Hoe zwaar moet je lood nu zijn.


Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

23-03-2008 19:17

Nou, lood is bij mij vnl. werpgewicht. Dus wat verder werpen bijvoorbeeld? Anderzins is 40 gram in sommige omstandigheden onvoldoende om de lijn strak op zijn plaats te houden. Hoe dan ook is licht lood alleen geschikt voor slappe lijnen en wat kortere afstanden. Met een slappe lijn, licht lood en bijbehorende lichte waker, op het Markermeer met een flinke dot wind gaat ook niet echt lekker kan ik je vertellen.

Overigens werkt een schuifsysteem met licht lood niet naar behoren. Het lood geeft onvoldoende tegengewicht voor de weerstand van een lijn die niet loodrecht op het lood weggetrokken wordt. Dit systeem kun je vereenvoudigen door gewoon vast licht lood te gebruiken. Net zo makkelijk en even effectief. Wil je echt dat de lijn via het lood vrijloopt, gebruik dan veel zwaarder lood.

We houden het trouwens wel netjes hier en gaan niet schelden.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Patrick Visser
Berichten: 546
Lid geworden op: 26-11-2007 16:22
Locatie: Hoorn (the netherlands)

23-03-2008 19:54

dat zwaarder lood is de reden van die safety clips, lijn breuk etc, ik heb er geen behoefte aan kees, heel simpel, zolang ik vang met licht lood ( en ook op afstanden bove de 100meter) blijf ik dat lekker doen. Zonder safety clip etc. EN met harde wind op markermeer heb ik voorlood probleem opgelost. Vind het maa roverdreven dat gevis met onsen lood, echt bullcrap. Maar ja ieder zijn manier van vissen he.


En dat was geen schelden! Dat was nog beleefd.
geel he
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

23-03-2008 19:57

Patrick,

Ik wens je veel succes. Als je nog eens bereid bent wat bij te leren, dan horen we het wel.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
tom valentijn
Berichten: 94
Lid geworden op: 01-03-2008 13:54
Locatie: badhoevedorp

23-03-2008 21:59

Groet, Kees[/quote]heb ze zat liggen hier van 2oz, 2,5oz, 3oz, 4oz, 135gram inline, maar ni nodig, waarom als ik met schuifsysteem met 40gram ook goed vang, waarom zwaar gaan dan?[/quote]

helemaal mee eens
als 35 gram niet aan de wandel gaat vind ik zwaarder niet nodig
het gaat er niet om hoeveel je doet maar hoeveel liefde je stopt in wat je doet!
tom valentijn
Berichten: 94
Lid geworden op: 01-03-2008 13:54
Locatie: badhoevedorp

23-03-2008 22:02

Verpoorten clement schreef:Indien de vis de bol pakt en dan schrikt van het lood en de haak uitspuwd,is er maar een of beter 2 mogelijkheden. 1 het lood is niet zwaar genoeg want bij mij (min 150 gr) is de vis al gehaakt op het moment dat de vis het lood voelt. 2° = een onderlijn die zijn werk niet doet.In het begin van mijn karpervisserij viste ik steeds met 80 of 90 gram lood.Regelmatig moest ik toch constateren dat ik een losser kreeg.Heb toen mijn lood op min 150 gr gezet en sindsdien hééél weinig lossers (intussen ook wel wat wijzer geworden over rigs).



lijkt mij omdat met dat 150 gram lood als de haak maar in een velletje hangt dan trekt die 150 gram de haak er al uit voordat jij t in de gaten heb en met die 80 gram kreeg je nog een run maar trok je m daarna pas eruit

ik heb met 35 gram afgelopen seizoen mischien 2 lossers gehad en dat was omdat de vis de takken in vloog
het gaat er niet om hoeveel je doet maar hoeveel liefde je stopt in wat je doet!
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

23-03-2008 22:18

Beste Tom,
afhankelijk van de situatie misschien?
Eerder aangegeven, vis vaak met licht lood en dit bevalt mij prima. Heb niet bemerkt dat ik minder los.
Maar gebruik ook met zwaar lood, op de rivier met een flinke waterverplaating zul je niet ver komen met een licht grammage. Op een fors stuwmeer waar je op extreme afstanden vist zal het licht lood je ook niet helpen of je gebruikt het in combinatie met een breeklijntje.

groet
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

23-03-2008 22:54

Als je altijd hetzelfde doet zul je nooit een verschil bemerken. Inspelen op de omstandigheden leer je dan ook niet. Er zijn allerlei mogelijkheden om karper te vangen. Soms is de ene succesvol en soms de andere. Als je altijd hetzelfde doet kun je daar nooit op inspelen. Laat staan het herkennen. Ik pleit niet voor altijd zwaar lood, trouwens.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Jos de Wit
Berichten: 342
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heemskerk

23-03-2008 23:07

Loodgewicht aanpassen naar de omstandigheden en dan zo licht mogelijk gebruiken. Hoe zwaarder het lood hoe meer het gaat tegenwerken tijdens de drill. Door de extra weerstand in het water en de massatraagheid van een zwaar lood trek je alleen maar grotere wonden in de bek van de vis. En zoals iedereen beweren wij (tegen beter weten in) zo veilig te vissen dat we geen papagaaienbekken veroorzaken.
Zware gewichten zijn nodig als de omstandigheden er om vragen. Een voorbeeld hiervan is wier in de lijnen bij stromend water.
Een gering loodgewicht is voldoende om de haakpunt in de bek te houden en een goede afstelling van de runslip zal er voor zorgen dat de haak blijft zitten.
Voordelen van kleine loodgewicht is naast de lagere prijs dat je minder hoef te sjouwen en dat je ook zie wanneer er een kleine of minder sterke vis aan je haak hangt.
Zelf gebruik ik loodgewichten van 10 gram voor stilstaand water. Wil ik verder werpen dan lukt met 10 gram dan gaat automatisch het loodgewicht omhoog.
Op kanalen en water met stroming gebruik ik meestal afgeplat lood. Het gewicht pas ik aan zodat het blijft liggen in de stroming en/of bij passerende boten.
Wanneer ik onder de kant direct onder de hengeltop vis dan gebruik ik meestal geen lood en moet het warteltje er voor zorgen dat de onderlijn op de bodem blijft liggen.

Jos.
K. van den Herik

24-03-2008 08:34

Ik wil best mijn boeruhreacties voor me houden. Een zielige hond is in het oog van de de kijker, tja grafbek: de meesten beginnen met termen die niet zo netjes zijn zodra men het ff niet meer weet. En dat is soms heul snel. En hou je pb maar bij je...

En on topic: domme mensen worden geboren, eigenwijzen blijven het hun hele leven. Na het kijken in de spiegel zou ik eens een goed boek lezen spiegelbeeld oid?

Had best aardig kunnen worden met een iets andere insteek. Ik had best benieuwd geweest. Bij voorbeeld het werpen van 100 meter met 40 gram, de bocht in je lijn door de (onder)stroming. Het wel niet verplaatsen van je lood door dezelfde stroming. Wel geen backstop.

Voor een deel is het waar met de race van het (lood)gewicht. Volgens mij maar 1 goed antwoord: zo zwaar als nodig en zo licht als kan. en dat is van 0 tot 200 gram en/of stenen.
MVG

Klaas
Laatst gewijzigd door K. van den Herik op 24-03-2008 08:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

24-03-2008 08:44

Klaas ;

Als er op t board alleen maar waarheden zouden staan , wat ging jij dan doen ?????


Gr :wink:
K. van den Herik

24-03-2008 09:13

s morgens ? Kapot vervelen Menno.

Ik ga eitjes zoeken.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

24-03-2008 09:25

Liggen hier onder n witte deken :( :( :( :(
matthijs den Dunnen
Berichten: 996
Lid geworden op: 16-08-2006 15:37
Locatie: Hoog-blokland

24-03-2008 09:42

moeilijke vraag;

er zijn namelijk geen regels van hoe zwaar je lood en hoe lang je onderlijn moet zijn.
je moet doen waar je je goed bij voelt, en er zijn uiteraard wel een paar vuistregels die je kunt hanteren.

in de zachte bagger heb je veel minder loodgewicht nodig dan op een zandplaat.
en dichter bij heb je minder nodig als op bijv. 300m afstand.

en als je schuivend vist kun je ook weer lichter lood pakken als dat je de vis wilt haken op het lood.

ikzelf vis meestal wel rond de 100 gram.(minimaal)
peter andrae

24-03-2008 11:05

Kees Ouwehand schreef:Als je altijd hetzelfde doet zul je nooit een verschil bemerken. Inspelen op de omstandigheden leer je dan ook niet. Er zijn allerlei mogelijkheden om karper te vangen. Soms is de ene succesvol en soms de andere. Als je altijd hetzelfde doet kun je daar nooit op inspelen. Laat staan het herkennen. Ik pleit niet voor altijd zwaar lood, trouwens.

Groet, Kees


Dit is volgens mij het enige goede antwoord inspelen op de omstandigheden,niet elk water leent zich ervoor om met licht lood te vissen en andersom is ook het geval.

Weleens bij sluisen gevist :lol: kan je vertellen dat je dan aan een 70 grammertje weinig hebt voor je het weet staan je hengeltoppen krom omdat je loodje is gaan driften in de stroming.

En zo weet ik er nog wel een paar.
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

24-03-2008 12:02

Ik zie nergens de relatie tussen haakmaat en loodgewicht.

Een haakje maat 8 of 10 zal minder nodig hebben om in te dringen dan een maat 2 of 4.

Een (te) zwaar lood zal tijdens de dril meer schade aan de bek toebrengen omdat het bengelen van het lood tijdens de dril minder makkelijk wordt opgevangen door de strakgetrokken lijn.
Door dit bengelen zal de haak meer wrikken in de bek en het gat in de bek groter worden. In theorie althans.

Toen ik vorig jaar hier in de wijk aan de slag ging met 2oz loodjes was ik verbaasd hoe goed dit werkte, de vissen prikten zich meteen en ook volgde er volle runs. (Ik kon de vissen het aas zien oppakken)

Als ik het zo lees wordt er erg snel naar zeer zwaar lood gegrepen, ook waar het waarschijnlijk niet nodig is.

Een vlijmscherpe haak is een veel betere optie.

Zelf vis ik 3 of max 3,5oz icm een haak maat 6-8, lichter is onhandig vanwege scheepvaart en sluizen die met openen en sluiten nogal voor wat waterverplaatsing zorgen.

Ik zou alleen voor heel zwaar lood kiezen als ik de lijn snaarstrak zou willen opspannen of bij enorme stroming.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
tom valentijn
Berichten: 94
Lid geworden op: 01-03-2008 13:54
Locatie: badhoevedorp

25-03-2008 14:39

er zijn ook mensen die op stilstaand water op 40 meter afstand meer als 100 gram lood gebruiken omdat het anders niet zou prikken nou dat vind ik dus onzin en wou ik ff duidelijk maken :P
het gaat er niet om hoeveel je doet maar hoeveel liefde je stopt in wat je doet!
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

25-03-2008 16:03

Beste Eus,
Je hebt gelijk, dit alleen is vrij simpel te voorkomen.
Je bent iets minder milieuvriendelijk maar bij dat soort gewichten pas ik de handel zo aan dat het lood na inhaking direct de kans heeft om te lossen. Voordeel, tenminste heb ik ondervonden dat de vis ook sneller omhoog komt en minder diep blijft zwemmen.

mvg,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

25-03-2008 16:51

tom

Er zijn omstandigheden die ook dan om zwaar lood vragen. En daarbij kom ik meteen met het antwoord op deze topic, en dat is dat je rekening moet houden met de situatie en je daarop in moet spelen. Op een rivier kan ik ristig met 240gram vissen. Op kleine watertje wil licht lood ook wel es werken.
Voor een goede inhaking zou ik persoonlijk als richtpunt minimaal 80gram adviseren om toch een streefgewicht te noemen.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

25-03-2008 22:58

Je bent iets minder milieuvriendelijk maar bij dat soort gewichten pas ik de handel zo aan dat het lood na inhaking direct de kans heeft om te lossen.

Beste Peter,
hoe ziet bij jullie de waterleiding eruit?

Toxicologie en veiligheid

Langdurige blootstelling aan lood en loodverbindingen kan hersenbeschadigingen veroorzaken en tot bijvoorbeeld dementie leiden. Om die reden is het niet meer toegestaan lood te gebruiken voor waterleidingen.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

26-03-2008 09:25

Tsja Henk,
zal daar vast last van hebben, zal vast in het bezit zijn van een verkeerde kraan.
Je kunt tegenwoordig stenen gebruiken of e.d. als loodvervanger, dit zal zeker helpen het milieu te ontlasten.

In ieder geval bedankt voor de belerende les Henk.
mvg,
POeter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

29-04-2008 15:25

Hey kijk Peter is ook nog altijd aanwezig ^^ midwolda verruilt voor westerlee zie ik?

ontopic: was de opvatting niet dat wanneer je wilt dat de vis zichzelf voldoende haakt, dat dan lood vanaf 90 gram nodig is? dus wanneer de karper de haak met lood oppakt, dat de haak zichzelf zet door het gewicht van het lood?
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

29-04-2008 15:39

Hoi Andre,
Klopt als een bus, een heerlijk bos achter het huis nu met weilanden. Dit bevalt ons uitermate goed. Zie dat jezelf gaat samenwonen in Assen, in ieder geval water voldoende om je slag te slaan :wink: . Goed om een reactie te geven op de rest van je verhaal. Vis meestal met gewichten tussen de 50 en 70 gram en heb geen problemen met overmatige lossers of inhakingsproblemen. Ik zorg er daarin tegen wel altijd voor dat ik zeker weet dat mijn rig voldoende draaiend vermogen heeft en dat de haak vlijm- en dan ook vlijmscherp is.

Dat de filosofie in principe klopt dat zwaar lood in combinatie met een korte rig zorgt voor een directere inhaking staat mijn inziens buiten kijf. Dat dit daarin tegen ook weer problemen kan veroorzaken bij een dril door het bonken van het lood vindt ik een nadeel. Los dit in principe op door de safety clip wat af te knippen en het rubber zo te plaatsen dan de vis het lood vrijwel direct kwijt kan. Bij lagere loodgewichten doe ik dit meestal niet en los amper vis op de haak. Heb ook met extreme loodgewichten gevist op rivieren tot 300 gram en op de grotere stuwmeren ben ik dit later op gaan lossen door breeklijnen te gebruiken.

groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

29-04-2008 15:59

klinkt zeker goed Peter. Ik ben zelf wel trots op het feit dat mijn eerste eigen huis voorzien is van voor Assense begrippen zeer ruime tuin :-). Helaas liggen de huizenprijzen daar vele malen hoger als in onze omgeving, (lees: een vrijstaande woning oid in assen hoef ik niet aan te denken) maar ben erg tevreden.

wat betreft lood: Lijkt me een goede zaak om er voor te zorgen dat de karper dit kwijt kan raken idd, maar heb je daadwerkelijk slechte ervaringen met zwaar lood (ca 90 gram) en het lossen van vissen? Nu heb ik afgelopen jaar weinig gevist en nog minder gevangen, maar lossers heb ik volgens mij nauwelijks.
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

29-04-2008 16:23

Andre,
even kort kom er later op terug. Nee geen negatieve ervaringen met die gewichten.
Waar het mij eerder om gaat is dan lagere loodgewichten niet per definitie zorgen voor een slechter inhaking en meer lossers. Er zijn meerdere factoren die een rol spelen. Vaker switchen van onderlijn bijvoorbeeld. Op sommige bodems zeker in groningen zijn lagere loodgewichten best aan te raden i.v.m de aanwezig hoeveelheid troep en slip.

Groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Eric Reeuwijk
Berichten: 284
Lid geworden op: 12-05-2007 10:53
Locatie: Utrecht

29-04-2008 17:46

ik vis meestal met 50 gram. meer dan genoeg vind ik en daarbij komt ook nog eens een zak pva eraan dus moet rekening houden met mijn 2.25 lb ... heb eerder een hengel overmidden gegooid en ben sinsdien wat voorzichtiger geworden.
Het bloed kruipt waar het niet gaan kan.