The Method ???


Plaats reactie
Lex Roording
Berichten: 396
Lid geworden op: 02-12-2004 11:50

11-06-2005 08:32

Hallo, ik heb net een artikel gelezen over de method. Maar er is iets niet helemaal duidelijk:

Als je de voerbal om de method kneed en je gooit in, dan lost de voerbal op met de boilie aan de rand van het voer (als je de boilie niet in het voer duwt). Maar als een karper gaat azen, voelen ze dan het lood (en de onderlijn) niet, want die liggen midden in de voerstek? :-?

Groeten Lex :D

Owja, ik vis op een water waar ze de klappen van de zweep kennen :wink:
Gebruikersavatar
frank van loon
Berichten: 114
Lid geworden op: 15-12-2003 01:00
Locatie: Dongen

11-06-2005 09:55

Ja dat weet ik eigenlijk ook niet hoe dat zit.
Ik heb zelf ook al een aantal keer de method toegepast maar nog steeds zonder resultaat ik doe denk ik toch iets verkeerd.
Want in Engeland is het razend populair en met veel karper wedstrijden wordt ook zo gevist.
Maar waarom het bij mij niet wil werken weet ik ook niet.

Vriendelijke groeten, Frank van Loon.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

11-06-2005 10:28

Lex,

Als je inwerpt gaat het lood voorop naar beneden en volgt de boilie. Dus method of geen method, de boilie valt altijd vlak bij het lood op de bodem. Daarna is de kans dat de boilie stil blijft liggen maar klein. Witvis gaat ermee “spelen” en de boilie kan op elke plaats rond het lood terecht komen. Vooral met de Method waarvan het gebruikte voer veel witvis aantrekt. Je kunt daar heel moeilijk over doen, maar blijkbaar herkent de karper in het lood geen gevaar.

Er zijn wel rigs die zorgen dat de boilie van het lood wordt afgeduwd. Maar waar praat je dan over. De lengte van de rig is maar enkele tientallen centimeters. Als karper in lood gevaar herkent, dan zal dat weinig uitmaken.

De Method kan heel effectief zijn als je mobiel en instant op karpers vist. Moeten er wel azende karpers in de omgeving zijn. De impuls tot voeden moet de argwaan overwinnen. Bij karpers die het klappen van de zweep kennen is het belangrijk de signalen die argwaan opwekken te verlagen en de impuls tot voeden zo groot mogelijk te maken. Meer is het niet. Van de method kan een sterk voedselsignaal uitgaan. Maar op den duur wordt het voor de karper herkenbaar. Maar dat is met alles zo.

Groet, Kees
Laatst gewijzigd door Kees Ouwehand op 11-06-2005 10:36, 1 keer totaal gewijzigd.
gerard van ewijk
Berichten: 221
Lid geworden op: 27-04-2005 16:34

11-06-2005 10:32

Beste Lex

Maak je niet druk over het lood / method het aas zal zijn werk doen.
Als je op de dvd's kijk van Korda zie ook dat de karper regelmatig weg zwemt op een aasstek met inline of wartel lood.Dit kan door div oorzaken komen.
Ook rigetube of andere oneffenheden op de bodem kan vis afschrikken, maar vergeet niet dat als je een goede aasstek gemaakt hebt dat de vis regelmatig terug keert.En niet elke karper vang je hoor die over je voerplek zwemt.( zou trouwens wel lekker zijn)

Gerard
Good luck and tight lines!
Jeroen Van der Meeren
Berichten: 76
Lid geworden op: 15-01-2005 22:13
Locatie: België

17-06-2005 21:28

http://www.karperwereld.nl/artikel/method.htm

hier staat iets over method
ik vind het raar dat ze de boilie in het harde gedeelte stoppen! Dan moet de kaprer toch echt tegen het lood gaan "bonken"
en nog een vraagske
nemen jullie voor de method dezelfde stokken? Want een voerbal van meer dan 100 g is niet niks
Tim Sanders
Berichten: 369
Lid geworden op: 21-03-2005 21:26
Locatie: Didam

17-06-2005 22:57

Je hoeft de boillie niet perse in het vaste voer te drukken. Kan hem gewoon ook aan de rig hangen en achter de method laten hangen. En bij witvissen met de picker pakken ze de maaden(het aas) ook iets verder van de voerbol vandaan. En als je gewoon vist met boilie's ligt de boilie's die je bij voert toch ook verderweg. Dus het maakt inprincipe niks uit. De vist komt het aas toch wel tegen als ie op je stek aan het azen is.

groeten,

Tim
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

02-07-2005 19:51

Heren,

Bij het vissen met The Method gebruik ik zeer korte onderlijnen. Met zeer kort bedoel ik TOT een centimeter of 12. Hier zit een gedachte achter.
Omdat je niks extra's bijvoert bij je voerbal aast de karper zeer gericht op de bal. Dus verder zwemmen naar een volgende boilie doet hij niet want alles ligt geconcentreerd op 20 vierkante centimeter. Om je rig toch nog te laten prikken moet je zeer kort vissen omdat de karper amper zwemt tijdens het azen. Witvis en ander gespuis zorgen evoor dat je boilie veel in beweging is. Een onderlijn die snel haakt en zorgt dat het zooitje niet in de war komt is makkelijk te maken. Ik gebruik zelf combi-link materiaal. De haak en hair wordt wel korter, een centimeter hooguit tussen boilie en haakbocht. Geklooi met je hair onderwater kan je sessie verpesten met een lange hair die in de war raakt, daarbij komt hetgene dat je haak ontzettend snel moet prikken!! De juiste verhouding tussen haak en hairlengte is belangrijk omdat je anders een rig krijgt die wel prikt maar niet vast blijft houden. Maatje 6 klauwhaak( Korda Widegape 6), expres geen longshank omdat die minder snel draait op 10centimeter rig. Stiffrigs heb ik ook gebruikt, veel lossers gehad als je je vis afdrilt met zo'n voerbal eraan.
De boilie druk ik NIET in de voerbal, hier zie ik alleen maar nadelen in zoals; de boilie+haak verdwijnt onder de bal. Nutteloos vissen dus. :roll:

Succes! :wink:
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
dion van dongen
Berichten: 310
Lid geworden op: 02-06-2004 20:00
Contacteer:

02-07-2005 23:19

[quote="Koen de Been"]Heren,

De boilie druk ik NIET in de voerbal, hier zie ik alleen maar nadelen in zoals; de boilie+haak verdwijnt onder de bal. Nutteloos vissen dus. :roll:

Succes! :wink:[/quote]

hier zeg je nu iets waar ze bij fox iets op gevonden hebben.
Ze hebben van fox method feeders waarbij het lood maar aan 1 kant zit, dus als je, je onderlijn met pva tape aan de andere kant knoopt en inwerpt zinkt de bal met de lood kant naar beneden en de boilie boven.
als de tape oplost dan ligt je boilie op de feeder of naast de feeder.

mvg

dion
gerard van ewijk
Berichten: 221
Lid geworden op: 27-04-2005 16:34

03-07-2005 01:29

bij het method vissen is raadzaam om als je haakaas in de voerbal verbergd de haak niet aan de loodzijde in te voegen maar tegengesteld,want de loodzijde zal altijd opde bodem liggen.Dus dan licht het haakaas boven op je aas en niet eronder.
Ook kan je met een stif e/o soepele onderlijn met afhouder ( korda insert of die rubbers van merk F) het haakaas weg houden van je method voerbal.

Gerard
Good luck and tight lines!
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

03-07-2005 14:38

Dion,


Dat zijn de Method-korven van Korda die jij bedoelt. Fox heeft korven waar het gewicht centraal zit.

Maar ik zie totaal geen meerwaarde om je boilie in de voerbal te stoppen voordat je inwerpt. Ik laat hem er buiten hangen, verder als 10 centimeter kan hij toch niet. :wink:
Vriendelijke groet,

Koen de Been
gerard van ewijk
Berichten: 221
Lid geworden op: 27-04-2005 16:34

03-07-2005 15:17

koen je vermijd daarmee dat de boel eventueel in de knoop komt te zitten
en dat je voor JAN met de Korte achternaam zit te vissen.Daarom doen vele method vissers hen in de vooerbal mee.En om afstanden te gooien zonder weerstand van een rig.

Gerard
Good luck and tight lines!
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

03-07-2005 16:12

Gerard,


Als het goed is is je onderlijn zowieso war-vrij.

Bekijk mijn eerdere posting wat voor soort rig ik gebruik, die gooi je niet in de war, al wil je..... :)
Voor mij heeft het enkel nadelen als voordelen dus.
Vriendelijke groet,

Koen de Been
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

03-07-2005 17:11

Wat ik zelf meestal deed was gewoon een standaard onderlijntje van braid van zo'n 15 cm met verder helemaal niks van poespas. En dan gewoon de onder gedeeltelijk opvouwen en in het voer verstoppen. Zoals ik het deed bleef zo'n 3 tot 5 cm van de onderlijn, en daarmee ook de haak buiten de bol hangen. En gooi 5 cm maar eens in de knoop.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
dion van dongen
Berichten: 310
Lid geworden op: 02-06-2004 20:00
Contacteer:

03-07-2005 17:24

[quote="Koen de Been"]Dion,


Dat zijn de Method-korven van Korda die jij bedoelt. Fox heeft korven waar het gewicht centraal zit.

Maar ik zie totaal geen meerwaarde om je boilie in de voerbal te stoppen voordat je inwerpt. Ik laat hem er buiten hangen, verder als 10 centimeter kan hij toch niet. :wink:[/quote]

jah die bedoelde ik :oops:

ik heb hier nog de dvd's liggen waar hij het uitlegt.
kenny vernieuwe
Berichten: 749
Lid geworden op: 09-09-2003 02:00
Locatie: W-vl. Belgie

03-07-2005 21:42

ik doe het namelijk zo(sinds kort)
de korf/veer van voer voorzien en dan nog eens een onderlijn die niet in de bal zit met er rond nog eens een beetje voer gekneed aan je aas(kvis er meestal met boilies mee)
Plaats reactie