Welke (barbeel?)hengel voor licht statisch vissen


Plaats reactie
Henk Huntsje
Berichten: 5
Lid geworden op: 15-02-2015 21:02

15-02-2015 21:06

Hallo,
Ik wil graag een tweede hengel aanschaffen, waarmee ik licht statisch wil vissen met 2 banksticks en een beetmelder.
Beoogde vissoorten zijn (grote) brasem, zeelt en karper.
In de winter wil ik er graag statisch of met een dobber mee op snoek vissen.

Nu leek het mij een goed idee om een barbeel hengel te nemen met een avontop.
Ik wil er graag 60-70 gram kunnen gooien en in de winter dus lood met aasvis.
Nu lees ik dat je voor statisch op snoek vissen al snel 2.5 lb nodig hebt?
De barbeelhengels die ik op het oog heb zijn 1.5-1.75-2.00lb, is dit te combineren?

Ik wil graag niet te zwaar vissen.
Zijn deze hengels daar geschikt voor? of kan ik beter ergens anders voor gaan?
Shimano Catana AX Barbel
http://www.hengelsport-shop.com/barbeel-hengels/16870-shimano-catana-ax-barbel-power.html
Wychwood Barbel
http://www.hengelsportklaasvanderheijden.nl/index.php/wychwood-rogue-barbel-12-1-75-lbs.html

Groeten Pieter
Nick Smit
Berichten: 264
Lid geworden op: 11-02-2014 16:03

16-02-2015 09:40

Ik heb zelf een http://www.tacklefanatics.co.uk/item/43 ... l-rod.html

Deze gebruik ik voor het pen/oppervlakte-, licht statisch(max 30g lood) en doodaas vissen. Meestal gebruik ik de 1.75 LB top. Het werpen houd alleen wel op bij een gram of 50-60. Ik gebruik hem dus niet om te doodazen op de statische manier. Een kleine voorn(ca. 15cm) onder een dobber gaat prima.

Ik denk dat de bovenstaande visserijen goed kunnen met de hengels die je hebt uitgezocht. Wanneer je met grotere aasvissen wilt vissen raak je wel aan zwaardere hengels. Ik gebruik hier zelf 2.75lb Fox Warriors voor.
Blog: Mijn Visserij
Laatste verhaal: Geblankt..
Henk Huntsje
Berichten: 5
Lid geworden op: 15-02-2015 21:02

16-02-2015 12:01

Oke bedankt,
Ik wil het denk ik met een method feeder proberen van 50-60 gram.
En kan je de haak ook goed zetten met twee dreggen aan de aasvis of vis je dan met één dreg?

Ik ben ook nog op zoek naar een goede baitrunner.
Kan ik beter een tweedehands Shimano 4500A kopen voor 50? euro of een nieuwe? Welke zijn dan aan te raden?

Ook ben ik nog opzoek naar een beetmelder fox micron m/ mx of vergelijkbaar.
Henk Huntsje
Berichten: 5
Lid geworden op: 15-02-2015 21:02

16-02-2015 12:06

Ik lees hier en daar trouwens dat mensen met bijvoorbeeld de barbel classic van 1.75lb over de 100 gram gooien.
Nick Smit
Berichten: 264
Lid geworden op: 11-02-2014 16:03

16-02-2015 12:32

Natuurlijk kun je er mee over de 100 gram gooien. Hiervoor zou ik toch een iets zwaardere hengel kiezen...

Het zetten van een haak gaat prima. Ik vis met één dreg hooguit 20 meter ver.

Voor 50 euro kun je het beste een 2e hands shimano kopen. Een 3000-4000 model is goed genoeg voor deze visserij.
Blog: Mijn Visserij
Laatste verhaal: Geblankt..
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

16-02-2015 12:44

Hmmm,

ik had deze topic niet gezien. Ik had mijn antwoorden al bij de andere topic gezet, maar je wil helemaal niet op barbeel vissen.

Ik snoek(te) wel eens met dood aas met 1,75 tot 2 lbs karperhengels. Ik begrijp niet de reden waarom je daarvoor per se barbeelhengels wil gebruiken.

Barbeelhengels zijn ook verkrijgbaar in light, medium en heavy die makkelijk gewichten (afhankelijk soort en type hengel) tot 125 gram kunnen werpen (met een feeder eraan).
Karperhengels kunnen dit ook, alleen hoe zwaarder het gewicht (en hoe verder de afstand) dat je eraan hangt, des te zwaarder de testcurve.

het was handig als je je topics duidelijker omschreven had, dan had ik niet mijn antwoord neergezet bij dat andere topic. Ik haal het nu wel even weg.

Zo. Gelukt.

In je andere topic vraag je ook naar beetmelders en onderstaande beetrunner.
Ik ben op zoek naar beetmelders: Fox micron m(+) of mx(+).
Shimano 4500A of B Baitrunners of vergelijkbaar.


wil je toch kijken voor barbeelhengels, kijk dan eens bij barbeel.eu, daar worden door de blogger diverse barbeelhengels getest.

Succes.

Frenk
Henk Huntsje
Berichten: 5
Lid geworden op: 15-02-2015 21:02

16-02-2015 16:21

Ik wil barbeelhengels omdat ik toch vooral brasem en zeelt ga vangen.
Karper hengels van 2lb zijn te zwaar en lichter worden ze alleen voor het pennen gemaakt.
Bovendien hebben barbeelhengels vaak meerdere toppen waardoor je ze breder kunt inzetten.
Het meest ideale was geweest een met een 1.5 lb en 1.75lb avontop.
Het probleem is dat barbeelhengels niet veel 2e hands worden aangeboden, en die penhengels zijn niet gemaakt om met 50 gram te gooien?!?

Ik wil trouwens een 3.6 meter lange hengel.
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

16-02-2015 18:48

Duidelijk, Henk. Deze informatie wist ik niet van te voren.In je andere topic noemde je dit ook niet en antwoordde ik meer in de zin van het barbeel vissen. Nu snap ik het :)

Ik heb de Shimano Catana AX Barbel Classic in handen gehad bij de hengelsportzaak (99 euro), en die beviel mij goed. Helaas had ik geen vergelijkingsmateriaal, ik zou naar Zwolle gaan maar daar is het er niet van gekomen, dus vergelijk zat er helaas niet in. Misschien dat ik binnenkort elders kan kijken. Dit is een hengel bestaande uit twee delen (hand en top deel) en drie zogeheten feedertips:
* 2 oz
* 3 oz
* 5 oz
Tip: kijk ook eens bij barbeel.com, en bij barbeel.eu. Daar kijk ik óók wel eens rond :)

Voor een andere test: http://www.barbeel.eu/reviews/Shimano/s ... apower.htm
of de Spro: http://www.barbeel.eu/reviews/spro/spro ... barbel.htm

Had je zelf al iets op het oog?
Walter vd Kamp
Berichten: 442
Lid geworden op: 14-01-2014 10:51

18-02-2015 16:42

Ik heb zelf 2 stuks fox stalkers van 2,25lb. Heerlijk stokken en buigen ook lekker door. Zelfs een zeelt is leuk om te vangen op deze stokken :).

Deze hengels bogen mooier dan de Shimano barbel (weet even niet meer welke) met 2 verschillende toppen. De beastmaster barbel daarentegen buigt wel als een hoepel, maar ik miste daar juist weer iets body in. Ik zat namelijk exact met hetzelfde idee als jou: licht willen vissen en ook met een zeelt nog plezier hebben, maar toch ook zwaardere vissen met fun kunnen vangen. De geteste barbeelhengels bogen alleen de toppen door (quiver / avon) omdat de ruggengraat vrij stug bleef, dit voor de body bij een sterke barbeel. Ik ervaarde zelf dat de fox stalkers 2.25 beter en mooier (meer parabolisch) bogen dan de geteste barbeel hengels.

Swinters gooi ik er dood aas mee, en mocht ik willen pennen in de obstakels dan gebruik ik er ook een. Veelzijdige hengel waar ik erg veel genot van ervaar. Zo nu en dan doe ik er een method feeder aan om lekker op zeelt te vissen. Ik gebruik de shimano USA 4000D baitrunner molens eronder, dan is de hengel nog licht en uitgebalanceerd.
90 gram lood werpen tot +/- 70m gaat ook nog prima.

Tevens mijn zwaarste karper (44 pond) mee gevangen, dat was een fantastisch avontuur op 2.25lb.
Plaats reactie