mahin knoop, hoe en wat????


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Patrick Hitija
Berichten: 405
Lid geworden op: 20-03-2004 22:24
Locatie: Holland

02-05-2005 03:56

Hallo collega's,

Ik ben al enige tijd op zoek naar een voorbeeld/uitleg van deze knoop.

En ja, ik heb de zoekfunctie gebruikt :evil: , alleen zijn alle site's waarnaar doorverwezen wordt "uit de lucht" :-?

Wie o wie kan mij verder helpen
live the life you love and
love the life you live ..
Gebruikersavatar
lust frank
Berichten: 816
Lid geworden op: 24-09-2004 22:50
Locatie: Koolskamp - België
Contacteer:

02-05-2005 06:41

Hoi Patrick,

Gebruik de Mahin knoop al jaren en moet zeggen is een prima knoop, niet de gemakelijkste om te maken maar met wat oefening kun je hem zelfs in het donker leggen. Zal hier proberen te beschijven hoe je deze het best kan maken :

1) Leg een overhandse knoop in de voorslag en haal er de de hoofdlijn doorheen
2) Wikkel de hoofdlijn tien keer rond de voorslag
3) Leg de wikkelingen rond de voorslag netjes en strak naast elkaar en hou ze daar vast
4) Leg nu zes wikkelingen terug over de tien wikkelingen van daarnet en voer het uiteindeterug door de overhandse knoop in de voorslag
5) Trek de overhandse knoop in de voorslag dicht, bevochtig de wikkelingen en trek de knoop zachtjes dicht
6) Knip de uiteinden wat bij en behandel eventueel met superglue voor extra sterkte (niet echt noodzakkelijk)

Zo ik hoop dat je er een beetje aan uit geraakt, is natuurlijk altijd gemakkelijker als je deze knoop ziet maken. Heb deze al misschien wel een 100-tal keer voorgetoond aan vissers die ook niet aan deze knoop uit konden. Heb destijds deze knoop gezien van de gebroeders Mahin zelf en was er ook inderdaad onmiddellijk weg van. Dus je kan rekenen hoelang ik deze zelf al gebruik.
Heb in feite met deze knoop nog nooit problemen ondervonden, niet bij het werpen, niet bij het drillen en moet zeggen heeft mij nog nooit in de steek gelaten.

Mvg
Frank
----------------------------------------------------
bezoek onze site en forum http://www.carpmates.be
----------------------------------------------------
http://www.fishing.be
----------------------------------------------------
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

02-05-2005 21:34

Patrick,
zal vanavond indien ik het niet vergeet even een scan voor je maken van de knoop, heb je hem morgen niet even een pb of mail als reminder.
groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Patrick Hitija
Berichten: 405
Lid geworden op: 20-03-2004 22:24
Locatie: Holland

02-05-2005 23:17

Mannen, TOPPIE!!

-Peter; alvast bedankt !, vol verwachting klopt mijn hart :P

-Frank; klinkt als een vrij "ingewikkeld" verhaal...., maar met de afbeelding(en) van peter erbij gaat het zekers lukken!!
Grappig trouwens dat jij ook reageerde, kwam je naam al veel tegen bij het doorlezen van de zoekresultaten..
live the life you love and
love the life you live ..
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

02-05-2005 23:32

http://www.karpfenfreund-sachsen.de/der ... knoten.htm

Is een ZEER betrouwbare knooop overigens.

Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

03-05-2005 01:12

Dennis,
heel mooi scheelt me weer een scan morgenochtend :D

Patrick dat is de befaamde knoop, werkt perfect
groet,
peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Patrick Hitija
Berichten: 405
Lid geworden op: 20-03-2004 22:24
Locatie: Holland

03-05-2005 01:31

Mannen,

Bedankt!!

(nu kan ik tenminste met een zware voorslag tegen/tussen de opstakels gaan nachtvissen, en met een gerust hart gaan slapen :wink: )
live the life you love and
love the life you live ..
Alexander Herder
Berichten: 91
Lid geworden op: 07-11-2002 01:00
Locatie: Blaricum

03-05-2005 08:52

Zijn die 6 wikkelingen terug over de reeds gelegde wikkelingen echt noodzakelijk?

Gr Alexander
Gebruikersavatar
Patrick Hitija
Berichten: 405
Lid geworden op: 20-03-2004 22:24
Locatie: Holland

08-05-2005 05:22

Phoe he...

Is niet makkelijk..

Hep'm nu een x-tje of 40 geprobeerd en slechts 2 x een bevredigend resultaat :evil: :evil: (lekker hoor, nachtdienst 8) )

Als ik eea aantrek schieten er meestal wikkelingen "overheen" maw de knoop loopt mooi op en dan ligt er ineens een(of meer) wikkeling(en) op
dus zeg maar dat er dan 3 lagen met wikkelingen zijn....helppie..

Ik probeer het aantrekken heel rustig en geleidelijk te laten verlopen, maar dit proces is mi niet echt geheel met het blote oog te volgen...

Wie kan mij verder op weg helpen??

T'is trouwens wel een schitterende knoop ( ja, ja ALS tie lukt :roll: )
live the life you love and
love the life you live ..
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

08-05-2005 10:05

Patrick,
oefening baart kunst zal ik maar zeggen, wel een tip houdt die wikkeling echt strak naast elkaar zoals al vermeldt door Frank. Dit is cruciaal voor het lukken van de knoop.

groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

08-05-2005 10:30

Frank Warwick heeft een vereenvoudiging van de Mahin knoop bedacht die veel makkelijker te maken is. Het eerste deel leg je hetzelfde. Na een stuk of 9 wikkelingen met de dunne hoofdlijn over de voorslag wikkel je nu niet terug maar steek je het uiteinde terug door het lusje aan het begin van de wikkeling voor de knoop in de voorslag. Deze vereenvoudigde knoop is net zo goed.

Groet, Kees
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

08-05-2005 11:39

Kees,

En dan nog wel door de knoop heen of niet?
Groet,

John
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

08-05-2005 12:12

Nee John,

Je hebt de wikkeling van de hoofdlijn om de voorslag en de enkele knoop van de voorslag om de hoofdlijn. Het uiteinde van de hoofdlijn wordt teruggestoken tussen het begin van de wikkeling en de knoop in de voorslag. Zo knoopt Frankie hem en heb ik hem de laatste jaren gebruikt ipv de volledige Mahin. Werkt prima. Zo goed, dat ik me afvraag of dat terugwikkelen bij de officiële Mahin knoop enige bijdrage heeft aan de uiteindelijke sterkte van de knoop.

Wel testen als je hem gemaakt hebt. Als er iets niet goed zit, dan breekt de knoop altijd bij een flinke ruk.

Ik moet wel toevoegen dat ik de knoop aantip met secondenlijm.

Groet, Kees
Patrick van Weert
Berichten: 28
Lid geworden op: 19-04-2005 21:38
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

10-06-2005 10:13

Patrick Hitija schreef:Phoe he...

Is niet makkelijk..

Hep'm nu een x-tje of 40 geprobeerd en slechts 2 x een bevredigend resultaat :evil: :evil: (lekker hoor, nachtdienst 8) )

Als ik eea aantrek schieten er meestal wikkelingen "overheen" maw de knoop loopt mooi op en dan ligt er ineens een(of meer) wikkeling(en) op
dus zeg maar dat er dan 3 lagen met wikkelingen zijn....helppie..

Ik probeer het aantrekken heel rustig en geleidelijk te laten verlopen, maar dit proces is mi niet echt geheel met het blote oog te volgen...

Wie kan mij verder op weg helpen??


T'is trouwens wel een schitterende knoop ( ja, ja ALS tie lukt :roll: )
probeer eens in plaats van de platte knoop een lus te maken haal je lijn erdoor maak stuk of 15 a 20 wikkelingen en laal dan je lijn in tegengestelde richting weer door de lus langzaam aantrekken en goed natmaken. beetje lijm erover zodat je een mooie gladde knoop hebt zit perfect bijna hetzelfde als de mahin alleen makkelijker te knopen en net zo goed zo niet beter. succes
Gebruikersavatar
lust frank
Berichten: 816
Lid geworden op: 24-09-2004 22:50
Locatie: Koolskamp - België
Contacteer:

10-06-2005 11:40

Yupse Kees,

Die knoop die je daar aanhaalt die door Frank Warwick gebruikt wordt is volgens ik onmiddellijk kan achterhalen dezelfde die door Kevin Maddocks reeds gebruikt werd.
Deze gebruikte hem wel niet om een voorslag aan te maken maar gebruikte hij wel voor het bevestigen van zijn wartels en haken.

Of heb ik het verkeerd voor ??

Groeten,
Frank
----------------------------------------------------
bezoek onze site en forum http://www.carpmates.be
----------------------------------------------------
http://www.fishing.be
----------------------------------------------------
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

10-06-2005 19:27

Weet ik zo niet Frank. Ik heb de aanhaling uit een boek van Paisley. Maar als KM hem al gebruikte, dan zullen er wel meer zijn.

Door het vele “kopieerwerk” is de oorsprong vaak niet te achterhalen. Doet me denken aan de fietskettinghangers van Nash, maar dat is een ander verhaal. Overigens ken ik daar wel de oorsprong van.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
lust frank
Berichten: 816
Lid geworden op: 24-09-2004 22:50
Locatie: Koolskamp - België
Contacteer:

10-06-2005 20:14

Hoi Kees,

Die knoop kan je duidelijk uitgelegd vinden in de video's van Carp Fever en dacht alsook in het boek nu swat.

Om eens terug te komen op die fietskettinghangers van Nash, tell me !!

Mvg
Frank
----------------------------------------------------
bezoek onze site en forum http://www.carpmates.be
----------------------------------------------------
http://www.fishing.be
----------------------------------------------------
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

10-06-2005 21:05

Gaffer, een Engelse karpervisser, bedacht het concept en maakte de prototypes. Liet dit aan KN zien. Die beweerde geen interesse te hebben. Gaffer af. Even later kwam MCF met de hanger uit. In licentie van Nash tackle. Rest van het verhaal ken je. Gaffer kon de kolere krijgen. :evil:

Groet, Kees

Ken je die butt hangers? :D
Patrick van Weert
Berichten: 28
Lid geworden op: 19-04-2005 21:38
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

12-06-2005 13:20

Kees Ouwehand schreef:Gaffer, een Engelse karpervisser, bedacht het concept en maakte de prototypes. Liet dit aan KN zien. Die beweerde geen interesse te hebben. Gaffer af. Even later kwam MCF met de hanger uit. In licentie van Nash tackle. Rest van het verhaal ken je. Gaffer kon de kolere krijgen. :evil:

Groet, Kees

Ken je die butt hangers? :D

Tsja zo gaat dat in de grote boze wereld als je wat verzint kan je het beter zelf uitbrengen. Was een studente in Utrecht verzon een recept voor ketchup bespaarde de bekende Heinz miljoenen..wat ze kreeg een rugtas vol met ketchup zakjes... niet zo handig van Gaffer dus. :roll:
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

15-06-2005 07:11

Patrick,

Het verhaal dat jij schrijft klopt wel, is alleen niet volledig.
Ze, de studente, was onderdeel van een projectgroep en borduurde alleen maar voort op een idee dat al in ontwikkeling / half in productie was. Haar aandeel was in dezen nihil maar ze claimde het volledige idee. Vreemd dat Heinz haar niet de miljoenen betaalde huh?

M.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Patrick van Weert
Berichten: 28
Lid geworden op: 19-04-2005 21:38
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

16-06-2005 18:43

Wat versta je onder nihil dan? Misschien had ze wel de doorbraak. En ik zei dat Heinz miljoenen bespaarde niet dat zij daar recht op had.
Maar dat het niet geheel haar uitvinding was wist ik idd niet.
Gebruikersavatar
patrick lodewijks
Berichten: 111
Lid geworden op: 17-04-2005 00:17
Locatie: eindhoven

25-07-2005 23:27

ach ja ik kan weer gaan vriemelen als iemand
nog wat heeft kan of wil die dit naar men mail sturen
mvg patick
allemaal een goede en mooie vangst
Plaats reactie