Ik ben nog zo'n oude karperaar.... gezocht "mooie" Carbon ka


Plaats reactie
Ger Schuit
Berichten: 42
Lid geworden op: 01-07-2002 02:00
Locatie: Zwolle

11-07-2002 22:50

In de tijd waarin het gebruik van Boilies opkwam ......... ben ik gaan vliegvissen, dus ik heb al die toestanden "gemist" met rigs, etc.

In "mijn" tijd visten we met 10 en soms 11 voeters met een testcurve van 1,5 tot 1,75 pond en wisten daar menige 30 ponder mee te vangen. Het was een tijd van uitgebalanceerde spullen, molens met 24/00 een pennetje of twee steuntjes en een wakertje van een beetje alu-folie.....

Drijvende korsten was eigenlijk wel het mooiste, en juist dat heb ik zo het laatste jaar weer een beetje herontdekt.......

Ik gebruik nog steeds die oude Hardy en Bruce en Walker glasfiber karper en Avon stokken met oude ABU 4 en 44 molens.

Als ik nu naar het karpervissen kijk anno 2002........ 12 en 13 voeters, 2,75 tot zelfs 5 pond testcurves, 100 gram lood, 35/00, zelfhaak systemen en slapende karpervissers langs de waterkant ......

Jammer eigenlijk..........

En het geinige is dat ze met rodpods, drie hengels bonken lood 150 meter het water in jassen, terwijl ik met wat omzichtig sluipwerk, voetje voor voetje op kousenvoetjes, de karpers onder de kant wegtrek ...... er wordt dus nu gewoon 100 meter water overgeslagen........ en het lijkt wel of er niet meer gekeken wordt naar waar de vis te verwachten is, wind zon ???

En het "ergste" vind ik nog wel dat vissen tot zo'n 70 cm. als een soort misbaksels zo ongeveer het water in terug worden geschopt...........

Zijn er nog carbon hengels te koop met een iets minder strandhengel achtige actie, met een mooie ogenverdeling (dus niet gewoon vier joekels van ogen voor afstandsmijten), dus hengels waarmee je een korst nog soepel in kunt werpen, zonder dat de korst 50 meter vliegt, met helaas de haak nog voor je voeten..........

Zijn alleen baitrunners nog zalig makend ???

Het lijkt er wel op, want als je gewoon met een wakertje vist knalt de waker met een kleun tegen de hengel, en als je geen speedy gonsalez bent, raketeert je hengel over de steunen het majem in........ jeetjes ..... dressuuuuuuur....


Etc........
Gebruikersavatar
Arno Spruit
Berichten: 619
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

11-07-2002 23:45

Ger,

Ik heb nog een oude jaren 80 CJW New Improved carp karperhengel staan. Deze hengel heeft een testcurve tussen de 1,5 en 1,75 lbs. Deze hengle heeft een kurken handvat en hardchromen ogen. Is het wat voor je???????
Ger Schuit
Berichten: 42
Lid geworden op: 01-07-2002 02:00
Locatie: Zwolle

12-07-2002 07:09

Bedankt voor je snelle reactie, ik vermoed echter dat je hier een holglas hengel bespreekt, en wat ik zoek is een super ranke lichte carbonstok, 12 voet, met een iets soepelere aktie dan hey huidige aanbod, waarmee "iedereen" tegenwoordig aan de kant zit.........

Dus 12 voet, testcurve rond de 2 pond, redelijk rank, en de mogelijk om op de ouderwetse manier te kunnen aanslaan, maar dan op een wat grotere afstand.

Ik denk dat ik hem zelf zal moeten gaan bouwen van een middelzware Zalmblank....

Grtz, Ger.
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

12-07-2002 08:08

Ik denk dat de nieuwe Strategy van Spro wel wat voor jou is. Mooi donker-wijnrood carbon, tweedelig kurken handvat, hardchromen ogen, testcurve van circa 1,5 lbs en ik geloof ook 12 ft. Hoewel het al sterk neigt naar een penhengel lijkt 'ie mij ook uitermate geschikt voor vastlood-systemen. Prijs ligt rond de 115 euro's.

Groet,

Ron
Gebruikersavatar
Arno Spruit
Berichten: 619
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

12-07-2002 09:25

Ger,
Ik heb je een prive berichtje gestuurd.
Het is een van de eerste carbon stokken uit de range van Cor Spinhoven en dus geen glashengel.

_________________
Wanna catch'em all,

Arno.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Arno Spruit op 2002-07-12 09:25 ]</font>
Cor Blokhof

12-07-2002 11:06

Mike,

Hij slaat de spijker helemaal niet op zijn kop

En hij generaliseerd wel degelijk alle bollievissers

Of iedereen karpers dan 70 cm zomaar terug gooit zonder ze te liefkozen ?

Of iedereen naar de horizon zit te vissen ?

Nee,toch ? Dus is het zeker wel generaliseren wat de beste man doet.

Vind zelf dat hij sterk overdrijft.

Grtx,

cor
Ger Schuit
Berichten: 42
Lid geworden op: 01-07-2002 02:00
Locatie: Zwolle

12-07-2002 15:07

Schitterend die reacties,

Laat ik even voorop stellen dat ik de boilie visserij niet veroordeel, maar misschien wel meer de GEMIDDELDE boilie visser. Dat wil dus helemaal niet zeggen dat ik ALLE boilie vissers veroordeel.

Met boilies kun je heel leuk vissen !!!

Maaruhhhhh een beetje gelijk had ik toch zeker wel, ga maar eens naar een gemiddeld water en loop eens bij 15 karpervissers langs, 5 liggen er altijd wel te slapen, 3 zitten samen op een krat pils en hebben nauwelijks aandacht voor hun draadloze souderboxen, van de 15 vissen er zeker 10 op afstanden boven de 40 meter en inderdaad er zijn er soms wel een paar die met het nodige jachtinstict op karper vissen en met verstand van zaken daar vissen waar de karper vermoedelijk aast. (Ja en soms is dat nou net toevallig op 180 meter uit de kant)

En ik vis zelf ook wel eens met boilies hoor, en zeker niet zonder succes, vooral met pop-ups, maar zeker niet met 150 gram lood en een heuse strandhengel..........

By the way........ die Jack Hilton haken, heb ik nog honderden in vrijwel alle maten, dus die hoefik de eerste honderd jaar niet meer te kopen !!!

Grrrrrrrrtz.
Cor Blokhof

12-07-2002 15:12

Ger,

Je heb wel gelijk hoor voor een gedeelte
Alleen moet je niet alle vissers over 1 kam scheren

Ik vis altijd op de bodem met lood. Nooit met de pen. Waarom ? Ik weet het eigenlijk niet eens. Vroeger wel gedaan hoor was er niet zo bedreven in en ik ben niet zo struiner ook, misschien dat de reden is. Misschien ga ik het in de toekomst wel weer doen.

Bier drink ik nooit als ik ga vissen
En slapen doe ik inderdaad als ik ga nachtvissen omdat ik dan nog wat aan de dag erna heb.

Gedeeltelijk heb je wel gelijk hoor alleen gaat het niet voor iedere visser op

Door de bollie visserij is het wel mogelijk om meer specifiek op karper te vissen en op wateren te gaan vissen waar je met de methodes van vroeger (freeline) zelden iets zou vangen (grootte rivieren)

Grtx,

Cor
Ger Schuit
Berichten: 42
Lid geworden op: 01-07-2002 02:00
Locatie: Zwolle

12-07-2002 15:22

Vroeger, hoezo vroeger 20 jaar geleden vingen we ook kanjers op de de Brielse Maas, op de IJssel, op kanalen ed. Denk maar eens aan die enorme joekels die Hennie Mattemaker ving in het Twents Kanaal, daar zaten ieder jaar wel weer een paar knolletjes van zo'n 30-40 pond bij. Trouwens alss je wilt "selecteren" met boilies heb je misschien grotere boilies nodig van zo'n 30 - 35 mm......... waar zijn die te koop ???

Grtx, Ger.

BTW, 20 jaar geleden....... oeps toen kon jij nog net geen hengel vasthouden,,,,, geloof ik hehhhhh.
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

12-07-2002 15:43

"loop eens bij 15 karpervissers langs, 5 liggen er altijd wel te slapen, 3 zitten samen op een krat pils en hebben nauwelijks aandacht voor hun draadloze souderboxen, van de 15 vissen er zeker 10 op afstanden boven de 40 meter "


Als je bij mij langs komt, ken het ook wezen dat ik lig te slapen.
maar wat weet jij daar nou van ??
Mischien heb ik wel een heftige nacht gehad, met om het half uur een run, en ben ik dood op.
Hoe weet jij nou wat er voorgaand gebeurd is ? VoorOordelen noemen ze dat nou.

Krat bier ?
Hoe weet jij nou dat er niet toevallig een 'oud vismaat' is langsgekomen, met een biertje voor iedereen, en die verteld dat ie net een kind gekregen heeft ??
Dat ze ff 'toosten' op z'n kindje ??
(*ik geef hier maar even een voorbeeld)

voordat je met deze vooroordelen komt,
ga dan eerst een keer bij iemand langs bij z'n tent, en houd een gesprekje.
vraag het een en ander, "waarom zit je niet buiten van de natuur te genieten" of "zo zo, biertje, hoezodat ?"
dan kan je met feiten komen.
nu raad je maar klakkeloos aan, terwijl je niet eens weet, wat er nou eigenlijk gebeurd is.
Arjen Lans

12-07-2002 16:49

Ger,
Om op je vraag terug te komen: bel Co Sielhorst maar eens: 0345-516528. Co moet je zeker een betaalbare 2 ponder kunnen leveren.

Wel jammer dat je Hennie Mattemaker als voorbeeld aanhaalt. Grote reputatie, dikke vingers....

Succes met je 2 ponder,
Arjen
Cor Blokhof

13-07-2002 01:08

Ger,

Ik heb wel door hoor dat je een beetje tegen de nieuwe methode aan wilt schoppen en iedereen een beetje wilt raken

Maar goed als jij op de oude methode wilt vissen prima toch maar laat de nieuwe generatie in hun waarde.

En wat maakt dat leeftijds verschil nu weer uit ?

Grtx,

Cor
Gebruikersavatar
Lukas Linde
Berichten: 912
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: ZW Drenthe

13-07-2002 07:18

Leeftijd maakt geen 1 malle moer uit. Ik ken een man van bijna 50 die elke weekeinde hichtech aan de waterkant zit. Hij voelt zich daar prima bij en is ook opgegroeit met de bamboehengel. Men vraagt zich af waar het karpervissen van toendertijd is gebleven. Nou, dat is er niet meer, dat was toen. Alles is veranderd met de jaren, dus ook het karpervissen.
Laat iedereen in zijn eigen waarde, en vis lekker op je eigen manier.

We zitten toch ook lekker gezellig op internet te discusseren over onze hobby? Dat kon 20 jaar geleden ook niet.
Vissie kump zo!
maarten stoffel
Berichten: 18
Lid geworden op: 26-07-2002 02:00
Locatie: ede

29-07-2002 12:01

De shimano cantana. die is er in 2 1/4 lbs. een hele goeie hengel voor 85 euro.
Rob Trommelen
Berichten: 74
Lid geworden op: 26-06-2002 02:00
Locatie: Tilburg

08-08-2002 13:39

Fox verkoopt een vierdelige(Stalken!!!) hengel (Floater 2 lbs) speciaal voor oppervlakte vissen. Ik gebruik hem ook vlot voor de pen langs t kantje(waar anders?)
En niet zo duur!!
Vang ze
Arjen Lans

09-08-2002 09:03

Hmmm, Fox en Shimano... Er komen wat schop neigingen bij mij boven, maar laat ik me inhouden en me beperken tot wat achtergrond info en waarschuwingen.

Fox, Shimano, Nash, enz... kopen hun hengels, of laten ze bouwen, bij "low labor" landen. Met name in Chenzen in China (200km van Hong Kong) wordt het gros van de hengels gebouwd.

Hoe moet je je dat voorstellen. Wel je komt het terrein op rijden, een bewaker salueert naar je, en jij wordt naar de enige ruimte met airco gebracht. Tijdens de fabriekstour zie je dozen met kant en klare blanks, lange tafels en een paar hondert meisjes van 16 tot 22 jaar die ontzettend druk zijn. Wat doen die nou zoal: wel ze pakken blanks, tekenen volgens de regeltjes af waar de ogen moeten zitten (maar letten niet op de ruggegraat van de blank), wikkelen de ogen af, zetten kurk op, lakken af (soms 1 laag) en dat voor $0.25 per uur!!!

Uiteindelijk komen deze hengeltjes in de detailhandel terecht waar geile karpervissers hun ogen uitstaren. Wat glimt die lak toch mooi en er hangt maarlieft een labeltje aan het startoog met "echt SIC".

Wat ik eigenlijk wil zeggen is: kijk heel goed uit wat je koopt. Pak maar eens een 10-tal Catenas uit het rek en controleer waar de ruggegraat zit. Ik durf er heel wat op te zetten dat deze bijna nooit zit waar ze hoort te zitten. O ja, let niet op het stickertje "hand built". Elke hengel is met de hand geassembleerd, "hand built" dus.

Er zijn een aantal hengelbouwers in Nederland die zeer degelijk kunnen bouwen. (CJW, Co Sielhorst, Wennekes (kleinschalig), een bouwer in Roosendaal bij Arnhem, Ton Temming....))

Arjen


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Arjen Lans op 2002-08-09 09:05 ]</font>
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

09-08-2002 09:24

Zo is het exact Arjan. En Ger, deze bouwers maken hele goede carbon hengels volgens jouw beschrijving. Het verschil in arbeidskosten moet je wel betalen, natuurlijk. Maar daar krijg je ook een stuk kwaliteit en service voor terug.

Hg Kees
Henk Emmelot
Berichten: 7
Lid geworden op: 07-08-2002 02:00
Locatie: Oosteinde (Groningen)
Contacteer:

09-08-2002 11:01

Ik heb 2 Arca Nostalgia Carp hengels in de 1.5lbs uitvoering, ze zijn er ook in een 2lbs uitvoering, 3.90m lang.

Zeer prettige "zachte" hengels met parabolische actie.

Zeker het bekijken waard.
Plaats reactie