Sportex Kev Carp


Plaats reactie
Joost van Iersel
Berichten: 107
Lid geworden op: 28-02-2012 18:45

13-03-2012 20:52

Collega vissers,

Al enige tijd ben ik opzoek naar een set van drie mooie parabolische hengels. Op marktplaats is best een aardig aanbod van CJW, Temming e.d. Hele mooie stokken, maar vaak iets klassieker vormgegeven en met kurk. Nu kwam ik op marktplaats twee Kev Carp 2lb tegen van Sportex. Voor zover ik kon nazoeken een parabolische stok en ook nog eens met foam ipv kurk. Lijkt me helemaal perfect. Enig nadeel: het zijn er maar twee. Hebben jullie ervaring met deze stok en denken jullie dat het mogelijk moet zijn een derde stok erbij te vinden die gelijk is als deze: http://link.marktplaats.nl/537406660

Dank alvast voor jullie reactie!
rick boom
Berichten: 650
Lid geworden op: 10-01-2008 18:01
Locatie: rijnsburg

13-03-2012 22:30

Alle oude sportex blanks komen in aanmerking, tot 2,5lb..
Ik heb er een aantal gehad, waaronder ook de kev carps.. Deze zijn parabolisch met behoorlijk wat power onderin.
Een 3e vinden word wel een opgave. Ik weet dat Co Sielhorst ook vaak sportex blanks gebruikte voor zijn handgebouwde hengels.
Binnenkort heb ik misschien een setje van 3 te koop voor je, 2,5lb maar wel klassiek afgebouwd met kurk..
They once made Chuck Norris toiletpaper, but it failed.
It didn't take SHIT from nobody...
guido berkmortel
Berichten: 1860
Lid geworden op: 25-06-2003 02:00

13-03-2012 23:24

Ben zelf nogal Sportex Kev liefhebber, heb zeg maar alles (gehad) van 1,5 lb. tot 3,5 lb.

Bezit zelf nog een set van 3 stuks 2 lb, maar das de heel zeldzame oversteekversie, en ietwat grovere geblokte blank.
De set die hier aangeboden wordt is de wat fijner geblokte en gladdere blank voorzien van een pensluiting.
Deze zie ik met enige regelmaat op MP voorbijkomen.

Ik zeg: kopen!! Je mag toch maar met 2 vissen he.....
Gebruikersavatar
m.ledeuil
Berichten: 48
Lid geworden op: 10-02-2002 01:00
Locatie: Dorst
Contacteer:

17-03-2012 21:12

Hé Mensen,

Ik ben zelf ook in het bezit van twee stokken afgebouwd door Co sielhorst, op sportex Kevlar blank, 2 1/4 lbs. Volledig kurk afgebouwd en 11 ogen. Heel mooi allemaal, ik ben er ZEER tevreden over. De blank zijn trouwens de grof geblokte met een oversteek sluiting. Alleen ben ik niet helemaal eens met wat gezegd wordt over de actie van deze stokken. Ik vind ze niet echt parabolisch, eerder ergens tussen het semi parabolisch en het fast taper in. Natuurlijk, als je er goed in gaat hangen gaan ze wel redelijk goed krom, maar dat is een ander verhaal. Ik heb ook nog 2 andere hengels ook van Sportex van 2 lbs, en deze zijn wel degelijk parabolisch, maar het zijn geen kevlar stokken. Deze heb ik lang geleden bij Wout van Leeuwen gekocht. Maar ik kan zo wel redelijk beide soorten stokken vergelijken.

vr. gr. Marc
guido berkmortel
Berichten: 1860
Lid geworden op: 25-06-2003 02:00

18-03-2012 09:06

Hallo Marc,

Jou hengels ken ik, je hebt ze ooit van mij gekocht......toppertjes!!!! :lol:
Gebruikersavatar
m.ledeuil
Berichten: 48
Lid geworden op: 10-02-2002 01:00
Locatie: Dorst
Contacteer:

18-03-2012 14:24

Hé Guido,

Dat zou best kunnen dat ik ze van jou hebt overgenomen. Kom jij toevallig ergens uit het oosten van het land? Maar ik moet zeggen, ik heb ze nu ook al een paar jaar en ik doe ze niet weg.

Maar als jij deze stokken wel goed kent, dan moet jij kunnen bevestigen dat ze aan de basis niet parabolisch zijn.

groetjes, Marc
René van der Linden
Berichten: 149
Lid geworden op: 31-07-2010 20:15

21-03-2012 14:07

Wat mij betreft hadden ze na de productie van de Sportex Kev Deluxe 2.5lb wel kunnen stoppen met de algehele hengelproductie, wereldhengel. Waarom:

- Uiterlijk is supergaaf, die kevlarmat / bewerking is erg mooi, zie je niet veel meer bij de hengels van tegenwoordig;
- Dikwandige hengel, lekker taai. Hengel is wat zwaarder daardoor, maar dat vind ik zelfs een pré, je hebt het gevoel van hengel en niet een dunne satéprikkert;
- Buigen als de beste en toch power genoeg om ver te gooien met een 4oz'tje;
- Prima drilstok, beetje als het bovenstaande, buigen goed maar toch controle over de vis. Geen zwiebertje stok, tot handvat krom en geen power meer over. Ook geen
bezem waarbij alleen vanaf de laatste drie ogen incl topoog de hengel buigt;
- Genoeg ogen en niet zoals tegenwoordig veel hengels met slecht 5 of 6 ogen met 80mm startoog :) nee gewoon 9 oogies en logische verdeling over de blanc.
- Wat grovere kurk handvatten, vind ik persoonlijk mooier dan bijvoorbeeld bij handbouwhengels met dat 'dichtkurk', lijkt wel plastic als ik dat soms zie. Doe mij maar
lekker dat open kurk wat de hengel een oud tintje mee geeft. (maar goed, dat is persoonlijk)
- Oversteek sluiting, wat de hengel parabolisch maakt, dit in tegenstelling tot pensluiting, dat zorgt toch vaak een stijf middenstuk.

Nee je kunt geloof ik wel zeggen dat ik tevreden ben over de good old kev'jes :lol:

Ik praat over het oude model trouwens... Nieuwe model geen idee, wel heb ik gezien dat daar snel vocht onder de wikkelingen komt van de ogen.
Mense mense, kalm aan dan breekt het lijntje niet...

Plofkarper... Mag het een pondje minder zijn alstublieft?
Plaats reactie