Wanneer is jouw haak bot?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

21-06-2011 13:48

Haha Klaas!

Ik vond het wel een gegeven die eigenlijk ingaat tegen de principes, die voornamelijk genoemd worden in de boekjes!

Nadelen normaal gesproken;
- eerder gaan snijden.
- Geen sterke haken
- Sowieso geen haak voor obstakels
(even wat genoemd word her en der in de bladen).
- Minder diep prikken

Voordelen;
- Sneller draaien van de haak.

Dus even snel een conclusie.
Longshank kan dus ook ingezet worden bij de zwaardere obstakels waar de vis geen ruimte mag hebben.

Dus (in theorie) weeg het enige voordeel op tegen de nadelen.
~~Dreams can be true.~~
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

21-06-2011 15:02

Wat is het verschil tussen een longshank en een bijv. klauwhaak die je verlengt met 1cm krimpkous?
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

21-06-2011 15:16

Wel eens een longshank met een kromme punt gezien?
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

21-06-2011 15:26

Klauwhaak binnenstaand puntje.

En "normaal" gesproken, zou je met een klauwhaakje wat meer zekerheid hebben bij obstakels en dergelijke.
~~Dreams can be true.~~
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

21-06-2011 16:40

Nadelen normaal gesproken;
- eerder gaan snijden.

Niet waar, waar baseer je dat op en belangrijker: waarom in godsnaam.

- Geen sterke haken
hahahaha.

- Sowieso geen haak voor obstakels
wel dus


- Minder diep prikken

ja als je een haak van 5 cm hebt en die zit voor de helft vol misschien. Of een snoek of een zalm. Die hebben veel hardere bekken.

Daar komen alle zogenaamde nadelen van dan. onze vissies hebben veel zachtere bekken enzo.







Afbeelding

Krachten worden verdeeld tussen punt en gedeelte steel terhoogte vd punt.

Afbeelding

Krachten verdeeld tot steel ter hoogte van de weerhaak haak krijgt de nijging los getrokken te worden

Afbeelding


Bijna alle krachten op de punt plus dat de kracht zodanig wordt, dat de haak door en door getrokken wordt. De punt krijgt de nijging uit het vlees te komen.

Neem 3 haken een meter lijn en een zijde spek...

suc7
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

21-06-2011 17:04

Jaja, mooi gerelativeerd weer allemaal. Toch zal een longshank haak meer de neiging hebben te gaan wrikken dan een haak met een korte steel.

moment is kracht x arm (=lengte haaksteel) Of is er iemand die dit stukje wetenschap kan weerleggen?
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

21-06-2011 17:12

Kut he 15 jaar met die dingen vissen dan valt zelfs mij wel eens iets op

en die verschillen zijn dus minimaal ...

wetenschap? Neem het stuk spek...
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

21-06-2011 18:07

Ls is nix, snijd van voor tot achter, schiet los etc etc..
Mits goed ingezet iig wel een haak die snel prikt en bij mij goed houd.

Zodra je merkt dat je ietwat diep haakt is dat heel makkelijk op te lossen, afschermen die hap.

Eus, een vis die van jou af zwemt laat iedere haaksteel het zelfde doen volgens mij.
Hefboom, ja, maar dat is bij iedere haaksoort.

Oja, ik begon met een amnesia onderlijn van 20cm met doorgeknoopte hair.
Dit is aangepast naar bovenstaand rigje van pak hem beet 15/18cm, vorig jaar was 10cm de juiste lengte.
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

21-06-2011 18:15

Jacco,

Bijna goed. Een vis die van je afzwemt of naar je toe is het probleem niet, dat komt als die draait. Pas dan zal de haaksteel als hefboom gaan werken...

En nee dat is niet bij iedere haak hetzelfde. :wink:
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

21-06-2011 18:22

Hoe langer de steel, hoe groter de hefboom. Nogal simpel. Lange steel icm rechte punt gaat naar mijn idee sneller snijden. Er zal niet voor niets overal in de bladen worden gewaarschuwt voor gebruik van longshanks. Ik kan me in die redenatie goed vinden. In mn beginjaren wat nog niet zo achterlijk lang geleden is heb ik een keer een flinke scheur gezien in een bek door een longshank. Sindsdien niet echt mijn ding meer.

Zie berekening van Eus....
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

22-06-2011 00:18

Ik praat uit eigen ervaring en niet uit de naam van schrijvend nederland.
Mijn ervaringen zijn positief.
Eus iedere haak maakt dezelfde beweging bij de beweging die jij aankaart.
Mij overtuig je toch niet, de ervaring laat anders zien.
Dat in sommige situaties de ls een mindere keuze is snap ik prima, zachte bekken is zo'n situatie, laat ik daar op de wateren waar ik vis nu net geen last van hebben 8)

En aannames zijn onbewezen fijten :wink:
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

22-06-2011 08:28

Zal allemaal best die theorien, maar ik weet welke van de 2 later "vlees pakt" en vlees houdt. Zeker met een klein la tje. Ik weet ook welke haak meestal door het vlees wil en soms, een wond na laat alleen al bij het onthaken, zonder de punt te knippen.


Afbeelding

Afbeelding
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

22-06-2011 08:41

Jacco,

Het is niet mijn bedoeling je te overtuigen, had ik dat gewild was ik wel bij de jehova's gegaan. :)

Dat jij goede ervaringen met een LS hebt is toch prima en zolang je de vissen er niet mee beschadigd zeker door mee gaan!

Ook ik heb me visje gevangen met een LS hoor en ja trek je het rigje over je hand heen draait de haak echt bliksemsnel! Je zou dus van een zeer agressief prikkende rig kunnen spreken waar je in veel gevallen je voordeel mee kunt doen.

Wat ik je alleen probeer uit te leggen, en dat is geen aanname maar feit, is dat een haak met lange steel een groter moment zal hebben vanwege de langere steel. Hier kun je niet omheen.

Wat daar de gevolgen van zijn is een tweede en in jouw geval zeg je dus daar weinig gevolgschade van te ondervinden. Prima. Besef echter wel dat e.e.a. afhankelijk is van een aantal factoren, namelijk de hardheid/taaiheid van de bekken, de plaats waar de haak zit en voor een heel groot deel het formaat van de vissen. Kleine vissen vechten veel beweeglijker en wilder dan grote. Logischerwijs zal bij de kleine vissen de schade groter zal zijn.

Ik krijg een beetje het idee dat jij denkt dat ik je probeer af te zeiken, dit is zeker niet het geval maar soms komen dingen via een stukje getypte tekst anders over dan bedoeld. ;)

Voor mij is het een discussieboard waar we ervaring kunnen delen en van elkaar kunnen leren, geen afzeikboard.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

22-06-2011 11:36

In mijn opinie is het bij zachte bekken niet echt de moeite, om gebruik te maken van longshanks.

Ik bedenk me net dat ik ook wel eens een zomer met longshanks heb gevist, maar dan op open water met een klein beetje wier. Eigenlijk ook geen problemen mee gehad.

Vind het dan ook vreemd, dat sommige zeggen dat het uit ten boze is. Met goed gebruik dus ook goed in te zetten, met de voordelen van dien.

Maar hetzelfde bereik je ook met een wat korstelige haak en wat krimpkous?!
~~Dreams can be true.~~
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

22-06-2011 12:08

Eus,

voor mij geldt eigenlijk dat "men"vaak met een mening komt, die nergens op is gebaseerd, hooguit omdat het eens ergens in een boekie stond. Ok zo een een LS haak icm een stiff rig. hahahaha Echt niet kut...

Vandaar mijn ervaring sinds 19.. lang geleden, welke een deel die van Jacco is en een deel van anderen waarmee ik in die periode gevist heb.


Daar moet trouwens nog de Sprite bij. Prima haak, alleen was die wel zacht en verboog makkelijk.

Kleine nuance nog: de steel van de fox en vind ik wel te lang. Voorkeuren nu.

Gamakatsu 4 tm 8
Korda 8 en 10


Nog 1:

kortere onderlijn om in midden van de onderlip te prikken: klopt geen hout van. Is zo goed als niet te beïnvloeden. Dat komt door de wijze waarop een karper aast. Wat helpt is een langere hair. Gelukkig dacht Luc ook zo, dus ergens heb ik ook boekjes wijsheid :lol:

Sterker: Ik kan per stek voorspellen waar de vis geprikt wordt. Van midden tot links of van midden tot rechts.


Bijna vergeten eus: De slip... je moet weten hoe deze te gebruiken. En het helpt als je dat ding niet als een statisch iets ziet, vind ik.
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

22-06-2011 12:57

Klaas,

En de grote van de haak. Waar baseer je dat op? De grootte van de vissen?
~~Dreams can be true.~~
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

22-06-2011 13:09

Formaat van het aas Tino.

Een maatje 4 LS Gamakatsu met een 14 mm tja beetje uit evenwicht.

Ik vis liefst een 8 en Jacco een 6 meen ik.

Moet het subtieler, dan wordt de haak ook wat kleiner, zeker bij vissen met een hardere bek.

MVG

Klaas
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

22-06-2011 14:59

Klaas,

Leuk, ervaring. Prima maar het is jouw ervaring en daarom jouw mening en niet per definitie feit. Voor feiten hebben we harde bewijzen nodig en die zijn er niet. Heel simpel. Een ander kan een hele andere ervaring hebben en hierover een stuk in een boekje schrijven. Als dat dan ook nog eens heel aannemelijk klinkt zijn er veel mensen die dat overnemen en dezelfde mening zijn toegdaan al dan niet gesterkt door ervaring uit de praktijk. ;)

Overigens heb je mij nergens horen zeggen dat je geen LS of wat moet gebruiken hoor, wat ik alleen aanhaalde is dat een langere hefboom een groter moment veroorzaakt. Dat is geen aanname maar feit, gebaseerd op wetenschap. Volgens mij heet dat natuurkunde.

Dat een korte onderlijn niet meer kans maakt de vis in het midden van de lip te haken mag je me dan eens toe lichten.

Het voorspellen van waar de vis gehaakt zal worden is niet heel moeilijk als je de aanzwemroute van de vis weet. Kan jij dit ook voorspellen op een water waar jij nog nooit gevist hebt? Ik vrees van niet.

De slip als een statisch ding beschouwen komt wel uit de tijd van het boek karper uit 1977, ik denk dat inmiddels iedereen dit stadium wel voorbij is. Weet je wat nog beter is? Backwinden. De engelsen weten dat al heel lang. ;)
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

22-06-2011 15:25

Hallo,

Is het niet een kwestie van balans/juiste verhouding?

Is het niet zo dat geen enkel moment/situatie hetzelfde is?

In het karpervissen staat niets vast, behalve dat niets vaststaat

Stond geloof ik in een gele folder van Carp Company, lang geleden.

Hoe meer inzicht je hebt in de situatie en hoe beter je je aanpast aan die situatie, hoe vlotter het gaat.

Heb op een en hetzelfde water dezelfde vissen op dezelfde soort stekken in dezelfde periodes met vergelijkbare systemen en materialen gevangen. Wat echt verschilde was de haak. Eerst een Korda Longshank X maat 8, later een FOX serie 2XS maat 6 en weer iets later een Gamakatsu Super Hook maat 6.

Maar hier kun je ook niks mee, behalve aantonen dat hetzelfde vangen met verschillende haken kan.

Maakt het niets uit, of juist wel? Ik denk dat het uitmaakt hoe je een haak vist en dat hoe wordt telkens bepaald door de situatie die net zo variabel en onvoorspelbaar is als het weer, al vallen er wel patronen te ontdekken en verbanden te leggen.

Herkennen en erkennen.

Oh ja, al die haken worden een keer bot. :roll: :wink:

Enneh Eus, ik nodig je t.z.t. uit om hier te komen backwinden op karpers met straalaandrijving. Mag ik dan een instructievideo maken?

:wink:

Groet,
Willem :wink:
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

22-06-2011 16:14

Interessant mannen, heel erg :) Dank voor deze informatiewisseling!

Wellicht topic titel even aanpassen? Haha..
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

22-06-2011 16:23

Klaas,

Leuk, ervaring. Prima maar het is jouw ervaring en daarom jouw mening en niet per definitie feit.


En van Jacco en nog een paar. Begint op een pandemonium te lijken toch? Deze meningen zijn op daadwerkelijke ervaringen gebaseerd. Kijken en doen en zien. Is al een stuk meer dan menig boekjes wijskundige. Ik heb minimaal 500 karpers gedrild en geland met deze haken. Kan zo geen ellende herinneren.

feiten hebben we harde bewijzen nodig en die zijn er niet. Heel simpel. Een ander kan een hele andere ervaring hebben en hierover een stuk in een boekje schrijven. Als dat dan ook nog eens heel aannemelijk klinkt zijn er veel mensen die dat overnemen en dezelfde mening zijn toegdaan al dan niet gesterkt door ervaring uit de praktijk. ;)



Dat zeg ik dus. Zeker dat NIET

Overigens heb je mij nergens horen zeggen dat je geen LS of wat moet gebruiken hoor, wat ik alleen aanhaalde is dat een langere hefboom een groter moment veroorzaakt. Dat is geen aanname maar feit, gebaseerd op wetenschap. Volgens mij heet dat natuurkunde.



Klopt en hoe groter de hefboom... die hefboom is slechts enkele mm's.

Dat een korte onderlijn niet meer kans maakt de vis in het midden van de lip te haken mag je me dan eens toe lichten.


Ik denk dat het weinig uit maakt, je beperkt je alleen zelf op het gebied van het aantal aanbeten.

Karper neemt vreten door zuigbeweging. Aas op palentaal orgaan en bek gaat dicht. In ALLE gevallen.

http://arendonk.interkoi.eu/nieuws/colu ... sendoortje

goud van oud he ..

http://www.www.karperstudiegroep.nl/dow ... ibbing.pdf

Als dit niet lukt, omdat de onderlijn tekort is, komt het heel soms voor dat door herhaaldelijk proberen soms misschien het aas halverwege de bek komt. Heb je geluk kan de haak prikken heb je pech heb je niks. Zie ellenlang gestuntel op de diverse video beelden. Heb je pech dat de vis in beweging het aas opneemt wordt het nog gekker.

Ik heb geen camera en zo en ik vis te weinig wateren waar je veel kan vangen. Maar ik denk dat een onderlijn van rond de 20 cm en een hair van 3 cm bocht bovenkant aas het meest effectief is qua haken, vangen en zelfs echt in de lip prikken.



H
et voorspellen van waar de vis gehaakt zal worden is niet heel moeilijk als je de aanzwemroute van de vis weet. Kan jij dit ook voorspellen op een water waar jij nog nooit gevist hebt? Ik vrees van niet.


Makkie, het is namelijk de vluchtrichting die bepalend is. Het lood zit onder de vis. Deze trekt de onderlijn naar beneden en de haak punt ook, de vis wordt dan in de onderzijde van de bek gehaakt. eens?

Ligt de vis stil of komt omhoog, is de kans het grootst dat we ergens de midden van de lip raken. Vlucht de vis naar rechts wordt de linkerhoek waarschijnlijk het trefpunt. En VV. De vlucht route kan ik ten dele bepalen door de keuze van mijn stek.

De slip als een statisch ding beschouwen komt wel uit de tijd van het boek karper uit 1977, ik denk dat inmiddels iedereen dit stadium wel voorbij is. Weet je wat nog beter is?



Je zal verschieten hoeveel dat dus niet weten of er niets mee doen. De stand van de hengel is al bepalend voor de daadwerkelijke kracht op de haak. Onder de hengel top is deze kracht minimaal de helft meer dan op afstand.



Backwinden. De engelsen weten dat al heel lang. ;)


Daarom heb je zo'n klote serie beetrunners met een budslip. Voor de engelse markt.
It's okay 2 pay
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

22-06-2011 16:30

Willem,

Ik probeer ook mee te evolueren, ovuleren was ik voor afgekeurd.

Weer het nieuwst hakie, nog scherper, nog beter... Ik trek alles recht.

Gekke is dat ik dan keer op keer weer terug val om mijn ls jes en nog nooit ben teleurgesteld.

Wat een ander doet prima, maar ik daag hem uit zijn EIGEN weg te kiezen en niet nadoen wat een ander zegt.

Heb al een paar keer aangehaald to adapt...

Wie dat het snelste kan is vaak de betere...

bekwinding? hahahaha

Afbeelding
It's okay 2 pay
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

22-06-2011 16:43

Klaas,

Leg je laatste twee qoutes eens uit, want ik ben er niet bekend mee!
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

22-06-2011 17:16

JW,

Alle 5 mijn hengels. Daadwerkelijk kracht met de hengel. dus niet horizontaal trekken en dan de hengel omhoog. Trek ik op 10 meter en meer ongeveer 2,5 kilo. Kort onder de top, dus in landingsbereik. verdubbeld dat makkelijk.

Mede door de extra wrijving op de ogen duurt het langer voordat de slip begint te werken. Ik zet deze dus altijd steeds wat losser.

Afbeelding
By moi12b at 2011-02-12
Afbeelding
By moi12b at 2011-02-12


Engelsen doen meestal backwinding. Shimano had aan een paar debielen gevraagd waar de opvolger van de speros aan moest voldoen. toen kregen we die dingen met een dubbele slinger, die plastic kolere zooi. Duurde nog 2 jaar voor de usa kwam
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

22-06-2011 18:27

Gaat hard dit topic.

Willem, thanks but no thanks. Karpers met straalaandrijving zijn vrijwel zonder uitzondering knollen en daar vang ik er al genoeg van. Met een beetje bigpit molen moet daar toch wel tegen vallen te backwinden. ;)

Als je een beter aanbod voor me hebt hoor ik het graag van je.

Klaas, klaas, Klaas,

Boekjeswijsheid is niet gestaafd op ervaring en alleen de ervaring van jou en je maten geldt? Noem me een lul maar dat vind ik een staaltje van pure arrogantie.
Kom, je bent niet de enige die al enige jaren meedraaid. Ik durf het bijna niet te zeggen omdat ik me leeftijd niet wil verraden maar mijn eerste karper had ik 33 jaar geleden op de kant. :oops:
Nu zegt dit geen reet en misschien ben ik nog net wel zo'n prutser als toen maar ik sta wel open voor dingen die ik lees en hoor van anderen. Een mening erover vormen kan altijd nog.

Live and learn.

Verder het verhaal van de haaksteel; enkele millimeters maakt weinig verschil zeg jij. Welnu 5mm op een haaksteel van 20mm is toch 25% en dan ineens is het niet meer zo weinig.
Iedereen die wel eens heeft gesleuteld (dat heb jij toch ook vroeger aan je Zundapp of Kreidler Klaas?) kent de truc van het pijpje op je sleutel wel. Diegenen weten ook hoeveel impact het vergroten van een hefboom heeft.

Dan het verhaal van het voorspellen waar een vis in de bek geprikt wordt; Fout Klaas! De vis vlucht pas nadat deze geprikt is dus zal de plaats van inhaking al bepaald zijn! De vluchtrichting is dus niet bepalend voor de plaats van inhaking maar de plaats waar de vis zich naartoe beweegt t.o.v. het lood vlak voor het moment dat deze geprikt zal worden.
Dit hoeft dus zeker niet per definitie de vluchtrichting te zijn.

Overigens ben ik met je eens dat een (te) korte onderlijn een mislukte opname kan betekenen, aan de andere kant geef je met een te lange onderlijn de vis teveel gelegenheid om links of rechts af te slaan met de haak nog ongeprikt in de bek met als gevolg dat de haak prikt in de zijkant! Geef 'm kortere tijd met de haak los in de bek en de kans dat de vis links of rechts af zal gaan wordt kleiner. Ik zeg nu links of rechts af omdat dat makkelijker praat maar ik bedoel dat de vis zich zijdelings afwendt ten opzichte van het lood.

Wat nu dan wel de juiste lengte is is aan jou om te bepalen. Voor mij is die liever iets te kort dan te lang maar absoluut afhankelijk van het systeem dat ik gebruik. Een lange stiffrig bijvoorbeeld slaat de plank volledig mis in mijn ogen.

Be kind, don't make fun of my backwind! :D
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."