Heli-Stiff op Prutbodem..... Serieuze hulp gevraagd!


rob Aggenbach
Berichten: 74
Lid geworden op: 03-11-2005 20:30

06-11-2005 21:56

Sjoerd,

hoezo kun je met een helicopter rig niet precies 2 cm boven de bodem vissen? Je kan toch gewoon een loodhagel of wat heavy metal op 2 cm van de haak plaatsen?! :-? dan maakt het niet uit of je nou met een helicopter rig vist of niet :)
Een langere onderlijn is volgens mij ook niet ideaal. Probeer maar eens met een 120 cm gevlochten onderlijn te werpen zonder 'em in de knoop te werpen. Zit je niet echt met een goed gevoel langs de waterkant (ik iig. niet :wink: ). en als de rig gewoon goed ligt (kan me haast niet voorstellen) dan zal je tijdens de dril langzamerhand de haak uit de bek trekken (zo'n lange onderlijn in combinatie met een flink stuk lood: het lood zal tijdens de dril de hele tijd op en neer schudden en de haak steeds verder uitscheuren)
Het is volgens mij meer van belang om te weten hoe ver het lood nou echt wegzakt in de prut voordat je over de lengte van je onderlijn begint te speculeren.

Erik,

Heb je al nieuwe ervaringen opgedaan op het betreffende water? hoe gaan andere vissers hier mee om? laat het me ff weten. :)

mvg rob
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

06-11-2005 22:06

Rob,

Een lange onderlijn is wel uit te werpen! Gewoon samen vouwen tot een
harmonica, en dan samen binden met pva. En gebruik soepel nylon, in-
plaats van gevlochten.
Een langere onderlijn laat de haak eerder uitscheuren (wrikken)? Is mijn
inziens pure onzin! Een korte onderlijn + de verkeerde zware loodmonta-
ge, laat de haak eerder uitscheuren cq wrikken. Bij een korte onderlijn
is het "bungy effect" (zo noem ik het!) veel meer aanwezig. Bij een wat
langere (30cm) onderlijn zal dit juist minder zijn. Korte onderlijn met
zwaar lood gaat wel, maar dan moet je enige dingen aanpassen...

groetjes Benny
rob Aggenbach
Berichten: 74
Lid geworden op: 03-11-2005 20:30

07-11-2005 16:53

benny,

een lange onderlijn is ook uit te werpen op de manier die je beschijft (zo deed ik het ook nl.). Daarom stond er in mijn bericht ALS die wel goed ligt. Ik had pva zelf niet genoemd (vergeten bij te zetten), maar dat is een goed alternatief.(je kan em ook oprollen, en dan knoopje pva alleen vond het elke keer zon gedoe. Gebruik deze methode overigens wel nog steeds bij zig-rig vissen!)
ik vis de laatste tijd vrijwel niet met lange onderlijnen (heeft op mijn thuiswateren geen enkele meerwaarde, juist andersom :-? ).
Over het zogenaamde 'bungelen'...
een vismaat van mij viste met een 30 cm nylon onderlijn en een running rig. Tijdens de dril schoot het lood meestal hoog op de lijn en bleef daar vaak hangen. Op een dag van ong. 20 runs heeft hij er totaal iets van 5 geland. Narmate de dril langer duurde hoe meer karpers losschoten. Het is een tijdje geleden, ik weet de exacte getallen niet meer.
vandaar dat ik de conclusie, lange onderlijn (naar boven schuiven van lood of lange onderlijn, of bijde 8) = uitscheuren) trek. Maar het zou net zo gaat aan andere dingen kunnen liggen (botte haken bijv.)Dit zijn mijn ervaring althans. En inderdaad een kort onderlijntje met zwaarlood is ook niet ideaal maarja...

wat bedoel je precies met enige dingetjes aanpassen bij korte rig + zwaar lood?? :roll:
ik hoor het nog wel ! :D

mvg rob.
Gebruikersavatar
Erik Rozen
Berichten: 588
Lid geworden op: 24-11-2003 01:00

07-11-2005 17:06

Haha, grappig dat jullie mijn topicje weer uit de prut trekken....

Maar ik heb al beslist wat het gaat worden :wink:

Dichtbij --> schuiflood met nylon onderlijn +/- 40 cm. Dit omdat ik hier precies weet op wat voor bodem ik vis, en dit werkelijk perfect werkt.

Veraf --> Safety systeem met 90 grams trilobelood (vast) icm een 30 a 40cm lange gevlochten, zinkende onderlijn, met een klauwhaakje maat 6, met een in 90graden gebogen stevig krimkousje, en een hair met min. 1cm tussenruimte.

Bij het ingooien gaan er zowel op de hair als op de haak pva (jaja, zetmeel...) wokkels.


Waarom dit zo? Nou ja, op prutbodems werkt een stijve onderlijn gewoon veel minder goed, en als je hem al aan het functioneren krijgt, zoals met een trigger-rig, resulteert het dan weer in 30% losschieters....... Omdat het gewoon overal in de bek haakt, hoe je het ook went of keert, dit komt gewoon door de prutbodem waar het gedeeltelijk in kan wegzakken. Enige uitzondering hierop is de lange (!) nylon onderlijn, die door zijn lengte en relatieve soepelheid wel voldoende kan draaien.

Freundlichen Gruss!

Erik
rob Aggenbach
Berichten: 74
Lid geworden op: 03-11-2005 20:30

07-11-2005 18:54

Erik,

veel scu6 op je water, vang een grote!

mvg rob.
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

07-11-2005 20:32

Als ik al een helicopterrig gebruik, zeker om afstanden van 80 m te werpen, hou ik hem heel kort. een pop-up zou dan recht naast een opstaande lijn komen te staan. Tenminste, dat denk ik.

Zou een lange onderlijn niet middels de haak met pva aan de hoofdlijn geknoopt kunnen worden, of desnoods met een pva schuimpje ertussen? Een beetje zoals ze dat ook met lange zeeonderlijnen doen?

vr gr Sjoerd
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

08-11-2005 14:14

Rob,

Wat ik bedoel met kleine dingetjes aanpassen?
- Kleine haak, maar dikdradig.
- Klauwhaakje (+ line-aligner).
- Bij bodemaas sowieso een lange soepele hair.
- Zwaar lood aan een safetyclip, inplaats van een inline lood.
- Bij gebruik van zwaar inline lood, sowieso een kleine dikdradige haak.

Tot slot: Ik ben uit gegaan van niet al te harde bekken! Op wateren met
karpers met harde bekken en geen obstakels, durf ik gerust een langste-
lige (Tiemco TMC 700) haak aan een kort onderlijntje te vissen. Gewoon
de vis dan rustig afdrillen. Maar dit heeft dan wel als voorwaarde dat de
karpers harde bekken bezitten, en er geen obstakels zijn. Ik vis een lang-
stelige haak meestal pop-up.

groetjes Benny
rob Aggenbach
Berichten: 74
Lid geworden op: 03-11-2005 20:30

08-11-2005 14:42

benny,

bedankt voor de tips :wink: . Alleen ben ik zelf niet egt weg van een korte stiff rig in combinatie met een klauwhaakje (naar mijn inzien een slechte inhaking :-? ). vis dan liever met longshank haken.

mvg rob.
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

08-11-2005 14:44

Rob,

LEZEN! :D
Ik heb het niet over stiff-rigs, maar gebruik gewoon soepel gevlochten
lijn. :wink:

groetjes Benny
rob Aggenbach
Berichten: 74
Lid geworden op: 03-11-2005 20:30

08-11-2005 14:59

benny,
ja dat had ik ook wel gelezen, haha :D maar je reageerde op de combinatie korte stiff rig en helicopter systeem. Dus ik vroeg me af of je daar dan enige aanpassingen aan doet zodat ie minder snel uitscheurt ?! :-? :P
was ook niet echt slim van mij :P

mvg rob