inhaking zijkant maar liever niet te kort willen vissen


Plaats reactie
Arno Vorstenbosch
Berichten: 264
Lid geworden op: 10-10-2005 15:01

18-10-2018 00:54

Heren..

Zoals de titel al weergeeft...Laatste 2 maanden in toenemende mate steeds vaker vissen gehaakt in de mondhoek en laatste 2 weken ook een aantal maal een haak die aan het wandelen was gegaan, losschieters valt mee maar dit willen we natuurlijk niet.
Ben op het moment al iets korter (15cm) gaan vissen maar vannacht was het bij 1vd 2 toch weer raak en wil het zo snel mogelijk opgelost hebben, de praktijk is in deze niet de beste leerschool..tenminste niet voor de vissen.

Door de onregelmatige bodemgesteldheid (mossels/stenen/'gaten') wil/durf ik (gevoelsmatig) niet korter gaan vissen, eventuele optie is misschien met een helicoptersysteem te gaan vissen maar dan ben ik mijn voordeel kwijt vd directe inhaking icm zwaar lood.

Rig zelf ga ik bewust niet op in aangezien dat volgens mij nvt is in dit geval, maar wil ik later best op terugkomen.

De vraag is wat zouden jullie doen...helicopter icm kortere onderlijn of etc of etc???

Ohja....ik voer zeer verspreid met boilies wat de zaak waarschijnlijk ook niet vooruit helpt maar de tactiek is het laatste wat ik evt wil veranderen

Brand los heren en alle input word gewaardeerd

Mvg Arno
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

19-10-2018 11:28

Wat voor haakmaat gebruik je? Als je vrij klein zit is de beste optie waarschijnlijk om wat groter (en evt dikdradiger) te gaan en de inhakingen in de hoeken voor lief te nemen. Inhaking in de hoeken hoeft helemaal niet verkeerd te zijn, zo lang de haak en rig maar niet kunnen gaan snijden.

100% voorkomen is onmogelijk wat mij betreft, maar wat nog wel wat kan helpen is een flink contragewicht op de rig, punt wat afschermen en de hair uit de bocht laten vertrekken.

Heli montage me een zeer korte rig heb ik ook gebruikt, maar werkt eigenlijk alleen met slappe lijnen, als je leader echt mooi de contouren van de bodem kan volgen. Komt ie ook maar iets mohoog, dan is de presentatie ruk. In mijn visserij is dat meestal geen optie, dus komen we terug bij de eerste en meest simpele oplossing: een grotere haak.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Heijo de Vries
Berichten: 57
Lid geworden op: 20-05-2014 17:16

19-10-2018 13:27

Ik heb het laatste halfjaar ook veel slechte inhakingen ervaren en heb aardig wat verschillende haaktypes en haakmaten uitgeprobeerd icm met verschillende riglengtes...

korter hielp per definitie niet of nauwelijks, ik bleef ze in de zijkant van de bek haken..
maar ik heb nu uiteindelijk voor elkaar dat ik de meeste vissen weer netjes onder in de bek haak...

de rig waar ik nu mee vis:

curveshank maatje 4 of 6 (afhankelijk van aasgrootte), n-trap soft gestript tot 3 a 4cm voor de haak, stukje siliconerubber op de haak om de hair tegenover de weerhaak te fixeren, line-aligner of stukje shrinktube op de haak. ik plaats op de scheiding van gestript naar coating een klein loodhageltje met daaromheen een flinke dot putty.. totale lengte van de rig houdt ik op 17-19cm.

ik was voorheen niet zo van al die poespas op de onderlijn en putty etc, maar in dit geval is het op het betreffende water nodig (de karper, met name uitzetters azen schijnbaar zeer agressief)..
ook ik voer verspreid, dus de situatie is aardig gelijk aan die jij schetst.
Arno Vorstenbosch
Berichten: 264
Lid geworden op: 10-10-2005 15:01

19-10-2018 22:10

wederom bedankt Daaf...

Ik viste in het begin grotendeels met een fang x mt 5, voor mijn doen een beest van een haak en ook dikdradig (al is heel de nieuwe pinpoint generatie volgens mij een stuk dikker van draad). De vissen (veelal hoge twintigers ,geen brag maar wel belangrijk lijkt me),zaten gehaakt maar de haak meestal maar voor de helft gevuld wat me niet aanstond, overgestapt op een mt 6 en een fox klauwhaak mt 4 (vallen redelijk klein uit maar wel dikke draad) om het verschil in haakmoddellen te vergelijken. De haken iets beter gevuld maar gelijktijdig meer in de zijkant gaan haken (ik denk door het aasgedrag, aanbeten namen flink toe in die periode(begin najaar)) en echt te regelmatig dat de haak was gaan wandelen, loodgewicht van 200(plus) helpt in dit geval waarschijnlijk ook niet mee.

Betrek Heijo er nu ook meteen bij en jij ook bedankt voor de info natuurlijk!

Ik ben dus zo iemand die continue met zijn onderlijnen zit te frutselen, meestal geen grote veranderingen, vooral bewezen dingen die ik dan toe pas, vind het gewoon veelste leuk en wat je anders doen als je altijd alleen vist.

Ik heb de laatste tijd vooral met combirigs gevist met coated materiaal en op hele schone kant stekjes ook veel net een hele stijve boom (chodlink 25lb), lengte boom ongeveer 15cm, 3 cm soepel, hair wisselend getrapped(klinkt veelste intelligent) zwaar bodemaas of ter hoogte vd haakpunt laten vertrekken bij uitgebalanceerd aas, hair iets korter gaan visssen minimaal 1cm en afhankelijk van haakaas, krimpkous in het begin afgeschermd maar bij klauwpunten en een getrapdte? hair iets korter, in 80 procent vd tijd ook redelijk wat putty op de boom al zet ik het wel iets verder vd haak, midden onderlijn ongeveer.

Zover niks spannends volgens mij maar ben benieuwd of ik iets mis heren?

Even terugkomend op die putty en evt shot on the hook mbt het in de onderlip haken, ik geloof iedereen en ook jullie op zijn woord dat het werkt maar snap het niet. Je onderlijn loopt pas strak als de vis beweegt, als hij daarbij wegdraait en je onderlijn door de mondhoek loopt dan helpt een shot on the hook niet en hoogstwaarschijnlijk 500gr(geen typefout) putty ook niet. Een boilie weegt gemiddeld 5gr boven water, de aangebrachte putty in de meeste gevallen niet en dan nog, door het formaat vd boilie heeft die veel meer weerstand onder water en word misschien nog wel afgeklemd in de karper zijn bek (palataal?orgaan er buiten gelaten) Maar als je korter gaat vissen dan kunnen die dingetjes de boel (wat) vooruit helpen, of (als je onderlijn gedeeltelijk gestrekt ligt en) de vis precies de goede kant op zwemt.
Het allerbelangrijkste blijft toch die aligner en de evt lengte van je onderlijn voor de plek waar je haakt, toch?

Wederom mis ik iets?

Beetje een discusssie binnen een discussie maar vind het waarom altijd zo leuk om te weten

Bedankt alvast, fijn weekend en tot snel waarschijnlijk/hopelijk



Mvg Arno
Peter van zanten
Berichten: 270
Lid geworden op: 17-03-2017 20:51
Locatie: 's-Gravendeel

19-10-2018 22:53

Heeft dit ook niet te maken met de positie, stand en snelheid waarop de vis aast + welke kant hij op zwemt (ten opzichte van je haak en lood) na het opzuigen van het aas??
Arno Vorstenbosch
Berichten: 264
Lid geworden op: 10-10-2005 15:01

20-10-2018 03:47

Goed punt Peter, de richting dat hij weg zwemt lijkt mij haast het belangrijkste en benoemde ik al voor de plaats van inhaking.
De snelheid/gretigheid van azen lijkt me vooral belangrijk voor het wel of niet haken van de vis, te langzaam en ze kunnen zich simpeler corrigeren na het strak lopen van de onderlijn voordat de haak dus bij de lip beland, snel zou in de praktijk gunstiger voor ons moeten zijn. Te gretig kan (in zeldzame gevallen) wel is nadelig zijn voor de inhaking, heb het zelf 2x meegemaakt zoveel runs in korte tijd en bijna allemaal lossen op een water waar je normaal die problemen niet hebt. Heb zelf helaas beide keren niet op tijd het antwoord kunnen vinden maar weet dat meer mensen er ooit last van hebben gehad en daar wel een oplossing voor hadden die me helaas is ontgaan.
De stand/positie van de vis vind ik iets lastiger, uiteindelijk zal hij toch in beweging moeten komen om zich te haken wat op 2 manieren kan. Als eerste het zwemmen/vooruit bewegen wat weer het bovenstaande neerkomt of tijdens het oprichten wat natuurlijk de ideale situatie is om een vis snel en goed in de onderlip te haken, al is dit natuurlijk weer afhankelijk van de positie van je rig/haak in de lengte gezien tov het lood, al zou dit theoretisch gezien beter moeten gaan met een (geheel) stijve onderlijn maar dan heb je ook een dode hoek waaruit hij het aas misschien wel niet aangezogen krijgt, of dat laatste erg is?

Als laatste heb ik wel is gelezen dat mensen met het plaatsen van de rig rekening houden met de aanzwemroute icm de haak/strekking van de onderlijn tov lood, om een ideale (inhaak)situatie te creeren. Nu zullen er zeker verschillen zijn in aasgedrag maar in de meeste gevallen blijven karpers toch enigzins op of rondom de voerplek hangen/azen en ze het haakaas dus uit meerdere richtingen benaderen. Het is natuurlijk zeer handig om te weten waar de karpers vandaan komen maar of dat ook voor het perfect plaatsen van de rig geldt?

Leuk random vb nog en goed voor het vertrouwen.......vorig najaar op het kanaal ging ik voor het opruimen zoals gewoonlijk mijn ondiepe kantstek controleren nadat de middag zonder actie was verlopen. In eerste instantie niks te zien maar na een minuut of 10 mijn reigerimitatie te hebben gedaan komt er van rechts een kleine oranje koi aangezwommen die heeeel rustig begint te azen op mijn compacte 12 en 14mm boilies, in de pocket natuurlijk. Na een minuut of 10 begint hij wat langere pauzes te nemen tussen het azen (mijn rig nog steeds onaangeroerd wat ik kon zien aan de iets andere kleur van het haakaas maar verder identiek), pauzes worden steeds langer en hij zwemt tussendoor ook weg. Telefoon gehaald ondertussen om wat fotos te schieten, slechtste fotos ooit maar toch blij mee. Een half uurtje verder, nog steeds 20 a 30!! boilies aanwezig van de oorspronkelijke 50 a 60...Voor de zoveelste x zwemt hij weg en ik begin het een beetje beu te raken dus loop (even?) terug naar mijn hengels, terwijl ik aankom een 'run', ik sla aan en voel meteen dat het de koi wel moet zijn gezien de geringe weerstand maar hij komt ineens op een niet verwachte plaats boven, in het midden en zie nu ook pas dat het mijn andere hengel was die 15mtr verderop met een chod in het midden lag met een andere smaak boilie...het was de koi

Zon dingen kunnen dus heel mijn karpergeprogrammeerde brein aan het twijfelen brengen...al is de situatie misschien nog geeneens zo heel apart...Ben gelukkig niet zon twijfelaar qua soort rigs en aas dat ik meteen alles verander...belangrijkste les voor mij was dat een karper die in het kantje aan het azen is dus zomaar een eindje verderop in het midden gevangen kan worden, ik dacht namelijk dat ze vooral/ altijd op een bepaalde afstand/route uit de kant bleven zwemmen...deze niet dus

Iemand meer een praktijkvoorbeeld? Niks leuker en leerzamer (evt in een apart topic)

En reacties op het oorspronkelijke topic zijn natuurlijk meer als welkom.

Strak plan Arno om rond deze tijd nog het board op te gaan aangezien je nog langzamer typt als die koi 12 mm's vreet ....
Gebruikersavatar
Jeffrey Boven
Berichten: 189
Lid geworden op: 11-08-2010 20:48
Locatie: Winschoten

07-01-2019 16:55

Hangt van heel veel dingen af.
De hair lengte, samenstelling aas, de plek. De techniek. Het hangt van alles af.
Meestal als de vis op andere plekken is gehaakt dan de onderlip, dan is het schuwheid.
robertino smith
Berichten: 752
Lid geworden op: 08-03-2016 21:43

07-01-2019 17:32

Zal er wel een paar dagen over doen, moeite om dit te lezen :wink: , eigenlijk heel simpel! Ligt gewoon aan het onderlijn materiaal, waar de één 15 tot 20 lbs dik gebruikt en de ander 25 tot 35 lbs dik onderlijnmateriaal gebruikt.

Bij de dikker onderlijnmateriaal vaak de hair wat stugger, dus minder kantelen van de haakpunt, ongeacht hoe de vis aast! Dus bij dikker onderlijnmateriaal, zeer zeker langere hair, 1 cm al onvoldoende dus .....

Groet.

Ik zou dus gewoon mij hair langer maken/ laten .....
Plaats reactie