Lange hair VS Korte hair


Danny Schaltin
Berichten: 886
Lid geworden op: 20-01-2004 01:41
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

07-03-2005 18:41

Ok,

ik vis dus zelf vaak met het haakaas(boilie/particles)een half centimetertje onder mijn haak,soms zit mijn aas zelfs bijna tegen de haak aan.

Nou kan het per rig verschillen hoe dicht je haakaas tegen je haak zit,ik vis dus met sliding ring rig,dus vind ik het niet noodzakelijk om mijn haakaas verder dan een centimeter van mijn haak te gebruiken,omdat ik denk dat het al natuurlijk genoeg overkomt.


Nou ben ik nieuwschierig hoe jullie dit doen,en hoe jullie hier tegen over staan.

Dus als je een minimale ruimte van 2 centimeter tussen je haakaas en je haak wilt vissen,waarom doe je dit of waarom niet.en andersom!Dus Een maximale ruimte van een halve centimeter,waarom???

Barst los...

Greetz Danny Schaltin
Danny Schaltin
Berichten: 886
Lid geworden op: 20-01-2004 01:41
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

07-03-2005 18:43

Wil er nog wel iets aan toevoegen,mocht de dresuur op een water zeer heftig heersen,zou ik wel overwegen de hair langer te maken,tenzei ik een shot on de hook rig gebruikt.

Greetz danny
ted van der veen
Berichten: 251
Lid geworden op: 16-10-2003 02:00
Locatie: Geleen (limburg)

07-03-2005 19:15

Danny,

Ben zelf afgelopen jaar overgestapt op langere hair (ong 3-4 cm tussen bocht en aas) en tot dusverre heb ik minder losschieters dan voorheen.

Moet wel zeggen: doe dit nu een 6 sessies, en kan er dus over het jaar heen weinig over zeggen, maar het begin is hoopvol. Over het algemeen vis ik met partikels of pellets.

Misschien dat je er iets aan hebt.

groetz
Ted
bert cuypers
Berichten: 35
Lid geworden op: 25-12-2004 19:07
Locatie: Diepenbeek (Limburg België)

07-03-2005 21:38

tussen haak en boilie minimum 1 centimeter liefst nog iets meer
reden haak moet kunne draaien in de bek van de karper om vlees te kunnen pakken
Als je een te korte hair neemt draait hij niet of niet volledig en krijg je missers of losschieters...
Spreek uit eigen eigen ervaring...
evert van de linden
Berichten: 125
Lid geworden op: 04-01-2004 22:06
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

07-03-2005 23:33

Als je nou zon lange hair van 4cm hebt, dan is de kans naar mijn mening best groot dat de karper je haak niet naar binnenzuigt. Of wel volgens jullie?

ik vis zelf meestal met max 0,5cm tussen ruimte, het liefst nog 1mm of 2 mm.
Wel heb ik gemerkt dat de karper soms enkele seconden na het aanslaan al losschiet, maar dit is niet altijd zo!!

Ik heb t nog nooit geprobeerd met een langere hair, maar ik zal het cker wel is een keer uit moeten proberen!!!

Opzich 4cm zou wel kunnen, ik weet niet hoe hard en hoe diep een karper slurpt, misschien werkt het juist wel heel goed.

Mvg,
Evert.
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

08-03-2005 07:52

ik heb vroeger vaak met het aas tegen de haakbocht aan gevist..
heb me vissen hier goed mee kunnen vangen maar ook gemiddeld 5-10% verspeeld sinds 2 a 3 jaar laat ik ong 1 cm haakruimte vrij. vanaf die tijd nog maar 1 vis verspeeld..

ik denk dat het ook wel dressuur doorbrekend zal zijn.. zeker als je een nog langere hair (die zeer soepel is) gaat gebruiken. maar of de haak dan nog in de bek zal komen?? ik zou persoonlijk niet verder gaan dan 2 a 2,5 cm.. daarna heb ik er niet zo vertrouwen meer in. maar misschien kan iemand van jullie het tegendeel bewijzen?

Gr. Remko
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

08-03-2005 08:19

Wil er nog wel iets aan toevoegen,mocht de dresuur op een water zeer heftig heersen,zou ik wel overwegen de hair langer te maken,


Begrijp ik niet. Of je wilt het gebruiken of niet. Prima. Maar om te overwegen als het er op aan komt? Juist dan moet je ervan overtuigd zijn dat wat je doet goed is.

Maar ja is maar een mening van een leek.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

08-03-2005 11:49

Vaak is het naar mijn bescheiden mening afhankelijk van een aantal factoren.
Hoe aast de vis : na het opzuigen "overeind komen"of blijft hij op de zelfde manier in het water hangen in combinatie met de afstand ; karper-boilie.
Of "hapt "de karper juist de boilie van de grond af.
Is er voedselnijd doordat er meerdere ka(r)pers op de kust zijn?
Is er een voerplek gemaakt of juist niet.
Etc etc etc.

Veelal viste ik met een hair van plm 0,7 cm tot 1,2 cm vanaf de bovenkant boilie en onderkant haak.
Ik vis meestal met een haak(je) 2 daar ik eerder veel lossers had op een 6.Misschien ook een kwestie van vertrouwen dara ik toch vaak veel lees over een 6 en een 8-tje.
Op een bepaald water was ik succesvol haakje 2 en tot 1,2 cm totdat ik dit gebruikte op De Vecht en mijn eerste 2 vissen loste.

Even een aanpassing naar een langere hair moet dit jaar dus voor een oplossing gaan zorgen of zonodig korter ....

Het kan dus per water en/of karper verschillen is mijn mening.

gr Harnold
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

08-03-2005 12:55

ik lees: als het niet gaat of ik krijg lossers of het wil niet of dressuur of weet ik veel, dan langere hair. Waarom niet gelijk? Waarom niet side hooking?

MVG

Klaas
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

08-03-2005 12:57

wie heeft zijn vragen al ingeleverd trouwens?

http://www.karperstudiegroep.nl/sibbing.htm
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

08-03-2005 13:16

evert van de linden schreef:Als je nou zon lange hair van 4cm hebt, dan is de kans naar mijn mening best groot dat de karper je haak niet naar binnenzuigt. Of wel volgens jullie?


Maak je daar maar geen zorgen om. In principe wil de karper het opgezogen aas direct naar de keeltanden brengen. En die ligt dieper in de bek dan 4 cm, zeker als het gaat om een karper van enig formaat.

Ik houdt meestal minimaal 1,5 cm ruimte tussen boilie en haakbocht, vaak zelfs ietsje langer. Maar met langere hairs gaat het ook goed, soms wel beter. Probleem is echter dat je dan weer moet pielen met PVA wokkels om het zaakje niet in de knoop te gooien.
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

08-03-2005 14:18

Klaas van den Herik schreef:ik lees: als het niet gaat of ik krijg lossers of het wil niet of dressuur of weet ik veel, dan langere hair. Waarom niet gelijk? Waarom niet side hooking?

MVG

Klaas


Foute interpretatie :Jij Klaas zou toch moeten weten dat het allemaal van verschillende factoren afhangt, gezien jou leeftijd :wink:

Juist daar waar ik aangeef wat er zich zo allemaal kan afspelen gebruik ik (eerlijk toegegeven) tegenwoordig rigs met verschillende lengtes hair(s), daar waar ik in voorgaande jaren weinig afwisselde vwb de lengtev/d hair!
Ook de rigs wijken af van elkaar daar waar ik voorgaande jaren meestal tijdens een sessie met nagenoeg dezelfde rigs viste.
Daarom wil ik dit jaar verschillende rigs en lengtes vwb de hair , inzetten , puur om te zien wat op een bepaald water het beste werkt .

gr Harnold
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

08-03-2005 14:52

gelul. Nog nooit zo slecht gevangen als met korte hairs en dat overal...

Beten genoeg, daar mankeerde het niet aan.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

08-03-2005 15:04

Klaas van den Herik schreef:gelul. Nog nooit zo slecht gevangen als met korte hairs en dat overal...

Beten genoeg, daar mankeerde het niet aan.

MVG

Klaas


Geen gelul Klaas , feiten wil ik...

Wat vindt jij een korte hair?

Ik heb wel met boilies nagenoeg (0,3 cm ) vanaf de haakbocht gevist en ving op dat water gewoon mijn vissen met een haak 2 !
Op de Vecht daarentegen ging dit niet, zoals ik reeds beschreef.


Nu ik wat meer tijd heb kan ik ook wat meer experimenteren, wat ik dus zal gaan doen.


Kom , maak me gek Klaas.

gr H.K.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

08-03-2005 16:19

Zonder oorbellen.

Geloof dat Laus, maar zeker ook Chris een aardig artikeltje hebben staan.

Ook zijn er al enkele topics over geweest. Voor mij is het simpel, ik wacht nog tot volgende week zaterdag, kijken wat Sibbie te vertellen heeft. Voorlopig klopt dit al een jaar of wat.


Alles minder ruimte dan mijn duim tussen bovenkant aas en onderkant haakbocht is voor mij klote. Veel losschieters, schieten ze niet los, lopen er vaak vooren van achteruit de bek tot de dikke lip. Lange(re) hairs? Geen probleem.


Feiten? 1e jaar 50 aanbeten 15 kwijt. 2e en 3e en 4e jaar meer dan 100 aanbeten, per jaar. Geen probleem.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Hans van Putten
Berichten: 190
Lid geworden op: 27-05-2004 16:42
Locatie: Betuwe

08-03-2005 16:44

Harnold,


Let wel, jij vist met een haak nr 2, klaas waarschijnlijk met een 6 of
8??

Als deze beide haken met lang/ korte hair op een 20 mm boilie worden getest, zijn de resutaten heel anders.

Dit heeft te maken met de grote.
Een haakje 6 strak op een 20mm boilie zet anders dan een haakje 2 :roll:

Wel geef ik mijn voorkeur aan lange hairs, in elke situatie


Gr hans
Danny Schaltin
Berichten: 886
Lid geworden op: 20-01-2004 01:41
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

08-03-2005 17:00

[Ik vis zelf met een hair van een halve cm,dat op stilstaand water.
En dat in combinatie van een haak maat 8,voor mij geen probleem.
Toch wel wat los schieters gehad,toch de hair een keer testen op een 1.0centimeter tussen ruimte.Lijkt mij ook dat de karper vertrouwder is met aas na opname,als ie niet direct de haak voelt,en dat bedoel ik gelijk met dressuur gevoelig.

Greetz Danny
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

08-03-2005 20:17

Hans :
idd vis ik dus vaak met een 2 en Klaas waarschijnlijk met een totaal andere combinatie. Ik ken zijn rig niet. Ik vis(te) altijd met een standaard rig. Een rig knotless van 25 cm en haak 2 met de boilie tot 1,2 cm vanuit de bocht van de haak. Boilie van 16 mm. Toch kreeg ik de indruk dat dit wel eens te kort kon zijn daar vaak de vissen eenmaal in het net vaak de haak al kwijt waren, maar meestal ging het goed dus verander je niks hè?
Tot op de Vecht daar de eerste 2 vissen kwijt,tja dan moet je gaan aanpassen en dat ga ik dit jaar dus doen!

Klaas : Vertel je rig dan kunnen we eens verder lullen :wink:

gr Harnold
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

09-03-2005 09:30

Maakt dus niet uit Harnold,

Alle rigs voor bodemaas welke ik probeerde werkte beter met lange(re) hair.


Gamakatsu LS maat 6 of 8. Notless. 25 cm nylon. Zowel inline als saftey loodsysteem.

idem 10 cm 25 lbs amnesia. Hier viel op, dat soepele hair ook niet werkte, in elk geval minder. saftey lood. Lusje EN een connector om onderlijn te wisselen. In principe 2 scharnierpunten.

Beide gevallen 22 mm aas.


Voor wie gelooft in de "handtest": probeer maar eens een klauwhaakje ipv een (medium) langestelige haak. Prikt zelden of nooit.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

09-03-2005 11:50

Oké Klaas ,

dan wordt het dit jaar weer trial and error.

Handpalmtest : mmm , zou er nog verschil in zitten in de manier deze wordt gedaan?

1. je legt de haak met boilie in je hand en trekt aan het onderlijntje

2.je legt de haak met boilie in je hand en brengt je hand naar boven

Ik zit op mijn werk en kan dat dus ff niet checken, want ik denk dat in veel gevallen de karper nadat hij het aas heeft opgepakt zich naar boven richt ad 2.

gr Harnold
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

15-03-2005 16:06

Toen ik net begon viste ik altijd de haak dicht tegen de boilie aan, denk ongeveer 2 mm tussenruimte. Na een tijdje ben ik (na het lezen van een of ander boek geloof ik) overgestapt op een ruimte centimeter. De directe lossers kwamen al minder voor maar ik had er nog steeds last van. Toen las ik een stuk van laurens maasland over hairs tot wel 8 cm en ben ik vrijwel direct gaan experimenteren met extreem lange hairs. Tegenwoordig heeft mijn standaartrig een centimeter of 4 tussen haak en boilie. Ik heb tegenwoordig nooit meer last van beten die direct losschieten en lossers tijdens de dril heb ik zeer zelden, inmidels zelf al een maand of 8 niet meer gehad. Natuurlijk zat de winetr daar tussen, maar we praten toch over minimaal 30 vissen in die periode.
Mijn haak is vrijwel altijd een maatje 6 en de boilie meestal 20 mm, met particles hou ik de lange tussenruimte maar pak ik wel eens een maatje 8.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
jeroen postma.
Berichten: 387
Lid geworden op: 27-10-2004 17:19
Locatie: borne

15-03-2005 16:18

maar daaf, als je gaat vissen in de regen? en je maakt nieuwe boilie/particle er aan, gooi je er dan nog elke keer pva wokkel tussen, opdat de hair niet in de war wordt gegooid. ik had nl. afgelopen zaterdag dus weer 2 rigs in de knoop liggen, pva wokkels vergeten--> niet effectief gevist, dan kan ik mezelf wel voor men kop slaan. btw 2 tot 3 cm ruimte tussen de bocht en aas. was 16 mm boilie met maatje 4 en 6.
verscholen tussen het riet, niemand die mij ziet
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

15-03-2005 16:25

Jeroen,
Meestal duurt het wel even voor die dingen opgelost zijn, zaterdag hadden we natuurlijk wel extreem kutweer, ik zat zondag een stuk beter.
Gooi ze zelf trouwens ook zonder wokkeltje nooit in de knoop, misschien dat afremmen aan het eind van de worp helpt? Met een kripkous die langer is dan de tussenruimte zou het probleem ook opgelost moeten zijn, maar dan zit je soms weer met een extreem lange krimpous. Of dat veel invloed op de vangsten zou hebben durf ik niet te zeggen, maar dat het invloed op de presentatie zou hebben lijkt me duidelijk.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
jeroen postma.
Berichten: 387
Lid geworden op: 27-10-2004 17:19
Locatie: borne

15-03-2005 16:31

nee daaf, de krimpkous moet geen verschil uitmaken, het is namelijk dat de boilie om het lood slaat, je kent het bekende knupje wel.
wokkel zou de oplossing zijn maar met regen is dit kut, natte handen e.d.
afremmen aan het eind van de worp zou er juist voor zorgen denk ik.
dus mijn vraag: wat zou een mooi alternatief zijn voor de PVA wokkel als je regenachtig weer hebt. en toch met lange hair wil vissen, lang wil zeggen om en nabij 4 cm.
verscholen tussen het riet, niemand die mij ziet
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

15-03-2005 17:10

Nee, door het afremmen slaat de montage over het lood heen waardoor er dus juist geen knoop in zou moeten komen. Anders mag jij me eens uitleggen hoe het dan komt dat ik er nooit last van heb :wink:
Vaar zelf vaak uit, dan heb je er helemaal geen last van.
Als je het hele zooitje in een pva zakje propt is het probleem trouwens ook opgelost.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl