Hoe maak je nou een hair?


Plaats reactie
Pascal Kloeg
Berichten: 26
Lid geworden op: 14-05-2010 11:11

13-06-2010 14:00

Hallo allemaal,

Misschien is het een hele domme vraag maar ik ga hem toch stellen, ik ben pas net weer gaan vissen en gebruikte kant en klare onderlijnen maar nu heb ik veel intresse dit zelf te doen en een ding wat ik nooit snap is hoe je nou een hair kan maken? welke manieren zijn hiervoor? En wanneer tijdens het knopen wordt de lengte bepaald? of kan je daarna nog veranderen van lemgte? wie wil mij helpen?
Het zal beter voelen wanneer ik ga vissen met mn eigen rigs verwacht ik.
Gebruikersavatar
Jeroen v Engelenburg
Berichten: 670
Lid geworden op: 02-12-2007 18:09

13-06-2010 14:41

de meest gebruikte manier van een hair knopen is ook de makkelijkste tegenwoordig....dmv de knotless knot.
voordeel van deze knoop gebruiken is dat je hair niet kan verschuiven.
http://www.youtube.com/watch?v=If8LufZ_rmk

nadeel is dat je onderlijnmateriaal wel soepel genoeg moet zijn zodat de hair genoeg bewegingsruimte heeft.

je kan em ook dmv een (omgekeerde) bledknoop een hair maken van dunner/soepeler materiaal.
stevig aantrekken en eventueel vastlijmen op de haaksteel en klaar.
heb even gezocht nog maar heb er geen voorbeeld van kunnen vinden....waarbij de hair los van de onderlijn geknoopt zit.
nadeel hiervan is/was dat je wel eens een nieuw hairtje moest knopen maar dit heb ik nooit als een probleem gezien,
en tegenwoordig zijn de gevlochten lijntjes van 6/100 een stuk sterker dan die van 15 jaar geleden.

succes
MVG Jeroen
________________________________________________

Hoe hoger je de lat legt, des te eerder ga je er onderdoor.
Pascal Kloeg
Berichten: 26
Lid geworden op: 14-05-2010 11:11

13-06-2010 15:42

Hoi Jeroen,

Deze manier heb ik idd al gezien op dvd... en dat filmpje erg handig voor mij..!
Kom er achter dat rigs maken een hobby apart gaat worden maar wel een hele leuke
Gebruikersavatar
Roy van Goor
Berichten: 865
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00
Locatie: maasbracht

13-06-2010 15:57

hoi,
ik knoop de hair nog altijd vooraf aan de haak..
hiervoor gebruik ik samson van kryston...
greetz roy
Pascal Kloeg
Berichten: 26
Lid geworden op: 14-05-2010 11:11

15-06-2010 18:22

Tja klinkt allemaal makkelijker dan het is merk ik ik heb toch wel moeite met die,
hair, de lengte verandert weer als je een rigring of siliconen gebruikt kwam ik wel achter is er een ezelsbrugetje misschien voor de lengte en hoe knoop je de hair apart op de haak vind het vrij pittig..... :o :o
Gebruikersavatar
thijs wijnhoven
Berichten: 268
Lid geworden op: 02-02-2008 16:35
Locatie: Riethoven
Contacteer:

15-06-2010 22:21

Pascal,

Misschien een handige tip om bij het knopen van de onderlijn te beginnen met de hair, en vervolgens de boilie er op te monteren, zoals ook te zien is in het filmpje van die fox rigs. Onderlijnen maken is niet iets wat zomaar ineens lukt, dat duurt een tijdje voordat je een beetje handig wordt in het knopen.
wanneer je zover bent is het wel heel makkelijk dat je in iedere situatie je onderlijn er op aan kan passen, en altijd een voorraadje paraat kunt hebben. Denk niet meteen dat je allerlei fancy rigs nodig hebt om de karper te vangen met allerlei gekke wartels, ringen, siliconen en krimpkous. Een goed begin is een superstandaard rigje: warteltje aan een stuk onderlijnmateriaal en een haakje that's all. Simpele rigs werken vaak prima, al lees je anders in alle magazines, als hij maar prikt en vasthoudt, daar gaat het om.

Let er op dat je altijd een scherpe haak gebruikt, kijk of ze ook echt scherp zijn uit het pakje (testen op je nagel kan bijv.) Als je krimpkous wilt krimpen kun je dit het beste boven een ketel met kokend water doen,
let hierbij wel op je handen, gebruik het liefste een tang om de haak vast te klemmen en buig de onderlijn een beetje boven stoom. Als het krimpkous buigt en boven stoom krimpt, zal het zo blijven zitten als hij weer afkoelt.


Hopelijk heb je iets aan mijn reactie, anders vraag maar raak :P
Veel suc-6 met knopen !
Gebruikersavatar
Remco van Hal
Berichten: 550
Lid geworden op: 28-06-2005 00:13
Locatie: Strijen

16-06-2010 17:53

Doe je voordeel met het antwoord van Thijs ;) Let er wel goed op hoe je vis gehaakt wordt. Het mooiste vind ik als die onder in de bek gehaakt wordt. Een onderlijn die overal haakt beschadigt vaak ook de vissen onnodig als je het mij vraagt.
Pascal Kloeg
Berichten: 26
Lid geworden op: 14-05-2010 11:11

17-06-2010 18:30

hoi thijs,

goede tips en het lukt allemaal wat beter na een paar avonden oefenen....
Ik zelf heb graag een rig die snel indraait gewoon omdat ik denk dat die het goed doen....
de rig die ik al een beetje kan knopen is de kd rig erg makkelijk te knopen en die zal ik vaak gebruiken.
de haak heeft bij het ingaan van de bek een goede stand die meteen de bek prikt....
bedankt voor de tips...
Pascal Kloeg
Berichten: 26
Lid geworden op: 14-05-2010 11:11

17-06-2010 18:39

ik heb trouwens nog wel een vraagje: kun je met gecoate onderlijn op zahte bodems vissen of beter gevlochten? hebben jullie daar ervaringen mee?
groetjes
Verpoorten clement
Berichten: 202
Lid geworden op: 22-05-2003 02:00
Locatie: lommel

20-06-2010 20:27

Korda heeft boilie stoppertjes van verschillende lengtes.Kunt ge de hair tot 1 cm mee verlengen.Kunt ge gemakkelijk vissen met 16 - 18 of 22 mm bollen.
Plaats reactie