Waarom eigenlijk vrijloop?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

09-05-2010 13:09

Ik dacht zo tijdens het afstellen van de slip, wat is eigenlijk het nut van vrijloop? Ik stel mijn (baitrunnerloze) molens zo af, dat de hengels niet uit de steunen worden getrokken. Op die manier geef je de vis iets minder vrijheid om de takken in te duiken en misschien haak je de vis daardoor ook beter. Om de vis onopgemerkt te laten azen is ook niet het geval, want zodra ze het lood optillen is dat ook niet meer van toepassing. Toch zie ik veel mensen met de slip of baitrunner zo los mogelijk. Dit is overigens uitdrukkelijk niet bedoeld als baitrunner bash topic, baitrunners kun je ook lichter en zwaarder afstellen.

De vraag is dus: waarom zou je eigenlijk uberhaupt de lijn helemaal vrij af laten geven?






oke oke ik kan me iets indenken van een situatie waarbij je met een instabiele rodpod op het randje van een steigertje of stenen kade staat, maar ik zie desondanks veel mensen met vaste steunen of stevige rodpod en de baitrunner op de lichtste stand...
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

09-05-2010 13:17

Omdat het kan?Er is toch niks mooier als een volle fluiter?Zolang je in het openwater vis maakt het allemaal weinig uit.
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

09-05-2010 13:51

Ik heb me baitrunnerloze molen meestal op een net los stand staan. Als een vis gaat gaat ie er toch wel doorheen met een fluiter als gevolg. Licht/zwaar/zwaar/licht maakt weinig uit,baitrunner is voor het gemak. Een vis haakt zich op het lood of gewoon door de haak zelf die scherp genoeg is.


Misschien antwoord op je vraag: Het is in om zo licht mogelijk de baitrunner te hebben en de pieper lekker hard. 8) snappie. :lol:
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

09-05-2010 14:05

je krijgt ook hardere fluiters als je je beetverklikkers harder zet :lol:. Maar serieus: ik val niemand aan ofzo, ik vroeg het mij puur af, ik deed het eerder omdat anderen het ook doen zonder eigenlijk te weten waarom. Als ik er bij na ga denken waarom kan ik eigenlijk niet echt een goede reden bedenken.

Ook al vis je met zwaar lood, een goede inhaking is niet altijd gegarandeerd. Verbeter je de inhaking niet door de slip iets zwaarder af te stellen?
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

09-05-2010 14:12

Tuurlijk,

Daarom vis ik zwaar,hoe lichter hoe minder nut het heeft.

Vaak vis ik met een 70 grams loodje,maar de slip strak nooit lossers. En dat op een aardige afstand.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

09-05-2010 14:54

ik zie nu overigens dat ik je vorige post totaal verkeerd gelezen heb :P. Met hardere beetmelders bedoelde ik eigenlijk gevoeliger. Met de gevoeligste stand op Delkim's krijg je al een volle fluiter als je de swingers nog niet eens ziet bewegen. Met mijn fox sxv's hetzelfde verhaal. Maar dat geheel terzijde :P
Gebruikersavatar
Mart Honen
Berichten: 1374
Lid geworden op: 21-09-2009 17:53
Locatie: Breda

10-05-2010 12:28

Soms ben ik genoodzaakt m'n rodpod in te zetten en loopt één van de lijnen onder een hoek van 90 graden t.o.v. de hengel. Dan is een licht afgestelde baitrunner wel zo fijn, je hengel stuitert dan niet van de beetmelder. Tuurlijk gebruik ik snagears, maar dan nog zie ik de hengel liever niet stuiteren op de rodpod.
Verder kan het geen kwaad dat een evt. gehaakte karper zonder al te veel weerstand een eind van je voerplek weg kan zwemmen, alvorens de dril begint. Lijkt me wenselijker dan een vis recht boven je voerplek drillen.
Anderzijds is de extra weerstand van een wat strakker afgestelde baitrunner zeker niet verkeerd als het op inhaking aankomt.
Groot voordeel van vrijloopmolens vind ik zelf dat je niet hoeft te zoeken naar de juiste slipinstelling, omdat je deze vooraf kunt bepalen. Dus geen geprul aan je slip in het holst van de nacht...
Ik weet het ook allemaal niet...
jens breugelmans
Berichten: 615
Lid geworden op: 30-09-2009 16:33

10-05-2010 19:36

Je baitrunner strak instellen om de inhaking te verbeteren ben ik het niet altijd mee eens. Hoe lichter de runner, des te langer zal de karper blijven zwemmen.
Inhaken doet ie toch op het lood als het goed is.

Zwemmende karpers krijgen over het algemeen de haak niet uit hun bek, stilliggende daarentegen wel. Dus vooral s'nachts lijkt mij een losse baitrunner
zeker geen overbodige luxe. (als de situatie het toelaat)
Marc Claassen
Berichten: 125
Lid geworden op: 16-03-2010 17:28

14-05-2010 17:17

een vriend van mij had zen slip ook heel los gezet want dan kreeg ie een mooie fluiter zei die en snachts kreeg ie echt een volle fluiter trekt ie heel zen molentje in de knoop :P
ge kent de groete uit brabant kriege k*t!
Gebruikersavatar
martijn knop
Berichten: 61
Lid geworden op: 25-03-2008 12:07
Locatie: Heerenveen

14-05-2010 18:51

Dan had hij zijn slip wel heel slap staan :lol:
Vis ook verspeeld? want dat zou wel heel zonde zijn.

MK
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

14-05-2010 19:31

Marc Claassen schreef:een vriend van mij had zen slip ook heel los gezet want dan kreeg ie een mooie fluiter zei die en snachts kreeg ie echt een volle fluiter trekt ie heel zen molentje in de knoop :P


Ja dat heb ik vaker gezien (en vast ook wel eens zelf gedaan), van die grapjassen die dan ook aanslaan met de slip los :lol:. Dat is natuurlijk niet helemaal de bedoeling hè
Marc Claassen
Berichten: 125
Lid geworden op: 16-03-2010 17:28

15-05-2010 13:22

martijn knop schreef:Vis ook verspeeld?


ja haha hij probeerde nog tevergeefs met zen handen de lijn binnenhalen was echt geweldig om te zien.
anders was het zen eerste karper geweest :P
ge kent de groete uit brabant kriege k*t!
Plaats reactie