Gewicht van het lood


Plaats reactie
Rick van Lin
Berichten: 7
Lid geworden op: 10-05-2002 02:00

29-05-2002 11:09

Beste mede karpervisverslaafden.
Ik heb een vraag.
Ik vis nog maar net op karper met boilies.
Nu is mijn vraag: Hoe zwaar moet mijn lood zijn, en hoe strak moet de lijn staan om een aanbeet goed te kunnen waarnemen? Ik heb het gevoel dat mijn lood te licht is waardoor mijn lijn niet mooi strak komt te staan. Dit komt misschien omdat ik hiervoor heel veel aan feedervissen heb gedaan (waar de lijn nogal strak staat). Alvast bedankt.
Peter Schrijver
Berichten: 9
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Kapelle

29-05-2002 12:18

Rick ik denk dat je op de meeste wateren wel goed uit de voeten zal komen met een lood van 70 tot 90 gram. Op dit lood kun je je lijn meestal goed opspannen zonder dat het verschuift. Om een beet goed door te krijgen hoef je niet per se met een strakke lijn te vissen hoor. Ik weet natuurlijk niet op wat voor wateren jij vist, maar als je op een druk bevist water bezig bent dan kun je het wel eens met licht lood en een slappe lijn proberen. Want de karpers op deze wateren weten wel hoe het werkt en als ze weer eens een snaarstrakke lijn langs hun lijf voelen als ze op een voerplek aan het azen zijn houden ze het meestal voor bekeken, omdat ze weten wat strakke lijnen betekent.(je zou ook het interview met Terry Hearn hierover kunnen lezen in KW24) Ik hoop dat je er wat mee kunt en de groeten,

Peter
Mike van Zijl
Berichten: 324
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

29-05-2002 16:29

Hallo Rick.

Eigenlijk gebruik je lood met een gewicht wat je hengel kan wegzetten (optimaal werpvermogen), maar daar kun je van afwijken als je voorzichtig bent en weet wat je wilt bereiken. Dus geen 120 grammer wegzwiepen met een 1,5 ponds glashengeltje.

Hoef je niet ver te werpen, gebruik dan ook geen superzwaar lood.
Ik heb karper gevangen op 30 grams loodjes, maar vis de laatste tijd met gewichten van 70-110 gram met vlijmscherpe haken uiteraard.

Op stromend water is zwaarder lood natuurlijk weer gewenst, omdat het anders kan verplaatsen.
Probeer trouwens nooit het lood te verplaatsen als dat eenmaal op de bodem ligt.
De kans dat de haakpunt vuil pakt is dan groot en de kans op een goede inhaking klein.
Je kunt hier niet voorzichtig genoeg mee zijn. Beter een wat slappere lijn, dan een haak vol vuil.
Wil je graag met een strakke lijn vissen, rem dan het lood in de lucht af vlak voordat het het water raakt en laat het lood aan een strakke lijn afzinken.
De swinger op een zware stand houdt een lijn ook vaak strak genoeg.
Strakke lijnen zijn niet altijd de beste keus zoals Peter al aangaf.
Wil je toch met een strakke lijn vissen, gebruik dan evt. toplood.
Maar ook dat is niet altijd gewenst.
Ik vis zelf graag met een slappe lijn als de vis voor bijna 100% zeker van mij af zal zwemmen en ik dus een echte run kan verwachten.
Vis ik op enige afstand dan wil ik de lijn graag zo strak mogelijk hebben om ook een drop-back (naar-je-toe-zwemmer) te kunnen zien.

Succes en als je nog wat vragen wil, type maar raak.

Mike
Plaats reactie