KD rig met zinkende boilie.


Plaats reactie
Gebruikersavatar
bart grandia
Berichten: 354
Lid geworden op: 04-05-2003 02:00

16-01-2014 11:11

Omdat ik een wintersessie ga doen op een water waar de vissen van zichzelf al voorzichtig azen wilde ik het is gaan proberen met een KD rig.
Heb nog nooit met die rig gevist en nu in de winter denk ik een mooi moment om hem is in te zetten.
Wat ik me afvraag is hoe is de werking van de rig met 1 enkele zinkende boilie?
Of is het beter een pop up of een snowman (evt omgekeerde) in te zetten?
Mzzl Bart
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

16-01-2014 11:46

En waarom dan de kd rig als je toch een zinkende boillie wil vissen?
Ik zou dan eerder gaan voor een korte onderlijn en een afgeschermde longshank.
Zoals je in het topic kan lezen, komt vals haken nog al veelvuldig voor bij de kd.
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
bart grandia
Berichten: 354
Lid geworden op: 04-05-2003 02:00

16-01-2014 12:00

Heb ik inderdaad ook gelezen Fred, maar daarbij ook dat dat verkeerd haken in de winter veel minder voorkomt.
Daarbij zeg ik niet dat ik perse met een zinkende boilie wil vissen, ik vroeg me alleen af of er een groot verschil in werking is wbt zinkende of popup of snowman presentatie.
Mzzl Bart
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

16-01-2014 14:51

Minder risico, maar toch nog(onnodig) meer risico dan een afgeschermde haak . :wink:

Verder nooit met een zinkende bol op de kd gevist.
Wel met de spinnerrig, die qua werking 99% overeenkomt.(volgens mij dan!)
resultaat was hetzelfde als bij de kd rig. Willekeurige inhaking, oftewel op plekken
waar ik niet wil haken.

Spinnerrig en kd komt er bij mij niet meer aan te hangen

choice is yours...
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
bart grandia
Berichten: 354
Lid geworden op: 04-05-2003 02:00

16-01-2014 20:22

Heb inmiddels veel gehoord en gelezen over de KD rig en wat me daarbij opvalt is dat de meningen wat betreft verkeerd haken nogal verschillend zijn.
Het stukje dat de meesten wel redelijk tot goed met elkaar overeenkomen is dat de combinatie winter en zeer voorzichtig azende karpers zelden een vals gehaakte karper oplevert.
Wil de rig ook zeer zeker niet standaard in gaan zetten maar alleen nu in de winter op ook nog eens een specifiek water met voorzichtig azende vissen.
Mijn gedachtegang was dat in dit geval de KD rig misschien net het verschil zou kunnen maken.
Vals gehaakte en daarmee beschadigde vissen zit ik ook zeer zeker niet op te wachten.

In ieder geval bedankt voor je feed back en het ventileren van je mening Fred.


.
Mzzl Bart
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

16-01-2014 21:49

Prima rig, niet te lang en een brok putty op 2 cm van het haakoog en je klapt hem in z'n onderlip.

Groet, Peter

ps laat ze maar lullen Bart, gewoon doen.
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

16-01-2014 22:00

Peter van Loo schreef:
ps laat ze maar lullen Bart, gewoon doen.


Hey pipo, doe eens normaal !! :-?
Bart vraagt om meningen/ervaringen, dus die geef ik.
Hij heeft wel het fatsoen welke jij wel eens mist!!
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

16-01-2014 22:16

Fred Hazenbroek schreef:Minder risico, maar toch nog(onnodig) meer risico dan een afgeschermde haak . :wink:

Verder nooit met een zinkende bol op de kd gevist.
Wel met de spinnerrig, die qua werking 99% overeenkomt.(volgens mij dan!)
resultaat was hetzelfde als bij de kd rig. Willekeurige inhaking, oftewel op plekken
waar ik niet wil haken.

Spinnerrig en kd komt er bij mij niet meer aan te hangen

choice is yours...


Maar beste Fred, dit kan je toch niet serieus nemen mbt mening en ervaring.

Groet, Peter

ps neem mij trouwens ook niet te serieus heb er nl ook de ballen verstand niet van.
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

16-01-2014 22:22

Leg jij het dan maar eens goed uit Peter. :roll:
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

17-01-2014 08:43

ben ook niet weg van de KD rig en ook niet van de 360 / spinner rig..
prikt goed maar mij te onvoorspelbaar..voor mij niet alles voor een vis.
het blijft een kat en muis spel wat dat betreft en ik wordt niet bepaald vrolijk als de vis zogezegd zwaar kut gehaakt zit.

een dreg werkt ook.. :roll:
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
Edwin van Gemeren
Berichten: 417
Lid geworden op: 06-05-2012 23:04
Locatie: Boskoop

18-01-2014 09:20

Ik moet zeggen dat ik de laatste 3 jaar best veel met de kd rig gevist heb, en alleen met zinkend aas en veel met snowman. En eigenlijk altijd wel netjes gehaakt. Misschien niet altijd in het midden van zn onderlip maar nooit in de wang?
Misscchien zit dat m toch ook in het gewicht wat de boilie met zich meebrengt, ipv een wafter of pop up die overal in de bek kan hangen itt tot een boilie die naar onderen zakt?

Peter ik weet dat jij redelijk fanatiek vis met de kd, als ik het goed begrijp ook met bodem aas of toch als "origineel" met pop up met loodje eronder?
Ook op allebei je hengels of hou je toch liever een andere rig erbij?
Take nothing but memories, leave nothing but footprints

Fish come in 3 sizes: small, medium, and the one that got away
Gebruikersavatar
bart grandia
Berichten: 354
Lid geworden op: 04-05-2003 02:00

18-01-2014 11:45

Gisteren voor het eerst de KD rig ingezet, 1 run en perfect gehaakt in het midden van zn onderlip.
1 zwaluw maakt nog geen zomer maar het was in ieder wel precies zo zoals het uitgedacht was.
De run kwam op de pop up variant, met zoals Peter de tip gaf een beetje putty op 2cm van het haakoog. thanks.,
Mzzl Bart
Gebruikersavatar
Bas Timmermans
Berichten: 604
Lid geworden op: 02-06-2011 11:16
Locatie: Stadskanaal

19-01-2014 08:47

KD is een agressief rigje. En heeft voor mij vaak de situatie om kunnen slaan op wateren waar de vis niet goed door hapt.

En ja het komt voor dat wanneer jij een pop up gebruikt dat je vals haakt... Gebeurt dit ook niet bij andere rigjes? Discussie natuurlijk :lol:

Het viel mij wel op dat wanneer er gehaakt was, dat de vis vaker niet altijd in de onderlip gehaakt was. Nu heb ik de montage veranderd (wat voor mij positief effect had) waardoor de haak sneller draait. Ik maak er een combi KD rig van met fluor carbon. En dan putty op de knoop, 2 a 3 cm van de haak oog.

Bas
The art of fishing..... Keep your wife at home!

Friends call met The Carp whisperer :lol:
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

19-01-2014 09:20

Bas Timmermans schreef:
En ja het komt voor dat wanneer jij een pop up gebruikt dat je vals haakt... Gebeurt dit ook niet bij andere rigjes? Discussie natuurlijk :lol:

Bas


Ehhh nee eigenlijk niet. Tenzij je met een popup op een compacte (particle) voerplek vist op een zachte bodem...
Gebruikersavatar
peter cooreman
Berichten: 738
Lid geworden op: 01-04-2013 22:31
Locatie: Belgie

19-01-2014 10:07

Beste,
Ik gebruik de kd niet meer doordat ik te veel negatieve ervaringen ermee gehad heb.
En...wanneer de vissen niet doorhappen...heb ik liever één goed gehaakte karper....of zelfs geen run...dan dat ik een kd zou monteren.
Mvg Peter
Better a bad day at fishing than a good day at work.
Gebruikersavatar
Edwin van Gemeren
Berichten: 417
Lid geworden op: 06-05-2012 23:04
Locatie: Boskoop

28-01-2014 19:50

Peter van Loo?
Take nothing but memories, leave nothing but footprints

Fish come in 3 sizes: small, medium, and the one that got away
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

28-01-2014 19:58

Ik gebruik de kd maar heel zelden, maar een heel kort kd rigje, met een verzwaring een paar cm voor de haak met een omgekeerde snowman heeft mij wel eens wat opgeleverd in moeilijke tijden. Nooit last gehad van vals haken oid, maar we hebben het dan ook zeker niet over vele tientallen vissen.
Met een liggende bottom bait pak ik liever een kort rigje met een afgeschermde longshank, die haakt dan naar mijn idee zeker zo snel en betrouwbaarder.
Ik ben zeker geen riggoeroe trouwens, ik probeer doorgaans ook maar gewoon wat.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

28-01-2014 23:07

Edwin van Gemeren schreef:Peter van Loo?


Vis inderdaad regelmatig de KD presentatie veelal in combinatie met wafter of pop up, start altijd met twee verschillende rigs en daar borduur ik op voort. Niet alleen op de rigs maar ook het aas is een aandachtspunt om klapperende vissen op de mat te krijgen.

Groet, Peter

ps maar zoals de wijze heren het hier vermelden, ze bijten niet als ze er niet zwemmen!!
Dat klopt maar je moet er gewoon voor zorgen dat ze er wel zwemmen, of je moet ze opzoeken.
Gebruikersavatar
Edwin van Gemeren
Berichten: 417
Lid geworden op: 06-05-2012 23:04
Locatie: Boskoop

29-01-2014 09:17

Ok thanx. Ik moet hem ook maar eens met een pop up gaan proberen, zoals Kenny het bedoelde :)
Take nothing but memories, leave nothing but footprints

Fish come in 3 sizes: small, medium, and the one that got away
Gebruikersavatar
alwin boxhoorn
Berichten: 258
Lid geworden op: 03-06-2012 12:12
Locatie: de waterkant

23-02-2014 19:56

beetje laat dat ik reageer maar:

ik vis eigenlijk altijd met een kd rig op wateren met "dressuur" het voordeel vind ik dat deze rig veel sneller prikt en ja misschien heb je soms dat die niet perfect gehaakt zit... kan gebeuren denk ik dan. ik vis mijn kd bijna altijd met een gewone boilie en ik heb mn onderlijn na de 2e slag om de haak met de no-knot knoop er tussen uit gehaald hierdoor staat de haak nog schever op je onderlijn... verder heb ik meestal longshank maat 6 of 8 van piet vogel of fox arma point ik ben ook nog niet erg ervaren ofzo maar ik doe over het algemeen wel zoveel mogelijk mn best om de vis goed te haken... wat mij ook erg op viel was dat als je een klein ringetje aan je onderlijn doet dat die dan ook weer heel snel haakt maar dat is een hele andere rig :P
Gebruikersavatar
Edwin van Gemeren
Berichten: 417
Lid geworden op: 06-05-2012 23:04
Locatie: Boskoop

23-02-2014 23:06

Dat ie niet perfect gehaakt zit maakt niet uit, maar als je karperbekken aan het uitscheuren bent moet je niet denken kan gebeuren, maar je rig aanpassen.
Ik heb vandaag dan voor het eerst de kd rig gevist met pop up en loodje op de hair. Helaas geen karper , maar wel een zeelt netjes in de onderlip gehaakt.
Take nothing but memories, leave nothing but footprints

Fish come in 3 sizes: small, medium, and the one that got away
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

24-02-2014 01:05

Als ie afentoe niet goed gehaakt zit , ga ik tog eens serieus nadenken .
afentoe is net afentoe teveel.
ik denk dat als de hair erg lang is en met een net zi kende bol gevist deze lijn MISSCHIEN kan werken , maar zoals eerder gezegd zijn de in het verleden behaalde resultaten voor mij doorslaggevend : weg met die rig !
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Plaats reactie