slechte lijnclip Long Cast


Plaats reactie
qerel henny

20-04-2005 13:41

Vissers in het bezit van een Shimano LC moeten dit even lezen!
De lijnclip van de LC is namelijk heel slecht (als je veel gebruik maakt van dit systeem dan).
Test dit maar eens door je lijn meerdere malen er door heen te halen en voel dan maar eens aan je lijn, niet schrikken...
Dit komt namelijk omdat het veertje erachter te veel onder spanning staat! Dus drukt hij de lijn te hard tegen de spoel.
Mijn vismaat is zo al een vis verloren en doet zijn lijn nooit meer achter de clip. Ik vond het systeem te brilliant dus ik heb er wat op gevonden:

Haal de spoel eraf. Kijk nu achter de lijnclip en je ziet het zitten.
Verwijder het halve maantje heel voorzichtig met juist gereedschap.
Verwijder het witte plastic blokje. Hier achter zit het veertje. Knip een stukje van het veertje m.b.v. een tang. (iets minder dan de helft).
Nu kan je ook nog de spoel wat opschuren met fijn schuurpapier want die is soms wat ruw van zichzelf. Waterproof is het best en niet grover dan 280. Voel met je vinger wanneer hij weer lekker glad is.
Zet dan het veertje weer terug. Dan het plastic blokje en als laatste het halve maantje heel voorzichtig er terug op schuiven.

Test het nu nog maar eens en je voelt helemaal niets meer aan je lijn!!
Ideaal dus. Ik hoop dat sommigen er wat aan hebben!

M.v.g. Johan.
jp Goethals
Berichten: 42
Lid geworden op: 07-12-2004 03:51

20-04-2005 14:31

Dit bleek inderdaad een probleem te zijn met de éérste reeksen van de LC, vooral in G.B werd hierover steen en been geklaagd.
Dat heeft er mij dan ook van weerhouden om deze aan te schaffen.
Maar werd dit ondertussen niet opgelost en aangepast op de nieuwere? :-?
qerel henny

20-04-2005 16:15

Ja, ik hoop dat ze dit aangepast hebben want dit kan gewoon niet. Nu doen die van mij het in ieder geval weer normaal want ik wist van niets toen ik ze aanschaftte. En ik denk dat er meer mensen zijn net als mij....
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

20-04-2005 16:33

Heren,

Een tip is misschien, om inplaats van de lijnclip te gebruiken, een afgeknipt
stuk binnenband van een fiets of brommer te gebruiken. Gewoon over de
breedte afknippen, en om je spoel doen.

groetjes Benny
Gebruikersavatar
johnny greveling
Berichten: 431
Lid geworden op: 19-05-2004 14:23
Locatie: gigantica

17-05-2005 12:37

hallo
heb zelf nieuwe longcasten gehaald
het probleem is er nog steeds
dus ze hebben er toch niet veel aan gedaan
maar molens zyn toppy
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

17-05-2005 19:13

Een baitband onder het clipje doen?
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Johan Claerman
Berichten: 64
Lid geworden op: 06-01-2004 08:39
Contacteer:

18-05-2005 08:14

Als ik even mag opmerken:

Lijnclip dient niet om lengte van werpafstand te bepalen maar enkel om uw nylon bij transport op de molen vast te zetten.

Inderdaad, de lijnclip wordt heel veel gebruikt om de lengte te bepalen van de te werpen afstand doch daar is het in principe niet voor gemaakt.

Bij de nieuwste Shimanomolens(geen karpermolens) is de zijkant van de clip nog scherper gemaakt en kan je de clip dan zeker niet meer gebruiken om uw werpafstand te bepalen.

Ik heb contact opgenomen met Shimano en kreeg bovenstaand antwoord. Zelfs de man die mij te woord stond gebruikt de lijnclip hiervoor maar hij wees er mij meermaals op dat dit niet het primaire doel is van die clip.

Bij feedervissers is het ook heel gebruikelijk dat de lijnclip wordt gebruikt voor de afstandbepaling en laat het nu net deze molens zijn die een iets scherpere lijnclip hebben gekregen. Maar zoals eerder vermeld, daar valt niks aan te veranderen wegens het andere doel van die clip.

Groeten

Johan
Gebruikersavatar
richard van der vliet
Berichten: 748
Lid geworden op: 11-10-2002 02:00
Locatie: Delfzijl

18-05-2005 15:15

misschien dat er dan een firma is die wel naar de wensen van de klant luistert en wel een clip installeert waarmee je de werpafstand kunt bepalen, het lijkt mij toch dat zo'n firma wel weet dat daar vraag naar is?
Joris Kroes
Berichten: 691
Lid geworden op: 26-07-2003 02:00
Locatie: X2 Ovaal!!

18-05-2005 16:01

Ben het helemaal met Richard eens.. Waar maken ze nu de molens voor? Voor de vissers toch? Blijkbaar dient de lijnclip voor vissers voor een ander doeleinde... Dus voor de mensen die bellen, vraag ze eens voor wie ze die lijnclip nu scherper make? voor zichzelf of voor de vissers, want dan mogen ze het wel laten ;)
Johan Claerman
Berichten: 64
Lid geworden op: 06-01-2004 08:39
Contacteer:

19-05-2005 08:13

Een clip maken die daarvoor geschikt is lukt toch niet........Of toch niet dat ik direct weet

Maak je hem van rubber, dan zal deze na geruime tijd afgesleten zijn.

Is hij gemaakt zoals nu, scherp of onscherp krijgt je lijn elke keer een zware klap te verwerken met alle gevolgen vandien bij een latere vangst.

Lijnbreuk is dan een logisch gevolg daarvan op termijn. Zoals hierboven beschreven is een stuk binnenband of elastiek de beste oplossing. Kost niks en je lijn krijgt het zeker niet zo zwaar te verduren.

De reden dat de lijnclip scherper is geworden is volgens mij door het feit dat de lijnclips 'geponst" worden zodanig dat de lijnclip die er op komt wat verzonken is en niet zoals vroeger wat buiten de spoel staat. Dit gaf dan heel veel frustratie want als je ergens tegen stootte brak die lijnclip soms af.

Er moet gewoon gekeken worden naar elke molen en kijken wat voor deze molen het beste past, toch de lijnclip gebruiken of een stukje elastiek.

Maar misschien moet Shimano zijn ontwikkelaars maar es een hint geven aangaande het "uitvinden" van een lijnclip waarmee zowel de lijn kan vastgezet worden alsook de werpafstand kan mee bepaald worden op een veilige manier.

Shimano, zet uw ideeënbus maar klaar............

Groeten

Johan
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

19-05-2005 09:07

Johan,

Met de clips van mijn Daiwa's is niets mis hoor, gebruik ze volop en naar volle tevredenheid. De oude Shimano Spheros heb ik ook jarenlang gebruikt en nooit iets van lijnbbreuk of zelfs maar verzwakking gemerkt.

De kunst is om íets verder te werpen dan de gewenste afstand en de "klap" met de hengel op te vangen. Je lijn krijgt dan echt niets te verduren op de clip.

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

19-05-2005 09:44

Mijn Shimano Biomasters geven ook geen enkel probleem. De klap opvangen is een kunstje om het lood niet terug te laten springen aan het eind van de worp. Zelfs als dat niet goed gaat is er geen beschadiging van de lijn.

Probleempje met de productie van lijnclips dus. Van Daiwa schijnen er ook modellen te zijn waarvan de lijnclip "gevoerd" moet worden om lijnbreuk tegen te gaan.

Groet, Kees
Plaats reactie