uitscheuren??


Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

04-08-2012 13:39

Klopt zeker, in dat geval moet ook de weerhaak plat


De volgende waargebeurde situatie;

Ik zat te vissen op een lokaal circuitwatertje en kreeg een run. Wat volgde was een beetje een vreemde dril en nadat ik de spiegel geschept had zag ik waarom...

Ik had 'em "gevangen" (menig dwaas was er mee op de foto gegaan denk ik zo) omdat de vis met een voorslagje in m'n hoofdlijn had vast gezwommen. Die voorslag incl. lood, rig etc. zag er als volgt uit;

Rig met WEERHAAKLOZE haak!!! SAFETY CLIP INCL. LOOD!!! Fluor carbon VOORSLAG van een meter (?) met daarop ook een klein stukje tube en een KNOOP (?) om de tube tegen te houden...

NOU NIETS KWAM ER DUS AF HE!!!

De haak had niet gelost, het lood had niet gelost via de safetyclip en menigeen maar in sprookjes geloven :-? ...

Ik heb de rig aan een paar mensen laten zien en op zo'n klein watertje is snel achterhaald wie, wat en waar het betreft. De vis zwom dus al een dag of 3 a 4 in het (wierrijke) water rond. En toen ik de eikel in kwestie aansprak vertelde hij me dus gewoon vrolijk dat ie toch echt zo zou blijven doorvissen!?

Hebzucht dames en heren.., hebzucht :evil: !

Nog spijt dat ik 'em niet een zetje in de plomp heb gegeven...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
dennis gerits
Berichten: 549
Lid geworden op: 07-12-2009 13:07
Locatie: Weert

04-08-2012 13:46


Is mij niet helemaal duidelijk dit....

allebei 4 vissen verspeeld....dit zijn er dan 8...waarvan er 3 vast in de takken.
die andere 5 kreeg je er uit maar loste op het wijd?
8 gehaakt, 8 los= 0%




is heel duidelijk...als 8 vissen die 2% is die ze verspelen, is 100% dus 400 vissen.....dan hebben ze dus 392 vissen gevangen al als het goed is :)
Gebruikersavatar
Jeroen v Engelenburg
Berichten: 670
Lid geworden op: 02-12-2007 18:09

04-08-2012 13:51

dank voor de uitleg :wink:
MVG Jeroen
________________________________________________

Hoe hoger je de lat legt, des te eerder ga je er onderdoor.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

04-08-2012 20:53

Marco

Weerhaakloos met een onderlijnlossend systeem isbhet beste wat je kandoen in zon situatie. Ik beweer nergens dat zo'n systeem 100% veilig is. Maar het is wel op materiaal gebied de beste oplossing.daarnaast zou ik er niet in de nacht vissen, de afstand tot de obstakels vergroten en wijder voeren. Of heb je een beter plan?

Mvg
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

04-08-2012 21:00

Marco Mostard schreef:Geloof dat bij vastzwemmen in de takken al aangekaart was dat ook een onderlijnlossend systeem niet hufterproof is... Lijn om de takken en daar ga je al!

Afstand.


Het stond er al Martijn..,
Afstand.


Hoe verder de te overbruggen visafstand (nylon), des te verder je bij het obstakel moet wegblijven. De rest is kul!
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

04-08-2012 21:11

Geen kul marco, maar extravoorzorgsmaatregelen voor als het onverhoopt toch misgaat. Een autogordel en airbag ontslaan je niet van de plicht om goed op te letten in het verkeer. Maar ze zorgen er wel voor, dat je kansen op een goede afloop vergroot worden als het toch misgaat. Het is dus niet zo zwartwit als jij het stelt

Mvg
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

04-08-2012 22:00

Martijn,

'k wist dat m'n "kul" het juiste snaartje zou raken :wink:...

Mijn visserij bestaat voor 40 a 50% uit obstakelvisserij. En weet je wat; het gaat er niet onverhoopt mis omdat ik, op de door mij beviste stekken (hand vol), gewoon in het hol van de leeuw voer tot meeeeeters eruit. De vis is na een paar daagjes voeren (vis/voer er bepaalde periodes, maar over het gehele jaar) gewend om z'n burght te verlaten en al vissend op een metertje of 25 a 30 lig ik er een metertje of 4 vandaan. Tel de rek van het nylon op en ik ben er al.

Liever met semi-vastlood op 3 a 4 meter, dan met een veilig systeempje op 1 meter verwijderd van het onheil.

Liever 1 run en hangen, dan 3 en 1 vangen. Ik slaap op die manier iig beter!


En ja dat het altijd beter kan dat geloof ik wel. Weet je wat? Ik stop wel met vissen. Da's de veiligste manier. Maar mijn manier is nog altijd beter dan die van al die eikels welke die "veilige" systemen als gemoedsrustsusser gebruiken om toch zo strak mogelijk tegen die ellende aan te vissen...

En probeer me nu aub ook niet over te halen om op die systemen over te gaan omdat het nog beter kan, want dan mag je gelijk ook alle oldtimer automobilisten (jouw metafoor he) over gaan halen om een gordel in te bouwen...

Succes, Marco.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

04-08-2012 23:02

Die metefoor gaat niet op, je ruilt nu eenmaak niet ff snel een oldtimer in. Wil je dezelfde metafoor gebruiken dan probeer ik iemand die wel een gordel heeft maar niet gebruikt over te halen het alsnog te doen. Puur en alleen omdat het geen kwaad kan.......
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

05-08-2012 09:10

Ik bedoel uiteraard metafoor....blijft kut typen op een telefoon 8)
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

05-08-2012 09:51

Ik ben blij dat die metafoor het enige was waar je het niet mee eens bent.., want inzichtelijk denkvermogen is en blijft nog altijd de veiligste vismethode.

Die metefoor gaat niet op, je ruilt nu eenmaak niet ff snel een oldtimer in.


Maar ehh.., je verwacht blijkbaar wel dat ik m'n koffer met 25 kg aan achterhaald oldtimer vislood omsmelt en inruil voor bijv. een volle box aan zo'n visveilig loodsysteem als dat ASIS van JRC (zie onder, doe ik toch m'n bijdrage :wink: )?

http://www.topvisser.nl/verhalen/2010/1 ... ilig-inli/

Ik weet wat beter's;

Ik ga volgend seizoen op de lokale wierput keihard knallen en de huidige algemeen aanvaarde loodlostechniek toepassen. Dan ben ik die 25kg lood na een seizoentje een heel eind kwijt hoor, maar ik vis dan wel heeeel visveilig :-? . Visbiotoop vriendelijk is echter geheel wat anders!

Voordeel; ik kan dan gelukkig wel de consument uithangen en inkopen gaan doen om in de toekomst met een veilig systeempje gaan vissen..!

Nee, laat mij in bovenstaand geval maar lekker ouderwets met een slank 50 grams inlineloodje tussen het wier pielen, dan lukt het ook wel. Maar omdat ik de lol er niet van inzie om, op wat voor wijze dan ook, een bol wier binnen te harken en liever een leuke dril van een open water "mindere" God ervaar dan dat ik een een foto van een beer incl. wierpruik vooropstel, weet ik voor mijzelf wat beters...

Ik neem wederom afstand.., en in dit geval dus (niet van de takken, maar) van dat water.

Maar nogmaals; Ik ben blij dat die (iig voor mijzelf wederom ontkrachte) metafoor het enige was waar je het niet mee eens bent.., want inzichtelijk denkvermogen (en betrokkenheid :D ) is en blijft nog altijd de veiligste vismethode.

Gr. Marco.

Ach, en schrijffouten... Martijn je weet niet hoe vaak ik mijzelf herstel, en dan nog. Ik zet iig altijd een punt :wink: ...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).