voor en nadelen van popups.


tom valentijn
Berichten: 94
Lid geworden op: 01-03-2008 13:54
Locatie: badhoevedorp

16-04-2008 18:55

omdat de karper snachts compleet op de tast gaat volgens mij en dan vind hij die zinkende boilie ook wel maar een pop up zwemt hij tegenaan en schrikt mischien

een pop up snachts zie ik het nut gewoon niet echt van in

en een singlebait pop up vind een karper eerder (als het licht is dus) dan een gewone boilie omdat ie boven de bodem staat en niet zoon vies laagje drab eroverheen komt dan waneer je boilie op de bodem zou liggen
het gaat er niet om hoeveel je doet maar hoeveel liefde je stopt in wat je doet!
Jan Peter Teerling

16-04-2008 20:09

tom valentijn schreef:omdat de karper snachts compleet op de tast gaat volgens mij en dan vind hij die zinkende boilie ook wel maar een pop up zwemt hij tegenaan en schrikt mischien

een pop up snachts zie ik het nut gewoon niet echt van in

en een singlebait pop up vind een karper eerder (als het licht is dus) dan een gewone boilie omdat ie boven de bodem staat en niet zoon vies laagje drab eroverheen komt dan waneer je boilie op de bodem zou liggen


Tom,

Een karper gaat bijna altijd op de tast opzoek naar zijn voedsel, zowel natuurlijk als het gene wat wij er in pleuren. Het natuurlijke zit bijna altijd in de drab (muggenlarven,slakjes etc.) het voer wat wij er in gooien, beland negen van de tien keer ook in de drab.(Blad afval,slib etc.) Denk jij dat die karper er ook maar iets moeite mee heeft dit te vinden? Zelfs al ligt dat aas al een week in het water, en zou het volgens ons ruiken naar een modderbodem uit de ergste prutsloot, weten ze het nog feilloos te vinden/te detecteren.


Heb dit jaar 5 sessies op een enorm 'dressuur' putje gevist, alle sessie's alleen met pop-ups. Resultaat 8 vissen waarvan vier dikke vissen. Zaten zelfs vissen tussen die nimmer het natte voor het droge hadden verruild, compleet gaaf zonder ook maar één haakwondje in de bek. Zeven van die 8 vissen kwamen er in het donker vanaf.

Afbeelding

Afbeelding

Schrikken deden ze zeker, vooral toen ze het goed uitgebalanceerde rigje niet meer konden uitspugen... :D
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

17-04-2008 02:04

Jan Peter Teerling schreef:
Afbeelding



Maar bijvoorbeeld deze foto dan. Er komt nu een karper van de linkerkant, en hij pakt de boilie. Dan zit die haak toch helemaal verkeerd. Heb je dan niet een hele grote kans op een misser?
Zit hier wel vis?
Bert-Jan Bosman
Berichten: 191
Lid geworden op: 02-02-2006 18:19
Locatie: Genemuiden

18-04-2008 17:03

heb persoonlijk goede ervaringen met popups. Met name in het voorjaar als de vissen nog veel zwemmen maar nog niet al te veel eten. Van de week bijvoorbeeld. En ook op de dagen dat het 30 graden was en we met een gewone boilie niets meer vingen. Ik moet zeggen dat het bij het laatste wel voornamelijk om fluors gaat op een water waar de fluors perfect werken. Van de week ook weer gevist tussen opkomende plompers. resultaat met 2 hengels een pop up een gewoon: 2 runs op de popup (beide fluor) en 0 op de zinkers terwijl ze toch nog geen 20 meter uit elkaar lagen. Een aantal jaren terug hetzelfde met een popup regelmatig aanbeten en op zinkers niets. Hier zeg ik wel bij dat ik wel de situatie had dat ik toen eerst de popups direct vanaf het lood viste en niets ving en toen heb ik een loodje halverwege de onderlijn geplaatst (voor extra speelruimte) en binnen 10 minuten of nog sneller had ik een run. Hiermee bedoel ik maar te zeggen dat je met popups toch echt wel de nieuwsgierigheid van de karpers op kunt wekken. zeker als je zoals mij niet echt de tijd hebt om nachten te zitten en een voerplek op te bouwen zou ik zeker ook voor de fluors kiezen en die aanbieden in de buurt van actieve vissen. en dan hoeven ze absoluut nog niet te azen om ze toch te vangen.

Het begrip dressuur word vaak te algemeen gebruikt naar mijn mening. Ik weet zeker dat je een vis gedrag kan aan en afleren. En dat ze hierdoor stekken/ aas gaan mijden staat voor mij ook als een paal boven water. (ken voorbeelden genoeg) maar ik geloof absoluut niet dat ze bijv. heel bewust rigjes gaan proberen en ze vervolgens weer uit te spugen. Ik denk dat dat gewoon met het normale aasgedrag van de vis te maken heeft en niets met dressuur. En ik ben ervan overtuigd dat je alleen met dressuur te maken hebt als je er zelf last van denkt te hebben. Hoe inventiever jij bent hoe minder last je hiervan zult hebben. Dus ik denk dat iedereen dressuur kan omzeilen door het gezonde verstand te gebruiken en door er voldoende tijd in te steken. En ik weet absoluut zeker dat je er echt geen weken voor aan het water hoeft te zitten om je gezonde verstand te gebruiken. Een middag per week kan al voldoende zijn om het water in de loop van de tijd te leren kennen
bb mix anders nix
tom valentijn
Berichten: 94
Lid geworden op: 01-03-2008 13:54
Locatie: badhoevedorp

19-04-2008 23:42

ik heb ook goede ervaringen met pop up maar niet met dat soort rigs van jou jan peter

ik geef joseph gelijk en denk dat je nog veel meer vissen had kunnen vangen als je je rig wat aanpast en die kromming mischien wat minder moet maken zodat het hele zwikkie ook draait als de vis tegen het bovenste gedeelte zwemt

(verder vin ik t een heel mooi riggie)
het gaat er niet om hoeveel je doet maar hoeveel liefde je stopt in wat je doet!
Jan Peter Teerling

20-04-2008 13:42

tom valentijn schreef:ik heb ook goede ervaringen met pop up maar niet met dat soort rigs van jou jan peter

ik geef joseph gelijk en denk dat je nog veel meer vissen had kunnen vangen als je je rig wat aanpast en die kromming mischien wat minder moet maken zodat het hele zwikkie ook draait als de vis tegen het bovenste gedeelte zwemt

(verder vin ik t een heel mooi riggie)


Tom,

Maak er eens 1 en kijk eens hoe hij draaid. Maakt niet uit welke kant de vis komt, hij draaid héél simpel alle kanten op.

Dit weekend 2 op deze rig, 0,0 op de zinker. Nou wil ik niet alles op een rigje afschuiven, maar het zet me wel aan het denken.

Inspelen op een situatie op het moment dat je aan het water bent, met voer(en) rigs of iets anders, levert meer (vis) op. Je kunt het er natuurlijk altijd op afschuiven dat de vis niet aasde, de hond die zonodig het water in moest, de boilies die niet voldeden, geen slijm op je tijgernoten etc.
tom valentijn
Berichten: 94
Lid geworden op: 01-03-2008 13:54
Locatie: badhoevedorp

21-04-2008 19:17

denk je niet dat deze rig beter draait ?

ik vind namelijk van wel :roll: (en de haak staat meer in de prik positie)

(haak is n maatje 8 )

maak deze maar eens :wink: (GOED!)
Bijlagen
pop up.jpg
(8.08 KiB) 343 keer gedownload
het gaat er niet om hoeveel je doet maar hoeveel liefde je stopt in wat je doet!
Nick Flip

23-04-2008 15:53

Ik kies voor het rigje van jp :wink:
Met andere woorden die draait veel beter!
En is zeer moeilijk uit te spuggen!

Nick
Jan Peter Teerling

23-04-2008 17:42

Nee Tom dat denk ik niet, sterker nog dat weet ik wel zeker. Als je goed naar je krimpkous kijkt kun je zien dat je de haakpunt aan het afschermen bent. Ook de rest van de onderlijn ziet er m.i.z niet al te jofel uit.

Gewoon lekker vissen waar jij vertrouwen in hebt, de vangsten die ik tot nu toe dit jaar heb gehad op mijn rigje (puntgave vissen van een 'dressuur' water) vanaf februari tot nu toe zegt mij zat.

Nogmaals de laatste 10cm is niet zaligmakend, maar wel een belangrijke schakel in het geheel.
tom valentijn
Berichten: 94
Lid geworden op: 01-03-2008 13:54
Locatie: badhoevedorp

23-04-2008 18:04

maak hem maar eens en t ziet er mischien niet netjes en strak uit maar noujuist door het lusje in de fluorcarbon draait deze haak geweldig
en als de karper de boilie pakt hangt de haak meteen in zen onderlip

ik heb jou riggie ook gemaakt en ben er nog neit echt van onder de indruk
heb er welliswaar nog neit meer gevist maar ga met konninginedag een sessie van 4 nachten maken en ga m dan wel uitproberen (met mijn riggie ernaast :P)
het gaat er niet om hoeveel je doet maar hoeveel liefde je stopt in wat je doet!
Nick Flip

23-04-2008 21:01

Tja,

Zo heeft iedereen zn eigen rigies.
Ik denk persoonlijk dat myn pop-up rig die ik op het moment gebruik,
Nog beter werkt dan die van jullie :lol:

Nick
Kevin van der Steen
Berichten: 8
Lid geworden op: 18-04-2008 14:27

23-04-2008 21:52

Stef Jansens schreef:hey karperfreaks! 8)
ik wil hier een discussie openen over popups ja/nee?
ik ben zelf een beetje huiverig voor popups, moet ook zeggen dat ik er nog nooit mee gevist heb.
mijn gedachtegang is zo: je voer ligt ook gewoon op de grond waarom zou je dan in godsnaam je haakaas net bovende rest uit laten zweven?
zodat hij opvalt dat snap ik dan nog maar wekt dit niet ontzettend snel dresuur op?
groeten stef


Als een karper op je stek aan het azen is ziet hij die ene "boilie" (pop-up) heen en weer schommelen en dan wordt de vis nieuwsgierig en dan in de meeste gevallen gaat hij/zij hem onderzoeken zoals proeven en nou heb je het voordeel bij pop-ups dat de inhakings kansen groter zijn en in de meeste gevallen heb je hem er dan aanhangen :-)
Carpe Diem
tom valentijn
Berichten: 94
Lid geworden op: 01-03-2008 13:54
Locatie: badhoevedorp

25-04-2008 18:09

Nick Flip schreef:Tja,

Zo heeft iedereen zn eigen rigies.
Ik denk persoonlijk dat myn pop-up rig die ik op het moment gebruik,
Nog beter werkt dan die van jullie :lol:

Nick


nou laat maar zien kunne we ook ff discusieren over of die van jou t wel echt beter zou doen :P
het gaat er niet om hoeveel je doet maar hoeveel liefde je stopt in wat je doet!
Nick Flip

25-04-2008 18:48

haha ja is goed zal zo ff kijke of ik een fototje kan make :)

Nick
Gebruikersavatar
ruud en wendy rustenburg
Berichten: 22
Lid geworden op: 15-01-2008 20:48
Locatie: oudenbosch

27-04-2008 10:43

probeer eens een pop-up als single bait, want voerstekken aanleggen werk ook niet altijd in je voordeel,

en doe er eens wat anders mee, maak er een andere vorm van, wees creatief probeer anders te vissen dan anderen, en op een water waar veel gevist word en de vis zeer moeilijk te haken is, is het voorweken van de boilies ook weleens goed, heb er zelf goede ervaringen mee........

als je veel vertrouwen in je rig en boilies hebt kan je deze beter als single bait een paar uurtjes langer laten liggen , ( en bijvoeren kan altijd nog)

:wink:
carphunting, just our way of life!!!