Buitenkant haken?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
gerrit schippers
Berichten: 925
Lid geworden op: 15-01-2004 19:28
Locatie: Enschede

11-06-2007 15:30

Dag mensen,
Na dit weekend weer op een zelfde water weer één vis aan de buitekant te hebben gehaakt en een losser. Wordt het tijd voor een oplossing!

Ik haak de vissen waarschijnlijk aan de buitenkant doordat de vissen ontzettent snel over de stekken heen stofzuigen, en totaal nergens opletten! Op andere wateren waar de vissen aanzienlijk minder actief azen haak ik vrijwel alle vissen goed, en mischien 1 op de 25 schiet los.

Mijn rig is een combi-rig gemaakt van greenhornet extra-stiff of een gevlochten lijntje van een cm of 15, waarbij de laatste 3 cm gestript is. Als haak gebruik ik Korda widegape mt6, afgeschermt door een stukje krimpkous. De ruimte tussen aas op de hair en de haak zal zo'n 2 tot 3 cm zijn

Mijn systeem ziet er als volgt uit: Flying backlead---> 50cm tube--->Safety systeem(clips) met een plat wartel lood van 80 gram---> Onderlijn.

De vissen op dit water hebben ontzettend zachte bekken, daarom gebruik ik een widegape mt6 deze hebben meer grip in een zachte bek dan een rechtpuntige haak en/of kleinere haken. (is mijn ervaring)
ik vis niet bij obstakels hooguit bij een rietkraag maar hier heb ik nog nooit geen last mee gehad. Ook gebruik ik een wartelood van 80gram, ipv een inlinelood. Dit is ook weer om uitscheuren te verkomen, ik heb gemerkt dat een inlinelood veel meer de klappen overgeeft aan de lijn tijdens de dril waardoor de haak alsnog ging lopen.

Iemand ook ervaring met een soortgelijk situatie?
Laat me weten hoe je dit hebt aangepakt. :D


Gr Gerrit 8)
Weet je wat T'is Meer Water dan Vis....
Herman Esveld
Berichten: 1188
Lid geworden op: 18-04-2006 19:09
Locatie: nomaad

11-06-2007 17:15

Probeer de afstand van aas tot onderkant haak eens iets te verkleinen. Tot
1,5 cm of misschien 1 cm.
PR Schub: 2,001 kilo
PR Spiegel: 2,003 kilo
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

11-06-2007 17:23

juiste antwoord herman :D
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Gebruikersavatar
remon van dusschoten
Berichten: 473
Lid geworden op: 31-08-2004 22:06
Locatie: Nijkerk

11-06-2007 22:30

de karper aast daar met veel vertrouwen wat voer je :P :P
elke vangst telt hoe groot of klein dat je vangt daar gaat het om
behandel een karper zoals je zelf ook behandelt wilt worden met RESPECT

steun de KSN en wordt lid gewoon doen
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

12-06-2007 16:25

Ik twijfel of de afstand verkorten de oplossing is. Misschien ook wel hoor.
Ik vis vaak met dezelfde rig ongeveer. Ook met de Wide gape erop. Ik haak ze weleens in de zijkant, maar eigenlijk nooit in de buitenkant. Dus ik ken het probleem zelf niet. De rig op zich moet het probleem ook niet zijn, zoals je zelf al zegt ligt het waarschijnlijk aan de manier van azen.

Ik zou ook eens proberen om de gehele onderlijn te verlengen. En er ook goed voor te zorgen dat ie plat op de bodem ligt door loodjes/putty. Misschien de haakpunt nog wat meer afschermen door een langer stukje krimpkous?
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

12-06-2007 17:44

Gerrit,

Vis en voer je met particles of klein aas? dit omdat ze nogal snel over je stek stofzuigen?
Dan zou ik het idee van Rick proberen... denk dat de iets langere onderlijn ( soepel ) een goede oplossing is.

Groet,

Edward
Gebruikersavatar
Gerard Brondijk
Berichten: 1233
Lid geworden op: 08-07-2006 08:57
Locatie: Friesland
Contacteer:

13-06-2007 06:41

Ik heb het een aantal keer gehad toen ik drijvend onderlijn materiaal gebruikte (wist ik toen nog niet) 2 vissen en bijde in de vin gehaakt....

m.v.g,

Gerard Brondijk
KSN
K. van den Herik

13-06-2007 08:36

Het juiste antwoord zit opgesloten in die van Gerard.

Je onderlijn staat in een bocht en iets van de bodem af. De vis steekt zijn kop erdoor et voila.

Oplossing.

Zinkende lijn en verder uit elkaar voeren. Geen stringer of kousje. De vis blijft dan op 1 klein stukje de bodem afschuimen.

Als er een verse haakwond ook in de bek zit, heb misschien je met landen de haak uit de bek gesleurd.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Gerard Brondijk
Berichten: 1233
Lid geworden op: 08-07-2006 08:57
Locatie: Friesland
Contacteer:

13-06-2007 15:14

K. van den Herik schreef:Het juiste antwoord zit opgesloten in die van Gerard.

Je onderlijn staat in een bocht en iets van de bodem af. De vis steekt zijn kop erdoor et voila.

Oplossing.

Zinkende lijn en verder uit elkaar voeren. Geen stringer of kousje. De vis blijft dan op 1 klein stukje de bodem afschuimen.

Als er een verse haakwond ook in de bek zit, heb misschien je met landen de haak uit de bek gesleurd.

MVG

Klaas



Precies dat was wat ik bedoelde uit te leggen, hier deel 2 van mijn reactie zeg maar, nadat ik dat dus 2 keer had gehad had ik toch een oplossing nodig, anderonderlijn materiaal zul je wel denken nee gewoon wat putty er op en klaar is kees :) :wink:

M.V.G,

Gerard Brondijk
KSN
Gebruikersavatar
gerrit schippers
Berichten: 925
Lid geworden op: 15-01-2004 19:28
Locatie: Enschede

14-06-2007 09:57

Iedereen bedankt voor de antwoorden.

@ Herman, het maakte geen verschil tussen een lange of korte hair maar toch bedankt!

@ Remon, ik vis en voerde op het moment met partikels. Dit is op een water van zo'n 30 hectare, waar niet veel wordt gevist en als er wordt gevist zijn dit vaste stekken. Door iets meer moeite te doen(verder sjouwen) kun je op dit water aardig vangen(geen giganten altans nog niet :lol: )

@ Rick, ik ik heb vrijwel altijd 1 of 2 kleine loodhagels op mijn onderlijn zitten, dus in principe zou mijn onderlijn plat moeten liggen.

Nu ik dit net las, dacht ik eropeens weer aan dat de bodem er bedekt is met een laag draad alg en er ook veel wiergroeit en dit kon nog weleens mijn probleem zijn dat daar door mijn onderlijn in een boog gaat staan.

@ Edward, inderdaad klein aas. Maar vertel waarom een langere onderlijn, en wat is iets langer? Zelf ook een soortgelijke situatie gehad?

@ Gerard, ik test voordat ik mijn rig op de stek drop, of de onderlijn drijft , zweeft of zinkt in dit geval zonk ie als een baksteen maar zie een antwoord hierboven die dit mischien mischien zal verklaren.
maar wel was het zo dat ik de vissen aan de buitenkant van de bk haakte dus niet in vinnen of dergelijke plaatsen.


@ klaas, het zal waarschijnlijk dan die opstaande onderlijn zijn. verspreid voeren deed ik al. Het is zo dat hier de vissen in flinke groepen rond trekkenik schat de groepen of zo'n 30 a'40 vissen. en als dan zo'n groep eraan komt krijg je kort achter elkaar de runs.
Alleen snap ik nog niet precies wat je bedoelt met [quote]Als er een verse haakwond ook in de bek zit, heb misschien je met landen de haak uit de bek gesleurd. [/quote]
Dit is het geval niet hoor maar, waarom zou de haak pas uit de bek worden "gesleurd" bij het landen?



Iedereen iig bedankt voor de andtwoorden! Dit heeft meer weer aan het denken gezet.

Gr Gerrit 8)

Ps ik kan niet zo vaak reageren.
Weet je wat T'is Meer Water dan Vis....
K. van den Herik

14-06-2007 11:57

Als je niet op let en je lood blijft achter de net rand hangen en de vis zakt naar de bodem, kan je de haak eruit scheuren.

Als je de vis dan weer op de mat legt kan je het beest weer haken.

MVG

Klaas
Plaats reactie