groentes


Plaats reactie
Guido Derks
Berichten: 6
Lid geworden op: 07-10-2014 16:27

09-03-2015 16:49

is er iemand die hier ervaring heeft in grote hoeveelheden groente voeren.
zoals: wortels, erwten, bonen ect?

dit lijkt mij redelijk dressuur doorbrekend want ik weet dat niemand dit doet bij ons.
Nick Smit
Berichten: 264
Lid geworden op: 11-02-2014 16:03

09-03-2015 17:00

Erwten en bonen worden veel gebruikt in de penvisserij, dit werkt inderdaad dressuur doorbrekend. omdat dit vrij zacht(en klein) aas is is het echter wel witvisgevoelig en lastig (ver) te werpen, je zal het bij een krachtige worp waarschijnlijk van de hair af werpen.

Wortels heb ik geen ervaring mee. Het zou me niet verbazen als je met een stukje wortel een karper kunt vangen. Ik weet echter niet of wortel giftig is voor karper als die niet gekookt is, misschien dat iemand anders daar meer verstand van heeft.
Blog: Mijn Visserij
Laatste verhaal: Geblankt..
dave staal

09-03-2015 17:45

Het advies is om 200 gram groente per dag te eten.
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

09-03-2015 21:37

Ik weet echter niet of wortel giftig is voor karper als die niet gekookt is, misschien dat iemand anders daar meer verstand van heeft.

Schijnt wel goed voor de ogen te zijn. :o :lol:

Serieus:
Bonen en doperwtjes worden veel gebruikt voor de penvisserij. Ik "voer" ermee gedurende heel het jaar en vis er ook vooral in het voorjaar mee. Gevorderd in het voorjaar maak ik voerballen (a la wedstrijdvisserij) die ik flinke einden kan voeren. Bal valt in het water zo goed als uit een en bevat bonen, particles en nat en droog voer. Nat voer houdt alles bij elkaar, en valt uiteen bij aanraking met water. Droog voer (middenin de bal)zakt tot de bodem (als onderdeel van de bal) en stijgt weer op, want is droog en zorg zo voor een dubbele wolk aan voer (attractie). Vaak werkt dit goed.

Ver gooien, tja wat is ver. Ik vis statisch meestal tot zo'n 20 meter uit de kant en met de pen onder de kant. Je moet het ook kunnen wegzetten. Dmv een methodfeeder methode bijvoorbeeld. Of een voerschep.
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

10-03-2015 00:10

Van worteltjes heb ik wel verhalen gehoord dat het zou vangen, ook van Amsterdamse uien.
Maar ik zou het toch meer in de hoek van zaden en peulvruchten zoeken, want karpers zijn geen vegetariërs en bonen zijn nu eenmaal geen groenten (behalve als ze ontkiemen, zoals de spruiten van katjang boontjes)
In principe kan je elke peulvrucht laten ontkiemen, zoals we ook met hennep wel doen.
Witte bonen in tomatensaus zou genoemd kunnen worden en knoflook en paprika gebruiken we in poedervorm door de boilies.
Bananenschijfjes als drijvend aas en vruchten als kersen en bramen als deze langs het viswater groeien. Maar dit zijn natuurlijk weer vruchten.
Er zijn nog vele alternatieven, geen groenten, maar dingen als pinda’s, hazel- en paranoten, amandelen, smarties, winegums, fruitella’s, tum tum, smack blokjes, macaroni en andere pasta’s, kaas, bifi worstjes of peperoni. Rijst als grondvoer met maden. Eigenlijk alles wat voor de mens eetbaar is en aan de haak te doen is. Hoewel de vis een voorkeur voor bepaalde etenswaar kan hebben. Het leuke is om dit soort dingen uit te proberen.
Harold Hoekstra
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Noord Nederland

10-03-2015 09:04

Als je denkt dat het dressuur doorbrekend werkt moet je het vooral niet hier posten/vragen... voor je het weet doet iedereen het weer. Probeer het uit en als je je scheel vangt, hou het stil!
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

10-03-2015 13:40

Mais schijnt ook wel te werken.
Plaats reactie