Zo goed mogelijk inspelen op zakkers...


Gebruikersavatar
Koen Septer
Berichten: 867
Lid geworden op: 09-05-2004 19:37
Contacteer:

23-04-2006 20:05

Hallo,

Ik vis op een water waar je niet om zakkers heen kunt komen. Het gaat om een situatie waarbij je strak tegen overkant (struikenkant) moet vissen om goed te kunnen vangen, zowat elke vis komt hier vandaan. Bijna elke vis die hierbij m'n aas pakt resulteert in een zakker, wat ook logisch is omdat de vis of alleen opzij of alleen naar je toe kan vissen. Vissen vanaf de overkant is helaas niet mogelijk en vanaf de zijkant naar deze struikenkant gooien wordt er moeilijk, de hoek is dus niet tot nauwelijks te verbeteren om zakkers tegen te gaan.

Uiteraard ben ik altijd dichtbij m'n hengels zodat er gelijk actie ondernomen kan worden door strak te draaien of eventueel achteruit te lopen.

Nu zou ik graag willen weten hoe je verder het best kunt vissen in deze situatie, omdat ik helaas nog al eens een misser heb, dit wil ik zoveel mogelijk beperken. Ik heb het bij het 'beste' oa over de volgende punten:

- Licht of juist zwaar lood en waarom (vis nu met 60-80 gram)
- Running rig (schuivend) of vast safety systeem (inline is te gevaarlijk bij de takken) en waarom?
- Type rig, juist een rig die heel snel haakt zoals één met een langstelige haak of eentje die beter vasthoudt zoals één met een klauwhaakje. (detail: ik vis al m'n rigs weerhaakloos, ook vanwege de takken)

Andere opmerkingen adviezen zijn uiteraard welkom. :)

Mvg, Koen
Gebruikersavatar
j van der beek
Berichten: 2281
Lid geworden op: 17-04-2005 12:52

23-04-2006 20:40

naar mijn idee maakt het weinig uit met wat voor rig je vist.

het hangt er net vanaf uit welke hoek de vis naar je toe zwemt, zwemt hij recht op je af zal je waker sneller zakken als dat de vis schuin naar je toe zwemt.
het gebruik van een running rig zal daar weinig extra's aan toevoegen want door het ingooien ligt je lood vaak een stukje in de bagger en is het effect voor een groot gedeelte weg.

het beste wat je kunt doen bij een vis die naar je toe zwemt is je hengel oppakken en binnendraaien totdat je vol contact hebt met de vis, dan zou je nog rustig kunnen aanslaan. eerder aanslaan heeft totaal geen nut omdat je op lucht slaat. hou er wel rekening mee dat je slip niet al te vast staat omdat het de vis soms ineens weer de andere kant op kan zwemmen.

ik hoop dat je er wat aan hebt!

gr joery
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

23-04-2006 20:41

Koen,

Ik bevis een gelijkend water, vis ik met een vastlood systeem dan krijg ik zakkers, maar bevis ik een running rig dan krijg ik met 110 gram lekkere harde fluiters.
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
Koen Septer
Berichten: 867
Lid geworden op: 09-05-2004 19:37
Contacteer:

23-04-2006 21:11

Jeroen Hof op't schreef:Koen,

Ik bevis een gelijkend water, vis ik met een vastlood systeem dan krijg ik zakkers, maar bevis ik een running rig dan krijg ik met 110 gram lekkere harde fluiters.


Joery,
Bedankt, idd goed contact zoeken is belangrijk ik zal daar nog beter op proberen te letten hoewel ik dit al wel toepas. Rigs maken volgens jou niets uit dat zou best kunnen, ik vroeg dit alleen omdat ik dacht dat er misschien een bepaalde rig is waarbij de haak wat meer vlees aan het begin pakt door alleen het loodgewicht zodat bij een zakker de haak niet zo makkelijk gelost kan worden door de karper op het moment dat jij nog de lijn aan het strakdraaien bent.

Een runningrig zou toch een ander effect kunnen geven (zie Jeroen's post) omdat het bij mij absoluut niet om modder gaat dat probleem heb ik dus niet.

Jeroen,
Als je met de running rig vist hoe kan het dan dat je daar wel volle runs op krijgt, de vis kan in zo'n situatie toch nooit van je af zwemmen en dus krijg je dan ook geen volle runs, of heb ik dit mis?

Alvast bedankt verder.

Mvg, Koen
Gebruikersavatar
j van der beek
Berichten: 2281
Lid geworden op: 17-04-2005 12:52

23-04-2006 21:17

Koen Septer schreef: Rigs maken volgens jou niets uit dat zou best kunnen, ik vroeg dit alleen omdat ik dacht dat er misschien een bepaalde rig is waarbij de haak wat meer vlees aan het begin pakt door alleen het loodgewicht zodat bij een zakker de haak niet zo makkelijk gelost kan worden door de karper op het moment dat jij nog de lijn aan het strakdraaien bent.


Mvg, Koen


het belangrijkste is dat je onderlijn gestrekt blijft, zolang die gestrekt blijft kan de haak moeilijk lossen, en bij een terug zwemmer hangt alleen je hoofdlijn slap en meestal niet je onderlijn, vandaar dat ik er nooit zo druk om maak, maar het idee van jeroen kan je natuurlijk ook proberen, heb er zelf alleen weinig ervaring mee.

gr
Gebruikersavatar
Johan Huijsmans
Berichten: 181
Lid geworden op: 24-03-2006 16:33

23-04-2006 21:20

als die afstand best groot is zou ik zeggen, probeer het eens met een hoofdlijn van gevlochten lijn!

beet registratie werkt velen malen beter dan met nylon en dat is bij jouw visserij zeker nodig!
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

23-04-2006 22:05

Gevlochten en ook nog tegen obstakels...Nee dat is niet mijn ding, stel je voor dat de vis zich vast zwemt.

De running rig werkt bij mij perfect, waarom:

http://www.americancarpsociety.com:8080 ... ig1000.jpg

Het lood schuift de eerste 25cm rustig over de tube en omdat de vis weinig of geen weerstand voelt zwemt hij weg en haakt hij zich als het lood bij het stuitje is aangekomen.

Of als hij zijn kop draait dan pas in aanraking komt met de prik, met als gevolg een schrikkende reactie en dan is het PIEPPPPP. Wel moet ik erbij zeggen dat mijn obstakels precies op een uitloper liggen en dat de vis dan rechtdoor zwemt. Zwemt hij bij je terug dan kan je een goede zakker verwachten, en daar sla ik altijd op.

Maar ik denk persoonlijk dat het probleem van lossers ligt bij het feit dat je met 60/80 gram vist, geloof me 110gram is vrijwel altijd haken. Ik vis op sommige wateren met 150gram, dan zit de vis echt vast en hoef ik eigenlijk niet meer aan te slaan.

Maar maakt het uit of je een fluiter krijgt of een zakker, nee toch?? het gaat er toch om dat de vis zich haakt en goed vast blijft zitten.

Qua rig adviseer ik je het eens te proberen met een floater hook van Gamakatsu, het is een dunne haak met een lang steeltje maatje 6, en absoluut scherp.

Verhoog je lood gewicht maar, ik denk dat dit voor jouw de oplossing is.
Gebruikersavatar
wouter de roos
Berichten: 1111
Lid geworden op: 10-07-2005 13:22
Locatie: rijswijk ZH
Contacteer:

23-04-2006 22:13

Heeey koen !

Interessant onderwerp om een topic over te openen. Heb zelf één water gehad waar we dit probleem ook hadden. Na ja , voor ons niet echt een probleem. We zaten daar één keer en hadden toen 23 karper en maar iets van 2 verspeelt als ik het goed heb.
Ik ben ook wel benieuwd hoeveel jij dan verspeeld heb of is deze topic meer geopend als ‘voorbehoedsmiddel’ ?
Een paar dingen die ik zou veranderen als ik jou was en ik zou veel verspillen zijn :

-zwaar lood gebruiken en het liefst in-line lood al raad je het zelf niet aan. De reden vind ik eigenlijk een beetje onzin. Maar het klinkt zo leuk hé : safety systeem. Ik vind het zelf eigenlijk niet zo bijzonder. Ik vind het inline lood van fox ook een hele goeie. Ik denk dat die eerder los komt als het safety systeem van bijvoorbeeld korda. Natuurlijk kan je dat rubbertje er niet ver op duwen maar als je aanneemt dat je dat wel doet dan geld dat zonet genoemde zeker !
Ik zou voor zwaar en inline lood kiezen omdat je op deze manier het meest contact houd met de vis en ook de meeste druk ! Door die druk op de haak zal deze ook niet zo snel loskomen.

-ik zou ook kiezen voor een haak waarvan je weet dat als die vast zit dat die ook goed blijft zitten(een klauwhaak bijvoorbeeld).

-swingers op de zwaarste stand zetten en het liefst een zo zwaar mogelijk gewicht erop zetten of kopen. Ik weet niet of je een swinger of waker hebt ?
Dit doe ik omdat je op deze manier ook weer meer contact met de vis houd. Door het gewicht van je swinger trekt je lijn voor bepaalde tijd strak (lees : tot dat je swinger op de grond komt ). Verder zou ik ook me lijn zo strak draaien dat je swinger bijna tegen je hengel aan zit. Dit om het hiervoor genoemde effect nog iets te verlengen. Je swinger heeft dan meer ruimte om naar beneden te zakken.

Verder zou ik even niks weten om het verspelen van teruglopen te verkleinen


groeten !!!
Gebruikersavatar
Koen Septer
Berichten: 867
Lid geworden op: 09-05-2004 19:37
Contacteer:

23-04-2006 22:16

Juist Jeroen jij begrijpt wat het probleem is als ik je verhaal zo lees, bedankt voor je duidelijke verhaal.

Gevlochten lijn heb ik niet nodig, de overkant ligt slechts op zo'n 40-50 meter en bovendien zijn er daarvoor teveel mogelijke obstakels.

Ik heb inderdaad geen problemen met zakkers, maar wel als m'n aantal missers erdoor gigantisch omhoog gaan. Ik zal het dan zeker eens met zwaarder lood proberen en zo'n running rig, ik zie de logica er wel van in.

Toch nog ff twee vraagjes:

Ik heb nu 2,5lb hengels kan je hiermee tot een meter of 50 makkelijk met 110 gram of meer mee werpen omdat ik helaas niet altijd van een boot gebruik kan maken?

Hoe zit het met de stopper waar je het over hebt Jeroen, het lood glijdt bij de runningrig toch met een grote ring over de tube? Als je op deze tube weer een grote stopper zet na bijvoorbeeld 25cm dan krijg je toch weer het gevaar dat het lood bij een eventuele vastzwemmer (gelukkig nog niet gebeurd) niet kan worden kwijtgeraakt of zie ik dit verkeerd?

Aanvullingen en verdere meningen zijn uiteraard nog steeds welkom!

Mvg, Koen
Gebruikersavatar
Koen Septer
Berichten: 867
Lid geworden op: 09-05-2004 19:37
Contacteer:

23-04-2006 22:23

Wouter,

Bedankt voor je tips. Ik heb zelf swingers, deze staan al zo hoog mogelijk afgesteld, alleen ik zet ze meestal niet zo zwaar, dat is niet echt mijn type visserij maar misschien dat ze toch eens zwaarder moeten voor nog betere registratie.

Ik heb gelukkig nog niets 'verspeeld' door obstakels en dergelijke ik krijg de vissen er tot nu toe redelijk makkelijk vandaan, maar ik heb al wel 'te vaak' misgeslagen. Dus ik krijg een flinke zakker, draai mijn lijn snel strak en wil dan een tikje geven wat tot niets lijdt, de vis is al gelost. Ik gebruik daarvoor dan rigs en haken die me bij gewone harde runs wel bijna altijd de vis opleveren.

Met het saftety systeem let ik altijd wel op dat het rubber niet zover erop zit zodat ze wel goed werken. Of inline dan veiliger is betwijfel ik, maar dat het je haak wat beter laat zetten kan ik wel begrijpen.

Mvg, Koen
Gebruikersavatar
Danny v Swieten
Berichten: 117
Lid geworden op: 21-04-2006 19:44
Locatie: Zoetermeer

24-04-2006 00:01

Mvg, Koen[/quote]

het belangrijkste is dat je onderlijn gestrekt blijft, zolang die gestrekt blijft kan de haak moeilijk lossen, en bij een terug zwemmer hangt alleen je hoofdlijn slap en meestal niet je onderlijn, vandaar dat ik er nooit zo druk om maak, maar het idee van jeroen kan je natuurlijk ook proberen, heb er zelf alleen weinig ervaring mee.

gr[/quote]

helemaal mee eens...
als je met een "safety system" vist en de vis komt naar je toe dan haak je hem net zo als dat hij van je wegzwemt door het lood, alleen je hoofdlijn komt slap te staan.

quote weer verkeerd :-?
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

24-04-2006 00:37

Ik denk dat zwaarder lood het grootste probleem al oplost, met een korte onderlijn en zwaar vast lood blijft die onderlijn wel strak.
Zelf ben ik niet zo´n liefhebber van running rigs, maar moet ook eerlijk toegeven dat ik ze niet echt vaak gebruikt heb.
Zelf mis ik vrijwel nooit zakkers. Vorig jaar had ik er zelfs een waarbij de vis (doordat ik met de andere hengel een eindje verderop stond te drillen) al ruim 40 meter naar me toe was gezwommen en de lijn al ruim een minuut slap lag. Na een flink eind opdraaien bleek de vis er nog gewoon aan te zitten.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

24-04-2006 09:48

De enige echte oplossing is met redelijk zwaar lood (wat iig blijft liggen) totaal schuivend vissen. Als de vis het aasje oppakt en wegzwemt zal het lood blijven liggen, ongeacht de hoek die hij maakt zal hij altijd lijn moeten nemen. Indien hij naar je toe zwemt zal het lood blijven liggen en dus zal er lijn afgenomen worden bij het naar je toe zwemmen. De inhaking (en dus een schrik reactie) kan je bevorderen door de beetrunner of slip zwaar af te stellen zodat de inhaking plaatsvind met behulp van de druk van de lijn.

succes

mvg Lex
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

24-04-2006 10:03

Koen,, ik heb helaas niet een foto van mijn running rigs. Daarom heb ik die even van de A.C.S. gejat, maar het idee komt aardig overeen, alleen als lood gebruik je dan een inline lood van fox of korda. Het grootste verschil zit hem in het staart stuk, die bevis ik met een nash safety systeem, dus bij vastzwemmen kan de vis zit altijd ontdoen van de onderlijn. Als stopper gebruik ik een zwart kraaltje dat ik strak over de tube kan trekken. Het lood heeft dan namelijk een kleine 20/25 cm ruimte om zich te bewegen.

Zie het als volgt

----H.lijn-----Kraal()--TUBE----( lood )---TUBE-----Rubbertje/Nash safety system=~Onderlijn____________

Probeer hem eens, dit is echt een killer en ondergeschat systeem. Omdat hij ook weinig wordt bevist zou het best zo kunnen zijn dat je er nog een aantal mooie exemplaren mee vangt.

2.5LB hengels kunnen dit gewoon gooien natuurlijk, maar dan moet je niet als een gek die hengel een zwiep geven, want dan loop je de kans je top te breken. Het is even oefenen maar goed te doen.
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
Johan Huijsmans
Berichten: 181
Lid geworden op: 24-03-2006 16:33

24-04-2006 12:57

Jeroen Hof op't schreef:Gevlochten en ook nog tegen obstakels...Nee dat is niet mijn ding, stel je voor dat de vis zich vast zwemt.


hij heeft het helemaal niet over obstakels hoor :-?
Willem Barnas

24-04-2006 13:05

Jo,

Probeer dit eens:

Minimaal 120 gram lood, korte rig (max. 12 cm.) snel indraaiende haak.
Zware hangwaker, alles flink opspannen en achter de stokken zitten.
Zorg dat de lijn niet slap kan vallen tijdens de aanbeet.
Drie piepen is rammen en achteruit met die hap.
Niks aan de hand nu.
Drillen, scheppen, juichen.
Fotograferen maar.

Toplood mag best, maar dan moet alles superstrak en zwaar, hoe eerder die waker valt hoe beter.

Lomp?

Ja en effectief, ik mis (bijna) nooit zakkers.

Gevlochten lijn eng bij obstakels? Weleens gedaan dan? Je hebt veel meer controle hoor. Gewoon een kwestie van nog lomper vissen en er gebeurd niets met die vis, behalve dan dat 'ie in je net glijdt. In nylon zit rek Jeroen, daar kan die vis op wegzwemmen, braids rekken niet.

Eng?

Weerhaakloos dik klauwtje dan maar?

Groetjes,
Willem :wink:
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

24-04-2006 15:43

Johan,

Lees jij dit topic eens eerst even goed door voordat je wat zegt. En als je dan wat zegt, probeer het dan in het vervolg eens nuttig te doen. Aan deze informatie die nog niet eens onderbouwd is daar kunnen we niets mee.

Koen schreef:
Juist Jeroen jij begrijpt wat het probleem is als ik je verhaal zo lees, bedankt voor je duidelijke verhaal. Gevlochten lijn heb ik niet nodig, de overkant ligt slechts op zo'n 40-50 meter en bovendien zijn er daarvoor teveel mogelijke obstakels.

Beste Koen,

Gewoon lekker je ding doen, je hebt van enkele welwillende vissers wat info gehad waar je denk ik (wel) wat mee kunt.
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

24-04-2006 15:47

Willem,

Met alle respect maar vissen met gevlochten lijn tegen obstakels vind ik gewoon niet kunnen, dit is mijn mening. En je argument dat in nylon rek zit, dat is een feit. Zelf bevis ik een shimano technicum lijn en daar zit op 150 meter, 0,75 meter rek in. Gezien die jongen 50/60 meter uit de kant ligt is de rek hier dus nihil.

Het ligt er inderdaad aan welke lijn erbij hem opzit. Maar goed gevlochten lijn is voor een vis moeilijker te ontdoen dan een nylon.
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
Johan Huijsmans
Berichten: 181
Lid geworden op: 24-03-2006 16:33

24-04-2006 16:20

ja, zo kan het ook Willem.

en wanneer je met die maas keitjes vist die zich ontdoen van de clip na de aanbeet trek je de vis gemakkelijker naar de oppervlakte.

wel duur tenzij je ze zelf maakt.

alleen is het wel link ja met dyneema op obstakels vissen...
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

24-04-2006 17:32

Gevlochten lijn bij obstakels kan prima, als je maar een beetje nadenkt bij wat je doet. Heb het zelf vorig jaar tijdens het KSN kamp op het kievitsveld nog gedaan, gevlochten lijn was op mijn stek de enige manier om de vis bij de takken weg te krijgen. Met nylon had ik elke keer vis vast zitten, uiteindelijk ben ik eigenwijs geweest door tegen alle adviezen van de rest van de groep in die gevlochten lijn te pakken. Weerhaak platknijpen, stukje dik nylon voorslag erop tegen het schuren en toen kwamen ze opeens wel. Jammer dat de beten terugliepen net voor ik er mee begon.

Jeroen,
Heb je die rek ooit echt negemeten? Ik weet dat technicum een vrij harde lijn is, maar die rek die jij noemt lijkt me wel erg sterk hoor. Denk dat je eerder de komma een plekje naar links moet schuiven.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

24-04-2006 17:51

Daaf,

Toevallig heb ik dit inderdaad opgemeten. :wink:
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Willem Barnas

24-04-2006 19:12

Jeroen,

Jij vindt het niet kunnen, maar het kan wel hoor... Dat is een feit!

:P :wink:

En als je weerhaakloos vist maakt het niet uit, zodra de echte spanning weg is, raakt de vis zo de haak kwijt bij lijnbreuk. Vorige lente leverde gevlochten lijnen me bij een vette rietkraag (op 40-60 m. afstand) minder vastgezwommen vissen en lijnbreuken op dan wanneer ik op die stek met nylon viste en ik ken zat vissers die gebruik makend van de juiste materialen (lees hengels) en driltechnieken liever met braids dan met nylon op linke plekken vissen.

Ethiek kan soms ook leiden tot wan-ethiek, maar dat gaat te ver in deze discussie. Ik wil alleen zeggen dat te weidelijk vissen soms vissen kost, daar waar het voor de vis juist beter zou zijn veel lomper te vissen. Beter zogenaamd onsportief op de mat en foto, dan 'sportief' verspelen met een haak en rig in zijn bek!!!

Jeroen, we kunnen wel eens gaan vissen op tachtig tot honderd meter, net voor een dikke met bossen begroeide oever. Jij met nylon waar 10% rek op zit en ik met braids, soepele mediumtapers en een dichte slip.

Het is dat ik weinig drink, anders stond er op voorhand al een kratje bier op...

Niet lullig bedoeld hoor, maar denk er eens over na, vrijblijvend :wink:

Groeten,
W 8)
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

24-04-2006 19:34

Willem,

Ondanks je goede ondersteunende schrijf kwaliteiten, kan ik er behoorlijk in meekomen. Echter blijf ik bij mijn standpunt dat vissen bij obstakels met gevlochten lijn niet goed is voor de vis. Ik kies ervoor om dan maar een visje minder te vangen en dat ik mijzelf er goed bij voel. Maar even goede vrienden dat is mijn mening...
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
Koen Septer
Berichten: 867
Lid geworden op: 09-05-2004 19:37
Contacteer:

24-04-2006 19:53

Zo veel gepost nu ik weer even kijk. Ik zie eigenlijk wel een punt in het verhaal van Willem met de gevlochten lijnen, als je geen weerhaak gebruikt kan de vis altijd wel lossen en je kan natuurlijk mooi de vis wegtrekken. Echter ik heb het zelf zoals je Jeroen ook niet helemaal zo op dat spul, zal wel een kwestie van gevoel zijn.

Maar om weer ontopic te gaan, het gaat hier immers ook niet om een extreme obstakel situatie, ze zijn er wel maar ze hebben nog niet voor extreeem veel problemen gezorgt.

Jeroen,
Ik begrijp redelijk wat je bedoeld met 'jouw' runningrig, alleen ik snap niet wat een Nash safety systeem inhoudt. Als je met inline lood (waarom eigenlijk niet gewoon wartel?) vist en je lijn breekt voor de stopper af dan kan de vis het lood kwijt raken via dat Nash systeem, zou je dit even willen uitleggen hoe dat werkt want ik ken het niet.

Verder zal ik binnenkort zeker eens met zwaarder lood gaan vissen want dat is toch wel het hoofdadvies van iedereen. Ook zal ik mijn swingers eens wat sneller afstellen hoewel ik zelf altijd een beter gevoel heb bij lichter afgestelde swingers omdat je dan niet zo'n snaarstrak gespannen lijn hebt.

Mvg, Koen
Willem Barnas

24-04-2006 20:14

OFF-TOPIC:

Heb zelf een met Korda producten gemaakt Conversion safety systeem, voor het vissen met zware inlines en voorslagen of onorthodoxe lijnen. Het werkt werkelijk perfect met alle inlines van Korda, en andere inlines met eenzelfde diameter boring. Later meer hierover!

(geen grap)

Afsluitend zou ik willen zeggen dat ik ondanks je ethische en weidelijke inslag ik het vreemd vind Jeroen, dat je genoegen neemt met een verspeelde vis waar deze wellicht op een andere en voor jou vreemde of alternatieve wijze wel zou zijn gevangen, onthaakt en teruggezet.

Je wilt het beste voor de vis, maar neemt genoegen met verspelen omdat iets anders je niet aanstaat en in jouw ogen 'not done' is. Niet mijn meug, vast ook niet die van jou.

Nou snap ik wat je bedoelt; er zijn er teveel die het niet kunnen met dat heavy materiaal, die het verkeerd gebruiken terwijl het zulk fantastisch spul is en ik geef toe het vereist verdieping en grote precisie, dat vissen met gevlochten lijnen. Echter, ik was vroeger ook een nylon-fetisjist, maar heb nu ontdekt dat de enige manier om gerafineerd en scherp op grotere afstanden te vissen (ook bij obstakels en misschien wel júist bij obstakels) het vissen met gevlochten lijnen is en dat vanuit die nul-%-rekfactor meer voordelen vloeien. Op enkele tientallen meters is het wellicht niet eens wenselijk, dat ben ik met je eens.

Enfin, ik verlaat deze discussie, heb gezegd wat ik dacht over het zo goed mogelnspelen op teruglopers.

Ajuus,
W