rigs voor Frankrijk vaak tekort?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

27-02-2005 10:27

Hallo Heren,
Graag jullie mening op onderstaand bericht welke ik gisteren las in Karper nummer 20, blz 55 door Koen koops.
Stukje uit zijn tekst:
Wanneer ik in Frankrijk vis, maak ik in elk geval niet de veel gemaakte fout om mijn rigs kort te houden. Mijn rigs zijn daar tenminste 30 cm lang. de karpers azen in Frankrijk over het algemeen toch vaak net iets anders dan in ons eigen landje. Ze zijn gewend het aas van grotere hoogte (boven de bodem )op te nemen en dit vraagt om een langere onderlijn. einde tekst.
Daar ik binnenkort weer eens rigs ga knopen voor Frankrijk ben ik benieuwd hoe jullie ervaringen zijn met bovenstaand berichtje.
Diverse rigs van de hand van Koen koops is samen uitgevogeld met Piet Vogel....dus mischien weet Piet Vogel meer??
MVG
Hans Brinkel
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

27-02-2005 11:00

Hans,

Ik ben geen Frankrijk kenner, maar dat karpers perse anders azen dan in
Nederland; geloof ik niet zo.... :roll:
Ik denk dat je gewoon de situatie ter plekke moet bekijken, wat voor rig en
wat voor lengte je gebruikt.
Ik laat altijd m'n lengte van het volgende afhangen:
- Type haak.
- Bodemgesteltheid
- Welk onderlijn materiaal ik gebruik.
- Wanneer je een water al een tijdje (dus na de probeer periode) bevist, kun
je vaak vrij goed inschatten wat het aasgedrag van de vissen is. Natuurlijk
heb je ook met individuen te maken....

Tot slot: Wanneer observeren mogelijk is, zou ik dat zeker niet laten; om het
aasgedrag van de meeste karpers te observeren! :wink:

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Martin Post
Berichten: 397
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Franeker

27-02-2005 11:07

Hoi Hans,

Waarom zou een karper in Frankrijk anders azen als in ons eigen land?

Ik denk dat het heel erg per water verschild net als in ons eigen land. Op een rivier zal een vis natuurlijk anders azen als op een gedresseerd putje. Net als hier heeft dat met heel veel dingen te maken zoals; aasformaat, bodemgesteldheid, aasgeddrag enz. enz. Pas je rig aan, aan het te bevissen water. Ga je naar een rivier pak dan b.v. een wat langere onderlijn als op een klein putje dat ieder weekend onder zware hengeldruk staat. Ook haakgrootte, onderlijndikte, loodgewicht en dergelijke kun je hier op aan passen.

Ook ik heb de fout gemaakt dat ik mij richtte op 1 water en al mijn andere materiaal thuis had liggen terwijl ik het na een verkasbeurt naar een ander water wel dergelijk nodig had. Materiaal wat ik gebruik is daar maar lastig te krijgen dus ik zou zeggen, neem gewoon van alles wat mee zoadat je ter plaatse kunt inspelen op de situatie.

Op veel putten die ik bevist heb was het water zo helder dat ik de vis kon zien tijdens het azen. Probeer vooral op dat soort dingen te letten zodat je daar je rigs op kunt aanpassen.

Dit zijn louter mijn bevindingen in het Franse land. Misschien dat er andere mensen zijn die weer heel andere ervaringen hebben.

Vriendelijke groet,

Martin Post
Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

27-02-2005 11:36

Hallo Hans
Laat je zeker niet misleiden door het stukje van Koen Koops. Dat Franse karpers gewend zijn het aas van grotere hoogte op te nemen is grote onzin, en ik vraag me dan ook af hoe dit verhaal weer de karperwereld in is geholpen :) ...Er zullen beslist wel wateren in Frankrijk zijn waar dit ook gebeurd, maar dat heeft in ieder geval NIET als reden: "omdat het water in Frankrijk ligt"(?) ...En dit aasgedrag zou in Nederland in een soortgelijk geval ook gewoon zo kunnen zijn.
Om één of ander reden lijken sommige karpervissers sowieso te denken dat Franse karpers er compleet andere gewoontes op na houden, omdat je vaak ziet dat men in Frankrijk -waar dan ook- bijvoorbeeld plotseling met popups moeten gaan vissen, of op grote particle-voerstekken...
Ten eerste kun je nooit van zijn leven praten over "gedrag Franse karpers" versus "gedrag Nederlandse karpers". Met andere woorden, ook in Frankrijk is de ene karper de andere niet, en het ene water is ook in Frankrijk het andere niet. Je zou je TER PLAATSE moeten afvragen (ZONDER je erbij te bedenken dat je in Frankrijk bent) op wat voor type water je zit te vissen, en hoe de karpers er waarschijnlijk azen. Je kan nooit zomaar je rigs langer maken omdat "where-ever ergens in Frankrijk" gaat vissen.

m.v.g. chris Noorlander
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

27-02-2005 19:42

Hans
Ik denk niet dat je specifiek van te voren rig's moet gaan maken voor Frankrijk. Je kunt eigenlijk wel zeggen dat op ieder water en zelfs per water (verschil in bodem structuur) karpers op verschillende manieren azen. Ik denk dat er wel degelijk wateren in Frankrijk zijn waar vissen hun aas verder van de bodem af naar binnen zuigen. Denk maar eens aan vissen die jacht maken op de snelle rivier kreeftjes. Maar ook het formaat vis kan bepalend zijn hoe deze zijn aas opzuigt. Verder kan er ook kan het ook zo zijn dat er op een bepaald water aan een kantm een stijl tallud loopt en op een ander water de bodem zo vlak is als een voetbalveld. Allemaal dingen die je aan het water pas kan uitzoeken en waar je op moet inspelen!
Zelf viste ik op Orient vroeger ook met wat langere rig's dan ik normaal zou inzetten. Daar was de reden dat de bodem waar ik op viste bezaaid lag met dakpannen en daartussen wemelde het van de kleine (aalvlugge)kreeftjes. Mijn theorie was toen wel dat vooral de grote vissen deze wel eens hoger van de bodem zouden "kunnen" opzuigen. Deze dikbuiken waren volgens mijn theorie misschien niet meer de snelste! Later bleek echter dat ook de kortere rig's gewoon goed werkte.
Piet Vogel
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

27-02-2005 19:52

Ja kijk nou kan je lullen wat je wil, maar de meeste vissen in Frankrijk heb ik toch op een langere rig gevangen. Ik heb absoluut niet genoeg ervaring om daar echt over te kunnen oordelen maar tot nu toe blijkt uit alles dat het wel het geval is.

Ik heb zelf een theorietje... kan niets onder bouwen maar deel hem toch. Veel wateren hebben in frankrijk naar mijn idee overwegend meer wier dan de nederlandse wateren. Natuurlijk voedsel zou dan ook wat verder van de bodem af kunnen zitten (door de laag wier die over de bodem verspreidt ligt). Om die rede zou het dus wel eens zo kunnen zijn dat er verder van de bodem geaasd wordt.

In ider geval heb ik in nederland in een kraak helder water ontzettend veel karpertjes gevangen, met een vlok. Maar niet op de bodem maar in een waterplant. Vanaf een bruggetje legde ik deze vlok in een waterplant en wachte af totdat er een vis voorbij kwam zwemmen. Ze pakte het vaker uit de plant weg dan vanaf de bodem.

Ach het werkt voor mij in ieder geval wel om een langere onderlijn te nemen. En volgens mij doet vertrouwen in een onderlijn al bijna de helft van het werk.

Met vriendelijke groet,

Rene Berger
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

27-02-2005 20:09

Rene,

Ik kan ernaast zitten, maar zou het niet te maken hebben met het visuele aspect? Dat ze die vlok in het wier eerder pakten, dan op de bodem? Ik heb namelijk bij ons in de vijver en op video's gezien, dat aasdeeltjes die in beweging zijn of boven de bodem "verblijven" eerder gepakt worden of meer aandacht trekken dan deeltjes die op de bodem liggen. En dat je dan beter vangt op een langere onderlijn? Tsjah, dan heb je in zo'n geval meer kans dat de haakpunt niet in het wier/vuil ligt en dus blijft "vissen".

Gewoon wat gedachten, hè? :P
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

27-02-2005 20:21

kul

Over de grens veranderd er nix.
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

27-02-2005 21:07

De stelling dat je in France met langere onderlijnen moet vissen vindt ik niet kloppen.

De welbekende factoren spelen hier mee voor de keuze van je onderlijnlengte.

En tja, Koen kan er naast zitten natuurlijk. :roll:
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

27-02-2005 22:15

Heren,
Het e.e.a. is mij duidelijk...vond het zelf ook een beetje vreemd stukje tekst..vandaar ook mijn posting.
Zelf heb ik het idee dat je op rivieren de rigs inderdaad standaard wat langer kan maken dan rigs voor op de meren of plassen.
Voor de rest zal dressuur, bodemkleur, structuur van de bodem bepalend moeten zijn voor welke rig er ingezet gaat worden.
By the way
Wel vindt ik de voorzichtige conclusie van meer wier aanwezig in Franse wateren van Rene Berger zeker geen verkeerde gedachtengang. Dit was mij ook reeds opgevallen.

Bedankt voor jullie input
mvg
Hans
Edwin Wouters
Berichten: 286
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Noord-Holland

28-02-2005 11:46

Je kan het ook zoeken in de bouw van de vis. In Nederland zijn er ( verhoudingsgewijs) meer lang gerekte schubs die bij voorbaad dus al dichter met hun bek bij de bodem zitten. In Frankrijk heb je meer de dik buikige spiegels. Deze moeten dus of op hun kop staan om met hun bek bij de bodem te kunnen komen ( lichtelijk overdreven maar puur voor de beeld vorming) of moeten toch van grotere hoogte kunnen aanzuigen. Ook ik heb in Frankrijk op sommige wateren langere onderlijnen dan op sommige wateren in Nederland.
Dus niet puur Frankrijk - Nederland geknoopt maar puur op ras omvang geknoopt. Natuurlijk speelt ook de bodem nog een belangrijke rol (plat of heuvelachtig) en zijn er nog meer factoren die je kunnen laten beslissen je lengte aan te passen.
suc6
edwin
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

28-02-2005 14:08

Edwin,

Als ik naar de dvd door de ogen van de karper kijk zie ik toch echt een dikke vis (houdini genaamd), met ze buik op de bodem liggen en nog steeds met z´n bek op de bodem azen. Ik heb ook een poos gedacht dat dikkere vissen niet met de bek op de bodem zouden azen. Maar niets is minder waar dan dat dat juist wel gebeurd. Om die rede zou ik in eerste instantie ook niet verwachten dat om die rede een langere onderlijn meer vis opleverd.

Met vriendelijke groet,

Rene Berger
Gebruikersavatar
Kees van der Voorden
Berichten: 227
Lid geworden op: 30-10-2004 03:53

28-02-2005 14:17

Edwin,

Plaats een foto van je dikste vis maar eens in de positie waarop ze azen en je zult zien dat het voor een vis nog zo dik geen probleem is om tegen de bodem aan te azen. Ten tweede is het zo dat een dikke buik op de kant veel meer doorzakt dan in het water.

mvg Kees
erik flaschwinkel
Berichten: 127
Lid geworden op: 23-10-2003 02:00
Locatie: spaarndam

28-02-2005 14:31

Zou het zo kunnen zijn dat op water waar de karpers veel kreeftjes eten een langere onderlijn beter is.
Dit omdat naar ik meen te hebben gelezen deze vissen de kreeften van een grotere afstand opzuigen.
Wanneer je dan met een korte onderlijn zou vissen zou je dus voor nop kunnen zitten simpelweg omdat de haak de bek niet haalt.
Ik heb deze theorie meerdere malen gehoord/gelezen,maar kan niet uit eigen ervaring putten maar klinkt niet onlochies toch?

eindelijk weer een zinnig onderwerp.
Erik
Pieter de Jongh

28-02-2005 20:08

Ach die Franse karpers toch, die weten dat ze hier in nl anders azen!
Heeft meer te maken met het indivuele gedrag van een vis, niet omdat hij in Frankrijk zit.
En krijg je weer de vraag: van je ondanks of dankzij.
Ik zat verleden jaar gewoon met een stif van een cm of 10.
Nog nooit zo goed gevangen.Zelfs op 7 februari jl met 4 graden watertemp wist die 38ponder niet dat hij eigenlijk met die korte stiff niet te vangen was, en dat op de rivier nog wel.Ben ik toch echt een mzzlpik
Ach als ik de volgende keer niets vang, weet ik waarom het is.
Gebruikersavatar
Pier Boomstra
Berichten: 23
Lid geworden op: 03-02-2004 21:53
Locatie: zwolle
Contacteer:

28-02-2005 20:41

Hans,

Je weet toch nog wel welke rig(s) je vorig jaar heb gebruikt, dat ging toch goed. Tenminste als je naar dat water gaat wat ik ook een beetje ken. :lol: Ik denk wel dat buitenlandse karpers anders azen doen mensen toch ook :lol:

Hans ik hoor tzt wel of je pb verpletterd.

Pier
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

28-02-2005 21:10

Pier Boomstra schreef:Hans,

Je weet toch nog wel welke rig(s) je vorig jaar heb gebruikt, dat ging toch goed. Tenminste als je naar dat water gaat wat ik ook een beetje ken. :lol: Ik denk wel dat buitenlandse karpers anders azen doen mensen toch ook :lol:

Hans ik hoor tzt wel of je pb verpletterd.

Pier

hoi Pier,
Nou helemaal goed ging het niet hoor :lol:
just kidding
Het ging mij om het stukje wat koen schreef...en ik was benieuwd naar de reacties op dit stukje.

Kan ook gewoon zijn dat er een stukje tekst van Koen is weggehaald of ingekort met een verklaring waarom door de redactie van de karperwereld om de tekst in te korten, gebeurt wel vaker...en dan lees je er soms makkelijk overheen...maar ja dan zijn er altijd wel oplettende lezers zoals ik he :roll:
Edwin Wouters
Berichten: 286
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Noord-Holland

28-02-2005 21:28

Ik had er ook bij gezet dat het een overdreven positie was maar puur voor de beeld vorming. Wel is mijn ervaring dat de omvang/vorm van de vis, tezamen met de bodem vorming deels kan uitmaken of een langere of een kortere onderlijn succesvoller zal zijn. Dat je met beide vangt staat buiten kijf.
Pieter, jij hebt ook altijd mazzel, he? Geintje. Tijd niet gesproken. Maar Pieter, wie zegt nu dat als je je onderlijn niet langer had gehouden dat je nog meer had gevangen? Wie zegt me niet dat de kou de belangrijkste factor was in jou sessie. Door de kou en de rustigere actie van de vis toch een snellere haking. Wie weet lag je wel tegen het taluud, waardoor de vis horizontaal kon azen. Kom je weer op de vraag die Pieter ook al stelde: ondaks of dank zij?
Zolang er teveel onbekende variabelen zijn is er maar 1 ding belangrijk en dat is het vertrouwen in je eigen (on)kunde zodat je met een tevreden gevoel aan de waterkant zit.
suc6
edwin
Pieter de Jongh

01-03-2005 08:51

wouter, dat bedoel ik dus met ondanks of dankzij.
En dat is het leuke van het oh-en over het vissen.
Zekerheden heb je niet, zolang we niet allemaal met een laptop en een webcam aan de waterkant zitten blijft het gissen.

Verleden jaar had ik 2 dikke vissen, ik zeg tegen mijn maat, ga jij maar op die stek, tot 2 keer toe vangt hij niets. Ik neem de stek weer over en gelijk weer mooie vis.
Waar ligt dat aan? Ik heb wel theoriëen, maar daar zal het dan ook bij blijven.

Vertrouwen doet idd vis vangen.

groeten
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

01-03-2005 09:58

Probleem zit hem in de schier eindeloze rij variabelen die we niet in kaart kunnen brengen ook al zouden we willen.

Stelling met de vismaat heb ik ook gehad, met de ene vismaat vang ik de vis en hij niet .... maar met een andere vismaat is het juist andersom! dan vang ik niets en hij wel :o

Ik doe dan toch niet iets wezenlijk anders (denk ik), wie het weet mag het zeggen.

Frankrijk is nog lang niet in beeld voor mij, maar als ik zou gaan .... dan zou ik idd alleen naar het water kijken en niet naar het land. Daarbij zou ik een vergelijkbaar water (als dat er is) in NL bedenken en hoe daar gevist ergh gevangen wordt.

Maar goed, ik vang zelden iets dus mijn mening is niet meer dan dat mijn mening.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Danny Schaltin
Berichten: 886
Lid geworden op: 20-01-2004 01:41
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

07-03-2005 00:08

Ik denk gewoon dat het een combi van alle aspecten bij elkaar zijn

Het visuele
De bodemstructuur en de nodige opstakels,DAKPANNEN<WIER etc.
De bouw van de vis en ga zo maar door.

De ene vis benaderd het aas dichter bij de bodem dan de andere,terwijl de volgende karper het aas sneller neemt dan de andere,een soort attack op het aas.Terwijl zijn buurman aazer, het heel voorzichtig benaderd.

Kijk maar naar de film door de oogen van de karper mystery ontrafeld,en daar bedoel ik hoediny mee,die krijgen ze niet gevangen,hij weet zich telkens weer de rig te ontwijken en uit te spugen.
Elke vis is anders,en ze gedragen zich niet allemaal het zelfde,jij eet toch ook niet je argentijnse biefstuk precies het zelfde als je buurman :wink:

Dus het is volgens mij gewoon een combi van alles.

Bekijk in Frankrijk de situatie,pijlen,en de bodemgesteldheid.En maak daaruit je conclusie!En ja wachten maar,het blijft vissen!

Greetz Danny Schaltin
Plaats reactie