Wie kan mij vertellen wat een goeie baitrunner is ??


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tom Hodinius
Berichten: 488
Lid geworden op: 06-11-2003 01:00
Locatie: Simpelveld (LIMBURG)

27-12-2003 22:10

Wie kan mij vertellen wat een goeie baitrunner is tegen
betalbare prijs???
ik had graag een baitrunner onder de 80€ is dit reeel?
of moet ik me schamen om zoiets te vragen?? :oops:
suggestisch zijn natuurlijk van harte welkom, evenals op en of aammerkingen.
mocht dit niet reeel zijn vertel me dan welke mooie molen ik voor welke prijs goed kopen kan! 8)
knollenvanger 1ste klas
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

27-12-2003 22:15

Vis je veel?
Waar vis je?
Wil je naar Frankrijk?

Allemaal belangrijke aspecten om even bij stil te staan voordat je een molen aanschaft!

Groet,
Bart
tim vd veen
Berichten: 895
Lid geworden op: 11-04-2003 02:00
Locatie: Deventer

27-12-2003 22:18

het is zeer zeker wel reeel wat jij vraagt en er is genoeg te krijgen in die prijsklasse.
denk bijvoorbeeld aan de middenklassres van okuma (weet zo de namen er niet bij) deze hebben een erg gunstige prijs/kwaliteits verhouding.
ook tica heeft enkele moolens in die prijsklasse.
ook de emblem st. dit is wel geen baitrunner maar wel een goede molen,
ook heb je van daiwa de regal x.
ik hoop dat ik je een beetje heb geholpen.

met grunningse groet'n,
Tim :)
Gebruikersavatar
Tom Hodinius
Berichten: 488
Lid geworden op: 06-11-2003 01:00
Locatie: Simpelveld (LIMBURG)

27-12-2003 23:42

[quote="Bart Janssen"]Vis je veel?
Waar vis je?
Wil je naar Frankrijk?

Allemaal belangrijke aspecten om even bij stil te staan voordat je een molen aanschaft!

Groet,
Bart[/quote]
Ja ik vis veel en ik vis op meren en rivieren kleine watertjes, overal
Ik zie niet in wat frankrijk met een keuze van de molen te maken heeft?

Ik zou zeggen leg het me aub uit?

groeten tom
knollenvanger 1ste klas
Toon Fokkema
Berichten: 569
Lid geworden op: 13-05-2003 02:00

27-12-2003 23:55

Nou, als je veel op grote wateren vist (zeg maar formaat nieuwkoop, ijsselmeer, sneekermeer etc), heb je meer aan molens met een grotere spoel (grotere daiwa's of shimano bigs), en als je op de wat meer normale wateren vist (dus gewoon op maximaal een meter of 80-100 gooien), dan kan je best uit de voeten met de "normale" shimano baitrunners (3500/4500/aero6000re).

Voor het vissen in Nederland heb ik Shimano Aero6000RE's. Zijn weliswaar geen supermolens, maar voldoen meer dan genoeg voor hetgeen ik doe, ik vis namelijk niet met voerboten, roeiboten etc. Gewoon uitgooien tot en met een meter of 90-100.

De soort spoel is trouwens wel degelijk belangrijk! Ik viste voor m'n shimano's met Silstar baitrunners, uitgooien met die of met m'n shimano's scheelt gewoon 20 meter. Dat was wel wennen in het begin, ik wist precies hoe hard ik moest uithalen om net voor de takkebossen te komen te liggen, toen kwamen m'n shimano's en toen ging ik vastgooien, VEEL vastgooien. :wink:

Ik heb ook nog even de X2 baitrunners van Vlemmix gehad, maar die molens zijn wel zo gruwelijk slecht bevallen..... in 2 sessies alles verspeeld door de baitrunner.

Als ik eerlijk moet zijn, dan kan je beter een paar weken doorsparen en dan shimano's kopen. D'r zijn heus wel mensen die het niet met me eens zijn, maar daar sta ik heel graag open voor! Heb op zich wel goede verhalen gehoord over bv. Okuma's.

Met adviserende groet,
Toon

PS Je kan ook de S5000T nemen van Daiwa, dat schijnt een juweeltje te zijn, en bij DB Hengelsport ook nog es behoorlijk in de aanbieding. Ik heb ze inmiddels besteld, nu is het nog zoeken naar een specifieke knop waarmee je er een baitrunnerfunctie bij op kan zetten (anybody die iets weet??)
fishing rocks
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

28-12-2003 00:01

Nog een kleine aanvulling op bovenstaande van toon,
als je vist op de grotere meren bijvoorbeeld orient is het aan te raden molens met een redelijke spoelcapaciteit te nemen minimaal de usa6500 grote, met deze kom je zowel hier als in la france uit de voeten.

wel met extra set spoelen, met nylon en met gevlochten kleine diameter zodat je beter op afstand uit de voetn kunt.

de big longcasts zijn b.v schitterende molens zeker voor extreem verre afstanden, maar voor dichterbij vissen vind ik ze te lomp (groot) en de aanloopsnelheid te traag.

mvg,
peter
Gebruikersavatar
Tom Hodinius
Berichten: 488
Lid geworden op: 06-11-2003 01:00
Locatie: Simpelveld (LIMBURG)

28-12-2003 14:28

[quote="Peter Wauben"]Tom snuffel eens rond bij de H.S.V.simpelveld.Of vraag M.Nix eens even.
Tevens kun je naar J.Bergsma in Kerkrade ,splash te heerlen of J.Backers in Hoensbroek.Keuze genoeg. :wink: 8)[/quote]

he peter mag ik u eens vragen hoe u deze winkels kent en marco?
U komt toch uit alphen a/d rijn? :-?
en bij de hasv simpelveld loopt niet zoveel karperkennis rond dat zijn er zo ongeveer een stuk of 5/6 met mij erbij :lol:
Hebt u zelf geen suggestisch?
ik zelf begin de middenklassers van okuma wel tof te vinden?
knollenvanger 1ste klas
jan van kranenburg

28-12-2003 14:58

Tom,

Iedereen zal 't met eens zijn dat de Shimano 3500 een prima molen is.
Deze molen wordt regelmatig 2ehands aangeboden.
Kijk maar eens op dit board bij aanbod of bij http://www.marktplaats.nl
Rubriek: watersport en dan naar hengels/molens
Moet lukken met jouw budget.

mvg

Jan
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

28-12-2003 18:01

Tom,

Andere boardgebruikers hebben uitgelegd wat het verband is tussen een molen en Frankrijk. Inderdaad de spoelcapaciteit.

Daarnaast, als je veel vist is een goede molen gewoon heel belangrijk. Niet alleen het binnenwerk moet technisch goed in orde zijn maar ook de werking van de baitrunner en slip is zeer belangrijk. Misschien is de slip wel het belangrijkste onderdeel van de molen. Voor 80 euro zijn wel goede molens te krijgen maar dan hou je altijd ergens beperkingen, een goede molen voor 80 euro zal bijvoorbeeld kleiner kunnen zijn, minder kogellagers hebben of er is gespaard op de slip. Let op: dit zijn voorbeelden!

Ik zou gewoon wat meer uitgeven en allround molens aanschaffen met een goede spoelcapaciteit, goede slip en een goede baitrunner waar je jaren mee kunt doen en overal kunt vissen dan (net zoals ik) in drie jaar tijd drie keer andere molens heb moeten aanschaffen.

Groet,
Bart
Gebruikersavatar
Tom Hodinius
Berichten: 488
Lid geworden op: 06-11-2003 01:00
Locatie: Simpelveld (LIMBURG)

28-12-2003 18:05

Jongens bedankt, maar 1 vraag had ik dan nog kunnen jullie dan eens een stel goeie molens opnoemen en als het zou kunnen inclusief prijs?

MVG,
Tom :wink:
knollenvanger 1ste klas
Tim Boelema
Berichten: 605
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Omg. Sittard

05-01-2004 01:22

goede molens:

de spro 740 , 750 760 770 varierend van 60 tot rond de 100 euro!

de dream runner van ultimate =- 85 euro

de shimano's vanaf 140 euro

Dan heb je nog daiwa, maar daar zou ik persoonlijk zeer zeker geen baitrunner van pakken maar gewone molens!

Als ik prijs technisch en kwalitatief zou gaan kijken zou ik gaan voor de spro's als ik jou was! goede molens goede kwaliteit en als ik reeel ben..misschien nog wel beter als de shimano!
Niels Roelofs
Berichten: 86
Lid geworden op: 19-04-2003 02:00

06-01-2004 12:00

Ik zou zelf gaan voor een daiwa molen maar ook de shymano 4500 is een goede beetrunner waar je zker geen problemen mee krijgt.
Ik heb deze vraag al vaker beantwoord maar zal het nog eens doen.
Ik werk zelf in een hengelsport zaak en ik weet dus met welke molens er problemen voordoen. De meeste reparaties die ik terug krijg zijn van shymano's. Omdat de tandwielen niet goed op elkaar sluiten. dit is simpel te verhelpen door er een ringetje in te zetten van soms een paar milimeter. maar toch als je iets koopt wil je iets goeds in handen hebben waar je een paar jaar mee vooruit kan. IK zou voor een molen kiezen waar veel lijn op kan je kan hiermee alle kanten uit zowel in Nederland als in het buitenland. Waarom je een baitrunner wil is me niet helemaal duidelijk, misschien ben je wel iets sneller maar als die vis goed gehaakt is kan hij toch geen kant meer op. De overstap is even wennen maar went snel. Zelf vis ik met de Daiwa Emblem X (zonder beatrunner) bevalt me uitstekent
MVG Niels
Plaats reactie