beginners-set


Plaats reactie
jan van kranenburg

17-08-2003 02:07

Volg dit board nu vanaf Mei. Was natuurlijk niet helemaal een groentje, maar had weinig kaas gegeten van de de karpervisserij, zoals die nu in 't algemeen plaatsvindt.
Heb links en rechts spullen gekocht; vaak weer verkocht. Ik prijs me gelukkig dat ik me dat kon permitteren. Kocht b.v. grote molens, type "Frankrijk" bij een hengel van 2 lbs.
Zie op dit board veel vragen om advies van jonge beginners.
En als ik dan de antwoorden zie, dan zakt mijn broek af.
Er wordt gesmeten met vele honderden euro's naar jonge mensen toe die hoogst waarschijnlijk alleen door sponsoring van Pa of Ma (liefst beiden) instaat gesteld worden hun nieuwe hobby te kunnen beoefenen.
Naar mijn mening zou het nuttig zijn op dit board een soort "starters-set" te noemen.
Voor mijn part, ga je dan naar Raven of Vlemmix, of de winkelier om de hoek. Maar ik vind 't volslagen onzin om een nieuwkomer, met een bepertkt budget, Shimano molens of iets dergelijks te adviseren.

Kan zelf wel wat bedenken, maar meen dat er veel deskundigere figuren op dit board zijn.
Wie neemt de handschoen op?

mvg

Jan
rick schoonaard
Berichten: 549
Lid geworden op: 23-05-2003 02:00
Locatie: amersfoort
Contacteer:

17-08-2003 11:02

sluit ik me bij aan

maar meestal zie je van die vragen zoals :" ik ga beginnen met karpervissen wat voor een molens zijn hier voor het beste"

dan zegt het hele board waarschijnlijk iets in de trant van shimano 4500 of daiwa emblem omdat dit nou eenmaal hele goeie (de beste) molens zijn

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: rick schoonaard op 2003-08-17 11:02 ]</font>
Gebruikersavatar
Jan Wijma-O
Berichten: 200
Lid geworden op: 02-08-2003 02:00
Locatie: Utrecht

18-08-2003 14:43

Hoi, ik ebn ook een tijdje geleden begonnen gewoon met de improve carp set van vlemmix heb dan nu inmiddels wel andere spullen maar om het vissen te leren en als je gewoon net begonnen bent is het prima
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

18-08-2003 15:04

Je hebt toch geen Daiwa emblem of Shimano 4500 nodig om te vissen? Ik vind de 4500 serie veel te zwaar voor in Nederland! Ik vis op het kanaal, in vijvers, sloten en ook meren, maar met mijn SPRO molens kom ik een heel eind en heb ik voor het geld dat ik ervoor heb uitgegeven een TOP-molen!
Ik heb niks te klagen!! Ik vraag me dan ook echt af... vist iedreeen met Shimano molens?
Ik geloof wel dat er veel mensen mee zullen vissen, maar voor mij hoeven die dingen niet!
Geef mij mijn eigen spulletje maar, waarmee ik mijn slip tot in de perfectie kan afstellen, net al smijn baitrunners, meer heb ik niet nodig! Ze zijn ook een stuk goedkoper dan de Shimano baitrunners!

<!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.spro.nl/NL/producten.asp?menu=127" target="_blank" class=bericht>http://www.spro.nl/NL/producten.asp?menu=127</a><!-- BBCode auto-link end -->

Verder vis ik wel met de wat duurdere stokken, maar dit terzijde! een beginnend karpervisser heeft voldoende aan een set van Vlemmix of Raven!

_________________
Behandel een karper van 10 pond met hetzelfde respect als die van 50!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: marijn ham op 2003-08-18 15:04 ]</font>
rick schoonaard
Berichten: 549
Lid geworden op: 23-05-2003 02:00
Locatie: amersfoort
Contacteer:

18-08-2003 22:15

marijn ik zei iets in de trant van

en wat betreft waarom iedereen met shimano vist omdat dit nou eenmaal perfecte molens zijn en erg slijt vast denk dat jouw "spro" molens na 2 seizoenen echt aan vervanging toe zijn niet dat ze niet goed zijn maar er worden gewoon kwalitatief mindere materialen gebruikt een molen van shimano gaat een leven mee mits goed onderhouden
guido berkmortel
Berichten: 1860
Lid geworden op: 25-06-2003 02:00

18-08-2003 22:45

Nou,

Een mooi beginnerssetje moet je ten eerste zoeken op Marktplaats of Aanbod op dit Carpboard.

* 2 molens bv. USA 3500A heb je voor +/- E 50,= p.st.
* 2 2 lb. hengels (Sportex FBC, Spro, DAm, SILSTAR) heb je ook voor +/- E 50,=p.st.
* 4 R.V.S. steunen incl. een Knunklehead of Fox piepertje tezamen voor +/- E 100,=
* onthaakmatrasje van E 15,=
* Tweedehands schepnetje voor E 20,=
* Sporttas van je broer
* Stoelletje van je vader
* Naaikistje van je moeder (voor je kleine spulletjes)

Tezamen inclusief nog wat klein materiaal zit je nu op E350,= ( +/- f 775).
Dit is inderdaad toch nog een flinke smak geld maar je moet het ook zelf bij elkaar verdienen door een krantenwijk o.i.d. te nemen.
Erg jonge jeugd (< 15 j., sorry) zou ik aanraden om de basisprincipes van het zoetwatervissen op te doen door gebruik te maken van de vaste stok en eventueel uitbreidden met winkle picker o.i.d.
Kijk jullie in ieder geval NIET blind op die prachtige advertenties van VlemNIKS en RAmpVEN en kijk eerste goed rond voordat je iets aanschaft.
ALs laatste TIP: Het gedeelte onder water is bel;angrijker als het gedeelte boven water. Als je zonodig de blits wilt maken, doe dit dan gewoon door vis te vangen en niet door te showen met materiaal!!
Veel succes ermee in ieder geval........

Mvrgr Guido
gradus scholtens
Berichten: 1559
Lid geworden op: 23-01-2003 01:00
Locatie: westervoort

21-08-2003 22:27

hoi goede opmerking guido
Gebruikersavatar
Jan Gabriel
Berichten: 35
Lid geworden op: 19-05-2003 02:00
Locatie: Vaassen
Contacteer:

30-08-2003 18:41

Nou mannen, daar kunnen we het mee doen.
Maar dit vindt ik nu een leuke en nuttige topic.
Heb vandaag nog wat jongelui die op en aanmerkingen op dat X2 spul hadden,gewezen op het feit dat we in dit land een aantal goede 2e hands sites hebben.
Zelf vis ik met relatief goedkoop spul , een 3 ponds stok van Moritz, met daarop(ben ik wel heel blij mee) een Quantum baitrunner en als pieper gebruik ik een knucklehead waar ik zelf een schakelaar in heb gezet.
Geen variabele toonhoogte, geen nagloei led........alleen maar een beste bak herrie.
Mijn laatste aanwinst( met dank aan de winstuitkering) is een penhengel van ultimate met een mitchel 300X molen.
Kostte me wel bijna 200 zeuro's, maartoen had ik er 2 spoelen met lijn bij en wat engelse pennen.
Afgelopen zaterdag heb ik met deze hengel, met 22/100 lijn er op nog 2 karpers binnen geloodst.Een 22 en een 15 ponder.
Kicken!!!!!!!!
groeten: Jan
Gebruikersavatar
Henny van Roomen
Berichten: 127
Lid geworden op: 03-02-2003 01:00
Locatie: Tegelen
Contacteer:

30-08-2003 19:25

hallo iedereen,

Ik ben dus een van de hele jonge vissers(<15 jaar)
dit is mijn materiaal:
1 2-2¼ lb hengel ca € 20,-
1 2-2½ lb hengel ca € 30,-
2 spro freeliner st50(goedkopere versie dan die van marijn)
2 piepers van 12 euro die van vlemmix
aggilia rodpod van x2
en nog wat spul

dit is dus het goedkoopste van het goedkoopste. Sommige dingen zoals rodpod en een molen heb k wel overnieuw moeten kopen omdat die idd zeer slecht waren en snel kapot gingen. Maar over alle producten die ik hier beschreven heb ben k tevreden en ja rick ik vis al 2 seizoenen met dit spul en de molens doen het nog perfect. En die piepers(Jan) hebben een nagloeiled, toon-en volume regelaar, aansluiting voor sounderbox en electr. swinger meer hoef ik niet en ik betwijfel of de mijne duurder zijn dan die knuckleheads van Jan.
Maar goed ik wil dus absoluut niet zeggen dat de goedkope spullen ook goed zijn om mee te vissen want ik heb ook goedkope rotzooi gehad dat nu kapot is. Je moet gewoon heel goed oppassen met wat je koopt alhoewel dit absoluut niet makkelijk is als beginner, daarom is het denk k het beste als je voor het eerst karperspullen gaat kopen iemand advies te vragen die veel ervaring heeft maar ook niet te gul is.

mvg hennydekarpervisser

_________________
'Karpers, om ze te vangen moet je van ze houden!'

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Henny van Roomen op 2003-08-30 19:26 ]</font>
Bob Smit
Berichten: 133
Lid geworden op: 25-03-2002 01:00
Locatie: enschede

30-08-2003 19:29

Henny,
de agillia is ook rommel.
Ikzelf heb hem gehad en een maat ook, allebei zijn nu kapot.
De schroeven zijn binnen een paar sessies lam en alles begint te wankelen.
Waarschijnlijk kun jij hem ook binnenkort weggooien.
Gebruikersavatar
Henny van Roomen
Berichten: 127
Lid geworden op: 03-02-2003 01:00
Locatie: Tegelen
Contacteer:

30-08-2003 20:40

Ja dat d8 ik al. Ik heb idd wel vaker gehoord dat mensen er niet tevreden mee waren. Misschien dat je ook gewoon geluk moet hebben om juist de goede te kopen want ik gebruik hem al 2 seizoenen zoals ik al zei in weer en wind dus. En hij staat nog als een huis dus ik zal wel geluk hebben. :roll:
henny
Alles voor de karper! :D
http://www.hanguh-fishing.nl
Tobias Boot
Berichten: 248
Lid geworden op: 31-07-2003 02:00

30-08-2003 23:02

Op 2003-08-30 19:29, schreef Bob Smit:
Henny,
de agillia is ook rommel.
Ikzelf heb hem gehad en een maat ook, allebei zijn nu kapot.
De schroeven zijn binnen een paar sessies lam en alles begint te wankelen.
Waarschijnlijk kun jij hem ook binnenkort weggooien.


wat voor een rodpod raad jij ons newbies dan aan? rond de prijsklasse van €60/€100
jan van kranenburg

31-08-2003 02:36

Henny,

Je hebt in ieder geval al heel wat meer dan toen ik 15 was.
Wat telt is, jij bent tevreden; jij vangt ermee.
Langzamerhand komen er vanzelf andere, ongetwijfeld betere spullen.
Of je er dan meer mee vangt, blijft een vraag.

mvg

jan
Dominique de Vos
Berichten: 323
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Overslag

31-08-2003 10:12

hoi medekarpervissers,

ik ben begonnen met shimano baitrunners gt 8010,daar was ik heel blij mee,ik viste met een 2 3/4 ibs hengel,100 euro,dat viel nog mee het stuk. ze vingen lekker,maar nooit zo goed als de hengels nu heb en de molens. heb nu ook type ''frankrijk'' molen,namelijk de shimano's ultegra...eigenlijk helemaal niet nodig voor onze waters in nederland,al vis ik ook vaak eens op groot water,en dan merk je toch dat je dat beetje extra power heb.
en het verschil tussen een shimano molen en een spro molen is toch zeer groot, een shimano gaat levenslang mee,net als een daiwa,maar denk dat een spro dat niet doet. is gewoon zo,maar daar betaal je dan ook naar, kwaliteit kost geld, het is maar wat je er voor over hebt.

Met vriendelijke groet
CC

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Dominique de Vos op 2003-08-31 10:13 ]</font>
Plaats reactie