lid geworden op: 14-06-2006 17:22

02-01-2007 21:36

:cry: zit er nou wel of geen verschil in ???de een zegt wel de ander niet???????????
Gebruikersavatar
joris Leferink
Berichten: 837
Lid geworden op: 15-12-2002 01:00
Locatie: Haaksbergen

03-01-2007 09:25

ALs je geld genoeg hebt zit er wel verschil in. :D :D

Ik zou gewoon een oude lichte karperstok pakken en het eerst hier mee proberen, vindt je het alsnog niks kun je altijd als nog een nieuwe markerhengel halen.

Ik zelf gebruik gewoon een oude karperstok, vind het een beetje van de kolder om voor die paar keer gooien een nieuwe hengel te halen.

Wat heb je er zelf voor over dat is veel belangrijker.


Groeten Joris
Gebruikersavatar
Cor Nannings
Berichten: 1248
Lid geworden op: 21-03-2002 01:00
Locatie: Hoorn

03-01-2007 18:11

Simpelste oplossing effe naar een goedkope vliegende winkel (raven/vlemmix) koop een knoepert van een zeepook (voor weinig) bind daaronder een joekel van een zeemolen (voor weinig) gevlochtenlijn en een bonk lood (niet zo weinig) floater/marker erop en richting horizon gieren en rustig binnen lummelen, kijk "zo doen we dat bij......hier." :wink: CN
Unicorn Carp Fisching
Gebruikersavatar
joris Leferink
Berichten: 837
Lid geworden op: 15-12-2002 01:00
Locatie: Haaksbergen

03-01-2007 18:43

Daar heb je toch niks aan :-? :-? :-? :-?

Je voelt deels met je top.

Groeten Joris
damian mijboom
Berichten: 255
Lid geworden op: 14-06-2006 17:22

03-01-2007 19:22

en waar hij hem dan ook wil kopen whahaha

gebruik dus gewoon mijn oude karperstok maar weer

was gewoon benieuwd of er verschil in zat en zo ja wat ?
Gebruikersavatar
Pim Houten
Berichten: 17
Lid geworden op: 06-11-2006 11:52
Locatie: Ruurlo

05-01-2007 08:50

Ik heb ook de Markerrod zoals eerder genoemd.
Merk absoluut het verschil.

Gebruik een oude Biomaster en gevlochten snoer!!!!!
Het laatste stukje van je top is aanzienlijk lichter dan de rest.
De hengel heeft body genoeg om goed te werpen en makkelijk in te draaien, er zit tenslotte toch zo'n rare floater aan.

Wanneer ik hem goed ver weg zet en haal hem langzaam binnen dan kan ik je exact vertellen hoe de bodem eruit ziet. En laat de floater op elk gewild moment omhoog komen om de diepte te bepalen.
Soms zelfs nog gedetaileerder dan een met een dieptemeter, bodemstructuur dan :wink: .

Succes,

Pim
Gebruikersavatar
Maarten Wilmink
Berichten: 172
Lid geworden op: 12-01-2004 18:59
Locatie: Weesp

05-01-2007 17:43

Hoi jongens, wat ik niet zo goed begrijp van die speciale pijlhengel die je kunt kopen is de soepele top. Je gebruikt juist gevlochten lijn omdat daar geen rek in zit en je daardoor elke oneffenheid voelt. Ditzelfde geldt in mijn beleving voor de top van je hengel. Als die soepel is dan voel je toch minder door het dempend effect? Dan komen we toch weer bij die zeehengel van Cor uit. Die heeft nl wel een stugge top en die zet zwaar lood ook nog eens zeer makkelijk weg.

Zelf heb ik altijd een opgetuigde peilhengel klaarliggen (nee, geen goedkope zeehengel, sorry Cor), want ik vind dat een zeer belangrijk instrument. Niet alleen voor nieuw water. Kan ook handig zijn in bepaalde situaties op een bekend water. Ik gebruik altijd drie wijnkurken als dobber, die ik gewoon bewerk met een fluoriscerende spuitbus. Doet een stuk minder zeer als je d'r eentje kwijtraakt en ze drijven beter dan die dobbers uit de winkel. Ik ben daar eens bij toeval achter gekomen toen ik zo'n dure peildobber van Fox in de winkel kocht en de verkoper mij adviseerde nog een wijnkurk eronder te plaatsen voor het extra drijfvermogen. Die Fox dobber ging vrij snel stuk bij de wartel, daarna voor mij alleen nog maar kurken.

Mvg,
Maarten
Plaats reactie