Af en toe een enkele piep!!!


Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

31-05-2005 14:42

Peter Ponsteen schreef:Ik heb wel eens gehoord van ''test beten'' dan pakken de karpers (heeele voorzichtige) de boilie, zonder de haak. ze zwemmen een cm of 20 naar achteren. als ze geen weerstand voelen, eten ze de boilie. als ze weerstand voelen (het lood) laten ze los. meestal heb je dan al die ''piep'' gehoord. In sommige gevallen heeft de karper de boilie te vast in zijn bek, en als hij dan trekt tot het lood, kan de boilie eraf gaan.

Oplossing: probeer een onderlijn van 40cm! mischien helpt het


Peter,
Dit blijft altijd een grappig verhaal, maar lach de mensen die er met volle overtuiging over blijven vertellen maar eens goed uit!
Een karper kan namelijk niet de boilie tussen zijn lippen pakken. Bovendien wordt er bij deze theorie van uit gegaan dat een karper zou kunnen redeneren, zo van "als ik met deze boilie kan zwemmen zonder dat ie tussen mijn lippen uitgetrokken wordt is hij dus veilig"
Als een karper zou testen, dan doet hij dat met haak in de bek en kan een langere hair dus in sommige gevallen helpen.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
jurrien stam
Berichten: 304
Lid geworden op: 28-09-2004 14:13
Locatie: haarlem

31-05-2005 18:31

Het is brasem!!!!!!!!!!!!!!!!!! Wat een gelul over loze piejes. Gewoon zwaar lood grote boilie!
pieeeeeeeeeeeeeeeeeeeep
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

31-05-2005 18:50

Jurrien,

Ik wou dat ik zulke goede ogen had, dat ik zo van afstand kon zeggen
waar het aan lag... :roll:
Wat die loze piepjes ook mogen zijn, dat kun je pas "goed" beoordelen
als jezelf ook opdat water vist.
Zomaar roepen: "zwaarder lood, grotere boilies". Is niet echt slim, als je
het water zelf niet kent. Zelf vis ik ook met zwaar lood bij vastlood monta-
ges, maar er zijn meer wegen die naar Rome leiden. Kortom: Die piepjes
kan van alles zijn. Krabben of kreeften is een goede mogelijkheid...

groetjes Benny
Lex Essers
Berichten: 18
Lid geworden op: 19-08-2005 22:04
Locatie: hippolytushoef

01-09-2005 22:31

Gebruik anders Jailbait van Solar, dit zijn een soortemet korfjes waar je de boilie in doet zodat kreeften er geen vat op hebben
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

02-09-2005 08:29

Persoonlijk geloof ik niet dat krabben/kreeften je rig zover kunnen verschuiven zodat je een piepje krijgt. Verder zijn je boilies gewoon te zacht. Ik had er ook weleens mee te kampen op het kanaal. Voel je je toch lullig, wie weet hoe lang je al voor Jan met de bekende achternaam zit te vissen? :roll:
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
john bakker
Berichten: 75
Lid geworden op: 18-05-2005 00:04
Locatie: grootebroek

02-09-2005 09:22

ronald. ik heb het probleem zelf ook gehad. ik denk ook nog steeds dat het kreeftjes waren. ik gebruik sinds kort de krimpkous waar tom het ook over had. ik ben hier zeer te vreden over. info over deze krimpkous kun je vinden op http://www.carpus.com sucses 8) 8)
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

02-09-2005 09:59

Daaf,

Ook de dvd ,door de ogen van de karper gezien ,vooral deel 2.

Kan jouw met een gerust hart vertellen dat karpers wel degelijk boillies tussen hun lippen pakken,sterker nog ze verplaatsen ze zonder dat jij er ook maar iets van merkt,dit alles natuurlijk wetend nadat ik ongeveer 2500 uur videobeelden heb bestudeerd van onderwater azende karpers.

Maar mischien dat jij het anders ziet,ik heb toch een paar dingetjes aangepast.

Gr Paul 8)
Gebruikersavatar
Arjen Dijkstra
Berichten: 578
Lid geworden op: 15-05-2005 23:46
Locatie: Tsjusterboxum (fr)

05-09-2005 13:41

Ik laatst een rig gezien, waarschijnlijk wel bekend, maar ik weet de naam er niet van. Deze bestaat uit een elastiek met (ruime) onderlijn erin. Mochten het "voorzichtige" karpers zijn, kunnen ze dankzij het elastiek het aas meenemen, en zodra je onderlijn "op" is komt de boel op z'n maximale lengte en wordt de karper gehaakt. Misschien kan dit een uitkomst bieden, ik zeg misschien omdat ik de rig nooit geprobeerd heb.

Groet,

Aad
Ik zet mijn huupie in
Gebruikersavatar
Arjen Dijkstra
Berichten: 578
Lid geworden op: 15-05-2005 23:46
Locatie: Tsjusterboxum (fr)

05-09-2005 13:46

Daaf Wolters schreef:
Peter Ponsteen schreef:Ik heb wel eens gehoord van ''test beten'' dan pakken de karpers (heeele voorzichtige) de boilie, zonder de haak. ze zwemmen een cm of 20 naar achteren. als ze geen weerstand voelen, eten ze de boilie. als ze weerstand voelen (het lood) laten ze los. meestal heb je dan al die ''piep'' gehoord. In sommige gevallen heeft de karper de boilie te vast in zijn bek, en als hij dan trekt tot het lood, kan de boilie eraf gaan.

Oplossing: probeer een onderlijn van 40cm! mischien helpt het


Peter,
Dit blijft altijd een grappig verhaal, maar lach de mensen die er met volle overtuiging over blijven vertellen maar eens goed uit!
Een karper kan namelijk niet de boilie tussen zijn lippen pakken. Bovendien wordt er bij deze theorie van uit gegaan dat een karper zou kunnen redeneren, zo van "als ik met deze boilie kan zwemmen zonder dat ie tussen mijn lippen uitgetrokken wordt is hij dus veilig"
Als een karper zou testen, dan doet hij dat met haak in de bek en kan een langere hair dus in sommige gevallen helpen.


Daaf, ik zou hier niet heel erg zeker van van zijn. Ik weet niet of het bewezen is dat ze het aas met de lippen kunnen oppakken en aas testen. Maar met de borstvinnen kunnen karpers zeker je aas meenemen en testen of het veilig is. Mocht er weerstand zijn zal de karper het aas niet pakken. Er staat mij inderdaad ook bij dat ze dit met de bek kunnen, maar pin me hier niet op vast. Ik zal eens kijken in het boek van Rini Groothuis, volgens mij schrijft hij daar een stukje over..
Ik zet mijn huupie in
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

05-09-2005 14:10

Ik pin je wel vast op je verhaaltje over de borstvinnen, LULKOEK.
Testen met de lippen, dezelfde richting.

De DVD van Ronald ( Beet ) leuk om te zien, verder weinig waarde, daarvoor zou je de Korda DVD s beter kunnen bekijken.
Daar laten ze zien hoe en waarom de montage verschoven wordt zonder dat je iets opmerkt.
Heeft niks te maken met tussen de lippen nemen van aas.

Of deze actie bewust wordt uitgevoert om de boilie te testen of om te voelen of er ook weerstand wordt opgebouwd is ook zeer te betwijfelen.
Net als het verhaaltje van de filmer dat er karpers zijn die met de baarddraden eerst onder de boilie voelen of er ook een hair aanvast zit.
Als karperhumor leuk om te horen, in werkelijkheid onmogelijk.
Vissen is een hobby, geen religie!
Mark v Jaarsveld
Berichten: 409
Lid geworden op: 23-08-2004 21:32
Locatie: gouda

05-09-2005 14:13

Geloof er ook niet in!

Maar Douwe hoe en waarom word die dan verplaatst?
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

05-09-2005 14:19

Mark heel kort, een duiker nam de onderlijn plus lood van de bodem op, geen beweging op de swinger.
Hij verlegde de onderlijn SAMEN met het lood naar links en rechts, GEEN beweging op de swinger.
Pas nadat hij de lijn verder meenam ging de swinger bewegen en kwam er geluid bij.
Dezelfde test met schuivend lood directe beweging van de swinger.
De testen werden ook uitgevoert met nylon en gevlochten ik wist niet wat ik zag.

Afstand was steeds gelijk ik meende een 40 meter!!!!!!!!!
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Arjen Dijkstra
Berichten: 578
Lid geworden op: 15-05-2005 23:46
Locatie: Tsjusterboxum (fr)

05-09-2005 18:14

Alsnog ben ik het niet me je eens. Sterker nog ik heb het meegemaakt in Frankrijk toen ik op forel aan het vissen was (geen karper oke). Bij 't huisje waar ik in zat tijdens de vakantie stoomde een klein watertje, hier zag ik forellen zwemmen en was benieuwd hoe ik deze kon vangen. Had toen alleen een vaste stok en een doosje maden gehaald. De forellen hadden aandacht voor het aas, maar slikten de maden niet in, ze zogen het naar zich toe en meteen werd het weer uitgespuugd. Gooide ik losse maden de beek in werd het aas zonder pardon gegeten. Na deze ondervinding kan het er bij niet in dat karpers dergelijke techniek niet zullen gebruiken.

Wat betreft het aas verkennen met de baarddraden?
Geen idee... Deze helpen de karper de richting van het voedsel te bepalen. Het lijkt mij niet meer dan logisch dat de karper deze ook zou kunnen gebruiken om het aas te verkennen, het zijn immers sensoren.

Ik vind het te kort door de bocht om te zeggen dat het lulkoek is... Een karper heeft slechte ogen, dus het wel of niet tot zich nemen van aas heeft ook met andere zintuigen te maken.
Ik zet mijn huupie in
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

05-09-2005 18:25

Arjen wederom zit je mis een karper kan heel goed zien.

Ik heb het niet over het gebruik van de baarddaden om voedsel te vinden maar ik heb het over, en nu goed lezen, het bewust betasten met de baardraden om te bepalen of er een hair aan de boilie zit.
Het zijn geen sprieten die hij kan bewegen.
Bovendien zou hij dan ook nog eens moeten redeneren en logisch nadenken.

Dus ik blijf bij het woord LULKOEK.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

05-09-2005 18:28

Arjen,

Een karper kan voedseldelen naar binnen zuigen en net zo hard weer uitspugen, maar tussen de lippen pakken doen ze niet.

Groeten,

Mark
Mark v Jaarsveld
Berichten: 409
Lid geworden op: 23-08-2004 21:32
Locatie: gouda

05-09-2005 18:29

Ben het wel met Douwe eens..
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

05-09-2005 23:21

PFFFF Bas,

Ooit een lekker fijne Dikke chinese wolhandkrab er aan gehad...?? Geloof mij!! Die kunnen jou lood weldegelijk verplaatsen!!

GRoeten Bart
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

06-09-2005 08:32

Baarddraden bevatten geen gewrichten en spieren. Dus uitgesloten dat ze hier gericht mee kunnen voelen. Tastzin in de baarddraden lijkt mij sowieso niet zo aannemelijk. Maar daar heb ik nooit een vermelding van gezien. Op de baarddraden zitten chemoreceptoren. De enige functie zal dus die van voedselherkenning zijn in het langs de baarddraden stromende water. Chemoreceptoren zitten op veel meer plaatsen op het karperlichaam en een karper kan dan ook prima uit de voeten zonder baarddraden. :roll:

Zie nergens een vraag over het gewicht van de waker maar wel veel suggesties over zwaarder lood? :-? Hoe hard is het aas trouwens?

Hoe kun je het verschil zien tussen een karper die een boilie tussen de lippen klemt en een karper die de boilie in de bek neemt?

De weerstand belet de karper mogelijk het aas goed in de bek te nemen. Gevolg, het aas valt weer uit de bek. Eventueel glijdt de haak daar gewoon achteraan en pakt net geen vlees. Ach, er zijn vele toevalligheden. Het testen op weerstand en bewust uitspuwen lijkt inmiddels een beetje achterhaald verhaal uit de oude doos. Veel moderne methoden zijn zeker niet weerstandloos. Als een karper van nature deze gave bezit en verder ontwikkeld in overbevist water, dan is hij niet te vangen.
Groet, Kees
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

08-09-2005 12:32

Verhalen over karpers die de boillie tussen de lippen klemmen of de onderlijn en dan testen of er weerstand komt lijkt me een beetje te ver gaan. Mensen bedenken zulke dingen, karpers niet. Karpers nemen voedsel op door het naar binnen te zuigen en niet door het tussen de bek te klemmen. Dat een karper een onderzoekje begint naar het aas door het te klemmen tussen de lippen met de GEDACHTE zo kan ik niet gehaakt worden, lijkt me een beetje lariekoek. Zoveel denkend vermogen heeft een vis niet volgens mij...
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

08-09-2005 14:18

Kees Ouwehand schreef:Zie nergens een vraag over het gewicht van de waker maar wel veel suggesties over zwaarder lood? :-? Hoe hard is het aas trouwens?

De weerstand belet de karper mogelijk het aas goed in de bek te nemen. Gevolg, het aas valt weer uit de bek. Eventueel glijdt de haak daar gewoon achteraan en pakt net geen vlees. Groet, Kees


De waker zwaar afstellen doe je m.i. met veel wind en zware stroming en je past je loodgewicht aan. Of dat de beetindicatie beter doorgeeft waag ik te betwijfelen.
Waarom vang je met freelining of semifixed zo mogelijk meer...?
Op die manier kun je ook eens evalueren of die piepjes mss van een brasem komt...of een ander soort vis, krab oid.

De karper heeft graag hard aas, mocht het elastisch zijn dan moet hij te veel nergie gebruiken om het te "malen", kraken whatever.

Ik denk niet dat de tevele weerstand de bepalende factor is voor het inhaken(hoe zit dat dan met de overgeloade rigs)...?

gr Harnold
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

08-09-2005 16:38

Overgelode rigs.
Constante druk op de haak...

Zie ook ......i......o mischien raar getekend maar je snapt hem wel :wink:

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

08-09-2005 18:09

Ik zou het niet weten, Harnold.

Freelining is zeker geen visserij op het scherp van de snede en of je er meer door vangt? Kan slechts effectief zijn onder een beperkt aantal omstandigheden. Onder niet optimale omstandigheden is het een ramp.

Semi-fixed is een vastlood systeem waarbij het lood los kan komen. Wellicht bedoel je running? Ik vis veel met running rigs, maar om nu te beweren dat de vangsten daarmee veel beter zijn gaat wel erg ver.

Valse beetmeldingen hangen samen met

1. verplaatsing van het lood
2. verplaatsing van de lijn

Bij 2 kan de verplaatsing van de lijn komen door lijnzwemmers. Waker gaat licht omhoog en zakt weer terug (alleen als deze zwaar genoeg is trouwens). Maar kan ook komen door geringe trek in het water. De waker verplaatst zich nauwelijks merkbaar.

Bij het laatste is het zaak dat het tegengewicht van de waker in balans moet zijn met de druk op de lijn. Als de waker té licht wordt gekozen zijn valse piepjes het resultaat.

Of een zwaardere waker nauwkeuriger is ligt er maar net aan. De waker moet zwaar genoeg zijn om voldoende tegengewicht te geven. Bij veel valse piepjes door een nauwelijks merkbaar verlopende waker krijg je slechts een valse indruk van nauwkeurigheid.

Nauwkeurigheid wordt ook nog beïnvloed door de mate waarmee je strak op het lood kunt vissen. Nylon is zwaarder dan water en heeft de neiging door te hangen. Gevlochten lijn is lichter dan water en gaat drijven. Ook dit kan allemaal valse beetmeldingen geven. Ander voorbeeld, je kan op een kanaal ruimschoots van te voren merken dat er een boot aankomt door het voorstuwen van het water. Kortom er zijn vele oorzaken voor valse beetmeldingen. De gewenste aanpassingen hangen af van wat er precies aan de hand is.

Groet, Kees

Ps. Dat karper een voorkeur heeft voor hard aas lijkt mij een gewaagde opmerking. Denk eens aan deeg.
Gebruikersavatar
Koos Snijders
Berichten: 172
Lid geworden op: 07-01-2005 16:06

08-09-2005 18:32

Probeer eens een onderlijntje van een centimeter of 8 .

Groeten van Koos.
jeffrey vergeer
Berichten: 178
Lid geworden op: 05-08-2005 23:40
Locatie: beuningen

08-09-2005 22:41

ey ronald
dit heb ik ook een aantal keer gehad op een water bij ons in de buurt
daarna was ik het ook zat toen heb ik het met 85 gr pear lood en een ongeveer een 30mm boillie(eigens gedraaid) nu zal je vast wel zitten te lachen achter je computer maar ik lachte ook toen ik er die nacht een op de mat lande van 18 pond dus ja na een beetje kijken naar de rig en je aas en misschien pak je die ene karper die al de loze piepjes veroorzaakt wel

suc6 groeten jeffrey :wink:
Cast away your problems,and net your dreams
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

09-09-2005 11:54

Robert Campbell schreef:Overgelode rigs.
Constante druk op de haak...

Zie ook ......i......o mischien raar getekend maar je snapt hem wel :wink:

RC


Ik snap hem wel degelijk Robert.
Twas meer een retorische vraag :wink:

gr Harnold