Stiff-rigs


Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

24-01-2002 20:00

hoi Dennis

Zoals ik in mijn laatste posting ook al zei ligt dat inderdaad aan de knoop. Het probleem met knopen is dat ik wel goede knopen(treksterkte) kan leggen, maar die knoop ook nog zodanig leggen dat de lijn er precies uitkomt is voor mij niet weggelegt, helaas. Dat komt mede daardoor dat ik alleen maar met hingelinks(sommige merken noemen dit triggerrig, maar dat is een ander verhaal) vis. Door de lussen, en vele knopen verlies ik dan de controle over de draaicapaciteit(en richting) van de rig tijdens het knopen. Daarom gebruik ik een linealigner om de met name draairichting achteraf bij te stellen.

Verder vis ik vrijwel altijd kortstelige haken, omdat die nu eenmaal beter blijven zitten. Zoals je weet haken langstelige haken beter(sneller), maar veroorzaken ook eerder lossers. Een kortstelige haak pakt minder snel, maar houdt beter vlees. Oplossing, een (shrinktube) linealigner vissen. De steel word verleng(kunstmatig met die shrinktube) dus haakt de haak eerder. Bij belasting buigt de linealigner dus vis ik tijdens de dril effectief met een kortstelige haak. Als derde voordeel hoef ik ook niet op te letten met knopen.

Voordelen te over. Nadeel was(met name met siliconenslang als linealigner) het uitscheuren van de linealigner. Met goede shrinktube is dit probleem vrijwel uitgebannen.

mvg

Roger Feijen
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

04-02-2002 17:53

Bij een goede stifflink draaidt de haak niet maar de complete rig!!! Daarom is het lusje bij de wartel zo belangrijk.
Langer dan 15 cm doet het hele "anti-eject" teniet net als gewoon 30/00 nylon.
Natuurlijk kan je hiervan wel onderlijnen knopen, maar dit is in mijn ogen geen stifflink.
Persoonlijk vind ik Iq fluorcarbon fijn spul voor stiffies omdat het nog een beetje te knopen is ook, bristle filament van Esp is echt megastijf en nog te buigen als ijzerdraad ook maar ietwat lastig te knopen.
Houd 'm stijf!!
Groetje, Eus.
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

04-02-2002 17:54

Bij een goede stifflink draaidt de haak niet maar de complete rig!!! Daarom is het lusje bij de wartel zo belangrijk.
Langer dan 15 cm doet het hele "anti-eject" teniet net als gewoon 30/00 nylon.
Natuurlijk kan je hiervan wel onderlijnen knopen, maar dit is in mijn ogen geen stifflink.
Persoonlijk vind ik Iq fluorcarbon fijn spul voor stiffies omdat het nog een beetje te knopen is ook, bristle filament van Esp is echt megastijf en nog te buigen als ijzerdraad ook maar ietwat lastig te knopen.
Houd 'm stijf!!
Groetje, Eus.