knapt amnesia niet op de knopen?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jurg Bergsma
Berichten: 109
Lid geworden op: 28-03-2005 19:35
Locatie: Hengelo

16-02-2006 16:28

ik heb als stiffrig materiaal nu ESP Ghost, maar na een tijdje slijt de lijn een beetje in de ring van de haak, en als je trekt, knapt het. gewoon zon no-knot knoop. (fluorcarbon)

zoiets hoor ik ook wel over IQ van Korda. maar nu amnesia, slijt en knapt dat minder snel?
Second Place, First Loser
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

16-02-2006 16:39

Jurg, dat probleem heb ik al jaren terug kunnen verklaren.
Bij het knopen van dat soort rigs kwam ik er achter dat bij het aantrekken de lijn van kleur veranderde juist op de rand van het oog, het doorzichtige werd witachtig, bij een zwarte lijn werd het minder zwart.
Door verandering van de structuur was dat het zwakke punt.
Je kunt het niet voorkomen, bij een vangst komt de lijn juist daar onder een behoorlijke druk te staan.
Na een zware dril of bij vastzitten moet je dat soort lijnen vervangen, niet om de haak maar om de lijn.

Ook bij een omgekeerde no-knot doet dat probleem zich voor, je kunt het voorkomen door de lijn niet twee keer door het oog te halen, de knik in de lijn wordt daardoor voorkomen, maar ja dan zit je weer met het line-aligner principe wat je weer kunt opvangen door een krimpkous overigens.

Bij een no-knot moet je de lijn wel twee door het oog halen.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Jurg Bergsma
Berichten: 109
Lid geworden op: 28-03-2005 19:35
Locatie: Hengelo

16-02-2006 16:48

ik had hem zelfs maar 1 keer door het oog, en het dat witachtig wordt, klopt precies. ik heb nu green hornet als stiffspul, dus niks ervan gestript.

trouwens, ik neem vooral een stiffrig omdat ik het niet in de knup wil gooien.het hoeft dus niet super stug te zijn, en dus dat het ook goed prikt met de handpalmtest. met de handpalmtest prikt greenhornet alleen met de boilie eraan. zonder boilie springt de lijn omhoog. nu zit onderwater de boilie er ook aan, maar daar werkt er minder neerwaartse druk op. dus zo eerst maar ff in een bak met water proberen
Second Place, First Loser
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

16-02-2006 19:12

Jurg,

Dat is een specifieke eigenschap van fluorcarbon. Het materiaal deformeert onder druk en neemt in sterkte af. Vanaf ongeveer 20 lbs is dat niet zo een probleem meer omdat je genoeg treksterkte overhoud. Minder dan dat lijkt mij trouwens ook niet gewenst als het om stiff gaat. Amnesia is geen fluorcarbon en kan ook heel goed voor stiffs gebruikt worden. Maar elk willekeurig dik nylon is bruikbaar. Als het echt heel stijf moet zijn gebruik ik ook wel materiaal dat eigenlijk bedoelt is voor snoeken met kunstaas.

Groet, Kees
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

16-02-2006 22:21

Kees,

Bedoel je vandat spul wat ze gebruiken voor "Spin-stangen" van te ma-
ken?

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

16-02-2006 22:31

Ik heb dat probleem ook enkele malen gehad toen ik met IQ vistte.
Na de zoveelste keer ben ik overgestapt op 20lb amnesia en het probleem was verdwenen.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

16-02-2006 23:06

Benny,

Ik denk het wel. Maar het is geen RVS draad. :D

Groet, Kees
Plaats reactie