Wat is een Baitrunner?


Joris Driepinter

21-09-2003 23:06

Sorry jongens, maar ik heb nog enkele vragen m.b.t. baitrunners.

Is het zo dat als je aanslaat, je molen automatisch op de gevechtsstand springt ofzo? Wat is er dan nadelig aan om met een molen zonder baitrunner de slib met de hand aan te passen als je beet hebt?

Moet je bij een baitrunner van tevoren de stand van de gevechtsslib instellen ofzo?

Welke baitrunner van shimano raden jullie iemand aan die wil beginnen met karperen? Ik zie vaak namen als ' shimano3500 of 4500 staan. Geeft dat cijfer de capaciteit van de spoel aan ofzo? Hoe hoger het getal hoe meer lijn erop kan?

Alsj e een baitrunner van shimano koopt, krijg je er dan ook een handleiding bij ofzo? Voor jullie waarschijnlijk gesneden koek, maar voor een beginner niet.
Gast

21-09-2003 23:20

Hallo Joris, Ook ik heb als beginnede karpervisser 3 molens van Shimano gekocht en wel de volgende: http://www.raven.nl/html/Images/Kopie%2 ... %20GTE.gif Het betreft hier de Baitrunner Aero GTE 8000, 4 kogellagers inhaalsnelheid 4.5:1 lijncap. 210 m /0.40 mm Ik vindt het persoonlijk fijne, goede molens! De baitrunner slaat automatisch in 'gevechtsstand' wanneer jij aanslaat! Hiervoor had ik dus molens zonder baitrunner... Het was soms wel lastig omdat ik vergat de slib dichter te draaien bij een run! Maar dat went ook wel weer.. Je ziet wat ze kosten: € 140,- , maar ik vindt nog steeds dat het met 'gewone' molens ook kan, groeten!
Joris Driepinter

29-09-2003 00:43

Dank je voor je reactie. Moet ik dan met een gewone molen mn slib bijna helemaal open draaien als ik hem op mn steunen leg? ik weet niet goed in welke stand ik mn slib moet zetten. En bij een run moet ik hem dan meteen een stuk dichter draaien toch?
jan van kranenburg

29-09-2003 02:25

Joris, (heet je echt zo?)

Bij een "gewone" molen, moet je de slib gewoon afstellen. Molen beugel open; lijn vastzetten met een lijnclip, of elastiekje.
Via waker of el.baitverklikker, bemerk je je aanbeet (run), en je slaat op.
Molen slaat dicht, en het drillen kan beginnen,

Vang ze!!
Gebruikersavatar
Sander van Capelle
Berichten: 35
Lid geworden op: 17-08-2003 02:00
Locatie: Brabant

29-09-2003 21:09

Hallo Joris,

Ik vis met gewone eenvoudige molens. Laat de beugel van de molen dicht, maar draai de slib (of is het slip?) na de inworp zover open dat ik zonder veel weerstand de lijn van de molen kan trekken, door de slib heen.

Zodra ik een run krijg, draai ik de slib dicht en sla aan, maar meestal heeft de vis zichzelf al gehaakt. Daarna draai ik de slib (op gevoel) weer open en kan het drillen beginnen.

Groeten,
Sander.
Gast

30-09-2003 00:12

Toch vink de baitrunners makkelijker omdat je met het 'aanslaan' direct de slib er al gedeeltelijk afhaald
guido berkmortel
Berichten: 1860
Lid geworden op: 25-06-2003 02:00

30-09-2003 21:03

Sorry Roy maar ik wil toch even mijn ongeloof uitspreken over jou vraag over de "baitrunner" en dat na 204 verzonden berichten.....

Dit is net als een timmerman die niet weet wat een hamer is of als een politieagent die niet weet wat handboeien zijn....

Als je het echt niet weet (wist) en je de vraag echt serieus bedoelde heb ik hiervoor toch stiekem diep respect want dit wil zeggen dat je niet zo'n naäper/naloper bent als velen hierzo............

Ongelovige groet

Guido
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

30-09-2003 21:16

Heren,
Om eens en altijd duidelijk te zijn:
BAITRUNNER is niets meer en minder als een Gepatenteerde naam van Shimano voor zijn molens met het vrijloopsysteem.


Een vrijllopsysteen is al het ware een extra slip, deze wordt vaak gebruikt op het moment dat men vist met met zelfhaaksystemen. na het ingooien schakel je het vrijloopsysteem in. Bij een run zal de karper zonder weerstand lijn van de spoel kunnen nemen. Bij de aanslag draai je ¼ slag aan de molen hierop schakelt de baitrunner uit en de normale slip treed in werking voor de hogere weerstand.

MVG,
Peter
Gast

04-10-2003 16:49

Nog even voor Joris... Ik heb bij mijn molens zonder vrijloop de slib op 'normale' stand staan, dit is vor iedereen weer verschillend! Trek het draad iets losser vanaf de molen en doe het dan door mijn swinger!! Zo hoef ik bij een run de slib meestal ook niet meer te verstellen!
kenneth pepels

07-10-2003 16:18

hoi, ik vind baitrunners ook vooral makkelijk als je terugzwemmers hebt, en je hoeft niet altijd de slip open te draaien,

mzzzl kenneth