Hoe werkt dit?


Plaats reactie
Jos Lennips
Berichten: 102
Lid geworden op: 20-06-2005 22:12
Locatie: hardenberg

05-02-2007 19:32

Ik begin me sinds kort steeds meer te verdiepen in allerlei rigs, nu zag ik op een aantal foto's van bepaalde rigs waarvan de boilie in de hair zit als het ware, in plaats van om de hair, dus een gat in de boilie. Hoe krijg je de boilie 'in' de hair. Ik heb de zoekfunctie al geprobeerd maar ik krijg geen geschikt resultaat, ik weet geen goede zoekterm...
Afbeelding
Ook zie ik verschillen in het bevestigen van de hair aan een rig ring.
Hoe maak je een hair het beste vast aan zo'n ringetje??

Dankjulliewel,

Groeten Jos
Hou ze strak he!
Gebruikersavatar
Koen Septer
Berichten: 867
Lid geworden op: 09-05-2004 19:37
Contacteer:

05-02-2007 19:43

Ze gebruiken daarvoor meestal van dat dunne draad, 'bait floss'. Dit knopen ze gewoon heel strak om de boilie heen. Ze maken gewoon een lus en trekken die om de boilie aan, net als een cowboy doet zegmaar met z'n touw... en zie de koe dan als de boilie :P :lol:

Als de boilie dan in het water komt zet deze door het vocht vaak wat uit waardoor de draad nog strakker om de boilie komt en deze er nauwelijks af kan vallen.

Zoals de afbeelding laat zien is een prima manier om de rigring aan je onderlijn te bevestegingen, ze maken een hair zonder lus en het uiteinde haal je dan terug door het oog van de haak (terwijl de rigring er als op geschoven zit met vaak nog wat siliconerubber over de haaksteel) en je brandt dan een stompje aan de lijn (moet het wel mono lijn zijn) zodat ie niet terug kan door het ook. Dan dus baitfloss om de boilie en aan de rigring knopen en je hebt wat er op de afbeelding staat.

Mvg, Koen
Gebruikersavatar
remco de koster
Berichten: 1034
Lid geworden op: 03-04-2006 11:11

05-02-2007 20:27

elastiekjes
Jos Lennips
Berichten: 102
Lid geworden op: 20-06-2005 22:12
Locatie: hardenberg

05-02-2007 22:12

Ok,
Dankjewel voor de snelle reactie, ik geloof dat ik het nu wat beter begrijp.
Is er ook nog een andere manier dan met bait floss om je boilie d.m.v. zo'n ringetje te bevestigen, remco jij zegt met elastiekjes dat heb ik meer gehoord, maar hoe werkt dat precies??

Jos
Hou ze strak he!
Gebruikersavatar
remco de koster
Berichten: 1034
Lid geworden op: 03-04-2006 11:11

05-02-2007 22:38

gewoon het zelfde.Alleen nu doe je het elastiekje aan het ringetje maken.En doe je die boilie in het elastiekje.Maar om te beginnen is bait floss het handigst
Gebruikersavatar
Niek da Bont
Berichten: 456
Lid geworden op: 28-11-2005 10:32
Locatie: Uden

05-02-2007 22:50

Jos,

ik probeer het je uit te leggen.

Eerst koop je kleine stiekjes die matchen met je boiliekleur (doe ik tenminste) De beste stiekjes zijn die van je kruidvat om vlechtjes mee te maken bij de dames. Kosten geen drol en doen het onderhand een vol seizoen (als je het tenminste niet in de boom gooit).

Maargoed nu over naar de uitleg.

Stap 1: Pak het stiekje en doe hem door de ringetje. Het ringetje zit nu in het midden van het stiekje (dubbel).
Stap 2: Pak nu aan een kant het lusje en doe die door het lusje aan de andere kant. (dit kan wat prielen zijn) ik gebruik altijd boilienaald.
Stap 3: Trek het geheel goed aan.
Stap 4: boor nu door je boilie (pop-up).
Stap 5: vanaf hier gewoon hetzelfde als met een hair.

Stiekje geeft hetzelfde effect als de floss. is veel eenvoudiger.

hoop dat je er iets aan hebt.

Mvg niek


je hebt het ringetje.
Plaats reactie