Hoog percentage lossers


Bojan van der Linde
Berichten: 1060
Lid geworden op: 26-02-2003 01:00
Locatie: zuid-holland

03-08-2011 08:57

Ik heb samen met mijn neef een stek gevonden waar we echt veel aanbeten krijgen. Laats in 7 uur vissen 6 runs. En de week ervoor 15 runs op een nachtje.
Alleen het punt is dat de helft van de vissen losschiet. Soms binnen 5 sec na het aanslaan en soms halverwege de dril.

Dit is voor mij iets nieuws omdat ik er normaal geen last van heb. Laatst nog tijdens een frankrijk sessie 15 van de 16 aanbeten verzilverd. En de afgelopen 2 jaar denk 1 vis verspeeld in Nederland ( voordat ik deze stek begon te bevissen).

Even wat meer info over de stek. Is op een kanaal, ongeveer 40-50 meter uit de kant. Wat wel zo is dat we veel druk gelijk na de aanbeet moeten zetten omdat hij anders de jachthaven invliegt. In 90% van de gevallen krijgen we de vissen wel weg bij de stijgers van de jachthaven, maar schiet bij de helft van de vissen de haak tijdens de dril los.

Nu hebben we bij de vissen die wel gevangen zijn opgemerkt dat ze vaak wel in de onderlip gehaakt zijn, maar dan in de hoek vd bek! Hier is het erg zacht bij de meeste vissen op deze stek, dus zal daar dan de verklaring liggen voor de vele lossers? We hebben van alles geprobeerd, lange korte onderlijnen, alle soorten haken, de hair wat langer gemaakt enz. De haken die we gebruiken hebben we altijd getest op scherpte. Kan het misschien zo zijn dat de vis het aas oppikt en dan wegdraaid en dat de haak dan als het ware over de onderlip glijd en dan pas in de hoek vd bek vlees pakt?
Moet erbij zeggen dat we vaak de voerboot gebruiken en er dus een compact hoopje voer om en nabij de rig komt te liggen. Verder voeren wij nog verspreid met de werppijp.

Iemand enig idee over een oplossing voor dit probleem?
Zit een beetje met de handen in het haar, omdat ik nooit zoveel vis verspeel , en dit zonde vind omdat ik op deze plek veel meer aanbeten krijg dan me andere stekken...
Kristof Vrancken
Berichten: 52
Lid geworden op: 23-04-2011 14:08

03-08-2011 09:37

40m uit de kant op een kanaal en een voerboot gebruiken? Waarom vraag ik me dan af. Laat die boot eens achterwegen en voer eens lekker verspreid. Hoe meer ze zwemmen, hoe beter je ze kan haken :)
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

03-08-2011 09:41

suc6 ermee. Ik doe het wel, want ik wil weten waar en of ik op het talud of in de geul vis...
It's okay 2 pay
Jan Willem Hilverts
Berichten: 1180
Lid geworden op: 10-09-2008 15:27
Contacteer:

03-08-2011 09:43

Bojan van der Linde schreef:Nu hebben we bij de vissen die wel gevangen zijn opgemerkt dat ze vaak wel in de onderlip gehaakt zijn, maar dan in de hoek vd bek! Hier is het erg zacht bij de meeste vissen op deze stek, dus zal daar dan de verklaring liggen voor de vele lossers? We hebben van alles geprobeerd, lange korte onderlijnen, alle soorten haken, de hair wat langer gemaakt enz. De haken die we gebruiken hebben we altijd getest op scherpte. Kan het misschien zo zijn dat de vis het aas oppikt en dan wegdraaid en dat de haak dan als het ware over de onderlip glijd en dan pas in de hoek vd bek vlees pakt?
Moet erbij zeggen dat we vaak de voerboot gebruiken en er dus een compact hoopje voer om en nabij de rig komt te liggen. Verder voeren wij nog verspreid met de werppijp.


Hier ben ik ook erg nieuwsgierig naar. Bij mij haken de meeste vissen zich ook in dit gedeelte. Wel weinig lossers, maar vind het niet prettig! Vanmorgen was het resultaat een flinke scheur. Wat heb ik die LS vervloekt en de onderlijn. Was er kapot van, odmat het zon mooie puntgave vis was :(!

Wat voor onderlijnen gebruik je Bojan?
--- Toedeledokie ---

Jan Willem

http://www.jw-hilverts.nl
Bojan van der Linde
Berichten: 1060
Lid geworden op: 26-02-2003 01:00
Locatie: zuid-holland

03-08-2011 09:45

Kristof Vrancken schreef:40m uit de kant op een kanaal en een voerboot gebruiken? Waarom vraag ik me dan af. Laat die boot eens achterwegen en voer eens lekker verspreid. Hoe meer ze zwemmen, hoe beter je ze kan haken :)


Als ik een meter of twee te hard gooi lig ik tegen een jacht aan, dus dat lijkt me wel zo makkelijk. Kan wel voortaan geen voer erbij doen en alleen met de katapult of werpstaaf voeren.
Bojan van der Linde
Berichten: 1060
Lid geworden op: 26-02-2003 01:00
Locatie: zuid-holland

03-08-2011 09:47

Hier ben ik ook erg nieuwsgierig naar. Bij mij haken de meeste vissen zich ook in dit gedeelte. Wel weinig lossers, maar vind het niet prettig! Vanmorgen was het resultaat een flinke scheur. Wat heb ik die LS vervloekt en de onderlijn. Was er kapot van, odmat het zon mooie puntgave vis was :(!

Wat voor onderlijnen gebruik je Bojan?


Vis gewoon met standaard onderlijnen, met alligner van pb products. Combi rig met een stukje gestript bij de hair ( waar ik vertrouwen in heb) Van enige dressuur is geen sprake.
Gebruikersavatar
Jarno Kastermans
Berichten: 350
Lid geworden op: 11-05-2006 20:01
Locatie: Schoonebeek Dr

03-08-2011 10:30

misschien dat je rig in de bodem (lees: modder) zakt?
Bojan van der Linde
Berichten: 1060
Lid geworden op: 26-02-2003 01:00
Locatie: zuid-holland

03-08-2011 11:32

Nee de bodem is vrij hard op de stek
Gebruikersavatar
Marcel Tromp
Berichten: 460
Lid geworden op: 08-07-2011 12:16

03-08-2011 11:52

probeer is een snowman die plus minus 3 cm boven de bodem "staat". Heb ik hele goeie resultaten mee gehad. Is het trouwens een water waar de vissen "nooit" gevangen zijn? Riviervis doet namelijk ook vaak wat "vreemder" dan vissen die het klappen van de zweep kennen. Moet er wel bij zeggen dat ik die vissen nooit heb gelost.
Wanneer lossen ze trouwens??
Verder blijft het zoeken naar de juiste methode/onderlijn, krimpkous in een andere hoek, andere haaktypes etc. etc. Kan heel vervelend zijn, heb een paar jaar geleden in Frankrijk een soort gelijke ervaring opgedaan.... :(
Bojan van der Linde
Berichten: 1060
Lid geworden op: 26-02-2003 01:00
Locatie: zuid-holland

03-08-2011 13:53

Marcel Tromp schreef:probeer is een snowman die plus minus 3 cm boven de bodem "staat". Heb ik hele goeie resultaten mee gehad. Is het trouwens een water waar de vissen "nooit" gevangen zijn? Riviervis doet namelijk ook vaak wat "vreemder" dan vissen die het klappen van de zweep kennen. Moet er wel bij zeggen dat ik die vissen nooit heb gelost.
Wanneer lossen ze trouwens??
Verder blijft het zoeken naar de juiste methode/onderlijn, krimpkous in een andere hoek, andere haaktypes etc. etc. Kan heel vervelend zijn, heb een paar jaar geleden in Frankrijk een soort gelijke ervaring opgedaan.... :(


Bedankt voor je reactie marcel! Het kan idd zo zijn dat de vissen nooit gevangen zijn en ze heel erg wild azen. De meeste vissen schieten binnen 10sec na het oppakken van de hengel los. Moet dan gelijk stevig druk zetten en soms blokken om te voorkomen dat ze om een paal heen zwemmen. Maar het gekke is, dat ik na een losser op de zelfde rig weer een vis vang die wel goed gehaakt zit en waar ik de haak er met moeite uit krijg....
Gebruikersavatar
Marcel Tromp
Berichten: 460
Lid geworden op: 08-07-2011 12:16

03-08-2011 18:29

Oké, ja het is gewoon moeilijk, als de één lost en de volgende niet dan zit je weer met je handen in het haar, nou ja, je hebt er dan in elk geval wel weer één...
Ja ik heb ook ervaring met vissen die ws nooit zijn gevangen, voornamelijk riviervis, je krijgt soms hele rare aanbeten. Juist op dit soort vissen heb ik met succes de "snowman" 3cm boven de bodem ingezet.
Het klinkt als een topstek dus ik zou maar verder vissen ;) succes!!
Gebruikersavatar
Marcel Tromp
Berichten: 460
Lid geworden op: 08-07-2011 12:16

03-08-2011 18:31

oh jah, wat ook nog kan werken is een systeem dat je lood wegschuift als je heb geslagen, kan de vis met schudden geen gebruik meer maken van het lood!
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

03-08-2011 19:44

In deze tijd van het jaar hebben de vissen zachte(re) bekken. Pak een klauwhaak maatje 6 bijv. verleng deze 2 cm en buig het bovenste stukje van de Line Aligner een beetje bij naar binnen en neem de onderlijn dan niet langer dan zo'n 15 cm..mogelijk terug naar 12 cm!
Waarschijnlijk is je probleem opgelost.
Succes.

gr Harnold
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

03-08-2011 23:22

Wat Harnold zegt. Wat ik er aan toe zou willen voegen, maak de hair niet te kort, minimaal een cm tussen haakbocht en bol. Onderlijn zelf ook zeker niet te lang als ze in de hoeken zitten gehaakt. Probeer eens een cm of 8.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
jan de jager
Berichten: 1501
Lid geworden op: 19-09-2009 17:53

04-08-2011 00:37

Kan ook aan de manier van azen liggen, ook zelf en nog steeds op bepaalde punten en plekken op het kanaal zelfde principe.
Na eerst vele lossers te hebben, andere dag bijv; zelfde rigs etc.... elke aanbeet verzilveren.

Idd oplossing snowman of snowgirl is een prima oplossing en zal waarschijnlijk al grotendeels je probleem beetje verhelpen.
Zeg natuurlijk niet nooit nooit alles is nog steeds mogelijk.
Maar staan zeker al goede bruikbare tips tussen die werken. ( in mijn ogen ).

Succes op je top stek en vang een bak.......

mvg; jan :wink:
Gebruikersavatar
Jeroen v Engelenburg
Berichten: 670
Lid geworden op: 02-12-2007 18:09

04-08-2011 01:54

LAAG PERCENTAGE HERSENCELLEN???

Wat moet je in hemelsnaam zo dicht op een opstakel deze tijd van het jaar? :-?
En met zo dicht erop bedoel ik dat je vol in je stokken moet gaan hangen om ze eruit weg te houden,....
nou durf van mezelf te zeggen dat ik een aardig potje kan opstakelvissen, maar ook ik laat een harkstek, uit respect voor de vissen wel eens aan me voorbij gaan.
ik hoorde je zeggen dat van dressuur geen sprake was,...vis er dan lekker nog verder vanaf...en gebruik je paar grijze cellen eens.

Je zit, als de vis op zijn sterkst is veel te dicht bij een obstakel..
Je begaat wat in mijn ogen al een grove fout door gewoon als een ezel door te blijven vissen terwijl 50% losschiet.(maar ja ik had er wel een paar) terwijl je elders op je kanaal minder beet krijgt maar wel alles kan verzilveren....:roll:
Van die vissen die je vangt zitten ze in de mondhoeken(zachte gedeelte)....gaat er dan maar vanuit dat die losschieters allemaal een (half)ingescheurde muil hebben nu,....dus ook niet komen zeuren over een paar jaar als alle vissen op de sleurkanaal, blauwe misvormde kapotte bekken hebben(heb je ook aan jezelf te danken namelijk.)
Leer je water kennen, en LEER obstakelvissen( wat veel meer is dan alleen maar als een downsyndroom in een hengel gaan hangen)
En leer eens een beetje respect voor je tegenstanders te hebben,....


de groeten
MVG Jeroen
________________________________________________

Hoe hoger je de lat legt, des te eerder ga je er onderdoor.
Bojan van der Linde
Berichten: 1060
Lid geworden op: 26-02-2003 01:00
Locatie: zuid-holland

04-08-2011 08:02

Bedankt voor de tips mannen.
En ik was dat ook van plan jeroen, om er niet meer te gaan vissen, in elk geval niet in deze tijd van het jaar!
Ik durf te beweren dat ik zelf ook wel ervaring heb met obstakelvissen want ik doe haast niet anders!
Alleen dit was een uitzondering, het is niet mijn bedoeling om evt karpers te beschadigen.
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

07-08-2011 03:52

Ik durf te beweren dat ik zelf ook wel ervaring heb met obstakelvissen want ik doe haast niet anders!


Lijkt me sterk

Alleen dit was een uitzondering,


Ow en dan is het goed gepraat.
--------------------------------------------

Uit heel het verhaal van je in het begin van dit topic,bewijs je je eigen niet als ervaren obstakel vissert.
Dan had je wel beter geweten,en was je al snel gestopt na aardfig wat lossers.

Uitzondering en niet mijn bedoeling om de vis te beschadigen? yeah right toch heb je het geflikt terwijl je waarschijnlijk wel beter weet.

Het is gewoon weer een kwestie van ''Binnen halen koste wat kost'' maar de welzijn van de vis wordt weer eens vergeten.

Goed bezig Bojan.

Maare jij bent de gene met ervaring dusjah
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Bojan van der Linde
Berichten: 1060
Lid geworden op: 26-02-2003 01:00
Locatie: zuid-holland

08-08-2011 08:57

Ik moet hier toch even op reageren.
Dit was de eerste x dat wij op deze stek zoveel lossers hadden. Ik heb hier zelf wel eens een visje gelost, maar dat was incidenteel.
Trouwens alle lossers kwamen op de hengel van mijn neef, dus niet op mijn eigen onderlijnen. Ik heb hem wel geadviseerd om niet meer zo dicht bij de steigers te vissen.
Ik snap zelf ook wel dat het nu niet verantwoord is om hier door te vissen.
Maar de manier waarop sommigen hier conclusies trekken en mij beschuldigen gaat me een beetje te ver!
Gebruikersavatar
Jeroen v Engelenburg
Berichten: 670
Lid geworden op: 02-12-2007 18:09

08-08-2011 12:41

Nu snap ik het helemaal niet meer :lol:
MVG Jeroen
________________________________________________

Hoe hoger je de lat legt, des te eerder ga je er onderdoor.
Gebruikersavatar
Dion van der Does
Berichten: 574
Lid geworden op: 28-09-2009 14:37

08-08-2011 12:46

Ben het wel met Bojan eens, hij vraagt gewoon wat en sommige beginnen meteen te zeiken over "onveilig obstakel vissen".
Gaan we nu ook lopen zeiken langs de water kant als iemand gewoon met een normaal inline loodje zit te vissen? Ja dat is niet visveilig!!
Tight Lines !
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

08-08-2011 21:16

Als je tal van lossers krijgt en vol loopt te sleuren terwijl je weet dat je bij palen vist!
Wat verwacht je dan? ''Goed gedaan jongen'' En zeker als je zelf al toegeeft ervaring te hebben daarin.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
joachim stelma
Berichten: 434
Lid geworden op: 09-02-2003 01:00
Locatie: Leiden
Contacteer:

08-08-2011 22:01

In tegenstelling tot wat hierboven wordt geadviseerd zou ik juist een haak met een rechte punt pakken (Super hook). Een (klein) klauwhaakje met ook nog naar binnen gebogen krimpkous is naar mijn mening juist de oorzaak van veel lossers omdat deze simpelweg niet agressief genoeg prikt. Verkort inderdaad ook je onderlijn op een compacte voerplek om het in de hoek haken te voorkomen, in de onderlip zul je dan ook met veel druk je vissen op de kant krijgen.. 8)
Gebruikersavatar
Yuri Alexej Römer
Berichten: 269
Lid geworden op: 17-05-2008 20:32

09-08-2011 02:25

Hoi Bojan,

Hoop dat je hier wat aan hebt,


Je geeft aan dat je op c.a. 40 meter van jouw stek ligt, je bij het haken direct druk moet zetten en daardoor
snel contact met de vis moet hebben.

Ik denk dat het antwoord een samenloop is van meerdere items.

1 Haak en systeem keuze.
2 Lijn keuze.
3 Hengel Keuze.
4 Stek keuze.

Wanneer ik zelf tegen obstakels aan vis, probeer ik zoveel als mogelijk met een zo simpel mogelijk schuivend systeem te vissen,
GEEN VAST LOOD!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!. Het gevaar bij vast lood is dat wanneer vissen zachte bekken hebben door het schudden van de
kop, het lood dat een contra gewicht heeft, en hierdoor gebruikt wordt om de haak te lossen.

Een systeem dat zou kunnen werken is: een onderlijn van: 25 cm, boven de wartel, een kraal, daar boven het lood in een safety clip (Denk hierbij aan korda) bevestigen waardoor dit over de lijn kan schuiven. Het lood mag rond de 140 gram zijn. Door het verplaatsen van her lood, haakt de vis zich zelf echter kan het lood niet gebruiken om zich te ontdoen van de haak.

De haak die je zou kunnen gebruiken is een haak die goed haakt, en sterk is. Denk hierbij aan een klauw haak. Een geschikte sterke haak wel een dik dradige is de super snag van G-carp, veel succes mee gehad bij obstakels, Haak 6, of 4 kan prima. Hiernaast zou je de Connect 4 van JRC kunnen gebruiken, ook een goede en sterke haak, ook hier kun je kiezen voor 6 of 4, verlengen met een krimpkousje zodat hij sneller draait.

Staan mooie artikels over haken in het blad de spiegel, eerste nummer, en in spiegelbeeld, het boek van Piet Vogel en Koen Koops.

LIJN KEUZE:

Wanneer ik bij obstakels vis, gebruik ik gevlochten lijnen, of nylon lijnen die zo goed als geen rek vertonen. Op deze manier heb je snel contact net de vis. Denk a.u.b. wel aan de voorslag zodat de vis niet nog sneller voorzien wordt van een papegaaienbek.

Als hengel gebruik ik drie ponds glashengels van Sportex, voordeel van glas is dat het goed dempt en daardoor wordt het makkelijker met gevlochten lijnen te vissen. Wanneer ik dan een vis haak, ik vis dan meestal met een hengel zodat ik direct kan handelen. Snel breng ik de hand op de spoel, ren naar achteren zodat de vis geen kans krijgt om het obstakel te bereiken. Vergt enige oefening maar is zeer succesvol gebleken tijdens een sessie waarin ik het echt nodig had. Resulteerde in vier runs, en alle drie verzilverd, 12,5, 14, en 2x 17 kilo.

Ook het werpen waarbij je niet bang hoeft te zijn dat je boot raakt is te realiseren.
Wanneer je een lijn clip op jouw molen hebt, kun je deze gebruiken. Je gooit in, en doet dit bewust een een meter of wat van de stek af, je loopt vervolgens een aantal meters naar achteren en doet de lijn in de clip. Wellicht er een kleine markering op maken met een watervaste stift of een stuitje van magic marker. Werkt voortreffelijk. Wel de lijn uit de klip halen wanneer het aas op de plek ligt.

Het kan aan meer dingen liggen, maar hier kun je al even mee uit de voeten denk ik.

Mocht je vragen hebben dan hoor ik het graag van je.

Groeten Yuri
Bojan van der Linde
Berichten: 1060
Lid geworden op: 26-02-2003 01:00
Locatie: zuid-holland

09-08-2011 08:08

Beste Yuri bedankt voor de tip.
Ik vis op deze stek ook altijd met de safety clips van piet vogel. Mocht ik lijnbreuk krijgen dan houdt de vis alleen de onderlijn over.
Verder gebruik ik geen voorslag, maar een dikke nylon hoofdlijn van 38/00.