krimpkous bij stiff rig


Plaats reactie
billy avondts
Berichten: 25
Lid geworden op: 27-05-2006 13:04

30-06-2006 22:52

ik heb een vraag kan je misschien voor een NOG betere indraaing bij een stiff rig ook krimpkous gebruiken en wat voor haak raden jullie me aan voor een stiff rig heb nu de DRENNAN boilie hook



grtz,billy
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

30-06-2006 23:46

Billy,

Drop de Drennan boiliehook en zoek een haak met een recht of licht naar binnen gebogen oog.
Op die manier maakt de haak een hoek ten opzichte van je onderlijn waardoor het gebruik van krimpkous overbodig is.

Ik heb het nu wel over fluorcarbon of amnesia onderlijnmateriaal trouwens, geen gecoat spul.

Mocht je persé de boiliehook willen gebruiken, buig dan het oog met een tangetje recht.
Net onder het oog buigen anders breekt geheid het oogje af.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Bjorn vander Linden
Berichten: 125
Lid geworden op: 27-03-2006 23:44
Locatie: Mechelen (nl)

01-07-2006 20:08

Bij erg stugge lijn is de hoek die de lijn tov de haak maakt naar mijn menig soms té groot, de lijn staat dan bijna haaks op de haak. Dan gebruik ik wel wat krimpkous om deze hoek wat kleiner te houden.

mzzls
Theo Belt

02-07-2006 10:56

@Bjorn:

Ik realiseer mij dat het jou mening is maar ik vind het wel grappig om te constateren dat jou filosofie haaks staat op die van Frank huisman, als ik zijn artikel lees bij "de favoriete rig van"..

Volgens mij is het sterk afhankelijk van welke haak je gebruikt, gebruik je een haak die ook nog eens naar binnen toe staat dan wordt de hoek i.d.d. wel klein.

Groe. Theo
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

04-07-2006 19:42

Afbeelding

Haakt super in.. Kanteleffect is prima. Het is me opgevallen dan het kanteleffect veel groter wordt als je krimpkous gebruikt in combinatie met een ring die je rig in tweeen "splitst".

Wat nu niet te zien is, maar ik wel doe is gewoon een ringetje (2mm) op de haak monteren die wordt tegengehouden door een rubberen stuitje. Op dat ringetje monteer ik een hair. Deze rig heeft wel de voordelen van de stiffrig (moeilijk uit te spuwen), maar minimaliseert de nadelen (stugheid en onnatuurlijk gedrag van je aas).
billy avondts
Berichten: 25
Lid geworden op: 27-05-2006 13:04

05-07-2006 10:41

dus je hebt een combi rig gemaakt van 2 stiif rig stukken
Gebruikersavatar
Marcel Ulje
Berichten: 143
Lid geworden op: 08-02-2006 16:19

05-07-2006 16:23

Let wel dat het ringetje dat gebruikt wordt van de goede kwaliteit is. Een "gelast" ringetje zal zeker uitbuigen en een "gestanst" ringetje het scherpe randjes. (dit wil zeggen een ringetje uit een plaat geperst) Deze zijn te herkennen aan de "kanten" die recht lopen. Zorg dat je de Japanse ringetjes hebt. DIT ZIJN DE ENIGE ECHT STERKE ringetjes. Niet veel merken hebben deze ringetjes. De Japanse zijn iets duurder maar 20x sterker. Je herkent ze zo, zijn echt geheel rond in vorm en ook afgerond aan de kanten.

Kijk niet naar het merk, zelf merken met "hoog aanzien" voeren de gestanste (goedkoopste fabrikaat en middelmatige kwaliteit) ringetjes.

Het is maar even een opmerking die belangrijk is bij een rig als deze.

Groeten,

Marcel
==--- catch your dream ---==
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

05-07-2006 16:34

Dat is gewoon het oude type triggerrig,leuke rig.
Plaats reactie