mosselbank


Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

15-01-2005 09:07

Heren,

nu heb ik een heeele mooie mosselbank gevonden, alwaar ik morgen voor het eerst op ga vissen. Nu ben ik wat aan het dobben, over welke aanbieding het best te gebruiken. Een gevlochten lijntje kunnen we denk ik wel vergeten, tenzij ik wat Quicksilver uit de kast zou halen. Heb ik ook niet.

Resteren dikke nylon en gecoat materiaal. Gezien deze beperking, is inlinelood ook uit den boze, daar dit het stijve materiaal onnatuurlijk kunnen doen opstaan in het water, door de kleine diepteverschillen op de mosselbank

Dus ik ga vissen met een clip, plat(?) zwaar lood en een onderlijn van gecoat materiaal/fluocarbon

Welke loodvorm/gewicht is op de mosselbank ideaal?
Welke onderlijn kan ik het best gebruiken?

Nog andere overwegingen, laat maar horen...

mvg Mitsz
Piotr Schiettekatte
Berichten: 731
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Maaseik (België)

15-01-2005 09:50

Mosselbanken.... meestal mooie stekken maar moeilijk om een vis te landen!

Indien het een talud is zou ik zeker gebruik maken van een boot. Indien toegelaten natuurlijk...

Verder heb ik al met alles wat ik geprobeerd heb kapot getrokken. Behalve met quiksilver nog nooit! Een meter of 10 (minstens, ligt aan talud, grootte mosselbank,...) voorslag en je rig knoop je ook met quiksilver. Op deze manier nog geen enkele keer de lijn kapot getrokken. Bij gebruik van andere gevlochten of nylon heb ik vaak vissen verspeeld.

Ik heb mijn rig ook al eens gemaakt uit Snake-skin... maar bij de eerste run was ik de vis ook kwijt. Rig kwam nog half terug boven...

Natuurlijk zal dit ook met het diepteverloop en dergelijke te maken hebben op de stek.

Groetjes
Piotr
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

15-01-2005 10:04

Voor de presentatie, zou ik terugstappen naar de oudwewetse "bomb" Mitsz om de oneffenheden op te vangen.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

15-01-2005 10:08

Pjotr, Robert,

dank... De stek is 150-200 cm diep. Geen stijl talud, dus de hoofdlijn loopt wel een stuk over de mosselbank. Hengeltoppen omhoog doe ik liever niet, hoewel dit gezien de situatie misschien de beste optie zou zijn.

Grappig,.zojuist wat "bombs" uit het loodarsenaal tevoorschijn getoverd :D

Nu alleen dus nog het onderlijnmateriaal en rig/lengte

MVG Mitsz
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

15-01-2005 10:37

Mischien een sliding rig om zo veel mogelijk een "run" te beperken.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

15-01-2005 10:42

Schiet me nog wat te binnen.

Pop up rechtstreeks vanaf je lood gevist?
Mischien een bananen rig direkt vanaf je lood?

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

15-01-2005 11:05

Goeie Robert,

ik ben nu met krill in de weer om een paar lekkere popupjes te maken :wink:

thanks mate
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

15-01-2005 11:30

Dikkere nylon erop,45/00 vis ik zelf mee,geen voorslag dus,eerste 1,5 meter word beschermd door tube,langer maken dus die handel en een goede kwaliteit tube kiezen.
Kogellood aan de loodclip,onderlijn van quicksilver niet te lang(max 12 cm).
Hoe groter de afstand naar de mosselbank hoe hoger de top moet staan(ben er zelf ook geen fan van maar vaak gaat het niet anders).

Talud? ook geen probleem(tenminste vaak niet) na een run niet gelijk in je hengel hangen maar de vis laten zwemmen tot de hoek groter word en de lijn niet meer aan de mosselbank kan komen(je bent wel lekker de lul als de vis langs het talud op gaat zwemmen maar daar kom je snel genoeg achter),hierna gewoon drillen met de top naar het water (klinkt raar daar je het gevoel krijgt dat de vis dan dieper gaat zwemmen maar het tegendeel is waar,hoe lager de top hoe hoger de vis gaat zwemmen hoe verder ie verwijdert is van de "mosselmessen")

Pop ups? ben er geen fan van,het enige wat je bereikt is dat de pop up presentatie makkelijker zweeft in het water en juist hierdoor sneller in mosselen verstrikt raakt om de eenvoudige reden dat het zich makkelijker verplaatst onderwater,is een doordenkertje maar denk wel dat je eruit komt wat ik precies bedoel.

Nu alleen nog de runs krijgen :wink:
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

15-01-2005 11:31

Of een helicopter op leadcore?

Ik denk wel met je mee hoor :wink:

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

15-01-2005 11:48

Da's een goeie Robert!

Zo ga ik het doen> Helicopter aan leadcore met hinged popup rigs van fluocarbon. Hatseflats!

thanks again...

Iemand nog een aanvulling?
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

15-01-2005 12:32

He Wil,

bedankt voor de les :wink: Klinkt goed . Toch maar de toppen omhoog dus...Hmmmmm niet zo'n fan van maar enfin.

Het niet in de hengel hangen na een aanbeet, indien er over een talud gevist wordt, was me niet vreemd, maar moedwillig de top omlaag, heb ik nog niet gedaan. Klinkt logisch, als je 'm eenmaal hoort.

Zo heb ik een vriend, die -in het riet gestrandde- karpers er gewoon in staat te trekken. De beesten weten niet hoe snel ze weg moeten komen. Uit dat riet wel te verstaan..... :D

Toch wil ik het wel even met de popups proberen. Ik vios hier niet op stromend water, dwz, geen rivier of kanaal. Daarbij komt, dat de drijfballetjes, die ik zojuist heb gemaakt volgens een nieuwe methode/recept erg mooi zijn geworden. Zit er nog zo'n 20% vismeel in ook :o :D

45 100ste trek ik nu niet even uit de kast. Pas de spoeltjes weer volgemaakt. Een stuk Red Ant zou moeten volstaan.

Ik houd jullie op de hoogte

Bedankt
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

15-01-2005 17:48

Zelf zou ik het liefste gaan voor minstens 10 meter quiksilver, schuivend lood (dan maar zelf meppen) en een onderlijn van quiksilver. En dan meteen na de eerste piepjes en de aanslag vollop de top omlaag en flink druk erop te houden. Heb je een boot?Dan meteen als een gek naar de vis toe.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

15-01-2005 17:54

En hoe zit het dan met die hengeltoppen Kevin? Omhoog of omlaag?
Gebruikersavatar
joris Leferink
Berichten: 837
Lid geworden op: 15-12-2002 01:00
Locatie: Haaksbergen

15-01-2005 18:15

vis zelf ook veel op het kanaal met mosselbanken.
zo'n 20 tot 25 amnesia der op een een hele korte onderlijn met een hoog percentage aan schuurkracht of der 1 op met een coating.
slip behoorlijk zwaar zitten en als je haakt meteen proberen om de vis de hoogte in te krijgen. vooral daar ligt het een heel groot gedeelte aan heb ik gemerkt.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

15-01-2005 18:27

Mitsz,

Hoeveel meter lijn heb je uitstaan?
Dit in verband met hengeltoppen hoog/laag..
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

15-01-2005 18:50

He Henk,

alles kitsz? Ik heb 5-30 meter lijn uitstaan. Ik hoef niet over een talud, is er gewoon niet.

Mitsz
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

15-01-2005 19:01

Mitsz,

Toppen omlaag. Waarom zou je de toppen omhoog zetten als je door het zelf aanslaan toch al gaat proberen geen echte run te laten komen. Piep, piep en ze krijgen al te maken met de erg strakke slip.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

15-01-2005 19:16

Ja Mitsz alles kitsz, alles doet ut weer tenminste.. :-?

Je weet hoe en waarmee ik vis....neem ik aan?
Nu zou ik nooit met een vastlood vissen bij afstanden onder de 30 meter en kiezen voor een schuiflood om zelf de haak 'te zetten' bij een aanbeet.
Nu kun je wachten met het 'zetten' tot de vis van de mosselbank weg is of zich tenminste een stukkie erboven bevind zodat je lijn niet meer ertussen in ligt.
Dus pas vasttikken wanneer er enkele meters lijn genomen zijn en dan rustig en met beleid afdrillen.

Heb ooit eens geprobeert met vastlood op een mosselbank, 110 gram lood, gevlochten Firelijn van 27 pond, en meteen in de hengel hangen, ik kan je zeggen dat dit averechts werkt.
3 aanbeten resulteerde 2x in lijnbreuk, ze knallen bij zware druk recht de mosselbank in en snijden onmiddelijk de boel af, ook 35/00 nylon.
De derde ving ik nog wel nadat hij flink met de lijn over de mosselen had gerateld, de lijn zag er niet meer uit maar had het in dit enkele geval wel gehouden.
Door schade en schande kwam ik terug op het schuiflood en ving er weer gewoon vis mee alsof er geen mosselbank meer bestond.. 8)

Fotootje links....28/00 nylon..op een mosselbank..schuifmontage.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

15-01-2005 19:29

Henk,

dank je voor je inbreng.

Om deze reden vond ik het voorstel van Robert zo goed. Een helicopter systeem heeft vaak als gevolg dat de vis snel stijgt. Na het opnemen van het aas, zal de druk-door het lager hangende lood- van onder komen en de vis doen stijgen. Dit heb ik regelmatig mogen bemerken terwijl ik op een modder/zandbodem vistte.

Het blijft wat lastig. Nu ga ik freelinen/wakervissen. de beetindicatie is dan erg belangrijk, dus dan moeten de hengeltoppen weer omlaag, met als gevolg, dat de hoofdlijn weer over de mosselen loopt. Gooi ik de toppen omhoog, dan nheb ik weer geen beetindicatie. Moet ik met topoogwakers gaan vissen. Denk niet dat ik er nog wat heb. Beetje knutselen.....

Ik ga het -denk ik- op twee verschillende manieren proberen. Een hengel met een dikke vette voorslag en een zwaar lood. Gecoate onderlijn op de helicopter manier en een hengel met schuivennd lood en ook een dikke onderlijn.

Laat ik eerst maar eens zien dat ik beet krijg in Januari :o

mvg Mitsz
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

15-01-2005 19:37

Ja Mitsz,

Een helicoter wil ze wel laten stijgen, heeft Robert zeker gelijk in, maar..bij hard drillen zal de vis snel weer de mosselbank opzoeken en neerstorten.
Voorzichtigheid en met beleid drillen is de boodschap dan ook....en dat gaat ook met een minder dikke onderlijn heel goed..

Je gaat beide manieren uitproberen?
Dan gaan we de uitslag beslist ook horen/lezen??
Groet'n Henk..

still growing Old.
Jeroen Van der Meeren
Berichten: 76
Lid geworden op: 15-01-2005 22:13
Locatie: België

15-01-2005 22:16

Zeg Wil

als gij nie mé pop-up vis. Geraakt uw haak dan nie in de mossels?
:-?

Jeroen
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

15-01-2005 22:30

Henk,

helaas ga ik er morgen nog niet heen, maar dat zal de komende periode weldegelijk gaan gebeuren.

Ik houd jullie op de hoogte

Mitsz
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

15-01-2005 23:07

Jeroen Van der Meeren schreef:Zeg Wil

als gij nie mé pop-up vis. Geraakt uw haak dan nie in de mossels?
:-?

Jeroen


Zeker gebeurt dat een keer,bij het ingooien komt je aas inclusief haak wel eens precies in een mossel,domme pech dus.

Maar Jeroen datzelfde kan dus ook gebeuren met een popup aanbieding,door de snelheid waardoor het lood naar beneden valt word de pop up heel even naar de grond gederigeerd voordat hij zijn beoogde positie in neemt,zelfde risico dus als met een normale aas aanbieding.
wouter kanters
Berichten: 204
Lid geworden op: 03-02-2004 17:34
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

15-01-2005 23:21

Wil Jeurninck schreef:
Jeroen Van der Meeren schreef:Zeg Wil

als gij nie mé pop-up vis. Geraakt uw haak dan nie in de mossels?
:-?

Jeroen


Zeker gebeurt dat een keer,bij het ingooien komt je aas inclusief haak wel eens precies in een mossel,domme pech dus.

Maar Jeroen datzelfde kan dus ook gebeuren met een popup aanbieding,door de snelheid waardoor het lood naar beneden valt word de pop up heel even naar de grond gederigeerd voordat hij zijn beoogde positie in neemt,zelfde risico dus als met een normale aas aanbieding.



Heren,

Een pop-upfoam aan de haak minimaliseert de kans op het vastraken van de haak en het haakaas wordt zo ook heel rustig op de bodem gedropt.

Wouter
Piotr Schiettekatte
Berichten: 731
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Maaseik (België)

16-01-2005 09:45

Jeroen Van der Meeren schreef:Zeg Wil

als gij nie mé pop-up vis. Geraakt uw haak dan nie in de mossels?
:-?

Jeroen



Naar mijn mening maakt dit helemaal niet veel uit. Ok, je kan wel zeggen dat ze eerst de makkelijkst neembare boilies nemen. Maar dan nog denk ik dat het niet zo heel veel verschil zou maken.

Zelf vis ik ook geregeld op mosselbanken. En ik maak het me helemaal niet ingewikkeld daarbij. Gewone montage zoals altijd behalve de voorslag en rig gemaakt uit quiksilver. Inline-lood of met een clip.... ik merk er geen enkel verschil in qua aantal runs. Met een pop-up heb ik nog geen enkele beet weten te forceren terwijl ze met gewoon standaard boilies soms als gek lopen.

Ik denk dan ook dat als je de vis eenmaal goed aan het azen hebt gezet(wat bij mij één van de belangrijkste zaken is in mijn visserij) en vertrouwd hebt gemaakt met je stek ze gewoon de bodem helemaal afsnoepen. Ze eten toch ook mosseltjes?? Je gevoerde boilies kunnen toch ook tussen die mosseltjes in komen te liggen?? Waarom zou het dan zoveel moeilijker zijn voor die vissen om die haakboilie te vinden die misschien ook tussen de mosseltjes ligt???

Groetjes
Piotr