Zo goed mogelijk inspelen op zakkers...


Gebruikersavatar
wouter de roos
Berichten: 1111
Lid geworden op: 10-07-2005 13:22
Locatie: rijswijk ZH
Contacteer:

24-04-2006 21:48

Ik denk dat er twee kanten aan dit verhaal zitten ! Denk dat er tussen de visserij van jeroen en van willem (zijn vast niet de enige ! ) altijd wel een goede middenweg is ! Wat je bijvoorbeeld kan doen zoals al genoemd is, is gewoon gevlochten lijn als hoofdlijn en dan een 'voorslag' van zo'n 4 meter. Hierdoor heb je toch nog een nylon lijn ipv gevlochten lijn die in geval van verspeling achter de vis aan blijft hangen ! Liever natuurlijk ook verhaakloos maar ik moet eerlijk bekennen dat ik zelf ook niet zo'n fan van weerhaakloos vissen ben. Maar moet ook toegeven dat ik het niet vaak geprobeert heb.
Ik denk zelf dat je door deze visserij je spelling tot een erg klein percentage kan brengen. Maar ga wel met belijd om met gevlochten lijn. Vooral voor de kant je slip het liefst wat losser zetten !


Groeten ...
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

24-04-2006 21:58

Beste Willem,

Ik ahd het niet over het verspelen van een visje, maar over het feit dat het mij niet deert of ik nu 10 vissen vang in een sessie of 8. Gezien ik 4 dagen per week werk heb ik altijd 3 dagen over voor het vissen, dus die vissen vang ik dan de eerst volgende keer wel.

Koen,

Met de nash safety systems bedoel ik Afbeelding

Over deze boltbead schuif ik een rubber, aangezien mijn lood hier NIET aan vastzit maar over mijn tube glijdt maakt dit systeem het mij niet moeilijk wanneer het inline lood richting boltbead gaat, het wordt daar echter opgevangen door het rubber. De boltbead zelf kan ik weer goed gebruiken om mijn rigwartel in te verbergen. Dus mocht de vis je lijn breken dan trekt hij hem zo uit de boltbead. Dit is mijn ideale systeem, het kan natuurlijk op verscheidene manieren worden gemaakt.
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

24-04-2006 22:15

Wouter,

Tussen de visserij van Willem en mij zullen wellicht velen verschillen zitten, maar waar het op neer komt is mij wel duidelijk. Willem en ik begrijpen allebei dat carpcare voorgaat. En ik moet nageven, er zijn mensen die met gevlochten lijnen hun vissen niet echt professioneel naar de kant drillen. Maar als Willem er geen problemen mee ondervind wie ben ik om te zeggen dat hij zijn visserij moet veranderen, nee integendeel, hij is juist degene die de mensen moet laten inzien dat je ook vissen kan vangen op een andere manier. Dat ik wat anders tegen gevlochten lijnen aankijk komt voort uit het feit dat ik al genoeg heb zien gebeuren met die lijnen tegen obstakels door collega vissers, dat heeft mij gevormd.

Daarnaast bevis ik weinig wateren met obstakels, mij vind je meer op wateren van meer dan 400 hectare, gewoon omdat ik mijn ding daar lekker rustig kan doen. Voersessie's opbouwen, harde platen zoeken, geulen zoeken, plateau's zoeken, met de polyester boot aan de slag, schuimkoppen op de kant,drillen uit de boot, wind kracht 5, twintig haringen om de bivvy vast te zetten. En eerlijk gezegt kans wil maken op een 40'er of 50'er op Nederlandse bodem. Een hele hoop vissen per jaar en 300 kilo aas per jaar benutten. Poehhh nu heb ik een lamme vinger en pijn in me hersens.

Dat is meer mijn ding....
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
Koen Septer
Berichten: 867
Lid geworden op: 09-05-2004 19:37
Contacteer:

24-04-2006 22:49

Jeroen,

Ik heb ff kort gemaakt wat ik van jouw systeem begrijp, hopelijk klopt het een beetje.

Afbeelding

http://www.freewebs.com/cuberr/200604242235%5F00117.jpg

Nu moet je ff de dwars liggende sleeve als stopper zien na die 25cm. Alleen nu begrijp ik nog steeds het safety systeem hiervan niet. Als je lijn nu boven de sleeve (stopper dus) doorschuurd op een opstakel hoe kan de vis dan het lood kwijtraken, dit blijft dan namelijk toch op de stopper hangen? Aan de onderkant kan het ook niet weg omdat de wartel daar nog aan geknoopt zit.

Mvg, Koen
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

25-04-2006 08:47

Beste koen,

Het ziet er inderdaad al redelijk uit, nu de stopper boven veranderen in een kraaltje. De wartel heb je toch niet vastgebonden aan de boltbead he??

Het is nog steeds safe omdat als de lijn boven de tube breekt, de vis de lijn uit de tube en de wartel uit de boltbead trekt.

Mocht de vis onverhoopt ergens blijven hangen en het lood hangt naast hem, dankomt dit vanzelf los als de kraal die als stopper fungeerde naar het eind van de tube geschoven is. dat is geen probleem.

Heb nog een mooi plaatje voor je gevonden.

Afbeelding

De linker kraal die richting hoofdlijn loopt moet je ook iets verder naar achteren brengen dan op deze foto. Dan werkt hij perfect.
Gebruikersavatar
Koen Septer
Berichten: 867
Lid geworden op: 09-05-2004 19:37
Contacteer:

25-04-2006 17:00

Ok Jeroen bedankt voor je uitleg, ik begrijp het nu wel ongeveer. Alleen mijn vraag nog waarom je gebruik maakt van een inline schuivend systeem ipv bijvoorbeeld gewoon wartellood zoals bij het Korda Running Rig systeem.

Mvg, Koen
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

25-04-2006 19:23

Wartellood en dan over je tube??? Hoe bedoel je...
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
Koen Septer
Berichten: 867
Lid geworden op: 09-05-2004 19:37
Contacteer:

25-04-2006 20:13

Dit bedoel ik dus ipv inline wartellood zoals het korda systeem standaard is.

Afbeelding

Dus waarom gebruik jij een inline lood, zijn daar bepaalde redenen voor?

Mvg, Koen
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

25-04-2006 20:17

Aha, ja dat kan natuurlijk ook. Ik zou dit systeem ook kunnen gebruiken, dus waarom ik de inline loden gebruik, tja wat moet ik zeggen, ik bevis de runningrig altijd met een inlinelood. Maar dit kan ook hoor!

Ik denk niet dat er veel verschil inzit.
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
Koen Septer
Berichten: 867
Lid geworden op: 09-05-2004 19:37
Contacteer:

25-04-2006 21:09

Ok dit meer omdat ik zelf swivels wel makkelijk vindt mbt tot transport. Ik zal eens binnekort zo'n runningrig gaan proberen en dan ook eens met zwaarder lood gaan testen. Bedankt voor de info.

Mvg, Koen
Gebruikersavatar
Johan Huijsmans
Berichten: 181
Lid geworden op: 24-03-2006 16:33

25-04-2006 22:09

ik denk dat je bij de running rig beter een inline lood kan gebruiken.

omdat de klap dan in 1 keer komt wanneer het lood op de stopper stuit. bij een wartellood heb je misschien eerst nog wat speling erop.

zelfde reden waarom een inline op een harde bodem ook beter is zeg maar...
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

26-04-2006 17:57

Ja daar kan ik ook wel inkomen...
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
Koen Septer
Berichten: 867
Lid geworden op: 09-05-2004 19:37
Contacteer:

26-04-2006 19:31

Hey Jeroen,

Vandaag eens de runningrig geprobeerd met zwaarder lood, alleen wel op ander water dan we het hier over hebben en HOE, na 20 minuten m'n nieuwe pr vis gevangen!!

Zal straks wel ff een foto plaatsen!

Bedankt voor jullie info nogmaals heeft me al iets supers opgeleverd!

Mvg, Koen
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

26-04-2006 19:38

Kijk dat vind ik nou leuk om te lezen, toppie jongen!!!

:lol: :lol: :lol:
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
Koen Septer
Berichten: 867
Lid geworden op: 09-05-2004 19:37
Contacteer:

26-04-2006 20:11

zie board vangsten...
Laatst gewijzigd door Koen Septer op 26-04-2006 20:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tijs Kruithof
Berichten: 253
Lid geworden op: 24-05-2003 02:00
Locatie: Almere

26-04-2006 20:31

koen echt een beer van een vis binnenkort weer een keer samen een sessie plannen !!!!!!!!!!! 8)
Gebruikersavatar
wouter de roos
Berichten: 1111
Lid geworden op: 10-07-2005 13:22
Locatie: rijswijk ZH
Contacteer:

26-04-2006 20:34

Jesus Koen , wat een vis gek ! :D Super man....
Vangt jeroen ze zelf niet doet een ander dat wel :)
Mooi op gelijk resultaat te hebben door deze topic ....daar is het voor toch :)

groeten !!
Gebruikersavatar
Johan Huijsmans
Berichten: 181
Lid geworden op: 24-03-2006 16:33

27-04-2006 10:14

gefeliciteerd kerel
Gebruikersavatar
Koen Septer
Berichten: 867
Lid geworden op: 09-05-2004 19:37
Contacteer:

28-04-2006 21:17

Ok, ik ben vandaag weer even een paar uurtjes (3 ong) wezen vissen en er volgde een volle zakker, de swinger viel hard naar beneden. De vis zat er nu echter wel nog aan! Echter zo'n 10 meter voor de kant schoot de vis ineens los, was erg jammer want deze vis voelde net als de vorige weer erg log aan!

Nu vraag ik mij echter af of zulke losschieters aan het eind van de dril niet komen door het zware lood dat ik nu gebruik naar aanleiding van jullie tips, het kon niet aan de dril zelf liggen want deze was niet extreem wild of krachtig. Ik dacht namelijk zelf altijd dat zwaar lood tijdens de dril een groot nadeel kan zijn en nu heb ik het gebruikt (ook een super vis gevangen 2 dagen terug) maar nu toch ook een losschieter zoals ik die vroeger niet had.

Iemand hier nog ideeën over?

Mvg, Koen
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

28-04-2006 23:17

Weerhaakloze haak
Uitgescheurd mondje

Tal van mogelijkheden....Maar dat het aan het lood ligt is voor mijn part uitgesloten.
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
Koen Septer
Berichten: 867
Lid geworden op: 09-05-2004 19:37
Contacteer:

28-04-2006 23:28

Jeroen Hof op't schreef:Weerhaakloze haak
Uitgescheurd mondje

Tal van mogelijkheden....Maar dat het aan het lood ligt is voor mijn part uitgesloten.


Mmm, weerhaakloos klopt maar ik heb heb verder niet meegemaakt (ja 1 keer lang geleden met weerhaak) dat die zo gebeurde. De dril was niet zo heel stevig dus mss dat ie dan heel licht gehaakt zat.

Maar goed ik ga gewoon verder proberen dan komen we er wel achter.

Mvg, Koen
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

29-04-2006 11:34

Gewoon blijven proberen, ik kan er ook niet meer van maken!
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Willem Barnas

29-04-2006 17:21

Koen,

Mocht het zo zijn dat je inline-lood gebruikt, houd dan die rig zo kort mogelijk, want inline-lood slingert meer tijdens de dril.
Als je wartellood gebruikt is dat iets minder het geval.
Ik vis zelf regelmatig met loden van 140-180 gram (platte inlines en Big-Grippas van Korda) en heb nooit problemen. Zelfs met de Longshank X #8 van Korda niet, wat over het algemeen toch wordt gezien als een haak met een vrij grote hefboomwerking.

Misschien haak je de vis te diep? Zo ja, verleng de hair dan wat of scherm de haakpunt wat meer af door je krimpkous waarmee je de Line-Aligner maakt wat verder 'voorover' te zetten.

Misschien dat door de op je af komende aanbeten en het wat mindere effect van de eerste kracht die op de haak komt te staan de haak zich in eerste instantie niet al te goed zet...?

Probeer gewoon eens twee dingen uit, dus op allebei de hengels wat verschillends in haaktype of onderlijnlengte, meer hoeft niet. Ik zou in ieder geval met zwaar vastlood blijven vissen als je constant zakkers krijgt en zorg ervoor dat die lijn niet slap kan vallen!

Groeten,
Willem :wink:
Gebruikersavatar
Koen Septer
Berichten: 867
Lid geworden op: 09-05-2004 19:37
Contacteer:

29-04-2006 21:04

Willem Barnas schreef:Koen,

Mocht het zo zijn dat je inline-lood gebruikt, houd dan die rig zo kort mogelijk, want inline-lood slingert meer tijdens de dril.
Als je wartellood gebruikt is dat iets minder het geval.
Ik vis zelf regelmatig met loden van 140-180 gram (platte inlines en Big-Grippas van Korda) en heb nooit problemen. Zelfs met de Longshank X #8 van Korda niet, wat over het algemeen toch wordt gezien als een haak met een vrij grote hefboomwerking.

Misschien haak je de vis te diep? Zo ja, verleng de hair dan wat of scherm de haakpunt wat meer af door je krimpkous waarmee je de Line-Aligner maakt wat verder 'voorover' te zetten.

Misschien dat door de op je af komende aanbeten en het wat mindere effect van de eerste kracht die op de haak komt te staan de haak zich in eerste instantie niet al te goed zet...?

Probeer gewoon eens twee dingen uit, dus op allebei de hengels wat verschillends in haaktype of onderlijnlengte, meer hoeft niet. Ik zou in ieder geval met zwaar vastlood blijven vissen als je constant zakkers krijgt en zorg ervoor dat die lijn niet slap kan vallen!

Groeten,
Willem :wink:


Willem,

In dit geval was de hair al behoorlijk lang (3 cm van haakbocht) dus ik denk dan eerder dat de haak te veel vooraan gehaakt zat. Wel was de krimpkous bij deze rig niet zover gebogen, ik zal daar eens naar kijken. Ook was de rig heel erg kort misschien dat het daar aan lag, ik zal het allemaal eens testen.

Even een beetje een offtopic vraagje: Gebruiken jullie in situaties waar het merendeel GEEN zakkers zijn ook zulk zwaar lood of wordt daar weer naar lichter lood gegrepen?

Mvg, Koen
Willem Barnas

30-04-2006 10:31

Ha Koen,

Ik wilde met die posting niet per definitie zeggen dat dát de reden van die losschieter is hoor, hecht er dus niet teveel waarde aan... Het kan ook gewoon een toevallige slecht gehaakte (al is daar heel veel aan te doen, vandaar mijn posting) vis zijn; pech dus.

Loodgewicht is voor mij totaal afhankelijk van zaken als bodemgesteldheid, visafstand, gebruikte hoofdlijn, windrichting t.o.v. de uitstaande lijn, het effect dat ik wil sorteren, dat soort zaken. Ook het loodtype dat ik kies heeft daar weer veel mee te maken.

Enkele voorbeelden:

Op echte prutbodems vis ik soms wel met 1,5 ounce, maar dan enkel als ik ook een vrij korte onderlijn gebruik en dan is het ook meestal een wartelloodje. Die zakt niet zover weg en de wartel zit dan ook nog eens boven het lood tijdens het inslaan in de bodem.
Vis ik op lange afstand, dan gebruik ik liever lood dat minimaal 5 ounce is, 140 gram dus en gebruik ik dan dyneema dan kies ik graag een lood dat veel grip heeft op de bodem, zoals een Big Grippa van Korda, daar kun je een gevlochten hoofdlijn goed strak op draaien zonder dat je het loodo al te snel verplaatst.
Staat de wind dan dwars op je lijn (stel dat je 150 meter uit hebt staan) dan gaat er nog een ounce (28 gram) bovenop of monteer ik, als ik geen obstakels tussen mij en de stek heb en de bodem het toelaat een toplood.
Het kan ook zijn dat ik een ander soort effect wil sorteren met mijn loodgewicht. Een lood van 180 gram met een rigje van 5 cm. heeft een totaal ander effect op een zich prikkende vis, dan een 3 ounce lood en 2o cm. Dat zware lood is dan wel een compacte inline, want de impact moet direct vol zijn....
Meestal als ik gewoon werp en wanneer ik op een stevige bodem vis, zit er een 3,5-4 ounce lood op en altijd een inline.
Is de bodem in die situatie wat zachter, dan gaat er een 2-2,5 ounce inline lood op en kies ik voor een wat langere (>25 cm.) nylon onderlijn.
Zo gooi je echt niet in de war, zeker met een extra gewicht in de vorm van een PVA-string met enkele bollen erop. Rem je dan ook nog eens af voordat het lood het water raakt, dan slaat de rig voorbij het lood en laat je het vervolgens heel gecontroleerd, aan een strakke lijn afzinken, dan valt het vaak ook nog best wel mee hoever dat loodje wegzakt in een wat zachtere bodem.

Het is wel duidelijk, ik ben een fan van inlines, die geven in mijn ogen namelijk een beter en directer prikeffect dan wartelloden. Bij die wartelloden knip ik dan trouwens wel vaak de wartel eraf en vervang die door een zo klein mogelijke splitring. Zo kan de boel toch nog goed scharnieren op de clip, maar zit het lood wel dichter bij de clip.

Misschien heb je hier wat aan.

Groeten,
Willem :wink: