Hoe vis je zonder baitrunner?


Plaats reactie
Rick van Lin
Berichten: 7
Lid geworden op: 10-05-2002 02:00

10-05-2002 20:04

Ik heb een karper hengel zonder baitrunner molen. Als ik met deze hengel vis. Moet ik dan de spoel openzetten of de slip helemaal open. PS ik ben van plan met een rodpot en zo`n staaf waaraan je kunt zien of je beet hebt te gaan vissen (iemand nog een goed adres of een tip voor wat ik precies moet kopen?)
dank voor u reactie
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

10-05-2002 20:23

Beter is om de slip af te stellen en de beugel open te zetten.
je kunt met een speciaal beugeltje je lijn op de blank klemmen.
bij een aanbeet de beugel sluiten dan heb je direct je drilslip erop staan.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

10-05-2002 23:10

Van beide methoden is mijn voorkeur die van Lorenzo. Bij een open beugel heb ik de ervaring dat er nog wel eens een lus nylon ergens omheen slaat. Het verloop is dan te raden. Als je de slip afstelt en onthoudt hoever je hem terugdraait, dan is het slechts een handigheidje om de slip weer goed terug te zetten.

Hg Kees
Niels Kleijn
Berichten: 422
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: amsterdam, alphen a/d rijn

11-05-2002 01:39

ligt aan de plek waar je vist, ik weet wel van toen ik nog tegen bomen aan viste dat ik mijn baitrunner uit had staan en gewoon afgestelde slip of zelfs iets zwaarder afgestelde slip gebruikte en dan gingen de vissen er soms nog doorheen.
Maar als je op echt open water vist kan je best met open beugel vissen(wat mij echter zeer vervelend lijkt) of met een iets lichter afgestelde slip, als er geen obstakels zijn hoef je je slip daarna ook nie veel zwaarder of te stellen want de vis kan gewoon alle kanten op zonder dat de vis ergens vast kan komen te zitten.

Kortom ligt aan de situatie, maar zolang je hem licht genoeg afsteld zodat de lijn niet breekt voordat de vis er doorheen gaat blijft de vis over het algemeen wel hangen.

Niels
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

11-05-2002 13:38

Kees ik heb er een meer praktische reden voor, je lijn, de moderne voorgerekte lijnen, gaat kinken, zie maar eens met die baitrunners en de klachten over kinkende lijnen.
Met een lijn achter een clip en je beugel open neem ik niet aan dat je gaat wandelen.

Met het uitvaren is het ook beter om je beugel open te zetten en je lijn via een monkey climber te laten lopen.
Dus voor mij bij een molen zonder baitrunner de beugel open, of je lijn zoveel ruimte geven dat het niet hoeft, de hengels hoog op de achterste steun bv, back to yesterday.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

11-05-2002 21:18

Douwe,

Inderdaad, het traditionele advies is met de beugel open en een lijnclip. Dat was ook het eerste dat ik probeerde toen ik met Biomasters, zonder de baitrunner optie, op afstand ging. Hengels op de buzzerbars, sensorrisers in de lijnen, lijnen in losse plastic lijnclips voor het handvat en de beugels open. Je kent het wel. Vervolgens een run op één van de hengels. De sensorriser kwam omhoog en de lijn schoot uit de lijnclip. Door het wegvallen van de spanning swingde de sensorriser met een gangetje richting grond en weer door omhoog naar de andere kant van de buzzerbars. Daarbij werd de lijn meegetrokken, bleef ergens achter hangen en pang, lijn stuk. Nou kun je denken dat de clip van de sensorriser te strak stond. Maar ik heb het droog diverse malen opnieuw geprobeerd en de sensorriser bleef de lijn meetrekken, met groot risico ergens achter te blijven hangen.

Mijn conclusie was dat de oude methode met open beugel niet meer opgaat als je de moderne swingers gebruikt. Deze zijn hiervoor te zwaar en vanwege dat gewicht, moet je de clip vrij strak houden. Wellicht had ik dit als voorwaarde moeten noemen, maar ik ging er van uit dat swingers tegenwoordig standaard zijn. Als ik mijn zoon zie vissen met zijn maten, dan hebben ze de swingers standaard aanzienlijk meer verzwaard dan ik. De kinken neem ik nu maar voor lief (net als bij baitrunners), en draai de slip een bekende slag terug. Bij een aanbeet draai ik de slip dezelfde slag weer dicht. Dit is inmiddels een routine handeling geworden en ik heb in ieder geval nooit meer een lijnbreuk bij een run.

Wat betreft uitvaren ben ik het met je eens, maar ik heb liever iemand op de kant als ik de hengel in de steunen laat. Het risico dat de lijn ergens aan gaat hangen is altijd aanwezig. Als ik alleen ben (meestal), neem ik daarom de hengel mee in de boot. Op de voerplek een kort worpje en terugvaren met de beugel open. Deze methode is meer zeker, behalve als je wegdrift door een storm. Maar dan waag ik mij niet meer op het water. Slechte ervaringen mee, maar dat is een ander verhaal.

Kees
Ronald de Vries
Berichten: 269
Lid geworden op: 29-04-2002 02:00

12-05-2002 11:19

...
Laatst gewijzigd door Ronald de Vries op 15-10-2004 10:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

12-05-2002 13:22

Kees, ik wordt ouder, je hebt gelijk ook ik maakte die koppeling niet direct, oud en nieuw gaan niet samen.
Ik hang automatisch zilverfolie in de lijn, en doe de beugel open, mocht ik tijdens het penvissen over moeten stappen naar een wakertje.
Moet dat dan? ja als je vis ziet op een plek waar je niet fatsoenlijk kunt pennen kun je dat beter wel doen, want je gaat voor de vis is het niet?
Heren met moderne wakers, slip open niet te licht en niet te strak.Maar wil je er helemaal modern bijlopen kun je niet zonder baitrunners, zo beter Kees?
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

12-05-2002 15:28

Douwe,

Prima samengevat. Edoch, molen met vrijloop contra zonder vrijloop is een nieuwe discussie. Laten we die maar niet beginnen. Zo lang de karper niet met een sliert lijn uit de bek hoeft rond te zwemmen vind ik het best.

Met tolerante groet, Kees

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Kees Ouwehand op 2002-05-12 15:37 ]</font>
Gebruikersavatar
Bas Bakker
Berichten: 1598
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

12-05-2002 16:21

ik viste vroeger ook zonder baitrunner, wat ik deed was gewoon slip flink open. Ligt eraan waar je viste en als ik beet had dichtdraaien.

Het probleem was echter wel dat je niet altijd even wakker was en dus weleens vergat om de slip dicht te draaien. En daar ga je dan, aanslaan met je slip open!!!!
Piotr Schiettekatte
Berichten: 731
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Maaseik (België)

12-05-2002 21:37

Ik zou gewoon de slip openzetten. Bij de aanslag een hand op de spoel en daarna dicht draaien zover dat jij het wilt.

Op sommige waters kan je hem gewoon te goei afstellen zoals hij moet staan tijdens de dril. Dat ligt aan de vissen, hoe dat de aanbeten zijn. Dat moet je maar even zelf ondervinden.

Piotr
Roel Stuurop
Berichten: 74
Lid geworden op: 03-06-2002 02:00
Locatie: Appeltern
Contacteer:

22-06-2002 22:20

Zonder baitrunner zet ik altijd gewoon slip open en bij aanslaan zo lang vinger op spoel en snel de slip afstellen.

En ik heb nog steeds de eigenschap gewoon hengel + lijn op te pakken en aanslaan, ook bij mijn baitrunners.

Ik vind het gewoon 'eng' dat als je een volle run hebt, je eerst een slag draait en dat je dan aanslaat.

Nog nooit geprobeerd, ik heb altijd wel van, dat ik bij de volgende vis even proberen maar dan vergeet ik het weer :smile:. Krijg je dan niet een 'klap'?

Greetz Roel

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Roel Stuurop op 2002-06-22 22:21 ]</font>
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

22-06-2002 22:35

je krijgt toch ook een klap als je ineens je lijn pakt ?
dat is de bedoeling van en aanslag,
dat je een soort 'klap' krijgt,
zodat de haak volledig 'gehaakt' word,
want meestal word hij niet volledig gehaakt, maar gedeeltelijk bij haak/lood combo etc
Roel Stuurop
Berichten: 74
Lid geworden op: 03-06-2002 02:00
Locatie: Appeltern
Contacteer:

23-06-2002 11:14

Neej, niet echt, want als je echt een snoeiharde run krijgt, kan je nog wat lijn meegeven. Je kunt nooit de lijn helemaal tegenhouden.

Als je dan ineens de baitrunner afzet, dan krijg je een veel hardere 'knal' denkik.
Gebruikersavatar
Wouter Vennekens
Berichten: 804
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: As (B)

23-06-2002 11:18

Je kan dan ook je gewone slip wat losser zetten hé roel , zodat die ook een beetje meegeeft in de aanslag
Roel Stuurop
Berichten: 74
Lid geworden op: 03-06-2002 02:00
Locatie: Appeltern
Contacteer:

23-06-2002 11:42

Op 2002-06-23 11:18, schreef Wouter Vennekens:
Je kan dan ook je gewone slip wat losser zetten hé roel , zodat die ook een beetje meegeeft in de aanslag


Ja klopt, maar die heb ik al redelijk los staan.
Ik zal het volgende x gewoon proberen :smile:
Marc van Hoof
Berichten: 28
Lid geworden op: 24-06-2002 02:00

25-06-2002 17:41

Wat ik altijd deed met mijn molen zonder baitrunner is gewoon de slip heel licht zetten en em in de steunen leggen. Ook zonder waker werkt dat wel, want je hoort de lijn vanzelf lopen. Dan pakte ik de hengel uit de steunen en draaide de slip wat dichter zodat ie precies goed stond. Heeft altijd gewerkt eigelijk, en nooit een misbeet gehad.
Plaats reactie