gevlochten lijn op 4500B?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mark Brouwer
Berichten: 975
Lid geworden op: 02-03-2005 14:08
Locatie: Nuenen

08-11-2006 14:23

Ik wil voor de komende wintervisserij met dood aas op de grote rovers graag mijn 4500B voorzien van 25/100e Powerpro of gevlochten lijn van PB. Ik weet dat de molens niet echt mooi opspoelen, en gevlochten lijn met deze molens in principe niet te doen is, maar is dit niet een ander verhaal wanneer je met een wat dikkere diameter gaat vissen?

Voornaamste reden is overigens niet te trekkracht van de lijn, maar het feit dat deze gevlochten lijnen ook 0,0% rek hebben.

Zou ook nog mijn GTE6000B kunnen inzetten :roll:
PFF welke moet ik nou houden :lol:
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

08-11-2006 16:09

Niet doen!!!!!!!!!!

Tenminste... als je de spoel van de 6500B ziet met 25 lb gravitron erop ziet. :lol:
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Tom Engel
Berichten: 403
Lid geworden op: 30-07-2005 11:08
Locatie: almere

08-11-2006 16:25

Ik gebruik voor het vissen op karper de dikkere versie van PB Gator braid. Wil niet zeggen dat de molens goed opspoelen maar als je de lijn nat maakt heb je er weinig last van.
Mijn maat heeft z'n 6500 molens er voor weg gedaan omdat zijn lijn steeds bleef hangen bij het uitvaren.
Gebruikersavatar
Hans Joosten
Berichten: 16
Lid geworden op: 03-03-2006 21:03
Locatie: Nederweert

08-11-2006 21:33

Zelf heb ik nog geen nadeel ondervonden bij het gebruik van gevlochten lijn op de 4500B. Dit bij zowel het karpervissen op lange afstand, kort onder de kant als bij het uitvaren. Ik moet er wel bij zeggen dat ik een diameter van 0.20 gebruik (Pro Line Sinking Braid Extra Heavy). Door de kleinere diameter spoelt deze zich naar mijn idee beter op, al is het nog niet echt super! Enig voordeel bij gebruik van een grotere diameter (0.25 / 0.30) zal zijn dat de lijn bij het werpen gemakkelijker van de spoel schiet, wel zal er meer weerstand ontstaan (de ogen), al is dit minimaal. Daarnaast zal het opspoelen bij een grotere diameter van een mindere kwaliteit zijn (mijn mening dan). Immers, hoe dunner een lijn des te beter hij op elkaar aansluit en dus opspoelt.

Zorg er in ieder geval voor dat de gevlochten lijn bij het inwerpen nat/vochtig is, dit door de molen/spoel voor de inworp een keer onder water te dompelen. Dit werpt al stukken beter. Anders gebeurt het nog wel eens dat de lijn als het ware op de spoel blijft hangen/haken. Het is maar net wat je wil, ik maak in mijn visserij regelmatig gebruik van gevlochten lijn maar ondervindt tot op heden gelukkig nog geen problemen.
Gr.

Hans Joosten

Er is maar één ding dat ik niet kan missen ! ... karpervissen.
Plaats reactie