Plastic on top


leenderts leon
Berichten: 420
Lid geworden op: 31-05-2014 08:18

28-08-2014 20:35

Marco,.inderdaad er zijn meer wegen naar Rome,.noem het gemakzucht en het verbruik is minimaal.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

28-08-2014 21:45

Maar boilies,pellets,popups, zijn dat dan natuurlijke voedsels voor vissen?

Nogmaals, ik denk dat er meer voedingsimpuls vanuit gaat dan van plastic of rubber :wink:

En waarmee je vist vang je ook, prima. En gebruik wat je wilt gebruiken, zeker! Maar ook afvragen of het nieuwe wel degelijk beter is...

Ik ben een grootverbruiker van plastic aas

noem het gemakzucht en het verbruik is minimaal.

? Je koopt groot in en verbruikt minimaal laten we dan maar denken :wink:
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

28-08-2014 23:38

Heb ooit 2 potjes gekocht en vis daar nu nog mee. Kost geen drol hoewel ik niet in je portemonnee kan kijken. Ik ga niet klooien met kurkjes, die tijd heb ik gehad. Ving ook wel hoor maar ik ga voor meer en beter.

Ps. Met alle vissen bedoelde ik niet het hele bestand maar alle vissen van die sessie.

Gr.
©
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

29-08-2014 08:48

Nog een keertje dan...

Dat je voor een paar euries dat spul kan aanschaffen en bewust voor weinig het consumentje kan zijn, dat gaf ik zelf ook al aan. Maar ook dat het geheel geen product eigen meerwaarde voor me heeft. Beperkt eerder m'n fantasie tot zelf doen.

- Maar je hebt Meer?

Meer dan een yogablok van Xenos of meer kant en klare vormpjes. Met een beetje verbeelding maak je er zo insecten van haha...

- Het is beter dan foam of kurk (in welke vorm dan ook)?

Ook een kurk of foampje kan je kleuren of in de gewenste kleur verkrijgen en vervolgens elke vorm geven die je wenst. En dit kan je op een bedje aas ook kaal vissen, floept gewoon mee naar binnen.

Dat het voor jou een paar plusjes meerwaarde heeft omdat het een gemaks en vertrouwensaasje voor je geworden is, dat zegt toch meer over jou, dan over het nieuwe fake product. Is ook helemaal niet erg. Dat zijn de plusjes voor jou, waar de topic starter misschien wat mee kan!

Maar dat het nieuwere spul vangt zegt nog steeds niets over de intrinsieke meerwaarde van het aangebodene zelf t.o.v. het oude!

Doet hetzelfde en het zit veelal tussen de oren wegens goede promo's met big fish foto's én vervolgens de vangsten omdat je zelf niet meer anders doet dan er mee vissen.., en dus vangen. Dat je niet ooit moest zoeken naar oplossingen maakt je misschien te modern voor kurkjes. Ondanks dat je er mee gevist hebt.

'Winter', deeg, kurkballetje op de hair :wink:

Overigens weet je alleen met een camera op een stek wat je naar alle waarschijnlijkheid gemist hebt...

Ik heb nu elk punt al meermaals aangekaart en een ieder vist maar met wat hij/zij wilt. Daar gaat het hier niet over. Gaat om wat de lezer topic starter er uit haalt en eventuele andere lezers. Over het voordeel van het drijvende spul. Wel een beetje jammer voor de gemiddelde visser zelf, omdat er zo klakkeloos geloofd word dat het nieuwe beter is. :wink:
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Minetsku Ruben
Berichten: 15
Lid geworden op: 17-07-2014 11:18

29-08-2014 10:19

Nooit mee gevist, tot vorige week..

Was voor de 4e dag op rij aan het blanken en was wanhopig aan het worden.
Uit wanhoop en verveling zo'n ding erbij aangehangen. En jawel => 3 karpers.
Toen van die Martin sb gekleurde balletjes gaan halen om ook eens te proberen.
2 hengels met zo'n balletje en 1 met fake mais. Resultaat: 4 karpers, 1 op zo'n balletje en 3 op de mais.

Toen eens uitgetest in emmer water, zo'n mais doet eigenlijk niks, of je moet met een bijgesneden 10mm boilie vissen.


Waren deze vangsten toeval? ik weet het niet..
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

29-08-2014 10:32

Zittend op de kade langs de grote plons met uitzicht op een klein partikelstekje dat compleet leegezogen werd door een schitterende spiegel die helaas enkel m'n haakaas (1 echte korrel+1 neppert) liet liggen en zich daarna omdraaide zodat een brasem die al langer op de loer lag z'n kans schoon zag om ... piep piep piep.
Prachtig om mee te mogen maken een schitterend gezicht zo recht onder je neus met een metertje er tussen, maar au au au.
Aasje had ie niet eens aangeraakt en wel alles tot het laatste korreltje weggezogen, ook spul dat langs m'n rig/leadcore/lood lag.
Geen dressuur putvis maar een (ver)wilde)rde spiegel die misschien al weleens is gevangen misschien ook niet.
Sindsdien overdenk ik langer waarom ik zo'n ding er aan knoop en ga ik ook liever met kurk in de weer.

In Marokko trouwens alles op nepmais gevangen..... :D
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

29-08-2014 10:34

ben niet zo een fan van plastic.
onegacht of het (beter) werkt of niet.
wanneer je lijnbreuk hebt of wat verliest (laat vallen)komt dat plastic wel allemaal in de natuur terecht(of een vis,rat of eend zn maag) en plastic vergaat niet zo snel.duurt nogal wat jaren voor het vergaat.
en daar ben ik niet zo een voorstander van als het niet hoeft.
glow in the dark mais heb ik wel mee gevist van enterprise tackle maar echt meer vis heeft het naar mijn idee niet opgeleverd.
geef mij maar het echte spul en geen plastic en mn vrouw denkt er net zo over :D :P
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

29-08-2014 10:57

Ik heb afgelopen weekend, na de eerste nacht twee vissen gevangen te hebben op een enkele gekochte uitwasemende zinker met een foampje erboven, een rubberen 'glow in de dark' kraal van het zeevissen bovenop het zaakje geplaatst. Tig lumen aan licht op losgelaten, ingeworpen en na een nachtje ronken.., twee hengels niets.

Maar even of topic.., hoewel in de kern eigenlijk niet. Het betreft een verhaaltje over 'de' moderne visser en de Zig Rig;

Afgelopen weekend zat een bekende visser van een vismaat van me (veelal samen met z'n broer), zo'n beetje het hele weekend bij ons. Dik 70 meter bij de stokken vandaan, want ze hangen toch wel vanzelf was de visie van de jongste. Hij wacht nu geheel betrokken nog steeds op een aanbeet denk ik zomaar :D

Hij was van het type, én dit zijn z'n eigen woorden hoor; IK VIS ALLEEN MET FOX! Ik snap die fantasieloze zelfbeperking dus geheel niet. Zeker niet wanneer je geen sponsorcontract hebt, én dan nog! Klinkt een beetje als; ik val alleen op blond. Doe je in het geval van bovenstaande de andere dames tekort mee. Hoewel; geheel fantasieloos zijnde waarschijnlijk een plezier haha...

Respect voor een ander z'n (tussen mijn statisch vissen door) penvisserij bleek hij later ook niet te hebben. Moet je zeker niet bij me mee aankomen wanneer ik de moeite heb gedaan een kant partikel stek gedurende een 12 uur een paar keer aan te voeren en rust te gunnen, waarna ik een hanger zo stilletjes mogelijk heb opgelost, en ik je ook zeker niet gewenkt hebt of je er al stampend en luid goedemorguh blehrend even bij wil komen zitten! Groeten en benaderen kan ook rustig, en daar ben ik dus even duidelijk over geweest. Dat iemand vind dat het lawaai voor die beesten geen ene moer uitmaakt, dat zal me een worst wezen. Maar wel aub bij de eigen hengels dan, en dan wil ik met liefde mee komen stampen :D !

Maar die Zig Rig dus. Ik probeerde hem uit te leggen dat de zig rig simpelweg een oude vorm in een nieuw jasje is en dat het spodden de vernieuwing is. Wel een belangrijke! Maar ik legde ook uit dat de pop up zelf niet de opwaartse kracht heeft om op dieper water naar boven te ploppen, en dat vond tijdens het gesprek maar lastig vaste bodem. Ik had ook niet het idee dat hij de weerstand (waterverplaatsing) van het drijflichaam begreep, en dat die speciale ZIG drijvers in principe niets nieuws zijn. Doorzichtige snoekdobbers, van Drennan e.a. werden er namelijk al gebruikt om de solo pop-up te kunnen dirigeren boven dieper water. En op ondieper water werd de hoge pop-up al erg lang gebruikt.

Maar dan ben je dus een kleine 10 minuten over die zogenaamde 'moderniteit' van de ZIG aan het lullen, omdat de ander het oude simpelweg niet (juist) kende. En dan is het gelul dus voornamelijk langs de ander heen (ik zal voortaan nog beter m'n best doen :D ). Doet me denken aan;

- Fake aas; Zie topic.

- Het wafterverhaal; De al oude langzame zinker met een foampje (of kurk er op / in), kurk poeder van de modelbouw etc..

- De hair voor de betere inhaking laten vertrekken vanuit de haakbocht; Lang geleden zag ik veelal het tig x draaien om de haak v/d hair, en waar vertrok ie dan.., juist!

- KD-rig; Tijdens het pre no knot en line aligner (LA) tijdperk viste ik ook al met zeer langzame zinkers en kwam de hair vanaf een bloedknoop aan de buitenkant van het haakoog.

- Kant en klare LA's; Een evt. zelf gezet haakoogje en een stukje plastic tube of sileconen tube. Later verknipte ik gewoon anti tangel sleeves en boog ze door even met een aansteker te verhitten. Doe ik nog als het snel moet. Daar koop ik niet speciaal die anti tangle sleeves voor, want dat andere heb ik toch bij me.

- Pulla tool; Grote sleutelhanger splitring, oog van m'n arterietang (onthaaktang/vaatklem) .

- Lus tool; Spijker of ander buisvormig object met een kleine diameter. Ook m'n arterietang loopt taps toe en kan ik dus met de gewenste diameter variëren.

Niet dat het nieuwe spul er niet leuker uitziet of dat er geen handigheden bij zijn gekomen of her en der zaken zelfs zijn verbeterd, maar ik weeg de functionaliteit af op meerwaarde, ipv mee te lopen op de hype. Want wanneer ik in mijn viskoffer kijk, dan weet ik eigenlijk zeker dat ik, met alleen de spullen welke er 20 jaar geleden al waren, nu niet onder hoef te doen voor de jongens die heilig geloven in al het moderne.

Wij mensen worden simpelweg snel afhankelijk van spullen. Zo ben ik van het tig x bij me hebben van spullen zoals boilienaalden etc... Maar Kijk maar eens naar de GSM, snartphone's etc. Menigeen rijdt, als ie 'm is vergeten, als een idioot terug naar huis. Niet dat het leven, zoals eerder, zonder ook gewoon doorgaat he :wink:
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

29-08-2014 11:29

Ik vind het fijn, en dat meen ik, dat je op je eigen manier je visserij uitoefent en veel op de oude manier aanpakt en gebruikt. Nieuw is niet altijd beter zeg maar. Maar ik vind wel dat je jammer genoeg jezelf teveel afzet tegen vernieuwing. Ik had op mijn 15e (Lees 28 jaar geleden) ook niet de beschikking over de hedendaagse materialen en deed ik veelal ook de dingen op de manier waarop jij ze nu doet. Niks mis mee maar gemak dient de mens.

Als je op lastige wateren serieus het verschil kan maken met fake tov de rest ben ik overtuigd van de vang kracht. Zullen best wateren of situaties zijn waar deze theorie niet op gaat maar dat maakt het voor mij juist mooi. En het is in mijn geval niet op een bedje vissen en per ongeluk meeslurpen maar vaak ook single op de route.

Gr.
©
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

29-08-2014 11:56

Nieuw is niet altijd beter zeg maar. Maar ik vind wel dat je jammer genoeg jezelf teveel afzet tegen vernieuwing.

?

Ik heb afgelopen weekend, na de eerste nacht twee vissen gevangen te hebben op een enkele gekochte uitwasemende zinker met een foampje erboven, een rubberen 'glow in de dark' kraal van het zeevissen bovenop het zaakje geplaatst. Tig lumen aan licht op losgelaten, ingeworpen en na een nachtje ronken.., twee hengels niets.


Het is niet dat ik het niet probeer he. Zo schreef ik al dat ik soms een fake maiskorrel gebruik met de method, maar heb dan nog steeds de voorkeur voor een gele pop-up mini bolie oid. Is een rubberen 'glow in the dark' zeevis kraal trouwens niet interessant en/of vernieuwend genoeg voor de zich zelf respecterende karpervisser? Dat is toch echt niets anders in functionaliteit dan een oplichtende mais variant.

Buiten dat schreef ik;

Niet dat het nieuwe spul er niet leuker uitziet of dat er geen handigheden bij zijn gekomen of her en der zaken zelfs zijn verbeterd, maar ik weeg de functionaliteit af op meerwaarde, ipv mee te lopen op de hype.


Het is simpelweg niets nieuws, hoogstens de vormgeving en/of aanspreekbaarheid van de verpakking tot de consument! Met dat gele, oranje, witte of roze stukje foam vang ik ook m'n vis...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

29-08-2014 12:32

Ook je vis ja. Maar dankzij of ondanks, ook zoiets. Ik hou persoonlijk van subtiliteit, maw ik gruwel van stukjes foam. Maar dat is persoonlijk.

Gr.
©
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

29-08-2014 12:59

Ik ga mijn eigen woorden hier terug lezen. Dankzij of ondanks.., je vangt waarmee je vist.

Aangezien de foam en kurk gebruikers al decennia goed zaken doen met dit spul is de 'ondanks of dankzij' vraag couranter met die nageboortes :D

Maar je gruwelt dan waarschijnlijk wegens het feit omdat je geen leuk vormpje uit een stukje reukloos foam kunt knippen!? Dat je er niet zelf, indien gewenst, een eigen samengesteld soakje er aan weet toe te voegen. Gruwel wegens beperkte fantasie zeg maar. Ga je gang.

En subtiel :o ? Wat is er subtieler dan net zo lang een foampje verknippen op de hair tot het met bol en al als een veertje richting onderkant emmertje dwarrelt. Subtiel...

Maar nog even op het afzetten tegen vernieuwing terug komend. Het enige wat er aan mijn uitrusting(en) ontbreekt is een grotere boot met huif. Want ik zou willen dat waterkantrust te koop was. Was ik wegens meerwaarde meteen verkocht voor die vernieuwing :wink: !
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

29-08-2014 14:02

Marco Mostard schreef: Maar ik legde ook uit dat de pop up zelf niet de opwaartse kracht heeft om op dieper water naar boven te ploppen, en dat vond tijdens het gesprek maar lastig vaste bodem.


Leg eens uit?
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

29-08-2014 14:53

Waterdruk misverstand.

Bind er maar eens 1 aan wat pva en gooi dat in op 20 meter diepte.

Die komt echt wel bovendrijven...
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

29-08-2014 14:59

Dan zal het misschien m'n ongeduld geweest zijn, maar ik kreeg het niet boven!

De situatie aan de toehoorder toelichten, daar had ik verder wegens verloop van dat waterkantgesprek geen trek in. Maar fijn dat iemand de vraag stelt.

Het betrof de Beekse Bergen voor '90 er jaren en voor mij het diepste wat ik met een hoge pop up heb geprobeerd te vissen. Ik gebruikt ook toen liever een controller, hoewel dat zeker een andere visserij is en ik destijds wat materiaal niet verder kwam dan een 'buldo'. Zo'n met water en lucht doorzichtig te vullen bolletje.

Ik had een +- 15mm home made kurken pop-up (en ja die dingen dreven zeker goed) op een 0.35mm. hoofdlijn een metertje of 70 a 80 geworpen waar eerder tussen de +- 9 a 12 meter water onder de peil dobber stond. Verder was het een mooie voorjaarsdag, en op +- de bovengenoemde afstand was beweging van vis te zien aan de oppervlakte. Of het een schooltje mooie brasems was of een aantal kleinere karpers, dat weet ik niet.

Wat ik wel weet is dat ik het de mais pop-up er aan de oppervlakte heb willen krijgen. Lukte me niet! Te weinig opwaartse kracht? Onderstroom, het doorhangen van de 70 a 80 meter lijn. Vond het waardeloos. De snoekdobbermethode was me nog niet bekend en waarschijnlijk had een kurk van een fles wijn of een stuk foam me al geholpen. Maar ja soms denk je dat die simpele dingen niet werken geef je het geen kans. Al doende leert men en nu twijfel ik er niet aan om er wat dan ook aan te gooien, wanneer lijn gelift moet worden.

Misschien met 0.25mm nylon en een 20mm bol, dat het dan wel gelukt was, maar dat had ik niet bij me. Overigens is dun nylon ter plaatse ook niet gewenst ivm die vele dalen en pieken en het schuren tijdens dril en geen boot in het bezit hebben.

Uiteindelijk tijden dat weekend niet verder gekomen dan een brasem op 6 meter diepte. Gek genoeg niets op ondiepte bij een rietkraag onder de kant kunnen vangen...
Laatst gewijzigd door Marco Mostert op 29-08-2014 15:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

29-08-2014 15:00

8)

Idd Mitsz.

Tenzij Marco bedoelt dat de pop-up niet de lijn door het lood trekt (want dat wordt wel wat lastiger maar dat is mijn inziens gewoon de weerstand van alles..

Vergeet niet dat onze gebruikte nylon met afstandvissen veelal zinkt en ook dat heeft gewicht. Hoe meer er uit staat, hoe zwaarder het wordt.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

29-08-2014 15:02

En is die weerstand van dat alles nou niet bepalend of iets bovenkomt!?

Kale bol zonder lijn, haak, of visser aan de andere kant vangt niet veel...

Ps; postings kruisen elkaar.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

29-08-2014 15:15

Dan zal het misschien m'n ongeduld geweest zijn, maar ik kreeg het niet boven!


Voor de duidelijkheid was dit overigens de toevoeging als reactie op Mitsz waardoor er op 1500 uur de wijziging genoteerd werd.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Rick van Sinderen
Berichten: 713
Lid geworden op: 17-07-2010 20:23

29-08-2014 16:57

Marco Mostard schreef:Maar die Zig Rig dus. Ik probeerde hem uit te leggen dat de zig rig simpelweg een oude vorm in een nieuw jasje is en dat het spodden de vernieuwing is. Wel een belangrijke! Maar ik legde ook uit dat de pop up zelf niet de opwaartse kracht heeft om op dieper water naar boven te ploppen, en dat vond tijdens het gesprek maar lastig vaste bodem. Ik had ook niet het idee dat hij de weerstand (waterverplaatsing) van het drijflichaam begreep, en dat die speciale ZIG drijvers in principe niets nieuws zijn. Doorzichtige snoekdobbers, van Drennan e.a. werden er namelijk al gebruikt om de solo pop-up te kunnen dirigeren boven dieper water. En op ondieper water werd de hoge pop-up al erg lang gebruikt.


Hehehe, ik zie het helemaal voor me, meneer Fox is helemaal slim geworden door de DVDtjes, mooi voorbeeld waarom sommige ouwe koeien in een nieuwe verpakking toch weer verkopen, de kachel moet nu eenmaal branden he...

Maar goed, een jaar of 10 geleden begon de snowman hype, iedereen die zichzelf serieus nam viste zo, ik geloofde toen al snel dat de vorm ervan dressuur veroorzaakte op drukker beviste wateren, om dat te omzeilen sneed ik dunne plakjes van oude fleskurken, 2mm dik ongeveer, datzelfde deed ik met middengedeelte van een boilie en reeg ze om en om op de hair, een beetje uitproberen in bad en voila ik had een goede wafter, omdat ik toen nog heilig geloofde in alles wat met vis te maken had soakte ik het hele geval in zalmolie met een paar druppels belachan van Solar en oh wonder, de vangsten gingen weer omhoog.
Ik noemde het BigMac omdat het op een mini hamburger leek en ik vond mezelf bijzonder slim.
Terugdenkend denk ik dat het meer te maken had met meer nadenken over het water zelf, zoekend naar plateautjes enz worp ook zijn vruchten af en het merendeel van de vissers daar waren van het type als de Foxvisser zoals beschreven door Marco, gooi in en ze vinden het vanzelf wel.

En toch doe ik het nog wel 's, andere smaken, betere boilies en vooral betere soaks, het is anders dan vroeger, en het is moeilijk om onomstotelijk te bewijzen dat je vangen komt door je andere aanbieding, ooit heb ik in Vlaardingen in pure nood een glow in the dark nepaasje op een boilie gezet, resultaat een snoek tijdens het indraaien..... Tis maar waar je in gelooft denk ik.
Many men go fishing all of their lives without knowing that it is not fish they are after.